Waarde paard zonder papieren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

squid

Waarde paard zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:28

Beste bokkers,

Graag zou ik een idee willen hebben van wat de gemiddelde waarde van een paard zonder papier zou kunnen zijn.
Afgezien van het feit dat je altijd afhankelijk bent van "wat de gek ervoor geeft" ben ik toch er benieuwd hoe ik dit zelf moet inschatten.

Een 4-jarig paard, springen gefokt (zo lijkt het tenminste) met goede aanleg voor springen, maar welke ook makkelijk dressuur loopt.

Als je zelf zo'n paard zou moeten kopen dan wel verkopen, wat zou je ervoor geven dan wel vragen??

Wie is hier in thuis??!

Zesiram

Re: Waarde paard zonder papieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:32

Tja, beetje lastig te zeggen. Het is ook afhankelijk van stokmaat, kleur, geslacht ,opvoeding, rijdbaarheid. Maar ik zou er zelf niet meer dan 2500-3000 voor over hebben, als het een mooie maat is en voor de rest een normaal paard ( normale gangen, geen exterieurfouten ). Maar voor een bijzondere springer zullen mensen vast meer over hebben.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:36

Heb hem zelf min of meer zadelmak gemaakt (m.u.v. eerste 10x op zitten!) dus opvoeding en rijbaarheid ben ik tevreden over! Stokmaat 1.68, vos, ruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:37

Voor een paard zonder papieren zou ik zowiezo nooit meer dan 2000 euro geven en zeker als het een ruin is. Waarom ... omdat het heeft geen 'toekomst' waarde in de fokkerij.

Dat gezegt, als het paard een nette exterieur heeft en bijvoorbeeld de pannen van het dak kan springen, of super dressuur aanleg blijkt te hebben, dan zou dit wel de prijs kunnen beinvloeden. Maar het zou 'iets' speciaals moeten zijn om meer dan 3000 euro te geven voor een 4-jarige zonder papieren.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:40

Misschien nog een extra vraag erbij...waarom zou er geen papier bij gegeven zijn toen hij vroeger als veulen verkocht is aan de huidige eigenaren??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:42

de handelaar waar ik dikwijls bij langsga krijgt deze paarden nooit verkocht aan meer dan 2000 het stuk...

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 13:56

Alvast dank aan de antwoorders...zijn er meer mensen die onderbouwd hier iets over kunnen zeggen??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:36

Volledig afhankelijk van de capaciteiten van het paard. Als het een geweldig springpaard is kun je er best nog geld voor vragen, maar een hele matige zal nog minder opleveren dan een matige met papier Clown

Ik ga even kijken waar ik dit topic heen verplaats, dit is namelijk niet echt een onderwerp voor fokkerij en afstamming.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:36

-> VMR-TAO

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:42

Je zou rond of meer dan 2000 kunnen vragen, bij ons worden pony's verkocht voor 1500 en de meesten hebben ook geen papier, met een enkele uitzondering.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:27

Peterina schreef:
Voor een paard zonder papieren zou ik zowiezo nooit meer dan 2000 euro geven en zeker als het een ruin is. Waarom ... omdat het heeft geen 'toekomst' waarde in de fokkerij.

Dat gezegt, als het paard een nette exterieur heeft en bijvoorbeeld de pannen van het dak kan springen, of super dressuur aanleg blijkt te hebben, dan zou dit wel de prijs kunnen beinvloeden. Maar het zou 'iets' speciaals moeten zijn om meer dan 3000 euro te geven voor een 4-jarige zonder papieren.

Hoezo zeker als het een ruin is? Een ruin heeft nooit toekomst waarde in de fokkerij. In principe heb je bij een ruin niks aan een papier, juist omdat je er niet mee kan fokken.
Een gezond paard zonder papier dat leuk kan lopen kan toch nog best wat opbrengen. Meestal wel minder dan een zonder papier. Bij een jong paard zoals in dit geval koop je een belofte, en due belofte is toch wat minder zonder een goede prestatiebloedlijn.
Maar bij een ouder dier zonder papier wordt het verschil kleiner. En papierloze ruin die gezond is en een nette Z-proef kan lopen, hoeft echt niet meer zoveel te schelen in prijs van de ruin met papier die hetzelfde kan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:55

Ik heb een 3 jarige onbeleerde palomino merrie gekocht. Een heel sjiek en mooi gebouwd beestje. Kruizing arabierxwelsh van nu 1.60 hoog. Heeft een heel fijn karakter. Super braaf heel eerlijk en vriendelijk en pikt alles makkelijk op. Erg leuk damespaardje voor de dressuursport. Ik heb daar rond de 3000 euro voor betaald. Toen ik d'r 2 dagen bij mij op stal had staan. Vond ik dat eigenlijk veelste veel betaald had. Nu ik haar enkele maanden heb. En ze ook een paar x onder het zadel is geweest. Vind ik haar elke euro waard. En heb ook al veel mensen gehoord die haar voor meer ook wilde hebben. Helaas voor hun gaat ze nu niet meer weg.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 13:15

Het blijft dus lastig...de een zegt weinig...de ander zegt maakt niet uit.... Ziek

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:30

Wij hebben recent, 2 maanden terug gezocht naar een ander paard (tot 10 jaar oud). Ook gevonden trouwens. Zijn bij een 10 tal paarden geweest, met en zonder papieren. In de gezochte prijsklasse, tot 4000, is gigantisch veel verschil.

Daarnaast soms paarden zonder papieren gezien die goede basis hadden maar ook paarden met papieren die nog weinig konden. Papieren zijn m.i. leuk, maar de basis van een paard moet goed zijn

Heb uiteindelijk € 3000,- betaald voor een 5 jarige ruin NRPS van 1.73 groot, die een goede basis aangeleerd heeft gekregen. Particulier gekocht zonder super papieren. Wel afstamming bekend. Er is ons pas al een bod gedaan door een lokale handelaar die wou er zo 4000 voor geven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:48

ik denk dat het bij paarden zonder papier erg om kunnen en uiterlijk gaat: deze paarden komen vooral bij recreanten terecht, en die kijken veel meer naar het plaatje: een onopvallende bruine kwpn-mix zal dan weer minder opbrengen dan een palomino andalusier-mix om maar wat te noemen. De prijzen zullen ook navenant verschillen, van 1500 euro tot wel 3000 euro (en zelfs meer als het om een cruzado gaat: kruising andalusiers doen het nog steeds goed in de markt omdat de echte anda's voor veel mensen niet te betalen zijn). Er is dus niet echt een richtprijs voor te zetten, is zo afhankelijk van het paard zelf Lachen

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:54

Ik heb toen ik mijn paard kocht €2250,- ervoor betaald. Ouders wel bekend, kruising Gelderse x tuiger, maar geen papier. Hij was op dat moment 10 jaar zonder wedstrijdervaring.
Een handelaar die het paard niet kende bood 3500 euro toen ik op wedstrijd was.
Als ik een paard koop kijk ik naar het paard en niet naar de papier. Laatst stond er een oerlelijke ruin met toppapieren op marktplaats, echt een heel lelijk paard. Daar vragen ze dan 8000 voor (paard kan dan nog net niets). Dan koop ik liever een paard zonder papieren die mooi.

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-07 11:27

Bij die van mij zit er geen papier bij, maar zijn de ouders dus ook bij ons niet bekend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:31

Als hij in het parcours al laat zien dat hij echt lekker over de sprong kan komen en in de toekomst de Z makkelijk aan kan is hij misschien nog wel wat waard.
Maar is het gewoon een gemiddeld paard, L springen dan is het klaar, dan zijn ze gewoon een stuk minder duur Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 11:41

Ligt er een beetje aan wat je met het paard wil gaan doen.
Fokken zit er tóch al niet in dus daarvoor boeit het papier niet zo.

Mij is wel gebleken dat mensen kícken op een papier. Maakt bijna niet uit wie erop staat, als het dier maar een papier heeft. Nu maakt het voor jóu niet uit maar stel je wilt hem ooit verkopen..dat wordt een stuk lastiger dan dat je hetzelfde paard mét papier zou willen verkopen. Lastig, maar het ís nu eenmaal zo.

Een paard zonder papier is in prestaties niet per definitie minder dan een paard mét papier.

Kijk naar het paard zelf: is het echt een paard dat bij jóu past? Welk doel heb je voor ogen met hem en ben je helemaal wild van hem? Niet laten staan en kopen.
Oh ja, je mag er minder voor geven dan dat hij wél een papier gehad zou hebben maar als hij echte goede bewegingen heeft, talentvol, dan kan ik begrijpen dat de verkoper er meer voor vraagt dan de bedragen die in dit topic genoemd zijn...
Je betaalt voor wat het paard tot nu toe kan en het 'talent' dat het paard heeft, eventueel mag de verkoper ook nog een tikkie extra vragen (in mijn ogen) als het paard een 'gouden karakter' blijkt te hebben...

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 20:06

Ik zeg maar zo: "Beter een goed paard zonder papier, als een slechte met papieren".

squid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-07 17:08

Nou dank allen voor jullie reacties!
De kogel is door de kerk...ik heb het paard gekocht!
Wat mij betreft kan er dus een slotje op dit item, tenzij iemand nog iets zinnigs toe te voegen heeft.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:02

En ik ben nog wel benieuwd naar de meningen van anderen, dus graag aanvullen Haha!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:08

tja, een ruin met papier heeft ook geen enkele fokwaarde...

ik denk dat de prijs vooral ligt aan de capaciteit van een paard,als je een papierloze ruin hebt die met zijn knieen achter zijn oren zwaait en zeer veel talent toont,dat er echt mensen zijn die goed geld bieden voor zo'n paard...of een papierloos paard die alles springt en zeer snel en wendbaar is,dan zit daar echt handel in.

denk dat je je vooral moet afvragen WIE het paard te koop aan biedt,welke stal,welke naam,en hoe deze mensen een paard kunnen voorstellen Lachen

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 21:34

Inderdaad zoals al eerder vermeld: een ruin is natuurlijk nooit interessant voor de fokkerij Knipoog met of zonder papieren.

Ik kijk alleen naar capaciteit; beestje moet gezond zijn en super kunnen lopen.
Een mooi, aansprekend uiterlijk is altijd mooi meegenomen (maar dus niet doorslaggevend!)

Als afstamming zaligmakend was, dan zouden er toch wel heel wat superknollen rond moeten lopen en dit valt toch best reuze mee.

Ik heb al vaak op concours paarden met superafstammingen gezien, waarvan als ik er op zou zitten nooit de afstamming zou melden, want als ze niet lopen, geven bepaalde lijnen toch wel wat druk.

Om te beoordelen wat een paard waard is, zijn volgens mij dan ook papieren niet doorslaggevend.
Als je het echt wilt weten zul je wat meer moeten laten weten (het beste een filmpje laten zien).

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 22:02

Voor mijn 3 jarige heb ik eigenlijk veelste veel betaald. Dat had ik beter kunnen betalen als ze papier had. Maar goed voor mij is ze goud waard. Ze is een merrie van 1.58 hoog en 3 jaar. Palomino kleur. Geen spectaculaire bewegingen. Maar wel ontzettend leergierig, wil graag werken, pakt alles ook heel makkelijk op, geen heethoofd of schrikkerig maar wel altijd zin om te lopen, ze is ook altijd ontspannen en heel makkelijk te rijden ondanks haar leeftijd. Voor mij een gouden paard. En ik hoop dan ook wat goede wedstrijdjes te rijden met haar.