Nat paard zadelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Nat paard zadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 14:59

Ik hoop dat dit het meest geschikte subforum is, ik kon niet kiezen Bloos

Ik heb ooit eens gehoord dat je een nat paard niet zou mogen zadelen? Maar waarom niet eigenlijk? Want eigenlijk wou ik dadelijk gaan rijden, maar de paardjes staan buiten en zijn dus nat. Wat zijn de bezwaren of is dit zo'n broodje-aap verhaal!

Hvelreki

Re: Nat paard zadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:49

Zolang ze niet doornat zijn kan dit volgens mij geen kwaad, maar dan moet je wel zien dat je genoeg opwarmt want ze zijn er sneller stijf door denk ik (da's met mensen met natte spieren toch, dus?). En anders gewoon met een handdoek een beetje droogwrijven ofzo, zodat ze toch wat minder nat zijn.

Diertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:51

Ik dacht altijd dat dit was tegen jeuk ofzo? Als je paard nat is en er komt dan een zadel op dat aandrukt tegen je paard werkt dit volgens mij irriterend.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:52

lijkt mij ook geen fijn gevoel om als je net nat de douch uitkomt gelijkt je kleding aan te doen en te gaan rennen..
gewoon een beetje met een handdoek of even een zweetdeken kan het denk ik geen kwaad..

_katja_

die van mij staan ook buiten, en ook wel is als het regend.
wat ik dan doe, is eerst longeren want dan zijn ze binnen no time droog en daarna pas opzadelen.

Raja

volgens mij is het meer het behoud avn je zadel...
tenminste... Al dat water op dat leer zo'n lange tijd...
Maar het lijkt me eigenlijk ook niet zo prettig voor je paard...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:53

_katja_ schreef:
wat ik dan doe, is eerst longeren want dan zijn ze binnen no time droog en daarna pas opzadelen.

Dat gaat bij mij niet, heb alleen wei, en als ik daar nu in ga longeren dan blijft er niks over en het is al niet veel.
nja ben dus toch maar niet gegaan (heb ook een hekel aan zelf nat worden Nagelbijten / Gniffelen ) Maar dan weet ik dat voor het vervolg. Toch maar liever geen nat paard zadelen.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:54

Met een handdoek de natste plekken droog maken, en dan kan je wel gaan rijden als je idd maar lang genoeg inrijd Knipoog

_katja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 15:56

Qimm schreef:
_katja_ schreef:

Dat gaat bij mij niet, heb alleen wei, en als ik daar nu in ga longeren dan blijft er niks over en het is al niet veel.
nja ben dus toch maar niet gegaan (heb ook een hekel aan zelf nat worden Nagelbijten / Gniffelen ) Maar dan weet ik dat voor het vervolg. Toch maar liever geen nat paard zadelen.

jah, het is ook zonde om die hele wei verot te laten lopen.

ArieGalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:09

afdrogen en zadel erop. even goed poetsen zodat je niet het zand erop laten zitten ivm schuren.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:34

Dat is het hem idd ^ het zand. Bij elk nat paard liggen de haren platter op elkaar geplakt en elk paard wat buiten nat is geworden heeft ook zand op zijn rug. En dat gaat schuren als de pest!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:38

Als de paarden buiten staan heb ze gemiddeld genomen toch wel iets meer zand op hun rug liggen dan als ze op stal staan. Als ze droog zijn borstel je dit er zo af met de borstel, maar als ze nat zijn kan dit niet. Je zadel schuift altijd wel een beetje en het zand wat er dan nog tussen zit wat je niet weg krijgt omdat het vast zit aan de natte haren werkt dan schurend en daar kunnen ze doorrijplekken van krijgen.

Op zich heeft het denk ik niet veel met het nat te maken, een paard wordt ook nat als het hard moet werken en je dekje neemt dit vocht gewoon op. De voornaamste reden is de mogelijkheid op schuurplekken omdat je de modder niet van de rug afgeborsteld kan krijgen.

Narzisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:45

Ja indd en als ze nat zijn kun je dat er dus niet afpoetsen, want dan krijg je dat er niet af . Maar als je de plaats waar het zadel komt te liggen droog maakt met een handoek ofzo, dan kun je dat er meestal wel afpoetsen..

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 16:47

Mja als mijn knollen in de wei/bak hebben gestaan met regen heeft een handdoek geen nut Clown Zie een paard namelijk maar een droog genoeg te wrijven als hij 'koud' is om zand eraf te borstelen. Zweet heb je makkelijk weg met een doek omdat het merendel verdampt Clown

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:03

als je hem gewoon probeert droog te vrijven dan is er niks aan de had als je er ff op zit is hij zo droog
daarna wel goed poesten Vingers aflikken

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:57

Raja schreef:
volgens mij is het meer het behoud avn je zadel...
tenminste... Al dat water op dat leer zo'n lange tijd...
Maar het lijkt me eigenlijk ook niet zo prettig voor je paard...

Er zit toch een dekje onder het zadel? Nagelbijten / Gniffelen Neem ik aan Clown

arabierlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:59

zonder zadel kan ook,
alleen dan krijg je een natte kont
ROFL Haha!
als mijn paard een beetje nat is , leg ik gewoon het zadel erop hoor
maar als die echt helemaal doorweekt is geef ik em een dagje vrij Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:00

OoappeloO schreef:
Dat is het hem idd ^ het zand. Bij elk nat paard liggen de haren platter op elkaar geplakt en elk paard wat buiten nat is geworden heeft ook zand op zijn rug. En dat gaat schuren als de pest!

Ja precies.
Ik probeer ook altijd er voor te zorgen dat als het slecht weer is mijn paard een uurtje voordat ik ga rijden binnenstaat!
Dan is ze droog als ik haar borstel en zadel.
Want als ze nat is krijg ik het zand niet weggeborsteld!
Het is wel een paar keer voorgekomen dat het echt niet lukte.. (maar das misschien 2 keer op 3 jaar)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:36

Nou als die vochtig is vind ik het niet zo'n probleem om een zadel op een doen maar op een zeiknat paard doe ik het niet. Ik wacht eerst tot ie droog is, zet hem onder het solarium ofzo of ik ga wat anders doen dan rijden. Volgens mij schuurt het als je op een natterd [ Tong uitsteken] gaat rijden
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 03-07-07 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:38

Mijn paard heb ik uit het land gehaald vandaag omdat het regende, ik ga niet eerst een tijd wachtten tot hij droog is.

Dekje beschermd je zadel wel tegen het vocht,en zodra je aan het rijden gaat , droogt je paard ook ,omdat hij warm word.
ik zie het probleem niet?
als ze echt zeikend nat zijn vid ik het anders, maar van een buitje?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:47

fiekhe schreef:
Zolang ze niet doornat zijn kan dit volgens mij geen kwaad, maar dan moet je wel zien dat je genoeg opwarmt want ze zijn er sneller stijf door denk ik (da's met mensen met natte spieren toch, dus?). En anders gewoon met een handdoek een beetje droogwrijven ofzo, zodat ze toch wat minder nat zijn.

Natte spieren Verward Haha!

Ik wrijf het gewoon droog met een beetje stro, dan kun je alweer borstelen. In ijsland gingen we er gewoon even over met onze handen en ging het zadel er zo op, zonder dekje, en die paarden hadden geen enkel plekje. Terwijl het soms echt water goot.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:50

poes schreef:
fiekhe schreef:

Natte spieren Verward Haha!

Ik wrijf het gewoon droog met een beetje stro, dan kun je alweer borstelen. In ijsland gingen we er gewoon even over met onze handen en ging het zadel er zo op, zonder dekje, en die paarden hadden geen enkel plekje. Terwijl het soms echt water goot.

Nee maar ik kan mij zo voorstellen dat die ijslanders ook iets geharder zijn dan mijn bloederig KWPNertje met extreem gevoelig huidje!
Die krijgt al wondjes van het zweet bij haar hoofdstel en bij der staartwortel!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:52

Als mijn paard nat en onder de modder uit de wei komt en ik wil rijden, dan zet ik gewoon de slang met water erop Clown

Alle modder eraf spoelen, droogtrekken met de zweetmes en hup zadel erop en rijden maar.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 19:14

Ineke2 schreef:
Als mijn paard nat en onder de modder uit de wei komt en ik wil rijden, dan zet ik gewoon de slang met water erop Clown

Alle modder eraf spoelen, droogtrekken met de zweetmes en hup zadel erop en rijden maar.

brrr, weet je hoe koud nu Tong uitsteken

doggygirly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:16

volgens mij is een beetje nat geen probleem hoor