Paarden uit de wei halen; EEN RAMP.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lordino

Paarden uit de wei halen; EEN RAMP.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:02

Oke het zit zo.
De manegepaarden bij ons op de manege komen in de winter/herfst elke dag in de paddock.
In de zomer krijgen ze er een groot stuk weiland bij, en worden ze af en toe omgeweid.
Achter de paardenstallen is een gangetje die uitloopt in de paddock, vanuit de paddock kunnen ze de wei in. We doen achter aan het gangetje de slagboom dicht. en aan de andere kant wordt een lint gespannen. De staldeuren gaan open en de paarden lopen de paddiock in. Dit gaat altijd netjes zoals het hoort. elk jaar weer opnieuw. Maar als ze er savonds vóór de eerste les weer naar binnen moeten is het een heel ander verhaal. Vorig jaar zetten we het hek open en liepen ze een voor een naar hun stal. Maar dit jaar willen ze maar niet komen. We hebben van alles geprobeert.

We lopen de wei in met een halster en willen ze pakken. 1 of 2 van de 11 paarden komen dan wel maar de rest galopeert net zo hard weer terug.

Lokken met een emmer brokjes. Lukt soms, de 3 vreetzakken komen de rest blijft staan. of loopt terug na een hapje brok.

Toen was is het zat. ik stond in de regen en onweer in een modderige wei met een dikkelaag water in mijn schoenen. Ik pakte de longeerzweep en samen met een andere vrijwilliger hebben we ze na 2 uur op stal gekregen.

Maar zo gaat het dus elke dag.. nu is het zelfs al zo dat wanneer je de wei in loopt en je er een probeert te vangen met halster dat ze beginnen te slaan! Ik heb al meerdere keren nog maar net een hoef kunnen ontwijken.. het werd echt gevaarlijk.

Hoe moeten we dit oplossen?

Oliebollie

Re: Paarden uit de wei halen; EEN RAMP.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:04

ik lees even mee , ben laatst 3 uur bezig geweest met me paard vangen , en toen had ik haar nog niet. Toen is de boer met de quad ( hoe schrijf je dat ) gekomen en heeft ze zo het pad op gejaagd.. en elke dag weer hetzelfde gedoe..

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:10

we proberen elke keer maar weer met 2 lange zwepen de kudde te paddock in te sturen, maar ze rennen gewoon dwars door de zweep heen, zo op je af.. echt gevaarlijk

* Niet dat we ze slaan met de zwepen hoor Knipoog

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 18:11

ik snap er ook niks van.. vorig jaar liepen ze zo met je mee en nu..

Rachel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:12

bij ons op de manege doet de eigenaar het altijd met de quad maar de manegeponys lopen zo gemakkelijk de wei uit en de ponys vinden het altijd helemaal geweldig met ze alle vollpp galopperen terug naar stal Lachen

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:12

ja , komt heel bekend voor.. ze komen echt niet.. die van mij is dan nog niet zo fals , maar die andere trapt gewoon naar je.. en biks hebben ze ook niet echt trek in ..

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:13

reedj93 schreef:
bij ons op de manege doet de eigenaar het altijd met de quad maar de manegeponys lopen zo gemakkelijk de wei uit en de ponys vinden het altijd helemaal geweldig met ze alle vollpp galopperen terug naar stal Lachen

de boer deed het ook maar met de quad , maar die beesten werden helemaal leip , ze waren heel erg bang. Was niet echt een succes.. maar wil eigenlijk gewoon me paardje uit de wei halen zonder elke keer iemand erbij te moeten hebben...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:15

hmm ik weet ook niet hoe je dit op moet lossen.. ze vinden het blijkbaar veel te leuk in de wei Vork
onze 2 paarden komen aangegalopeerd als je ze roept, dus ik heb ook niet echt goeie tips.. sorry

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:18

voeren voor ze van het land afkomen, zodat er een lekker maaltje staat ....... hoeven ze maar een paar keer te ervaren en dan weten ze dat het eten er is als ze van het land af mogen

kiolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:19

hebben de paarden brokken in de voerbakken op stal, want dat helpt bij ons heel goed als ze de hele dag op wei zijn geweest

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:25

Juistem! Zorgen dat ze brok en/of hooi hebben op stal, dus niet lokken met een emmertje maar ze binnenhalen als er gelijk gevoerd wordt of al gevoerd is... Na een paar keer komen ze écht wel! Pling

Bender_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 18:57

ik doe meestal loop ik de wei in draai ik ze om en dan laat ik ze eigenlijk altijd pas los..

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:01

Ehhm, snap bovenstaande reactie in dit kader niet helemaal. Maar wij doen het ook op dezelfde manier met de lespaarden/poný's, en geeft eigenlijk nooit problemen. Zijn er ook nog eens 22.. Maar ik weet niet hoe breed het weiliand bij jullie is, anders kun je een lang stuk lijk pakken en deze met z'n tweeën aan de uiteinden vasthouden. Dan kun je om de groep heenlopen en als het goed is drammen ze daar niet doorheen..\ Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:02

ik roepte de manegepony's altijd en als ze allemaal bij het hek staan dan het hek open doen

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:04

Uppojono schreef:
Ehhm, snap bovenstaande reactie in dit kader niet helemaal. Maar wij doen het ook op dezelfde manier met de lespaarden/poný's, en geeft eigenlijk nooit problemen. Zijn er ook nog eens 22.. Maar ik weet niet hoe breed het weiliand bij jullie is, anders kun je een lang stuk lijk pakken en deze met z'n tweeën aan de uiteinden vasthouden. Dan kun je om de groep heenlopen en als het goed is drammen ze daar niet doorheen..\ Tong uitsteken

Hihi, ik snap de voorgaande reactie ook niet helemaal maar moest ook érg lachen om je lijK
Je idee is wel handig hoor, met een lijN...

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:51

hahaha met een lang lijk

Liedje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:52

Misschien gewoon een weekje 1 voor 1 eruit halen, met halster en touw. Veel werk ja maar zo leren ze het wel weer.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 20:54

Volgensmij wil het ook wel helpen om de paarden een nacht buiten te houden. Zodat ze geen voer en/of water krijgen. Wel een nadeel is, is dat de paarden voor de lessen worden gebruikt..

geen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:04

lastig probleem mijn pony heeft een tijdje gehad dat ze niet kwam maar dan werd ze niet gevaarlijk ik ben gewoon rustig gebleven en na 45min. kwam ze wel maar als ze gevaarlijk worden dan weet ik het ook niet

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 08:43

voer ligt meestal al in de bakken.
werkt dus niet.

Een voor een eruithalen werkt ook niet bij allemaal.
Meestal heb je er dan 2 en de rest blijft staan.

Met een lijn werkt ook niet, ze rennen er zo doorheen.
En ons weiland is best wel groot.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 08:46

Mijn pony heeft vroeger ook wel eens zo'n bui gehad. Lieten we haar gewoon een nachtje buiten staan. Dan liet ze het voorlopig wel...

Lordino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 09:17

Tjah, maar onze paarden moeten ook lessen lopen elke avond.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:23

Tong uitsteken.. Ja, idd ik bedoelde 'een lang stuk lijn'..Tong uitsteken Maar deze kun je natuurlijk zo lang maken als je zelf wilt..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:29

Idd dat voeren, zorgen dat het paard iets leuks gaat doen.

De mijne kwam vroeger nooit, en nu hoef ik maar te roepen en ze staat voor bij het hek. (meestal Knipoog )

Op de stal waar ik rijd staan ze ook in de kudde, eigelijk hoef je daar ook maar 1 keer te roepen en er komt er altijd wel 1. De rest sjokt er vanzelf achteraan. Zoniet dan loop ik er heen met wat brokjes waar ik mee kan rammelen, dan komen ze alsnog als ze je zien.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:32

2 opties om eventueel te combineren: Neem de kuddeleider aan een halster mee, de rest zal willen volgen. Om er helemaal zeker van te zijn zorg je dat er wat lekkers in de stallen ligt. Ga ze niet hun normale portie voer geven, dat heeft een uur nodig om opgenomen te worden. Het is erg slecht om direct na het voeren op het paard te klimmen. Als het nodig is kun je ze eventueel wat eerder binnen halen.