Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
) Verschil prijs/aanbod t.av. fietstasprodukten is nogal logisch; fietstoerisme is een veel grotere markt. Lenneke_ schreef:Ik snap het niet helemaal.
Ik ken toch echt wel zadeltassen model fietstas, voor zowel voor als achter het zadel.
Ik ben wel benieuwd wat volgens jou de beste plaats is om gewicht te dragen voor het paard.
Lenneke_ schreef:De allergoedkoopste, allersimpelste tassen hangen gewoon naast het paard tegen de buik
Lenneke_ schreef:Waar zou jij lood bevestigen?
Ik heb nu een dekje om te proberen met loodinlages, daar zit het lood dus onder de kussens.
randie schreef:ik zou zeggen doe een rugzak om
randie schreef:ik zou zeggen doe een rugzak om
Kuggur schreef:twee hooipakjes op een(hand)paard naar een schuilhut in het hoogland
Hoeven de paardjes zich ook niet te vervelen 's nachts. Gewoon een pakzadel?
randie schreef:Komt bij het gewicht van de ruiter bij..In mijn geval zou dat weinig uitmaken. Misschien heeft hij dan eindelijk door dat er iemand op zn rug zit
Moet je maar even testen, dan vergeet je het rugzak-idee wel weer 
(niet te doen eigenlijk) Huertecilla schreef:Het zwaartepunt van de bepakking zou náást het paard, dus ónder de toplijn van de rug moeten liggen en het lieft zo ver mogelijk omlaag, waarbij de bepakking zo stabiel mogelijk vast ligt.
)
Janine_L schreef:Een paard hobbelt nu eenmaal.
Een fiets niet (of in ieder geval veel minder)
Huertecilla schreef:Lenneke_ schreef:De allergoedkoopste, allersimpelste tassen hangen gewoon naast het paard tegen de buik
...te bungelen... en als je die goed vast zou zetten zijn die mits niet te groot (dus niet te zwaar) allerminst de slechtste.
Maarreh, realistisch, kijk eens naar fotos van paardtoeristen. Banaan óp de pommel, zadeltasovergooier op de paardenheup, banaan op de pommel, enorme berg achter cantle op de overgooier met van alles aan de zijkant daarvan boven de zadeltassen.
Ik wil geen fotos plaatsen doch voorbeelden van bagage tot halverwege de rug van de ruiter zijn legio en correct bepakte paarden zéldzaam.
Ik denk dat een galoptest, een slalom in galop met een sprongetje over een strobaal, een goede scherprechter zou zijn![]()
Het zwaartepunt van de bepakking zou náást het paard, dus ónder de toplijn van de rug moeten liggen en het lieft zo ver mogelijk omlaag, waarbij de bepakking zo stabiel mogelijk vast ligt.
Ik zal zo twee voorbeelden linken.
hc
Huertecilla schreef:Er is bar weinig verschil tussen een fiets, motorfiets en paard wat de geometrie betreft.
Nog even en het is volkomen verantwoord om toch gewoon aan het stuur te trekken om de hoek om te gaan!
Ik kan toch wel een paar essentiele verschillen bedenken tussen een paard en een fiets (ja, OOK in de geometrie) maar goed, het redeneert makkelijker als je de zaken flink versimpelt. Misschien niet zo nauwkeurig, maar wel een stuk makkelijker 
Citaat:Verder schrijf je 'paard in stap'. Stap is een erg slechte gang voor het afleggen van afstanden. Stap is energie inefficiënter dan draf en geeft de slechtste resultante voor de stuwkracht onder het zadel.

Dus het is heel goed mogelijk dat het paard gebruikt wordt in omstandigheden waarin efficientie op gebied van energie/stuwkracht-resultante. Als je dingen snel en makkelijk wilt vervoeren over langere afstanden kan ik een auto aanraden 

Citaat:Dat stap vaak wordt gedicteerd door de bagage verduidelijkt mijn punt
Shadow0 schreef:Huertecilla schreef:Er is bar weinig verschil tussen een fiets, motorfiets en paard wat de geometrie betreft.Nog even en het is volkomen verantwoord om toch gewoon aan het stuur te trekken om de hoek om te gaan!
Huertecilla schreef:Je bedoelt dat je noch mijn profiel noch mijn site kent?! Ik héb niets eens een 'stuur'
Citaat:Overigens is 'aan het stuur trekken' níet hoe een tweewieler stuurt. Dat draait om evenwicht en kegelbesturing.

Citaat:Terug on topic houdt e.e.a. in dat bepakking dichtbij het bewegingscentrum en dicht boven het zwaartepunt dient te liggen. Elementaire natuurkunde eigenlijk.
Antheman schreef:Ooit van de Ortliebs gehoord?????
, monteren.