negeren in de wei/ niet gevangen willen worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

agony

negeren in de wei/ niet gevangen willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 23:05

hey,
een paard van een kennis blijkt nogal een probleem te hebben: als het paard in de wei staat en je komt aanlopen, loopt het paard weg, als je dan blijft staan of wegloopt negeert ze je. zodra je weer naar haar toe loopt loopt ze weer weg. hoe kun je het paard naar je toe laten komen zonder dat je met een kilo voer op stap moet gaan?

groetjes

xManOnn

Re: negeren in de wei/ niet gevangen willen worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:06

Staat het paard alleen of met meerdere paarden?
Je zou namelijk kunnen proberen om het paard samen met andere paarden tegelijk eruit te halen.. In kuddeverband.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:09

Paard eruithalen, maar niet elke keer 'werken', ook een keer gewoon iets leuks als borstelen doen?

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 23:41

@ nicolletje: probleem is dat het paard niet gevangen kan worden omdat het steeds wegloopt, en ze willen niet met voer beginnen snap je :s
@ManOnn_z: ze staat samen met een shetlander

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 23:45

Wat ik op een ander topic nog gelezen heb: gewoon voor "niets" naar het paard toe gaan.. Dus het paard er niet uit willen halen.. Gewoon in de wei zitten (evt. met snoepjes) en wachten tot het paard vanzelf naar je toe komt.. Als de shetlander komt dan zal het paard vanzelf wel zoiets hebben van "hmm.. misschien is daar wat leuks te beleven"
Zo krijgt je paard als het ware mer vertrouwen en weet ie dat hij er niet alleen is om voor je te moeten werken.

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 23:49

ja dat vond ik ook wel een goeie, maar dat hadden ze blijkbaar al geprobeerd. de shetlander kwam altijd heel gauw aangelopen, maar het paard bleef negeren een graasde gewoon verder...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 00:05

Beste oplossing (in mijn ervaring) doe het tegenovergestelde; probeer het paard niet te benaderen , maar jaag het weg, en drijf het vervolgens een tijdje over de wei. Dan kan hij je niet negeren, en je zult zien als je dit een poosje hebt gedaan is hij gemakkelijk benaderbaar , komt zelfs vaak naar je toe (zodra je ophoud met drijven).

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 00:09

ik wil niet alles gaan afwijzen hoor, maar dat schenen ze ook al geprobeerd te hebben. ze zeiden dat je het dan helemaal kon vergeten met het paard, terwijl het in mijn ogen toch gewoon een join-up is of niet?

_justlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:53

agony schreef:
ik wil niet alles gaan afwijzen hoor, maar dat schenen ze ook al geprobeerd te hebben. ze zeiden dat je het dan helemaal kon vergeten met het paard, terwijl het in mijn ogen toch gewoon een join-up is of niet?

Jeetje, wat een gek paard Tong uitsteken Misschien moeten ze een nieuwe kopen? Vingers aflikken
Nee, sorry, ik zou het ook even niet weten. Wat ik zou doen is al gezegd. Is er in het verleden misschien iets met het paard gebeurd waardoor hij/zij de mens misschien niet meer vertrouwd?

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:59

Ik ben het eens met Nicolletje.Ook wij halen onze jongens uit de wei om eens iets leuks te doen.Beetje tutten,wat lekkers in de etensbak,beetje wandelen enz enz.!!Nu zijn ze zo,dat wij maar aan hoeven te komen, en in galop komen ze op ons af.Veel sterkte met deze eigenwijze dame.. Ach gut Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:09

Als wegjagen en vervolgens negeren niet werkt, heb ik nog een (vrij ver gaande) oplossing, niet voeren en geen water meer geven in de wei. Zonder voer komen ze wel door, water moeten ze echt hebben. Als ze dit niet in de wei krijgen, dan maar als ze zich hebben laten vangen.
Daarna idd steeds gewoon even de wei inlopen, snoepje geven en weer weg. Hij mag mensen in de wei namelijk niet gaan associeren met 'werken' of vervelende dingen.

Succes!

xManOnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:12

Ik vind geen water krijgen inderdaad wel een beetje ver gaan, dan zou je het paard er toch meer dan 1 keer per dag eruit moeten halen wil hij genoeg vocht binnen krijgen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:13

Ik zou, als ik die mensen was toch proberen in de wei te gaan zitten, met een knisperend zakje of zoiets. En dan echt blijven zitten. Maakt niet uit hoelang. Ik had ook zo'n pony. Heb op n gegeven moment 3 uur achter elkaar in de wei gezeten, en op n gegeven moment kwam ze dan toch wel kijken. Anders kunnen ze ook proberen brokjes ofzo mee te nemen, gaa zitten, en de shetlander snoepjes geven ofzo. Meestal worden die ander dan ook nieuwschierig wat er te bikken valt, en dan komen ze ook wel kijken Lachen
Succes ermee iig!
Groetjes, mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:15

ManOnn_z schreef:
Ik vind geen water krijgen inderdaad wel een beetje ver gaan, dan zou je het paard er toch meer dan 1 keer per dag eruit moeten halen wil hij genoeg vocht binnen krijgen..

Het gaat idd ver, maar na tijdje snapt paard het echt wel hoor. En als er gewoon gras in de wei staat, krijgt toch wel wat vocht binnen.
Je zal toch iets moeten als je je paard niet te pakken kan krijgen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:16

Mijn merrie kwam altijd vrolijk hinnikend aangerend als ze mij hoorde aankomen (héérlijk penny Knipoog )..

Nu heeft ze een veulen aan de voet en die heeft heel goed door dat ik zowat een synoniem ben voor opgesloten worden in de stal zonder mama (al doen we vaak zat andere leuke dingen hoor) Clown Dus hij laat zich graag knuffelen, maar no way dat ik z'n halster om kan doen.. En merrie doet gezellig met hem mee, want eigenlijk is het best een leuk spelletje Boos!

Zaterdag wordt het ventje afgespeend, dus ik heb goede hoop dat mams dan weer spelletjes mét mij wilt spelen en niet tégen mij.. Tot die tijd ga ik niet lopen hannessen, ik rammel met een handje muesli in de voerschep en beide knollies krijgen simpelweg een beloning zodra het halster om zit..

Je kunt zo'n beloning ook afbouwen: dus beginnend met een rammelende voerschep met een handje brok of muesli, via een simpel paardensnoepje naar een beloning in de vorm van een aai.. Laat daar gerust enkele weken overheen gaan..

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:18

het paard moe lopen. de eerste keer dat je dit doet zal erg tegenvallen, want sommige paarden laten je uren lopen. de tip is.. jaag het paard niet op, maar zorg ook dat het geen gras kan eten, na een tijdje zal ze opgeven (dit kan pas na enkele uren zijn) en als je het paard te pakken heb beloon je het met een aai over het hoofd en een knuffel, en vervolgens laat je het paard weer gaan. de dag erna zal het vast weer een strijd aan gaan, maar geen uren dit keer. het kost in het begin heel wat werk, maar je zal er profijt van hebben Ja

trouwens.. nóóit het paard straffen als het zich uiteindelijk laat vangen (dat bevestigd alleen maar dat gevangen worden in het land níet leuk is)

x__Ellis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:20

Ik pak meestal een klein beetje bix en doe dat in een emmer Tong uitsteken wanneer het paard dat hoort durf ik te wedden dat die wel wil komen Lachen

agony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 11:17

bedankt voor alle reacties, ik zal het doorgeven! hopen dat het paard dan toch begint op voer te reageren, wat ze tot nu toe niet scheen te doen... ik denk zelf ook dat het een kwestie van geduld hebben is en dat men daar gebrek aan heeft in deze situatie. dusdanig reageert het paard daar op een manier op die zich steeds verder invreet, want het bleek dat ze vroeger wel aan kwam lopen.
maar goed, ik zal het doorgeven en als ik meer weet zet ik hier neer hoe het is overgekomen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:32

x__Ellis schreef:
Ik pak meestal een klein beetje bix en doe dat in een emmer Tong uitsteken wanneer het paard dat hoort durf ik te wedden dat die wel wil komen Lachen

Mee eens Knipoog Ik had hetzelfde probleem met mijn vorige pony. Maar toen ik met een emmer met brokjes aankwam .. Hij wist niet hoe snel hij naar me toe moest komen Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:13

Kijk eens op Omgang, daar zijn er meer die met dit probleem te maken hebben. En gebruik anders de zoekfunctie eens?

En ook op de bokt Wiki vind je de nodige informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 14:58

Mijn pony had soms zo'n bui dat ie zich niet liet pakken.. 1e oplossing was dat mijn moeder hem ging halen, door haar liet ie zich soms wel pakken, want dan hoefde die niet aan het werk. Als dat niet wou met zijn 2en het land in met een draadje en insluiten.. Moet je natuurlijk niet doen als ie in paniek kan raken, maar mijn pony gaf zich dan gewoon over..

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 18:53

als je een paard in zn ogen kijkt, betekent dat dat ie weg moet (gaan).
Let dus is op wat je doet als je je paard uit het land gaat halen, als je hem roept maar tegelijker tijd aan gaat kijken is dat heel tegenstrijdig, dat kan het paard verwarren.
Kijk gewoon is naar beneden als je je paard gaat halen, naar ze benen ofsoo , en probeer hem dan te roepen.
Misschien dat het lukt.

wannadance03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:21

Net zoo lang opjagen, tot hij bij je komt, als die alleen maar moet lopen, wilt ie heus wel een xtje weer terug naar stal. Heb ik ook gedaan met een paard, en naa een paar minuutjes kwam ie bij me..

Groetjes;)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:56

Ik vind deze topics altijd interressant. Mijn merrie staat in de zomer van zat tot dins thuis (kleine weide met stal erop, 's nachts binnen). dinsdag ochtend na de les van half 10 mag ze 24 uur het land op elders. Daar haal ik haar op vrijdagavond weer op, om weer thuis te staan. Als ze dus thuis staat, kan ik haar zo pakken, komt ze zelfs steeds naar me toe, ook als ik bijv. met de hond loop. Maar in het land, gaat ze er altijd als een haas vandoor. Het land is groter als thuis en ze heeft de kans om te gaan. Bij het land is een bak, waar ik 1 of 2x rijd(ligt aan het weer), maar moet haar dus wel eerst vangen. Thuis moet ze elke dag aan de bak; of naar het bos of naar de manege les.

Ze ondergaat deze uitjes met haar maat, onze ruin. Hij gaat dus mee naar het land en weer mee naar huis. Als ik niet rijd, als ze op het land staat, kom ik wel bix brengen. Meestal wil ze dit ook niet komen halen, maar soms komt ze er direct op af.
Gisteren leg ik uitgebreidt mijn rijspullen uit de auto( ze staat erbij te kijken), klaar bij de bak. Ik kon haar toch redelijk snel pakken. Vandaag kom ik alleen voeren, maar ze kwam niet eens in de buurt. als ik te dicht bij haar kwam,liep ze zelfs een beetje te dreigen.

Als ik vrijdag de trailer voor het hek zet, laat ze zich nog redelijk snel pakken, terwijl ze zou moeten weten, dat ze dan weer naar huis gaat, waar ze dus niet 24 uur buiten kan.

Ik vind het dus een raar fenomeen, paarden die zich niet laten pakken. Hoezo vertrouwen, in de ogen kijken, emmertje bix ??etc?????????

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 09:46

misschien proberen wat meer respect van het paard te krijgen door aan grondwerk te gaan doen? Het boek van Inge Teblick is een aanrader.