Duur!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JessicaD88

Duur!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-07 09:57

De laaste tijd vind de wedstrijden zo ontzettend duur geworden! Een (tja wat zal het zijn..) Ik rijd veel wedstrijden op 'mijn' manege, omdat mn paard daar gestald is, kost dus weinig tijd en het is gewoon een mooie accomodatie. Maar ook gaan we weleens ergens anders heen. Ongeveer een jaar geleden werd het startgeld al verhoogd van 6 euro naar 7,50 en op sommige concoursen zelfs 8. Dat vind ik al een mega bedrag voor 6 min per proefje. En nu is het startgeld op mijn manege weer verhoogd, naar 10 euro! En je wint niet eens geld als je wint, een simpel bekertje.. :s En je kan 2 proeven rijden dus betaal je 20 euro Wow!
Ook op de rest van de concoursen in de regio ben je minstens 15 euro kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld, en als je optelt hoeveel concoursen je moet rijden wil je iedere klasse een beetje uitrijden, vind ik dat serieus geldtrekkerij van de KNHS. Je moet al 10 winstpunten hebben om hoger te mogen ipv 5, maar wordt er toch min of meer verwacht dat je in je klasse ongeveer 23 winstpunten hebt gehaald voor je over gaat. Doe je dat niet, en je haalt niet vlug genoeg een winstpunt in de hogere klasse, ben je te vroeg over gegaan en wil je te snel.

Maar zelfs als je je daar niks van aantrekt, en je gaat elke keer met 10 wsp over, is het voor een normaal verdienend mens erg moeilijk om hoger te komen in de dressuur, naast startgeld heb je ook les nodig, en het 'nieuwe jureren' bij de nieuwe proeven alleen maar ten goede gekomen aan mensen met een peperduur paard onder hun kont. Heb je dat niet duurt het nog 2x zo lang voor je een klasse uit kan.

Dus heb je het opgebracht om het stratgeld en de les te betalen, hard getraint, een hele dag druk geweest met poetsen, vlechten, reizen, losrijden ect, kom je thuis met 175 punten en een vieze broek omdat je paard te gewoontjes loopt :s

Ik vind dat de KNHS het de 'gewone man' bijna onmagelijk maakt om met plezier de wedstrijdsport te beoefenen en dat kan geloof ik nooit de bedoeling zijn.

LiVetime

Re: Duur!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:43

Ik vind de nieuwe proeven juist een verbetering ten opzichte van de vorige. Er worden meer dingen van jou en je paard gevraagd en daarvoor hoef je echt geen peperduur paard onder je kont te hebben. Het is wel zo dat de paardensport steeds meer toegankelijker wordt voor iedereen, omdat steeds meer mensen een paard kunnen betalen.
En daarbij, je geeft zelf aan dat je rijdt voor je plezier, rij je dan alleen met plezier als je snel de klasse uit kunt rijden?
Ik ga vaak mee met mensen op concours en heb zelf ook concours gereden en ik vind dat er over het algemeen echt goed gejureerd wordt en dat er ook goede opmerkingen worden gegeven.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 10:53

Emilion1985 schreef:
Ik vind de nieuwe proeven juist een verbetering ten opzichte van de vorige. Er worden meer dingen van jou en je paard gevraagd en daarvoor hoef je echt geen peperduur paard onder je kont te hebben. Het is wel zo dat de paardensport steeds meer toegankelijker wordt voor iedereen, omdat steeds meer mensen een paard kunnen betalen.
En daarbij, je geeft zelf aan dat je rijdt voor je plezier, rij je dan alleen met plezier als je snel de klasse uit kunt rijden?
Ik ga vaak mee met mensen op concours en heb zelf ook concours gereden en ik vind dat er over het algemeen echt goed gejureerd wordt en dat er ook goede opmerkingen worden gegeven.

Hier ben ik het wel mee eens, maar volgens mij wil TS een ander punt maken, namelijk dat het steeds meer kost om een proefje uberhaupt te kunnen rijden.
En dáár ben ik het dan ook weer mee eens. 10 euro per proefje vind ik ook duur, maar het is hier al sinds tijden zo. Het is jammer omdat niet iedereen daar gewoon geld voor heeft/ wil uitgeven. Niet dat 10 euro zo veel geld is, maar steeds opnieuw tien euro wordt toch wel een bedragje wat je ook ergens voor nodig zou kunnen hebben. Ik vind dat dat wel wat omlaag kan.

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 11:26

Ja dat vind ik ook, ik rij zelf ook wedstrijden nog maar pas en heb ook nog geen winstpunten gehaald, maar er moet dan nog veel aan gedaan worden al gaat het steeds beter, en m'n zus rijd ook wedstrijden dus dat is ook nog duurder daarom gaan wij ook niet zo heel vaak, al willen we nu wel weer meer wedstrijden rijden want het is gewoon goed voor de ervaring enzo. het is inderdaad wel duur!

streep3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 13:49

en idd het wordt wel duurder Ach gut

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:48

ik vind het soms ook echt een belachelijke prijs Verdrietig
en dan kan ik zo kwaad worden om sommige jury's! ik weet nog toen ik begon met wedstrijd werd er gekeken hoe de ruiter reed en of je netjes op de letters de oefeningen deed (in de B) nu krijg je gewoon géén winstpunt als je paard niet aan de teugel loopt! ik vind het echt te gek voor woorden! gellukig zijn er ook hele goede jury's! zo had ik een keer (ik reed een merrie, heel dun nekkie, en niet echt uuuh een sportpaard Clown en een tegenstander had een hele mooie ruin, dikke nek, het toont heel leuk) en toen had ik dus van haar gewonnen 1 proef. gewoon puur omdat de jury ons appard had gejureerd van wat wij konden zo verwachte hij meer van de ene pony dan de andere, dat vond ik nou echt een goede jury die heeft nl verder gekeken dan het uiterlijk en dat is wat veel jury's nu níet meer kunnen

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:03

Ik ben het zeker met je eens dat wedstrijd rijden duur is (gelukkig zijn mijn ouders nog sponsors, maar het is gewoon telkens veel geld).

Waar ik het niet mee eens ben, is dat je een peperduur paard moet hebben.
Er zijn tegenwoordig veel van dat soort paarden, de een nog net iets beter dan de andere, maar ook die mensen moeten goed rijden, ook die mensen moeten hun figuren en oefeningen netjes rijden, en ook die paarden moeten gewoon nageeflijk en los door hun lijf.
Als jij dat met je iets goedkopere paardje ook doet, als je alles goed uitvoert, krijg je ook je punten, en ja, als je een peperduur paard hebt, en je rijd ook goed, krijg je misschien meer punten omdat je paard meer beweging heeft.
Maar je kan wel winstpunten rijden.
Tuurlijk kan het met een duur en makkelijk dressuurpaard makkelijker zijn, maar het wil niet zeggen dat je een peperduur paard moet hebben.

mandy13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 21:01

ik denk dat ze daar mee bedoeld dat idd de paarden die er gewoon super mooi uitzien (bouw en kleur) die eerder hogere punten krijgen en ik ben het er mee eens dat dat idd gebeurd, als een boerenpaard super netjes loopt en een prachtig sportpaard super netjes loopt, het sportpaard wint. ik ben het ook met jou standpunt eens dat je geen peperduur paard nodig hebt Haha!

gr mandy13

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 07:53

JessicaD88 schreef:
en het 'nieuwe jureren' bij de nieuwe proeven alleen maar ten goede gekomen aan mensen met een peperduur paard onder hun kont. Heb je dat niet duurt het nog 2x zo lang voor je een klasse uit kan.

Wat een onzin!

maar verder ben ik het wel met je eens dat het allemaal belachelijk duur is, maar ja, had ik maar een andere hobby moeten kiezen Vork

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 10:57

Citaat:
Ook op de rest van de concoursen in de regio ben je minstens 15 euro kwijt. Dat vind ik gewoon echt veel geld, en als je optelt hoeveel concoursen je moet rijden wil je iedere klasse een beetje uitrijden, vind ik dat serieus geldtrekkerij van de KNHS.

Het is niet de KNHS die het inschrijfgeld ontvangt, het zijn de organiserende verenigingen. Vanaf 1 april zijn de prijzenschalen veranderd (dat dan wel weer vanuit de KNHS), voorheen was het zo dat je vanaf 7,50 euro verplicht was om prijzengeld te geven volgens een bepaalde verdeling en nu is dat vanaf 10 euro. Vraag je minder inschrijfgeld, dan mag je zelf bepalen of en hoeveel prijzengeld je geeft. Dit om de organiserende verenigingen wat lucht te geven in de begroting. Het is dus aan de organiserende om te bepalen wat ze aan inschrijfgeld vragen en niet aan de KNHS.

Maar ik ben het met je eens dat 10 euro per proef (toch zo'n € 1.67 per minuut oftewel fl.3.67!!)om je vrijwillig aan het oordeel van de jury te onderwerpen best veel is. Er is maar een oplossing, je paard thuis zo goed voor elkaar hebben dat je op de wedstrijd gemakkelijk een wp kunt rijden.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:26

Het wordt idd allemaal wel erg duur..

Als ik op concours ga rij ik 2 proeven en vaak ook nog een rondje BB er bij, ben dan 18/20,- voor dressuur en nog 7,- voor het springen kwijt.. Heb nog geen druppel benzine gerekend en ook nog geen kosten coupon oid.. Heel weekend concours kost dus dik €50,- aan puur startkosten..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 21:31

Ik vind wedstrijden ook duur. Ik geef mijn geld liever uit aan privéles dan aan wedstrijden...
Heb me dan ook voorgenomen straks alleen te starten als we als combinatie er echt klaar voor zijn, en dan alleen nog de wedstrijden waar ik echt zin in heb. Thuis en met les lekker trainen en als het echt lekker gaat, rijden we die wedstrijden misschien wel meer punten per proef zodat we er ook wel komen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 23:10

Tja het is een hobby en die kost nou eenmaal geld.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 07:11

mandy13 schreef:
ik vind het soms ook echt een belachelijke prijs Verdrietig
en dan kan ik zo kwaad worden om sommige jury's! ik weet nog toen ik begon met wedstrijd werd er gekeken hoe de ruiter reed en of je netjes op de letters de oefeningen deed (in de B) nu krijg je gewoon géén winstpunt als je paard niet aan de teugel loopt! ik vind het echt te gek voor woorden! gellukig zijn er ook hele goede jury's! zo had ik een keer (ik reed een merrie, heel dun nekkie, en niet echt uuuh een sportpaard Clown en een tegenstander had een hele mooie ruin, dikke nek, het toont heel leuk) en toen had ik dus van haar gewonnen 1 proef. gewoon puur omdat de jury ons appard had gejureerd van wat wij konden zo verwachte hij meer van de ene pony dan de andere, dat vond ik nou echt een goede jury die heeft nl verder gekeken dan het uiterlijk en dat is wat veel jury's nu níet meer kunnen

en deze mogen ze van mij direct schrappen van de lijst. De eisen in de proef zijn voor iedereen hetzelfde, of het nu Salinero of Henkie van de hoek is in dat B proefje.

En wedstrijden zijn idd duur geworden. Ik ben ooit begonnen met 6 gulden per proef.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 07:16

Ach, als ik zie hoe makkelijk mensen afmelden (met allerlei flauwe redenen en dan gewoon het inschrijfgeld betalen), is volgens mij het inschrijfgeld nog niet hoog genoeg Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:08

alles wordt duurder, dus nee, ik lig hier niet echt wakker van. heb ook niet het gevoel geld weggegooid te hebben als ik geen punt oid heb gehaald.

ik rij toch niet veel wedstrijden, 1 in de maand en dan een thuiswedstrijd of ik zorg dat ik start bij een stal die ik onder de man kan doen. dus benzinekosten en trailerhuren e.d heb ik nooit.

en ik vind de nieuwe proeven juist beter... heb er al 4 punten mee gescoord tegenover 1 punt in oude stijl Haha! en ik rij dus op een henkie van de hoek Knipoog

als je het te duur vind moet je gewoon niet gaan starten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 12:46

Kelan schreef:
Ach, als ik zie hoe makkelijk mensen afmelden (met allerlei flauwe redenen en dan gewoon het inschrijfgeld betalen), is volgens mij het inschrijfgeld nog niet hoog genoeg Clown

Waarom zou je dan wel moeten starten? Je betaald toch netjes? Als de bodem slecht is, of je paard is die week zo dwars dat je het niet aandurfd, of loopt echt niet lekker, dan heeft het toch geen zin je allemaal frustraties op je lijf te halen alleen maar omdat je moet starten? Als je netjes op tijd afzegt en netjes betaald, heeft niemand er last van... Alleen misschien iets minder volle banen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:47

joyce B schreef:
Kelan schreef:

Waarom zou je dan wel moeten starten? Je betaald toch netjes? Als de bodem slecht is, of je paard is die week zo dwars dat je het niet aandurfd, of loopt echt niet lekker, dan heeft het toch geen zin je allemaal frustraties op je lijf te halen alleen maar omdat je moet starten? Als je netjes op tijd afzegt en netjes betaald, heeft niemand er last van... Alleen misschien iets minder volle banen.

Dat vind ik dus inderdaad ook een vreemde uitspraak Scheve mond

Ik heb laatst ook af moeten zeggen vanwege persoonlijke omstandigheden, maar ik ben wel netjes langsgereden om het startgeld te betalen. (Dus ook 20 euro!)
Jammer van m'n geld inderdaad, maar die mensen regelen ook alles en het is een hele fijne goed georganiseerde vereniging met altijd prima banen. Ik kom daar graag, en vind het niet meer dan normaal dat je dan gewoon het geld betaald en hun daar niet voor op laat draaien.

Hoogst waarschijnlijk wordt het ook zo hoog omdat een hoop mensen dat dus juist niet doen en de verenigingen dus een hoop geld mislopen!

Laura878

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:50

mee eens, vorige week had ik concour in scherpenzeel en ik was 1e geworden in het L springen en weet je wat ik kreeg een sleutelhangertje met hun vereniging er op. en dan betaal je 7 euro inschrijfgeld! vind ik het niet echt waard.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:56

Tja, als ruiter vind ik het ook ontzettend duur.
Maar als organisatie weet ik dat je elke cent nodig hebt, en meestal toch nog moet bijleggen. Alles is nu eenmaal duurder geworden. De kosten om een wedstrijd te organiseren zijn echt niet normaal meer. En sponsors zijn ver te zoeken, want er wordt al zo veel georganiseerd. Wij moeten elke wedstrijd vol zitten om per jaar quite te spelen.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 14:16

sprinGcrack schreef:
mee eens, vorige week had ik concour in scherpenzeel en ik was 1e geworden in het L springen en weet je wat ik kreeg een sleutelhangertje met hun vereniging er op. en dan betaal je 7 euro inschrijfgeld! vind ik het niet echt waard.

Ik heb vrijdag voor mijn eerste prijs 7 euro aan waardebon gehad en de tweede plaats had 5 euro voor een ruitershop, dat vind ik dan weer niet verkeerd. Dan staat een sleutelhanger idd wat banketstaaf...

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 21:43

Het is gewoon behoorlijk duur geworden. En dan is het ook zo jammer dat je de ring uit komt met bijvoorbeel 179 punten, gewoon net geen winstpunt belachelijk gewoon. Of dat je de punten doorgekrast ziet van een 7 snel een 6 maken want dat krijg je 178 want 179 vinden ze dan net weer te erg.

Nou ja starten wordt gewoon minder, ik zit er ook hard over te denken om gewoon op de weide te oefenen en de klasses niet helemaal uit te rijden.
De jury krijgt overigens neit echt veel geld, zag er dit weekend eentje maar 15 euro krijgen dus niet echt veel.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 08:47

Kafue schreef:
Het is gewoon behoorlijk duur geworden. En dan is het ook zo jammer dat je de ring uit komt met bijvoorbeel 179 punten, gewoon net geen winstpunt belachelijk gewoon. Of dat je de punten doorgekrast ziet van een 7 snel een 6 maken want dat krijg je 178 want 179 vinden ze dan net weer te erg.

Nou ja starten wordt gewoon minder, ik zit er ook hard over te denken om gewoon op de weide te oefenen en de klasses niet helemaal uit te rijden.
De jury krijgt overigens neit echt veel geld, zag er dit weekend eentje maar 15 euro krijgen dus niet echt veel.

Idd.. waar zal al het geld heengaan?!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:17

Wat denk je nou, dat verenigingen winst draaien op het organiseren van wedstrijden?
Wat denk je dat het kost om een accomodatie te huren ( of te onderhouden als het eigendom is), bureaukosten, afdracht, reiskosten voor de juryleden, de vrijwilligers willen ook nog wat drinken en eten, om maar niet de praten over de kosten aan prijzen. Als je zelf eens een kijkje zou nemen bij de organisatie, dan weet je binnen 5 minuten hoe er overal aan getrokken moet worden om genoeg geld bij elkaar te krijgen.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:19

Waar het geld heen gaat? Wat denk je bv van juryleden, prijzen, onderhoud van het materiaal etc. Je moet ook beseffen dat het allemaal vrijwilligerswerk is, een vereniging moet ook wat reserves op kunnen bouwen om hindernissen te vervangen.
Juryleden bellen kost ook geld want tegen de tijd dat je 1 jurylid hebt gevonden heb je er al minstens 15 gebeld. De KNHS moet ook nog per wedstrijd betaald worden, verzekering van de accomodatie kost geld. Lidmaatschap KNHS is voor de vereniging ook jaarlijks rond de €130,-. Dan is een tientje niet veel als je ziet wat ze moeten doen om een wedstrijd voor elkaar te krijgen.
Dat gezeur over de punten heeft niets met het startgeld te maken, geen winstpunt dan niet betalen of zo? Dan moet je maar zorgen dat je paard winstpunt klaar is als je gaat starten.
We hebben tenslotte een dure hobby gekozen, dan moeten we ook niet zeuren, dan maar een paar keer per jaar wat minder starten.
Als een ruiter niet op komt dagen moet hij gewoon betalen, voor hem/haar in de plaats had een ander van de reservelijst kunnen starten. Sommige verenigingen zijn wel zo coulant om geen startgeld te rekenen wanneer je echt iets met je paard hebt, dus een ziek of kreupel paard, maar dan is het wel zo netjes om dat even van tevoren te melden, het liefst persoonlijk. Hier moet natuurlijk geen misbruik van gemaakt worden.