Hoe veulen bijten afleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissi

Hoe veulen bijten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 09:37

Mijn Tinkermerrie heeft een hengstveulen van nu 2 maanden oud. Een heel mak dier, totaal niet bang voor mensen en heel nieuwsgierig en bijdehand. Op zich is dat natuurlijk heel leuk, maar er is één probleem: hij bijt! En dan ook echt in alles; zijn moeder, het halstertouw, nieuwe dekens, en dus ook mensen Vork Hoe leer ik hem dit af? Ik knijp hem nu in zijn bovenlip als hij doorbijt, maar dat helpt niet. Hij kijkt even beledigd en dat was het dan. Ik hoop echt dat iemand me kan helpen want een veulen hebben is echt heel leuk, maar op dit moment kan ik hem wel achter het behang plakken Bloos

We geven hem trouwens geen snoepjes o.i.d. en dat hebben we ook nooit gedaan. Hij staat alleen met zijn moeder, de hele dag op de wei en 's nachts gaan ze naar binnen i.v.m. de conditie van het weiland (we hebben veen als ondergrond Boos! ). Ik heb niet het idee dat de merrie hem erg hard corrigeert als hij haar bijt (doos Clown ). Hij komt dus elke dag in de hand, 's morgens bij het buitenzetten en 's avonds bij het binnenzetten.

Wie heeft er tips om dit af te leren?

Mizsz_Kitty

Re: Hoe veulen bijten afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:02

als mijn veulen mij bijt, krijgt ze meteen een klap van mij...

2 keer gedaan en geen last meer gehad van bijten.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 10:26

Tja dat heb ik dus ook al geprobeerd maar hij is een beetje masochistisch denk ik want het helpt voor geen meter... En ik wil ook niet dat hij kopschuw wordt natuurlijk...

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:43

ik had gewoon een tik verkocht straks bijt die je vel heen en dan sta je daar te bloeden (het is maar een voorbeeld, maar ik heb meegemaakt bij een vriendin dat dat gebeurd is;))

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 11:09

Dat heb ik dus al gedaan en helpt niet (zie post hierboven). Hij is een beetje hardleers Schijnheilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:56

Als hij niet onder de indruk is van een tik, moet je harder ingrijpen. Het bij een tik laten en harder corrigeren als hij doorgaat met dit ongewenste gedrag, is hem leren dat hij je niet serieus hoeft te nemen.

Veulens zijn heel erg met de mond bezig, en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar een mens bijten mag gewoon NOOIT.

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:22

@Cassidy: thanks! Ik had toch ergens gehoopt dat er een meer vreedzame oplossing was Bloos maar ik wil natuurlijk ook niet dat ie straks over me heen loopt! Met harder ingrijpen bedoel je een hardere tik neem ik aan?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:54

of een kneepje in de hals

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 13:58

als mijn paard hapt dan krijgt hij een tik tegen zijn borst zodat hij niet kopschuw kan worden

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:08

Ja hoor, hardleers, gewoon iets harder optreden, jaag hem maar weg, als hij zo makkelijk is komt hij ook wel terug.
Als het nu een heel schuw veulen was zou ik voorzichtiger zijn, maar dit zal wel een aapje zijn als ik het zo lees!!

Gelbrich

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 21:16

Wanneer hij bijt zijn hoofd afwenden met je hand en NEE er bij zeggen. Je kunt ook het zelfde terug doen; wanneer hij je bijt maak je met je hand een soort bekje en "bijt" je terug aan de zijkant van zijn neus. Dit kun je dan steeds harder doen als meneer niet luistert. Succes

ShadowDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:16

Ik sluit me grotendeels bij Gelbrich aan. Misschien kan je ook kijken naar de oorzaak. Waarom bijt hij? Ik denk dat dit komt door speelsheid, maar dat had je denk ik al door. Bij moeders kan het niet echt kwaad als hij maar niet te hard bijt want anders krijgt hij een lel. Ze heeft ook minder gevoelig vel dan wij he. Gewoon terug 'bijten'. Als hij door gaat, steeds harder 'bijten'.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 23:23

Een veulen 'proeft' alles... hengst veulens schijnbaar meer dan merrieveulens (tenminste mijn ervaring) Slaan is geen uitkomst... en ik heb niet echt het idee dat ze het doen uit moedwilligheid.
En aangezien ze dus altijd aan/van mij denken te moeten proeven heb ik liever merries Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:39

kijk naar de moeder, hoe voedt zij haar kind op? ze straft in jouw ogen niet hard, daar zal een reden voor zijn. een merrie is een betere opvoeder voor veulens dan een mens, kijk dus naar je merrie. ondertussen kan je mooi uitvinden waarom je veulen bijt, levert het hem wat op? wees kritisch naar jezelf, en neem de moedermerrie als leidraad.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:58

Als hij halstermak is wil een rukje aan het halster soms ook wel helpen.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:23

inderdaad een flinke tik geven, mijn tinkerhengstveulen heeft ook zo'n periode gehad, en nu nog wel eens maar al véél minder. Hij krijgt gewoon een flinke tik als ie bijt, en op een gegeven moment leggen ze die link wel. Succes!

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 11:53

Iedereen erg bedankt voor alle reacties! Ik heb inmiddels ook ontdekt dat hij bij zijn moeders voerbak kan en dus een beetje veel at. Vandaar dat hij nogal wat energie teveel heeft Ja Daar gaan we dus ook even wat aan doen. Ik hoop dat dat ook een beetje gaat helpen!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:04

Ik had ergens gelezen dat iemand terug beet in het oortje. Nou deed mijn hengstjaarling ook bijten in het halstertouw en af en toe zachtjes bijten in mn kleren of handen. Ik was het zat en kneep hem toen in zn oor. Nu bijt hij mij niet meer, het halstertouw vind ik niet erg. Maar mensen bijten ook al was het zacht doet hij niet meer.

_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:15

Mizsz_Kitty schreef:
als mijn veulen mij bijt, krijgt ze meteen een klap van mij...

2 keer gedaan en geen last meer gehad van bijten.

Idd, dat werkt meestal het beste.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:33

eerst 'NEE' zeggen en meteen een flinke mep geven. werkt goed, en je kan het woordje nee vaker gebruikt bij andere dingen die hij niet mag, dat snappen ze snel

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:26

Eerst met een boze en zware stem "UH!" zeggen en dan als hij het nog een keer doet zijn oor pakken en heel hard terug bijten, dit helpt echt Tong uitsteken Het klinkt heel stom Vork

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:09

hmmm maar het kan ook zonder je paard pijn te doen hoor, lijkt mij. waarom moet er altijd gelijk een klap oid aan te pas komen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:24

als het dier zijn moeder bijt, krijgt hij een enorme optater......... ga nou geen gekke dingen doen als in oren of lippen bijten, maar geef hem een keer een hele duidelijk "ben jij gvd helemaal besodemieterd" optater

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:26

hmmm de meeste moeders doen tot op een bepaalde leeftijd helemaal niets, niet als het veulen in de buik trapt, niet als het tegen haar opsteigert... simpelweg omdat het veulen het niet kwaad bedoelt, en gewoon onstuimig is zoals een veulen hoort te zijn. éérst kijken waarom het dier iets doet, dan pas eventueel corrigeren. mijn veulen heeft ook gebeten, maar niet uit kwaadheid, maar omdat hij niet anders wist hoe zich te uiten. een gevoelig en snel gestresst beestje, ik heb er nooit aandacht aan geschonken. en het is helemaal overgegaan. gewoon negeren, als ze er iets mee willen. pas geven wat ze willen als de tandjes achterwege worden gelaten, dan is het zo voor elkaar!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:31

is zo, en daarom is het gevoel voor het wezen paard zo belangrijk.