Keihard galoperen in het bos..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauwwx

Keihard galoperen in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 23:00

Ik heb mijn paard nog niet zo lang en ben pas een paar keer het bos ingegaan... Draven en stappen doet ze heel braaf tot ik ging galoperen.. Op een lang stuk terug naar de manege.. Kspoorde der aan en weg was ze en ik kreeg haar ook niet terug, terwijl ze in de bak heel rustig galopeert. Ligt het aan dat ik terug naar de manege ging of was ik te ''lief'' voor haar?

nikita_love

Re: Keihard galoperen in het bos..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:01

vaak willen ze de terug weg graag veel harder omdat je dan weer richting huis gaat... dus zou best kunnen hoor en ja, ik weet niet hoe je haar hebt terug gevraagt dus kan niet beoordelen of je te lief bent, maar zou dit wel oefenen want is niet echt handig als ze elke keer keihard naar huis rent... succes!

MxP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 23:50

Heb ik ook wel eens gehad met mn leaspony
maar ik wist dat hij dat zou doen
dus ik zocht een lang stuk uit en daar liet ik em zn gang gaan
tot bijna bij de manege, daar moest ik em dus wel effe terug pakken
soms met veel moeite Tong uitsteken

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:29

MxP schreef:

Dit kan heel gevaarlijk zijn. Je moet je paard altijd onder controle hebben op een buitenrit, als je weet dat hij niet meer te houden is in de galop moet je het gewoon een tijdje niet doen.
Wat denk je dat er gebeurd als er een hond of wandelaar uit een zijpaadje komt wandelen? Dat je pony dan netjes stil gaat staan?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 11:41

Eigenlijk moet je nooit galloperen richting stal, weet bijna zeker dat dat de reden is geweest, zou het gewoon nog eens proberen (die galop) maar dan niet richting stal.

Just_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 13:52

xxappiexx schreef:
MxP schreef:

Dit kan heel gevaarlijk zijn. Je moet je paard altijd onder controle hebben op een buitenrit, als je weet dat hij niet meer te houden is in de galop moet je het gewoon een tijdje niet doen.
Wat denk je dat er gebeurd als er een hond of wandelaar uit een zijpaadje komt wandelen? Dat je pony dan netjes stil gaat staan?

Ik ga hier wel mee akkoord.. Het kan inderdaad gevaarlijk zijn als er iemand (iets) uit een straatje komt..
Probeer eens te galoperen als je van je stal weg rijdt.. Kijk of hij dat dan ook doet.. Veel succes nog Lachen

lauwwx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 17:38

Haha jaa dankje ga ik zeker doen, het is inderdaad gevaarlijk daar.. als het pad is afgelopen kom je bij een spoor en dan is er weer een pad en dan weer spoor.. dus beter dat ze gaat luisteren Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 20:58

lauwwx schreef:
Haha jaa dankje ga ik zeker doen, het is inderdaad gevaarlijk daar.. als het pad is afgelopen kom je bij een spoor en dan is er weer een pad en dan weer spoor.. dus beter dat ze gaat luisteren Knipoog

Jemig, dan is het zeker gevaarlijk zeg! Moet je zeker wat aan doen voor er ongelukken gebeuren, moet je toch niet aan denken...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:01

hey heet je pony misschien Mona Tong uitsteken

op de terugweg gaan paarden indd vaak harder, volgende keer proberen de andere kant op te galopperen maar hoe je het ook went of keert, je pony moet naar jou luisteren, en zeker op zown weg, mag je hem best wel een goed stil zetten!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:06

een van de regel die ik geleerd heb is nooit richting huis galloperen. en gewwoon in gallop gaan wil ze niet rustig en niet terug omtrekken of tegen een boom. ze moet stoppen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:09

zou eerlijk gezecht een paardje in harde (ren)galop tegen een boom sturen Tong uitsteken wel aan een teugel trekken! aan twee teugels gaat meestal niet goed..

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:26

ELpatcho schreef:
zou eerlijk gezecht een paardje in harde (ren)galop tegen een boom sturen Tong uitsteken wel aan een teugel trekken! aan twee teugels gaat meestal niet goed..

dan moet je maar hopen dat hij voor de boom respect heeft Tong uitsteken
anders werkt omtrekken beter.weet niet hoe vaak het hoofdje en de boom het volhouden Knipoog

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 21:29

jah indd hopen dat het respect heeft voor de boom, enne dan niet meteen de dichtbijzijnste boom kiezen want hij moet ook kunnen afremmen, en dat kunnen ze niet altijd meteen a la seconde! enne ik heb ongeveer 7 jaar geleden hetzelfde geprobeert, paard dacht jaaaaaah daaaag en scheurde vlak langs de boom, mijn hele knie naar de knoppen,, heb er nu nog last van.. geen aanrader, trek hem dan maar om, of laat hem ff een stuk uitrazen, dan willen ze namelijk vaak eerder terug dan wnnr ze net begonnen zijn

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:50

ELpatcho schreef:
zou eerlijk gezecht een paardje in harde (ren)galop tegen een boom sturen Tong uitsteken

Ai. Dat zou ik niet aanraden. Bloos!

Ik ken een meisje die hetzelfde heeft gedaan en die is toen vol met haar gezicht tegen een boom aan geknald, met alle gevolgen van dien. Blauw oog

Mocht een paard niet af kunnen remmen kan hij ook gewond raken.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:52

Misschien met iemand met ene rustig paardje meegaan? En zeker niet meer op de weg naar de manege galopperen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:54

BlackEyed schreef:
ELpatcho schreef:
zou eerlijk gezecht een paardje in harde (ren)galop tegen een boom sturen Tong uitsteken

Ai. Dat zou ik niet aanraden. Bloos!

Ik ken een meisje die hetzelfde heeft gedaan en die is toen vol met haar gezicht tegen een boom aan geknald, met alle gevolgen van dien. Blauw oog

Mocht een paard niet af kunnen remmen kan hij ook gewond raken.

haha daar had niet tussen gemoeten.. haha zie ik nu pas, en kan nou niet meer editten

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:58

de terug weg weten de meeste paarden wel. De meeste willen dan ook graag even harder Haha! . Dus een galopje... van stal af. En probeer wel heel consequent te zijn voor je paard dat ze buiten wel naar je blijft luisteren. Dus niet te lief Knipoog

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:08

als k een buitenrit maak met me paard is ze vaak heel druk Tong uitsteken in de bak ook wel, tis gewoon een druk paardje:P in het bos gaak ik dus nooit draven of galopperen Knipoog
terug naar huis is ze dus ook erg druk :|
maaaar maakt niet uit:D is soms wel leuk Tong uitsteken
maar meestal niet:P

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:10

Mijn paard is ook draak als het om galloperen in de bossen gaat. In het begin was het bijna onmogelijk om te galloperen en dan met name met een grote groep, ondertussen gaat het een stuk beter.

Wat ik bij de mijne merk is dat ik vooraan de groep moet rijden, zodra ik verder naar achteren ga ben ik de controle kwijt. Zolang ze braaf achter de eerste ruiter blijft heb ik nergens last van, zodra ze daar voorbij komt (wat op de duur eigenlijk altijd gebeurt) zet ze de pas erin, maar blijft altijd binnen 10 meter van de groep en hanteerbaar.

Wanneer de galop op het laatste pad terug naar de manege is wordt het verhaal anders. Zolang ik haar achter de voorste ruiter kan houden blijft ze ook braaf en controleerbaar, maar ik kom dan sneller de eerste ruiter voorbij en als ze die eenmaal voorbij is zet ze de pas erin en is ze bijna niet meer te houden. Ik krijg haar nog wel op de rem, maar dat is dan meer met lomp geweld dan met correct terug rijden.

Wanneer ik met een kleine groep of alleen in de bossen ben heb ik eigenlijk nauwelijks meer ergens last van, behalve dan dat ze schuin gaat lopen omdat ze het niet eens is met het tempo dat ik van haar vraag.

Er zijn trouwens veel meer paarden die op paden die terug naar stal leiden veel harder gaan en moeilijker te controleren zijn. Toen ik nog veel moeite had met mijn paard in de bossen heb ik bewust niet gegalopeerd op die paden en ben ook een keer van de groep weggedraaid omdat de les nogal laat was en alleen op tijd thuis kon komen door het laatste stuk te galoperen (wat toen voor mij niet verantwoord was). Gelukkig wist ik dan die van mij er helemaal geen problemen mee heeft van een groep weg te draaien en zolang ik in stap blijf zal ze ook niet met me aan de haal gaan. Anders was de groep gewoon te laat geweest Tong uitsteken

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 08:19

Niet meer richting huis galoperen tot je je pony echt onder controle hebt.
Ga eerst eens van huis weg galoperen. Zodra je pony harder wil dan jij is het feest gewoon afgelopen en ga je weer stappen. Pech voor de pony, zo werkt het niet.
Heel consequent zijn, ho is ho.

Over tegen een boom aan sturen enzo, allemaal leuk en aardig, maar ik galopeer gewoon niet met een pony die niet te stoppen is.

Op een gegeven moment hebben ze het echt wel door hoor. Dan kan je ook makkelijk richting huis galoperen.
Ik laat een paard ook nooit voluit gaan. Ze mogen wel eens wat harder, maar nooit zo hard als ze zelf willen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:45

ik ga met Lenneke_ mee. Begin met het galloperen van de stal af, en als dat goed gaat, dan pas richting stal. Maar dan altijd!! na een paar passen terug halen, bepaal van te voren dat het bijvoorbeeld 5 galopsprongen worden. Als dat rustig gaat, dan langzaam opbouwen.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:57

xxappiexx schreef:
MxP schreef:

Hier ben ik het niet helemaal 100% mee eens, want juist omdat ze het leuk vinden willen ze zo hard. Natuurlijk is het wel zo dat je alle controle zelf moet hebben, maar af en toe moet je ze ook laten gaan. Alleen is het dan natuurlijk wel belangrijk dat jij het tempo bepaald en niet hij.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:06

Uit z'n dak gaan doet Anouar maar in de wei als hij dat nodig vind. Niet met mij op z'n rug

T0rnad0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-07 15:02

Richting waarop je galopeert mag niets uit maken zolang je je paard onder controlle heb, ga anders eens samen met een ander die er voor rijdt en het tempo bepaald Knipoog

Succes,

lauwwx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-07 22:07

Haha jaa. nou als t mooi weer is ga k jullie tips gebruike Haha!