Pony op de wei laat zich niet vangen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Pony op de wei laat zich niet vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:11

Onze nieuwste aanwinst staat op een gigantische wei, met vrij hoog gras en verrekt het om zich te laten vangen. Ze staat er in haar eentje omdat we haar eerst vanachter de draad aan andere paarden wilden laten wennen voor ze met een andere samen ging.

Wat hebben we al geprobeerd?

1) Gewoon wachten in de wei. Pony kwam een keer aangelopen, bekeek het van een metertje afstand en ging weer verder met grazen halverwege de wei.
2) Er achteraan lopen. Pony heeft de grootste lol erin, gaat zelf sprintjes trekken door de wei en de andere paarden opjuinen om mee te crossen. Soms mag ik als ik parallel loop, in zijwaartse stappen naar haar toe kom en geen oogcontact maak bij de schouder komen, daar aaien en vervolgens loopt ze weer weg.
3) Opjagen. Gezien de grootte van de wei geen succes. Ik ren me rot door het hoge gras en zij klettert naar de andere kant van de wei en gaat daar lekker staan grazen tot ik er weer ben.
4) Met de longe klem zetten in een hoek. Breekt ze doorheen.
5) Lokken met voer. Brokjes interesseren haar niet, gras staat te hoog.
6) In kringen om haar heen cirkelen. Als ik te dicht bij kom rent ze weg.

Ideeen?

omaas

Re: Pony op de wei laat zich niet vangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:37

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-07 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link werkend gemaakt.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 15:41

Voor de slimme pony een klein stukje wei afzetten i.p.v. een gigantische wei geven. Dan kun je haar wel blijven achtervolgen tot het niet meer leuk wordt voor haar en word je zelf niet zo moe. Bovendien is het gras snel genoeg gekortwiekt, zodat een appel wel aanlokkelijk wordt om te komen. Je maakt het zo wel erg moelijk voor jezelf!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:43

omaas schreef:

Je link doet het niet.
Bedoel je deze? Misschien kan je kijken of jouw paard een maatje heeft in het weiland. Ga die eens benaderen en iets lekkers geven of lekker kroelen. Misschien wordt jouw paard wel een beetje 'jaloers' en komt dan bij je kijken. Komt jouw paard, geef het iets lekkers en ga dan weer weg. Doe dat misschien een paar keer. Kan jij jouw paard er uit halen, ga dan alleen lekker poetsen.
Ik weet er zijn vele wegen naar Rome en dit is er één van.
Succes!

Want mijn pony staat dus alleen op de wei. Ze hoeft ook nog niks te doen, ze is pas 2,5 dus ze wordt alleen opgehaald om op stal te komen eten en evt. een borsteltje erover.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-07 15:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Links werkend gemaakt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 15:44

Hobby schreef:
Voor de slimme pony een klein stukje wei afzetten i.p.v. een gigantische wei geven. Dan kun je haar wel blijven achtervolgen tot het niet meer leuk wordt voor haar en word je zelf niet zo moe. Bovendien is het gras snel genoeg gekortwiekt, zodat een appel wel aanlokkelijk wordt om te komen. Je maakt het zo wel erg moelijk voor jezelf!

I know, maar ik huur de wei bij de stal dus ik heb zelf geen zeggenschap over de wei of het afzetten ervan.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:05

Dan is het positieve nieuws dat die nieuwe pony wel erg goed is voor jouw conditie Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:11

Dat zeker, ik ben op twee dagen al best wat afgevallen - en de pony ook Clown

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:12

dat is vervelend zo'n pony Scheve mond
misschien eens proberen dat als je tot haar schouder komt een suikerklontje oid. aan te bieden... en dan weer laten gaan, en nog en keer... dat ze t gaat associeren dat als je komt ze iets lekkers krijgt en ze hoeft er ( in het begin ) alleen maar voor naar jouw toe te komen Lachen
succes!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 16:31

Ik kan het proberen, misschien dat ze bijv. een appeltje lekkerder vindt dan brokjes. Ik denk niet dat ze gewend is om uit de hand gevoerd te worden, ik had een handje brokjes mee maar ze beet bijna mijn hand eraf en nam maar een paar brokjes mee Bloos! Dus een appeltje is ook veiliger Nagelbijten / Gniffelen

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:46

Urielle schreef:
omaas schreef:

Je link doet het niet.
Bedoel je deze? Misschien kan je kijken of jouw paard een maatje heeft in het weiland. Ga die eens benaderen en iets lekkers geven of lekker kroelen. Misschien wordt jouw paard wel een beetje 'jaloers' en komt dan bij je kijken. Komt jouw paard, geef het iets lekkers en ga dan weer weg. Doe dat misschien een paar keer. Kan jij jouw paard er uit halen, ga dan alleen lekker poetsen.
Ik weet er zijn vele wegen naar Rome en dit is er één van.
Succes!

Want mijn pony staat dus alleen op de wei. Ze hoeft ook nog niks te doen, ze is pas 2,5 dus ze wordt alleen opgehaald om op stal te komen eten en evt. een borsteltje erover.

Ja, sorry, deze bedoelde ik en nog een keer sorry, ik had niet goed gelezen. Je had al aangegeven dat zij alleen staat. Oeps!!
Vind jij het niet een beetje zielig zo'n paardje alleen in de wei? Misschien met een maatje erbij wordt jouw paardje vrolijker en laat zich dan makkelijker pakken(?)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 19:48

Ze staat naast anderen en zoals je kunt lezen was het de bedoeling om een paar dagen te wennen voor ze met een andere ging. Maar ze is erg vrolijk, TE vrolijk Clown
Met een andere erbij ga ik haar helemaal niet meer te pakken krijgen denk ik.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 20:46

En als je nou ipv met een longe haar in de hoek probeert te drijven met een stuk stroomlint...de meeste paarden denken dat er stroom op staat en zullen er dus niet zo snel door heen denderen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 20:55

Ik zal het eens proberen Ja

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 06:46

Nog een tip voor als je haar u-i-t-e-i-n-d-e-l-i-j-k gevangen hebt! Laat voorlopig even het halster om en laat daar een flink stuk halstertouw aan vast bengelen...dan heb je haar in het vervolg sneller beet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 06:55

kun je haar gedeelte niet kleiner emaken?
zodat je haar een kleiner stuk geeft en zo dus makkelijker te vangen is?
even overleggen met degene waar jij de wei van huurt.
zo kun je haar dan misschien wel weer pakken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 09:35

Maitu schreef:
Nog een tip voor als je haar u-i-t-e-i-n-d-e-l-i-j-k gevangen hebt! Laat voorlopig even het halster om en laat daar een flink stuk halstertouw aan vast bengelen...dan heb je haar in het vervolg sneller beet.

Dat was ik idd wel van plan Haha!
Ze heeft nu haar halster wel om maar ze houdt, als ik er al bij kom, haar hoofd weggedraaid dus aan het halster zelf kom ik niet. Misschien dat een eindje touw scheelt (hoewel ze als je het halster hebt omhoog komt dus dat moet ik niet met strotouwtjes doen want dan brand ik mijn hand)

vOssieJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:43

Een halster omlaten in de wei slim?
Nee, er kunnen enorm veel ongelukken mee gebeuren, en al helemaal als je er een halstertouw aan hebt hangen.
Ga bij haar in de wei zitten, laat haar komen, dan kan het wel 3 uur duren maar als ze komt, knuffel haar, leg halstertouw om haar nek en als ze wegloopt wacht dan tot ze weer komt, na een paar keer doe je het halster om en beloon je haar en doet het halster weer af, dat doe je een paar dagen achter elkaar door, en dan wordt het echt wel beter Knipoog

Chikiboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:59

Denk aan positieve ervaringen voor het paard....stroomlint, opjutten edm...nee ben ik echt geen voorstander van (tenzij in geval van nood (dus liefst nooit)).
Ik blijf hameren op een positieve instelling, kweken van vertrouwen tussen paard en mens...wei ingaan, paard op je af laten komen, werken met beloningen (niet suikertje geven en dan meesleuren want dan komt ie de volgende keer ook niet voor dat suikertje of appeltje of wat dan ook) dus je geeft iets zonder iets terug te vragen.
Je paard moet goesting krijgen om bij je te zijn, om met je mee te gaan.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst en geniet samen !

Eva

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 12:15

vOssieJj schreef:
Een halster omlaten in de wei slim?
Nee, er kunnen enorm veel ongelukken mee gebeuren, en al helemaal als je er een halstertouw aan hebt hangen.
Ga bij haar in de wei zitten, laat haar komen, dan kan het wel 3 uur duren maar als ze komt, knuffel haar, leg halstertouw om haar nek en als ze wegloopt wacht dan tot ze weer komt, na een paar keer doe je het halster om en beloon je haar en doet het halster weer af, dat doe je een paar dagen achter elkaar door, en dan wordt het echt wel beter Knipoog

Lieve schat, de pony komt NIET. En als je erbij mag is het laatste wat ze goed vindt dat je een touw om haar heen legt oid.
Maar ze is vandaag met 5 man gevangen dus ze is op stal iig

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 12:43

Hoe was ze bij de vorige eigenaar in de omgang en het vangen in de wei?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 12:55

Ook niet zo lief denk ik Clown want die had twee weien aan elkaar, met op de ene stallen. Hij joeg haar uit de wei naar de andere en dan draafde ze daar de stal in. Snel deur dicht en op stal werd ze dan gevangen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:00

Hmm nooit goed geleerd dus... Dat word hard werken om die pony echt voor je te winnen Knipoog

Hebben jullie een longeercirkel waarin je haar los kunt laten? Misschien je dat een aantal keren per week gaan doen. Haar daar laten lopen, "vangen" beloning... Weer loslaten en dat een paar keer herhalen.

Voordeel is dat in zo'n afgezette ring verder ook niks te eten is, wat voor haar de verleiding om niet te komen vergroot.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 13:08

Voor jonge paarden is het natuurlijk een geweldig spelletje om uit jouw buurt te blijven.

De gaan-zitten-wachten tactiek heeft allicht meer nut op een kleinere, saaiere plek (bijvoorbeeld een rijbak?) waar geen lekker gras lokt.

De opjagen tot 't achterna-gezeten-worden niet leuk meer is, was het enige dat bij mijn jonge pony werkte. Maar hij liet me in de buurt komen, en begon dan op een paar meter afstand met weglopen. Dan snel 't halstertouw in z'n richting zwaaien krikte 't tempo dan op tot sneller dan zijn bedoeling was, en dan bleef ie maar gewoon stilstaan. Maar, dat gaat echt alleen werken met meerdere mensen, of een kleinere wei.

Eventueel kun je proberen haar bij de andere paarden te zetten, en dan alle paarden 't land uit halen, en haar laten staan. Al haar vriendjes ineens weg is ook niet leuk, veel paarden willen dan mee.

Ik denk ook dat dit alleen een kwestie is van leren met mensen om te gaan, en dat je dit niet nog tien jaar zal hoeven doen Knipoog

Chloe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 14:36

zet een kleiner stukje wei af dan is het van zelf minder leuk.

of haal een maatje van hem uit de wei of wei er naast.

good luck

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 22:20

Ik zou een emmer brok meenemen en daarmee pontificaal mee rammelen. Als ze komt dan niet meteen vastgrijpen maar eerst even op de hals oid aaien (juist niet op het hoofd) waardoor ze leert dat jij haar wel meeneemt maar niet die brokken ermee associeert dat ze vastgegrepen wordt..

Anders een leulke afleidpony/hond meenemen die wel haar aandacht trekt en die dan een stuk de wei in laten lopen, dan de wei weer uit en p het pad wachten tot ze komt. Maar dat werkt tuurlijk alleen als ze die andere leuk vindt en je samen bent...