Singeldruk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicoleee

Singeldruk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 10:00

Ik rijdt 1x in de week op een paardje van een pensionstal. Maar elke keer als ik haar aansingel dan zet ze haar buik uit en doet ze haar oren in haar nek en doet ze haar rechtervoorbeen soms omhoog. Dan kan ik niet goed aansingelen. Ze gaat ook altijd met haar staart swiepen en soms is dat erg lastig. Weten jullie hoe ik dit op kan lossen en dat ze het niet meer doet?
Alvast bedankt! Lachen

Viet

Re: Singeldruk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 10:32

Past het zadel wel goed?

Mijn pony doet dit ook heel erg ( ze probeerd je zelfs te bijten). Dit komt omdat ze vroeger een verkeerd zadel heeft gehad en het nog altijd niet prettig vind.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:04

Dit zadel past goed. Lachen
Ik weet niet of ze vroeger een verkeerd zadel op heb gehad, maar dat zal wel niet. Knipoog
Maar wat doe jij als je paard naar je probeert te bijten? Negeer je alles wat hij doet bij het aansingelen of wordt je boos op hem?

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 11:05

Ik wordt juist niet boos omdat ze er niks aan kan doen.
Ik negeer het gedrag. En als ze heel braaf is beloon ik haar.

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 11:13

Ja, de eerste keer paar keren toen ik op haar ging rijden werd ik boos op haar. Maar toen dacht ik ook bij mezelf dat zij er ook niks aan kan doen. Dus nu negeer ik haar gedrag en nu wordt het wel steeds minder. Lachen

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:56

mijn verzorgpony is inmiddels 4 jaar en heeft altijd dit zadeltje opgehad en die past perfect en toch blaast ze haar buik op en hapte ze wel eens als ik deed aansingelen inmiddels is dit ook minder geworden omdat ik negeer eerst werd ik ook boos maar ik d8 heeft toch geen zin nu negeer ik het en wordt het minder maar het happen kan ook te make hebben met spierprobleem moet je maar eens kijken op deze site : http://www.happy-athlete.nl

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 17:08

ik zou het gewoon negeren en bijt ze je een keer dan zou ik haar wel een tik geven, want dat mag ze niet doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:27

het paard geeft aan dat ze ongemak ervaart bij het aansingelen. waarschijnlijk zit het zadel en/ of singel niet lekker, en dat geeft ze aan. een tik geven is dus behoorlijk oneerlijk in zo'n geval. eerst uitvinden waarom ze dit doet. als het aan de singel ligt, andere singel, als het zadel pijn doet, zorgen voor een zadel dat goed zit en vooral ook lekker zit voor haar. dan lost het probleem zich na verloop van tijd zelf op.

overigens speelt het rijden zelf vaak ook een rol, heeft ze wel plezier in het werk, is het te zwaar, te saai, begrijpt ze alles wel?

Pierrot_An

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 13:53

Ik heb het ook regelmatig gehad dat wanneer je aan gaat singelen dat ze dan net de buik uit gaan zetten. Volgens maken sommigen er ook een "spelletje' van... uiteraard kan het ook zijn dat het paard een gevoelige of pijnlijke buik heeft en daarom niet leuk reageerd op het aansingelen..

_kevin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 21:38

Pas goed aansingelen na een stukje lopen.. of eerst zijn voorbenen naar voren trekken!
Of steeds na een rondje rijden weer eenm klein stukje aansingelen.. lukt dat niet ?!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 08:19

33Bonita33 schreef:
mijn verzorgpony is inmiddels 4 jaar en heeft altijd dit zadeltje opgehad en die past perfect en toch blaast ze haar buik op en hapte ze wel eens als ik deed aansingelen inmiddels is dit ook minder geworden omdat ik negeer eerst werd ik ook boos maar ik d8 heeft toch geen zin nu negeer ik het en wordt het minder maar het happen kan ook te make hebben met spierprobleem moet je maar eens kijken op deze site : http://www.happy-athlete.nl

In zo'n geval weet je bijna zeker dat het zadel juist niet goed past... als er ergens veel verschil in de rug van het paard komt, dan is het wel tussen het 3e en het 5e levensjaar (door groei en bespiering)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 22:52

_angela_ schreef:
33Bonita33 schreef:

In zo'n geval weet je bijna zeker dat het zadel juist niet goed past... als er ergens veel verschil in de rug van het paard komt, dan is het wel tussen het 3e en het 5e levensjaar (door groei en bespiering)

inderdaad. een paard (zeker een jong dier 'zonder verleden', zoals je dat vaak bij manegepaarden wel ziet) wat zo reageert op een zadel, singel of aansingelen, daarmee zit iets niet goed.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:18

Ik ben het eens met Merrieveulen en de anderen die het zelfde denken, je paard probeert je wat duidelijk te maken, ga op onderzoek!En denk aan je manier van aansingelen, eerst zadelvast, rondje in de bak lopen, weer wat aansingelen, opstijgen, inrijden, en controleren.Maar zoek vooral verder, in vulling van het zadel, spieren, maar ook of ze bv gebitsproblemen heeft en hier last van heeft met het bit, en het associeert. Succes!

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:13

Als ik opstap om te gaan rijden en ik singel haar nog een keer aan als ik erop zit is er niks aan de hand. Lachen
Ze heeft ook plezier in het rijden en snapt ook wat ze doet en wat ik doe.
Ze is ook altijd wat stijfjes voordat ik ga instappen. Maar als ik goed heb losgestapt en wil gaan draven is ze weer gewoon lekker los. Heeft dat niet met de singeldruk te maken? Volgens mij niet toch? Vork

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:16

Misschien is het singelvrees? Ik zal Óf een langere singel kopen óf het je paard op je eigen manier afleren. En natuurlijk gewoon aansingelen als je erop zit Knipoog

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 15:21

Maar het is niet mijn eigen paardje. Lachen Ik rijd maar 1x in de week op haar. De laatste tijd doet ze het wel een stuk minder. Net zoals gister: Gister ging ik weer op haar rijden. Ze deed zowat niks. Ze stond gewoon lekker voor zich uit te kijken alleen ze zat met haar staart te swiepen toen ik ging aansingelen. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:17

Nicoleee schreef:
Als ik opstap om te gaan rijden en ik singel haar nog een keer aan als ik erop zit is er niks aan de hand. Lachen
Ze heeft ook plezier in het rijden en snapt ook wat ze doet en wat ik doe.
Ze is ook altijd wat stijfjes voordat ik ga instappen. Maar als ik goed heb losgestapt en wil gaan draven is ze weer gewoon lekker los. Heeft dat niet met de singeldruk te maken? Volgens mij niet toch? Vork

daar zou ik me eens op richten. jij ziet het verband misschien niet, wellicht dat een fysio, osteopaat of zadelmaker het wel ziet?

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:28

_angela_ schreef:
33Bonita33 schreef:

er is een zadel maker bij geweest het zadeltje ligt super goed heeft hij gezegt plus de eigenaaresse zij dat het ook heel erg goed ligt maar het hoeft niet aan het zadel te liggen hoor het kan ook gewoon zijn omdat ze het aansingelen niet leuk vind vind jij dat wel leuk dan als er iemand een riem strak komt trekken om jou buik en ze is erg gevoelig dus en als ik nu aansingel is er niks meer aan de hand het kan best zijn dat ze toen ergens pijn had maar dan is het nu over mss toch door dat haar bou is veranderd ja maar ja

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 20:54

Ja bonita, ik denk dat het ook met haar zo is. [ Paardje waar ik op rij ]. Ze is volgens mij ook gevoelig en ze vind het gewoon niet leuk als de singel onder haar buik komt. De laatste tijd gaat het wel steeds beter. Als ik er maar geen aandacht aan geef wat ze doet. Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 00:04

ook gevoeligheid zegt niets, echt niet. elk paard kan het singelen leuk vinden, is dat niet het geval, dan ondervinden ze er dus ongemak van. een gevoelig paard zal dit eerder laten merken.
verder zegt het niets als een eigenaar een zadel goed vindt liggen. er zijn een hoop eigenaren met de ballen verstand van zadels.

overigens vind ik de vergelijking 'hoe zou jij het vinden, een riem strak trekken...' nergens op slaan. ten eerste is een mens geen paard, ten tweede mag je een singel nooit zó strak trekken dat het paard er een negatieve reactie op geeft.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:33

dan zul jij snel voor de gek worden gehouden kijk je moet natuurlijk altijd kijken hoe je paard ergens op reageerd maar als we er gewoon zeker van zijn dat het zadel goed past en dat ze eerst ook met borstelen hapte en het nu zelden doet dan is het toch gewoon om aandacht vragen want elke keer als ze hapte dan verhief ik mijn stem en dan heeft ze nog mijn aandacht dus zo maak je het slechte gedrag juist aanmoedigend want zo is het meer een spelletje voor ze en dat je de singel niet zo strak moet trekken onzin dan zou mijn singel niet eens om zijn buik mogen zitten bij geeneen paard want de singel zorgt er toch voor dat het zadel blijft zitten dus hij MOET wel strak zitten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:43

33Bonita33 schreef:
dan zul jij snel voor de gek worden gehouden kijk je moet natuurlijk altijd kijken hoe je paard ergens op reageerd maar als we er gewoon zeker van zijn dat het zadel goed past en dat ze eerst ook met borstelen hapte en het nu zelden doet dan is het toch gewoon om aandacht vragen want elke keer als ze hapte dan verhief ik mijn stem en dan heeft ze nog mijn aandacht dus zo maak je het slechte gedrag juist aanmoedigend want zo is het meer een spelletje voor ze en dat je de singel niet zo strak moet trekken onzin dan zou mijn singel niet eens om zijn buik mogen zitten bij geeneen paard want de singel zorgt er toch voor dat het zadel blijft zitten dus hij MOET wel strak zitten

nooit. in de afgelopen zes jaar (de tijd dat mijn paard onder het zadel is) heeft mijn paard één keer aangegeven geen zin te hebben om te rijden. ik ben toen ook niet gaan rijden. misbruik ervan maken? nooit. waarom? we zijn maatjes, ik hou het rijden leuk voor hem, dus waarom zou hij niet willen?
een singel MOET NIET STRAK ZITTEN! laat nou maar eens een zadelmaker komen om het je uit te leggen... een goed passend zadel is bijna zonder singel te gebruiken, elke goede zadelmaker zal dat beamen.
verder zou ik het op prijs stellen als je leestekens gebruikt.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:47

Die van mij reageerde ook heel fel. eerst geprobeerd met te roepen ( zo effe schel dat ze schrikken), dat lukte wel als iemand anders het deed maar bij mij lukte het na een tijdje niet meer hij deed gewoon verder. Nu negeer ik hem gewoon en singel ik aan in stukken. Eerst losjes, dan de peesjes aandoen iets strakker, nog eens naar het wc weer wat strakker en dan voor het rijden nog eens. Nu stampt hij niet meer bij het aansingelen en bijten wil hij ook niet meer. Maarja zou toch eerst zeker willen zijn dat alles goed past.

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:58

merrieveulen schreef:
33Bonita33 schreef:

nooit. in de afgelopen zes jaar (de tijd dat mijn paard onder het zadel is) heeft mijn paard één keer aangegeven geen zin te hebben om te rijden. ik ben toen ook niet gaan rijden. misbruik ervan maken? nooit. waarom? we zijn maatjes, ik hou het rijden leuk voor hem, dus waarom zou hij niet willen?
een singel MOET NIET STRAK ZITTEN! laat nou maar eens een zadelmaker komen om het je uit te leggen... een goed passend zadel is bijna zonder singel te gebruiken, elke goede zadelmaker zal dat beamen.
verder zou ik het op prijs stellen als je leestekens gebruikt.

Een singel moet niet strak zitten zeg jij.
En als je dan door de bocht gaat of over een hindernis springt wil jij beweren dat je zadel gewoon blijft liggen ?
Ik zal het eens uit gaan proberen als ik jou was en trouwens ik denk dat we een klein misverstand hebben want wat ik met strak bedoel is dat het zadel goed vast zit niet gaat schuiven met opstijgen en netjes blijft liggen met springen en dus niet zo strak dat je paard geen lucht meer krijgt.
Een singel is er niet voor niks, die heeft ook zijn nut, anders zouden ze hem net zo goed weg kunnen laten.

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 10:46

en toen was ze stil! Bloos
33bonita33 haaft gelijk!