omgang met blind paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

omgang met blind paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 13:04

Ik heb een paard die aan 1 oog blind is. Nu blijkt dat zijn andere oog ook niet in orde is. Het kan zijn dat hij helemaal blind wordt.
Nu vraag ik me af of iemand ervaring heeft in de omgang met een blind of slechtziend paard en mij hierin wat advies kan geven.

Zunzuncito

Re: omgang met blind paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:08

Ik weet dat ik op internet een paar maanden geleden iemand uit Amerika heb gezien die met haar blinde paard (wegens een ziekte die op de ogen sloeg en die binnen een paar weken blind geworden is, geloof ik) op een mooi niveau in de dressuur meedraaide. Er werd ook veel beschreven over hoe dat het was: een blind paard in de stal en wei laten wennen aan de dingen om zich heen.
Als je redelijk bent in engels, zou ik zeggen: google even.
edit: Valiant

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:14

Mijn paard staat op stal waarvan de eigenaar een blinde merrie heeft. Deze merrie is op 2-jarige leeftijd blind geworden. Ze wordt gebruikt als fokmerrie en ze doet het eigenlijk prima. Ze is dusdanig voorzichtig en ze weet heel snel waar ze loopt en tot hoever ze kan gaan.
Ze is verder nooit beleerd o.i.d.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:13

het licht heel erg aan hoe het karakter van het paard is. Een paard dat altijd veel vertrouwen geeft, is ook blind nog te berijden, maar zal wel veel aanwijzingen nodig hebben. In de wei houden de andere paarden er wel rekening mee hoor, zoiets hebben ze snel genoeg door.

Een paard dat altijd heel angstig is geweest, is denk ik niet meer te berijden. Het zal nu helemaal angstig worden (waarschijnlijk) doordat het volledig op het toch al scherpe paardengehoor moet vertrouwen.

Ga de eerste tijd veel wandelen met het paard en kijk hoe het reageert. Daarna misschien langzaam te paard gaan, maar het paard wel steun bieden door er iemand langs te laten lopen. Gaat dat goed, dan langzaam alleen gaan rijden (eerst degene die erlangs loopt steeds verder weg laten lopen, en dan pas los). Gaat het rijden in de bak ook oke, dan kun je eerst wat enge geluiden als een auto introduceren in/bij de bak. Gaat ook dat oke, dan kun je misschien ook weer naar buiten toe Lachen

ton34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:12

Het paard van mijn oom werd getreiterd door jongens die langsreden, en schrok er zo van dat haar oog beschadigde toen ze wou vluchten. Het andere oog heeft ze gelukkig nog maar ze was flink getraumatiseerd. Nu staat ze weer in de wei en dat gaat redelijk goed. Ik had er even niet bij stil gestaan dat ze een ziekte zou kunnen krijgen aan haar andere oog. Ik weet niet hoe daar mee om te gaan maar wil je wel sterkte wensen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:07

Ik ken een paard dat blind is aan één oog en nog steeds CIC*** loopt! Een ander paard was blind aan één oog en zag met het andere maar 15%, maar werd toch nog gewoon dressuurmatig gereden.
Het ligt natuurlijk ook aan het karakter van een paard, maar blindheid hoeft geen belemmering te zijn. Wel moet je je ervan bewust zijn dat jij de hond bent van je paard en dat je dus ten alle tijden goed moet opletten.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:09

Volgens mij was er op bokt ook iemand met een blind paard. Moet je even zoeken Knipoog

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:15

Mijn oom had een paard wat volledig blind was. Deze hengst reed hij gewoon dagelijks en ging ermee naar buiten. Dit paard vertrouwde hem volledig.
Mijn oom heeft ook een zoon van deze hengst.

ik praat in het verleden want dit blinde paard is door een stom ongeluk overleden !!!

Er was daar een meisje wat ook voor deze hengst zorgde wanneer mijn oom er niet was, ze reed niet maar longeerde wel en zo..
Zij was hem aan het longeren toen mijn oom naar schiphol gin en lette 1 tel niet op, het dier is in volle vaarte tegen een tractor gelopen die er stond !!!
Ze was aan het longeren en het andere paard van mijn oom stond los in een paddock, op een moment keek ze naar dit dier terwijl ze de blinde hengst aan het longeren was, ze lette dus even nie op, de lijn werd langer en hij rende tege de tractor aan.
Hij had een been gebroken, de borst kpot etc. Hij is ter plaatse afgemaakt.

Geen discussie over het feit dat er een tractor stond war deze misschien niet hoort, dat ben ik met jullie eens maar goed.

Moraal van het verhaal:
Een blind paard is een zware verantwoording. Ze vertrouwen volledig op je en moeten dat ook 100% kunnen !!!

Dit paard vertrouwde dit meisje, liep braaf zijn rondjes en doordat ze niet oplette en de lijn langer werd is dat zijn dood geworden !!!

Nu kun je zeggen: iedereen maakt fouten, okee... maar met een blind paard MAG DAT DUS GEWOON NIET!!!
Dit kun je je niet permitteren t.o.v,. het dier.

Dus: een blind paard kun je gewoon rijden, kan gewoon naar buiten maar let op voor hem, let ALLEEN op hem en bedenk goed wat je doet. Het kan nl een leven kosten !!

Dit is niet naar bedoeld, alleen ter illustrate wat er mis kan gaan.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:27

Afgelopen vakantie heb ik ook een blinde pony gereden, was eigenlijk niet veel van te merken. Alleen dat je af en toe wat meer moest sturen en dat ze van geluidjes schrok die eigenlijk heel normaal zijn als je het gewoon ziet..
Je kan er als het goed is dus nog alles mee, maar houd het wel in je achterhoofd.

Mijn verzorgpony is trouwens ook aan één oog blind en de ander is ook niet 100% meer heb ik het idee.. Zij ziet dingen nog wel, maar moet af en toe even stil gaan staan en turen om te kijken wat het precies is. Clown Ook dingen achter de bosjes kan ze niet goed meer zien en dat vindt ze dan wel een beetje eng.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:15

_angela_ schreef:
het licht heel erg aan hoe het karakter van het paard is. Een paard dat altijd veel vertrouwen geeft, is ook blind nog te berijden, maar zal wel veel aanwijzingen nodig hebben. In de wei houden de andere paarden er wel rekening mee hoor, zoiets hebben ze snel genoeg door.

Een paard dat altijd heel angstig is geweest, is denk ik niet meer te berijden. Het zal nu helemaal angstig worden (waarschijnlijk) doordat het volledig op het toch al scherpe paardengehoor moet vertrouwen.

Ga de eerste tijd veel wandelen met het paard en kijk hoe het reageert. Daarna misschien langzaam te paard gaan, maar het paard wel steun bieden door er iemand langs te laten lopen. Gaat dat goed, dan langzaam alleen gaan rijden (eerst degene die erlangs loopt steeds verder weg laten lopen, en dan pas los). Gaat het rijden in de bak ook oke, dan kun je eerst wat enge geluiden als een auto introduceren in/bij de bak. Gaat ook dat oke, dan kun je misschien ook weer naar buiten toe Lachen

ik sluit mij hier bij aan
succes! Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:29

Mijn oude paard Artiest werd in 2002 langzamerhand blind aan zijn rechteroog. Er is lang aan gedokterd, uiteindelijk wisten ze in Utrecht wat ht was: corneadystrofie, kort gezegd: het oog schrompelde als het ware van binnenuit weg. Doordat hij veel last had van lichtinval op dat oog, hij ging dan erg schudden met zijn hoofd, heb ik besloten het oog te laten verwijderen. Ik vodn het erg maar zo had hij er tenminste geen last meer van. Dit was in 2003. Ik heb daarna nog prima met hem kunnen rijden(hij was al 21 en reed er toen alleen nog buitenritjes mee), hij vertrouwde op mij. Het was zelfs handig want enge dingen aan de rechterkant zag ie dus niet!
In 2005 begon ineens het andere oog ook te vervelen. Heel naar, weer die lichtschuwheid. Tsja en dan, het andere oog er ook uit? Nee, hij was ondertussen 23 jaar en dat vond ik toch te ver gaan. Ik had hem beloofd dat hij nooit helemaal blind hoefde te worden. Buiten de oogproblemen kreeg hij ook ataxie en narcolepsie. In de wei liep hij tegen de draad op omdat hij het niet zag, door de schrik schoot hij dan achteruit waarna hij door de ataxie dus viel. Ook kon hij d edrinkbak niet vinden en liep hulpeloos rond. Helemaal op stal zetten vond ik geen optie en hij werd ook steed somberder.
Ik heb hem dus in juli 2005 in laten slapen.
Een paard kan prima leven met 1 oog, ik heb daar verder weinig hinder van ondervonden. Je moet wel even leren dat als je bijvoorbeeld door een vrij smalle deur loopt je je paard dan wel goed begeleid. Dit soort dingen heb ik ook door schade en schande moeten leren.
Een paard wat helemaal blind wordt? Tsja, ik weet het niet, het geeft zoveel beperkingen voor zo'n dier...Het ligt ook wel een beetje aan de leeftijd vind ik. Voor die van mij vond ik dat dit geen waardig bestaan meer was, mede door de bijkomende kwalen en zijn leeftijd.

Dus de tips:- begeleid je paard goed als je met hem loopt zodat hij niet overal tegenaan loopt
- praat veel tegen je paard, zodat hij kan horen waar je bent

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 16:57

@Tiessie. Een aantal dingen heb ik ook al ervaren gezien mijn paard al lang blind is aan 1 oog. Hier kan hij best goed mee om gaan, alleen ziet hij geen diepte en daar moet je dan rekening mee houden.
@ElCamino. Ik begrijp jouw reactie wel, een blind paard is een enorme verantwoording. Maar ik ben wel gewend aan verantwoording ben 42 heb een gezin van 4 kinderen en ben leerkracht. Dus dat je ergens verantwoordelijk voor bent dat weet ik. Toch kun je nooit garanderen dat je feilloos bent. Dat is namelijk niemand. Als ik ergens voor ga dan ga ik er ook 100% voor. Het is heel erg wat er is gebeurd en ik realiseer me dat het niet makkelijk zal zijn. Maar het alternatief is laten inslapen.
Hij is niet meer piepjong 17 jaar, maar ook niet stokoud. Verder is hij ook gezond. Dus ik wil er alles aandoen om hem nog een goed leven te geven. Maar zodra ik door krijg dat het niet meer fijn is voor hem dan denk ik er misschien weer anders over.

Gelukkig is hij nog niet helemaal blind en misschien hebben we geluk en loopt het goed af voor dit oog. Maar ik hou er toch al rekening mee dat het fout gaat en daarom ben ik me nu alvast aan het orienteren voor de mogelijkheden om met een blind paardje te kunnen omgaan.

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:58

Ten eerste, ik hoop dat het goedkomt met je paardje!

Maar als dat niet gebeurt, komt het als blind paard vast ook goed met hem Lachen Je klinkt inderdaad alsof je goed weet wat verantwoordelijkheid is. Mijn tips zijn... Zorg ervoor dat je zijn volledige vertrouwen wint, praat vaak tegen hem tijdens het rijden, poetsen, aaien, enzovoorts, zodat hij weet waar je bent, aan je stem gewend raakt en weet dat er een fijn persoon bij die stem hoort. Ik zou ook niet een kir-stemmetje opzetten of iets dergelijks. En daarnaast veel met hem wandelen... Ik neem aan dat je hem nu ook gewoon berijdt, dus dat zal op den duur geen probleem zijn.

Heel veel succes ermee!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 06:05

Bedankt voor jullie reacties. Ten eerste hoop ik natuurlijk ook dat het goed komt met zijn oog. Door jullie antwoorden heb ik wel een beter beeld gekregen dat er toch nog mogelijkheden zijn om met hem verder te gaan en dat geeft me dan een gerust gevoel. Blind worden is niet automatisch het einde voor een paard, gelukkig.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:05

bij mij vriendin op de manege (manege voor eigen pony's) is een meisje met een shetlander en die rijdt ze ook, maar die is aan een oog blind en die kan gewoon nog alles springen enz. dus maar ik heb geen flauw idee of dat ook kan met een paard dat blind is aan 2 ogen

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:41

Het paard van mijn hoefsmid is blind, en hij rijdt haar nog in de bak, dressuur matig. Ik denk dat je met veel vertrouwen en geduld je paard wel kunt rijden, maar dat het vertrouwen dermate groot moet zijn, dat ze aan jou overlaat welke pas te zetten. Dit zal als je door rijdt, gaandeweg groeien, naarmate het oog achteruit gaat.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 14:11

Hoi,

Ook ik hoop natuurlijk dat het met het oog van je paard helemaal goed afloopt. Mocht dit niet zo zijn, dan kun je denk ik toch niet direct beslissen over leven en dood. Je zult het paard eerst blind moeten meemaken voordat je weet of dat dit wel of geen dierwaardig leven voor hem is. Dat zal in het begin zeker tijd kosten en voor ieder paard is dit anders, maar je moet het wel even de tijd geven voordat je de beslissing kunt maken. Let op dat je geen dingen echt groot gaat veranderen, geef hem bijvoorbeeld een vaste weide, en plaats de drinkbak bijvorbeeld steeds op dezelfde plek, dat maakt het voor het dier makkelijker, omdat hij dan alles al weet te staan uit zijn "wel kunnen zien periode". Verder is het inderdaad belangrijk om veel vertrouwen te hebben, maar dat zit denk ik wel goed. Misschien kun je uit voorzorg al commando's aan sommige dingen koppelen (omdat hij nu nog wel ziet), zodat je bijvoorbeeld "deur" zegt als jullie ergens door een opening gaan ofzo, of "stal"zegt als hij de stal binnenloopt. Ga zo maar door, zo kun je je paard straks mocht hij blind worden (al hopen we natuurlijk van niet), nog duidelijker begeleiden. Heel veel succes!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:33

Ik heb ook een shetlander verzorgt die dit had, met het rijden weleens lastig want hij zag namelijk de hoek niet. Goed proberen te sturen en op tijd. Voor de rest kan je paard gewoon op de weide, stroom wel erop zetten, het paard herkent namelijk stroom draad en "hoort" dat als hij er dichtbij staat Knipoog Voor de rest goed begeleiden als je 'm ergens brengt zodat hij nergens tegenaan loopt Lachen

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 18:09

Bedankt voor jullie tips. Ik denk niet dat het echt goed komt met zijn oog omdat het maanblindheid is en dat keert steeds terug. Maar het positieve nieuws is, dat het toch nog wel goed gaat. Hij ziet nu niet erg veel meer en ik heb al op hem gereden. dit gaat goed. Een aantal dingen deed ik al omdat hij blind was aan 1 oog. Stomme dingentjes hoor, zoals tikken tegen zijn bak als hij die niet zag. En omdat hij geen diepte zag, zei ik altijd let op, bij stoepjes en af en op stapjes. Nu denk ik eraan dat ik dit ga uitbreiden. Ik hoop gewoon dat we nog een fijne tijd kunnen hebben samen. Mocht het echt niet meer gaan, dan merk ik het snel genoeg.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:18

Wij hadden vroeger op de manege een blind paard staan. Echt een schat van een paard en zijn vertrouwen in de mens, onvoorstelbaar. Hij kon nog wel bijten als je hem opeens aaide, of iets dergelijks. Om deze reden zei ik altijd "hey lieverd" of "let je op?" voordat ik hem aaide en dan ging het prima. Hij vond aansingelen wel altijd heel vervelend, door het gevoel zo "opeens". Hij werd gewoon in de les bereden, vaak door beginners zelfs, omdat hij zo ontzettend braaf was.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 09:10

@Saskiaatje, fijn om te horen dat het goed kan gaan met een blind paard. De meeste reacties zijn toch dat je hem moet laten inslapen. En dat is het laatste wat ik wil.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:32

Clyde schreef:
@Saskiaatje, fijn om te horen dat het goed kan gaan met een blind paard. De meeste reacties zijn toch dat je hem moet laten inslapen. En dat is het laatste wat ik wil.

Nee, dat is inderdaad ook echt het laatste wat ik zou doen. Ik weet niet of je paard mensen/dingen snel vertrouwd? Maar als jullie een sterke band hebben kan je alles met je paard doen. Behalve springen dan, haha. Je moet er gewoon wel rekening mee houden. Vantevoren aangeven als je gaat sturen, goed laten weten wanneer je dichterbij komt, veel tegen 'm praten, dan komt het allemaal goed! Succes!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 14:00

Hij is wel wat schrikkerig maar onze band gaat steeds beter, ik heb hem anderhalf bijna twee jaar. Ik heb nu meer vertrouwen in mezelf ontwikkeld en dat is belangrijk om zelfverzekerd met Matloek om te gaan.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:15

Ach gut Komt vast goed hoor!
In het begin zal je dikwijls wel eens met je paard aan de hand tegen een deur aanlopen ofzo Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik denk dat je het zelf ook gauw leert om je paard goed te begeleiden!
Ik denk dat het nu al belangerijk is dat wanneer je met hem aan de hand loopt ofzo, echt al op elke pas die je zet al gaat opletten. Nu ben je gewoon dat wanneer je door een deur loopt, je paard wel een stapje naar links gaat zetten. Probeer nu al in te beelden dat je paard blind zou zijn, dan heb je al een mooie voorsprong voor moest je paard toch blind worden!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 21:57

Mijn merrie was ook blind (geworden)

Na de uitslag van haar foto's van haar benen, bleek ze fase 3 en fase 4 hoefkatrol te hebben. Omdat ze verder gingen onderzoeken, bleef ze op de kliniek nog enkele dagen staan, want we hadden haar moeten drogeren voor haar daar naar toe te brengen.

Daar merkte ik op stal (dacht eerst dat het door die lampen kwam, wat daar hing), maar zag dus een lichte vlek op haar oog. Nooit wat van gemerkt. Na onderzoek bleek ze dus cattract te hebben. Notabene nog aan beide ogen. Tja omdat ik haar nog liever jaren liep lopen in de wei ipv rijden, had ik toen besloten om haar nog zo lang mogelijk te laten lopen, liefst zonder medicatie voor haar hoefkatrol. Iedere maand belde de veearts mij, om te vragen hoe haar ogen reageerden. Want of ze kon nu snel blind worden, of het kon nog jaren duren, of het werd niet erger. Maar helaas. Binnen 6 maanden was ze zo goed als helemaal blind. Zolang een andere paardje met haar op de wei stond, liep ze wel wat rond. Echter in haar stal voelde ze zich veilig. eten ging op geur in haar voerbak, en hooi hing altijd op de zelfde plaats. Ik kon alles met haar, ik kon haar zo over de weg meenemen, maar andere deed ze niks.

Op een bepaalde dag, had ik haar in haar wei gezet, en 3 uur later kwam ik terug. Ze stond nog steeds op dezelfde plek, had zich niet bewogen. En toen wist ik, dat ik voor haar eigen belang, de knoop moest doorhakken. 24 uur per dag op stal voor altijd is helemaal geen leven. Hoe zwaar deze beslissing was, het was de beste.

Voordat we haar hebben laten inslapen, had de veearts nog naar de ogen gekeken, links 100% rechts zag ze nog geen 25%. Maar je merkte het ook, ze liep nauwelijks meer (echt op gevoel) op de dag dat we naar de veearts liepen.

Dit was haar laatste foto, zoals je ziet aan haar oog, Deze kant was ze helemaal blind.
Afbeelding