Ongeval met paard, wie is aansprakelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimmetje11

Ongeval met paard, wie is aansprakelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:12

Ik heb een vraag en aan wie kan je die beter stellen dan aan jullie Bokkers.
Mijn allerbeste vriendin had vorige maand rijles op haar eigen paard in de rijbak van haar buurman.
Een vriendin van haar reed ook mee op haar eigen paard, nu komt het zij kon haar paard niet voorwaarts krijgen en vroeg aan mijn vriendin, Wendy wil jij haar eens proberen. Mijn vriendin is niet bang aangelegen en stapt op het paard. De eerste paar rondes ging het goed en toen begon het paard zonder aanleiding te steigeren, klapt achterover en valt op Wendy. Het resultaat> bekken gebroken, stuitje gebroken, geopereerd, 1 jaar niet meer rijden enz.
hoe zit dit, wie is verantwoordelijk en kan ze de eigenaresse van het paard aansprakelijk stellen. Wat Wendy het ergste vindt is dat de eigenaresse tegen iedereen heeft verteld dat mijn vriendin nu zeker wraak op het paard gaat nemen, ik bedoel, stel je voor zeg wat kan dat dier er nu aan doen, en haar paard zogenaamd op een schuiladres heft gezet. Iedereen op stal kent mijn vriendin en weet dat ze het paard het absoluut niet kwalijk neemt maar goed het zal maar gezegdworden toch. Wendy zou deze maand beginnen bij een manege, les geven en zo voorts maar omdat ze zeker 1 jaar niet mag werken gaat dat niet door, uitkering krijgt ze niet, kortom echt een tragedie. Wie heeft hier ervaring mee en weet wat haar rechten zijn.

Tallie1979

Re: Ongeval met paard, wie is aansprakelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:14

De eigenaar van het paard is ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:16

Tallie_Ho schreef:
De eigenaar van het paard is ten alle tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard.

BEHALVE wanneer door toedoen van de ruiter het ongeluk gebeurt.

Want als ik op m'n verzorgpaard rij en het paard zelf de weg over laat steken en er komt een auto aan, dan is het mijn schuld en niet die van het paard/de eigenaar.

Maar in dit geval is het een beetje lastig om te zeggen, wie er nou de schuld heeft. Maar ik neem aan dat de ruiter niet opzettelijk het paard van slag maakt (slaan/schoppen) en vervolgens daar een reactie op kreeg.
Laatst bijgewerkt door Tempus_Fugit op 10-07-07 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:19

Ik zou haar adviseren om rechtsbijstand aan te vragen (als ze die heeft) anders een intake gesprek met een (letselschade) advocaat.
Ik kan vanaf hier niet beoordelen wie er aansprakelijk is.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:30

Mistic schreef:
Ik zou haar adviseren om rechtsbijstand aan te vragen (als ze die heeft) anders een intake gesprek met een (letselschade) advocaat.
Ik kan vanaf hier niet beoordelen wie er aansprakelijk is.

Dit is hoe dan ook de beste tip denk ik Knipoog

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 15:38

ja we hebben al contact gehad en ze bellen haar terug dus is even afw8ten we wouden alleen maar even weten hoe jullie bokkers er over denken

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:41

voor zover ik weet is de eigenaar aansprakelijk.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 15:43

Ik vind het een moeilijk verhaal. Juridisch gezien is de eigenaar aansprakelijk maar jouw vriendin stapt bij haar volle verstand zelf op het paard van een ander en weet dat paarden risico met zich mee kunnen brengen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:25

pp-->TAO

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 19:05

De wetgeving rondom deze ongevallen is lastig. Aan de ene kant is de eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade die het dier veroorzaakt mits de ruiter nalatig is geweest, roekeloos of met opzet de regels heeft verbroken. Aan de andere kant heeft een ruiter een eigen risico. Iedereen weet dat paardrijden een gevaarlijke sport is en de ruiter kiest er zelf voor om op het paard te gaan zitten.

De laatse jaren zijn er verschillende rechtzaken geweest waarbij de rechter de aansprakelijkheid die de eigenaar heeft belangrijker vond dan het eigen risico van de ruiter. Daardoor is de kans groot dat de eigenaar van het paard aansprakelijk gesteld kan worden voor de schade.

Wanneer de eigenaar van het paard een particuliere aansprakelijkheidsverzekering heeft afgesloten dekt deze de schade. Wanneer dit niet het geval is kan de eigenaar zelf hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden voor de schade.

Nou succes!

wendy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:37

dank je wel allemaal vind het echt tof van me beste vriendin dat ze het hier geplaats heeft omdat ik echt even niet meer weet wie er geleik heeft ik heb dat paard dus niks gedaan zonder pardon gebeurde het en dat is totaal niet mijn fout
over een week neemt een advokaat contact met mij op en dan gaan we er mee beginnen
met me bekken gaat het op zich wel alleen me benen willen gewoon niet ik mis het paardrijden echt zo erg en ben echt verdrietig dat ik nu me baan ben misgelopen dit was echt mijn droom mijn alles
dank je wel voor jullie steun

xxxjes wendy

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 20:41

Succes met de revalidatie en ik hoop dat dit goed uitgezocht wordt voor je. O ja ik denk dat je ook je advocaat rekening moet laten houden met eventuele blijvende schade en niet dat ze je nu een bedrag geven en dat je daar tevreden mee moet zijn. Stel in het ergste geval dat na een jaar blijkt dat je er iets aan overhoudt dan is dit wel handig.

d0rien1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:18

heel veel succes met je revalidatie!! en hopelijk wordt alles op een goeie manier opgelost en houd je er niks aan over. Goed dat je een advocaat in de arm hebt genomen. Die weten precies wat wel en niet kan en mag.. Succes ermee!!

wendy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 10:38

nomaals dank je wel allemaal ik heb nu 2 dagen lang zo veel pijn ken bijna niet meer lopen maar komt hopelijk wel weer goed ....Boos!:(:(:(:(:(

kimmetje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-07 16:33

Hoi Wnd super dat je eindelijk een profiel aangemaakt hebt, ik zei toch al als de Bokkers het niet weten weet niemand het.
Oke alles goed meisje, ik hoop dat je morgen nog langs komt, ik had je net gemist op Msn.
Hoe is het met de pijn, heb je nu sterkere oijnstillers gehad van de dokter. Nou maak je niet druk oke, alles komt vast wel goed en anders heb je altijd mij nog toch.
Dikke dikke kus van Kim en Igoortje de Schrik van het weiland. ps stuur je mailtje oke xxx

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 16:35

Wat wil ze verhalen dan? Ze is zelf opgestapt en de kosten worden betaald door de ziektekostenverzekering... Een schadevergoeding lijkt me sowieso een lastige verhaal in Nederland.... Een ongeluk met een paard zit altijd in een klein hoekje...

wendy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:25

wat lief kim ik kom zeker vanavond kusjes wendy

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 12:25

Sim0ne schreef:
Wat wil ze verhalen dan? Ze is zelf opgestapt en de kosten worden betaald door de ziektekostenverzekering... Een schadevergoeding lijkt me sowieso een lastige verhaal in Nederland.... Een ongeluk met een paard zit altijd in een klein hoekje...

Ik heb weleens een soortgelijk verhaal gehoord. En daar kon de eigenaar van het paard zelfs opdraaien voor de (tijdelijke) arbeidsongeschiktheidskosten van degene die op haar paard zat

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 22:44

wat balen zeg, vervelend ongeluk.
krijg je geen ziektewet-uitkering?

veel sterkte, ik hoop dat het snel beter gaat.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:02

Verzoekje aan kimmetje11 en wendy111 om ontopic te blijven en dit soort reacties graag via de pb te doen, daar mag je gezellig kletsen met elkaar Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 09:09

de eigenaar is altijd aansprakelijk, zelfs als ik beroepshalve op een paard stap Lachen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 10:18

Sim0ne schreef:

Schadevergoeding gaat verder dan alleen de ziektekosten.
Er zit onder andere verlies zelfwerkzaamheid, verlies arbeidsvermogen in en smartengeldvergoeding.
Nou heb ik het even over algemene schadevergoedingen en niet over de situatie van betrokkene, aangezien ik daar niet over kan oordelen.

@Wendy, heb je al wat gehoord van je rechtsbijstand/advocaat?

wendy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:17

veel verschillende verhalen.... erg bedankt bokkers..Haha! er word van de week contact met me opgenomen door een schadeletsel advokaat ze zijn namelijk allemaal op vakantie hahah dus is even w8ten gisteren moest ik dus sn8ts naar het ziekenhuis me benen deden zo een pijn maar gaat nu wel weer
er stond een tijd geleden ook een verhaal ergens bij nieuws over een ongeluk van een meisje en de eigenaar moest ook betalen maar weet niet meer waar die staat ken hem niet meer vinden...
heb al 45 pagina's bekeken hahah werd op een gegeven moment een beetje gek..
weltrusten lieve bokkers

wendy111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:18

sorry tanja zal het niet meer doen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:27

In principe is de eigenaar van het paard verantwoordelijk als hij/zij er zelf op zit of begeleidt. Als het paard dan schade veroorzaakt wordt dat op de eigenaar verhaald.

Maar hier is sprake van een andere situatie - iemand anders gaat op het paard van een ander zitten.

Een vergelijkbare situatie: hoe verantwoordelijk is een manegehouder als een leerling van een lespaard afvalt?

Volgens mij is het 'eigen risico' voor de beschadigde partij.