B staat voor beginners of voor de beste

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

1snowflake2

B staat voor beginners of voor de beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 19:49

Boos! Boos! Hoi,

Mijn dochter is 9 jaar en rijd met haar C pony in de dressuur klasse Beginners.
Tot mijn verbazing (ben zelf ook actief jury) staan er opmerkingen op het protocol die ik zelf nog niet eens bij de paarden zal zetten. In de B dressuur natuurlijk. Ik ben van mening dat je in de klasse B je pony nog niet correct aan de teugel kan rijden het is in de klasse B nog niet een vereiste.
Toch werdt zij er behoorlijk op afgetraft.
Het is toch een beginners proef???
Er stond op de coupon vermeld dat de pony niet aan de teugel liep.
De pony liep dan wel niet in de oprichting maar wel lichtelijk aan de teugel dit is naar mijn mening toch wel voldoende voor een beginner van 9 jaar met een vrij moeilijke pony.

lascolover

Re: B staat voor beginners of voor de beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:50

ze mogen het er toch wel gewoon op zetten? maar minder punten er voor geven vind ik oook niet kunnen in de B maarja.. iedere jury is anders..

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:53

als ik rij zetten ze ook wel eens: meer naar beneden, meer nageeflijk enz. enz. heb soms ook het idee dat dat nog niet nodig is in de B... maar ja, zij zijn jury Tong uitsteken

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 19:55

Liep de pony nu wel of niet aan de teugel? In de B moeten ze nl. net zo goed nageeflijk lopen dus als hij tegen de hand komt oid dan hoort dat idd meegenomen te worden in de beoordeling.
Hoe lang het ruitertje al rijdt of de voorgeschiedenis en het karakter van de pony daar heeft een jury echt geen boodschap aan.
Vreemd dat je dat als jury zelf niet bekend is?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:07

1snowflake2 schreef:
(ben zelf ook actief jury)

Is dat zo? Dan zou je beter moeten weten.

Je wordt immers beoordeeld volgens het Skala der Ausbildung, daar hoort het stukje aanleuning ook bij en dat ook in de B.

nOekiiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:11

Sommige juryleden zijn misschien strenger dan de andere en ja iemand van 9 jaar dat is ook wel weer n beetje zielig hoor dat ze daar al zoveel op letten

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:11

In aanleuning hoeft toch helemaal nog niet te betekenen aan de teugel, ik vind dat eigenlijk ookwel vreemd en er zit nog heel wat tussen tegen de hand en aan de teugel.

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:00

Ja ja. Ik denk er als actief dressuur/springruiter er toch anders over en zeker als je het met kinderen te maken heb en dat is toch ook nog eens de toekomst van de paardensport of niet????
Ik jureer zelf al 17 jaar en weet heel goed wat wel en wat niet in de klasse beginners gevraagd wordt. dus een beetje stimulatie mag ook wel. zo zit ik als jury in mekaar . ik geef liever opbouwend kritiek dan dat ik ga afkraken, dan kan je er beter mee stoppen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:03

Ik ben ook jurylid, maar mij is niet bekend dat ik onderscheid moet maken tussen paarden en pony's.
Ik ga toch braaf naar de bijscholingen hoor.....

Zoals bekend wordt er gejureerd vanuit het alombekende Skala.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:09

tja, allemaal heel leuk om jonge ponyruiters te stimuleren hoor maar dan starten ze met een D of E'tje of ze gaan over naar de paarden en dan donderen ze in een diep gat. Want niemand heeft ooit gezegd dat het niet goed was wat ze deden...
Ook de ponysport is SPORT. Daar hoort een bepaalde mentaliteit bij en die moet aangeleerd worden, net zoals dat de ponyruiter kan leren van de kritiek van het jurylid.

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:10

wat zijn jullie hard zeg hebben jullie zelf ook kinderen???????????

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:14

Dus als een 9 jarige op een B of C staat mogen er wat foutjes inzitten en als diezelfde 9 jarige op een grotere pony rijd moet het wel beter zijn voor hetzelfde aantal punten???
Dat noemik pas hard!

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik kinderen tot de veters affik.
Ik probeer bij slechte punten een stimulerend commentaar te geven,maar oeleg je een kind uit dat ze geen punten meer rijden omdat ze niet schattig meer zijn??????

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:16

1snowflake2 schreef:
wat zijn jullie hard zeg hebben jullie zelf ook kinderen???????????

ja, nog een ukkie. Maar die zal ook moeten leren dat bij wedstrijden ook verliezen kan horen en dat de vruchten geplukt worden na hard werken.

Er zit een groot verschil in een ruiter de grond intrappen - wat imo op welke leeftijd dan ook niet hoort! - en gewoon benoemen wat niet goed is.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:19

1snowflake2 schreef:
dit is naar mijn mening toch wel voldoende voor een beginner van 9 jaar met een vrij moeilijke pony.

en dat heeft er niets mee te maken..
als zij in de ring rijdt, zal ze moeten laten zien wat er gevraagd wordt. 9 jaar of niet, moeilijke pony of niet.
Ik ben 23, maar krijg ook echt geen extra punten omdat ik binnen rijd met een paard dat door meerdere professionals als zeer lastig is bestempeld. het is nog altijd mijn keus binnen te rijden, niet het probleem van de jury (en laat dat paard nu gewoon zo fijn gaan dat de jury's hem gewoon zn punten geven Knipoog)

Ja, ik ben kind geweest, maar nooit gematst hoor. Was aardig lang, had een mooie pony en als die 1x zn hoofd omhoog deed kon ik mn winst in het B vergeten. Zuur, absoluut, maar het was niet anders. Ik vind het eerlijk gezegd wel eens goed als jury's kinderen niet alsmaar matsen en punten geven omdat ze schattig en klein zijn en je er op jonge leeftijd nu eenmaal niet meer van kan verwachten.
Waar ga je dan de grens zetten? Want een 9 jarige op een superfijn gereden pony die alles al gelopen heeft kan t makkelijker hebben dan een 12 jarige op een (no offense) oud type haflinger die vrijwel nooit iets van dressuur gehoord heeft...
Datgeen in de ring getoond wordt is wat beoordeeld moet worden, niet of kind jong is, of pony moeilijk of whatever. (al kan misschien commentaar bij kids wel aangepast worden op leeftijd, daar sta ik achter)

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:20

Mijn dochter komt ook uit in de B met een D-pony, en als ik zie wat daar aan klasse soms rondrijdt...., pony's die in perfecte aanleuning met veel pit door de baan gaan. Dat haalt het niveau van de "B" wel aardig omhoog.
Ik ben het wel eens met TS dat er soms wel heel erg "hoogtechnisch" commentaar op de B-protocollen staat. Ook vraag ik mij af hoe de verruimde gangen worden gejureerd in de B. Ik heb soms het idee dat er een uitgestrekte draf of stap wordt verwacht als er middendraf of middenstap staat.
In het oude proevenboekje stond nog dat het aan de teugel lopen in de B niet gevraagd werd, maar mooi dat je erop werd afgerekend alsie niet aan de teugel liep. Anderen reden immers wèl netjes aan de teugel. Nu met de nieuwe proeven is dat tenminste duidelijk geworden, ook in de B wordt ontspanning en dus aan de teugel gevraagd.

Het is geen kwestie van hard zijn, het is een kwestie van eerlijkheid: dit zijn de regels waar je aan moet voldoen, voldoe je daar niet aan dan is het niet eerlijk tegenover degenen die er wel aan voldoen als je er toch punten voor krijgt.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:24

TS: ik begrijp je argument dat het toch wel voldoende is voor een beginner met een moeilijke pony is niet helemaal. Omdat het een beginner is en omdat het een moeilijke pony is moeten er maar hoge punten gegeven worden? Volgens mij moet je als jury de kwaliteit van wat je ziet beoordelen en niet kijken naar schattigheid, moeilijke pony, etc. Als het nog niet zo goed gaat zullen de punten nog niet zo hoog zijn. Dat is helemaal niet erg, dat hoort er bij. Naar mate het kind meer ervaring krijgt en beter gaat rijden komen de hogere punten echt wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:31

Als je een ruitertje in de ring krijgt die keurig haar pony nagevelijk kan rijden en de volgende rijdt precies hetzelfde, maar zonder de nagevelijkheid, moet daar dan volgens jou geen verschil in punten in zitten?? Of moet er voortaan op elk protecol bij gezet worden hoelang de ruiter rijdt en hoe moeilijk de pony wel is? Als jury zou je beter moeten weten lijkt me.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:38

Ok.. ik zit me hier wel een beetje te verbazen. Dus kinderen mogen geen commentaar krijgen? Wat krijg je daarvan? Kinderen die later ook wedstrijd willen rijden en er van uitgaan dat ze toch wel winnen..

Je kunt ze beter opbouwend commentaar geven (en dat geld i.m.o. niet alleen voor kinderen) en vertellen wat beter kan dan iemand gelijk een uitbrander geven, maar van de waarheid leer je.
Ik snap dat je je dochter een rooskleurig wedstrijdbestaan gunt, maar wat als ze straks eens naar de L1 mag om dat ze toch Zo-Klein-Lief-en-Schattig is? Dan zal ze toch wat moeten laten zien en zal ze het volgens mij niet meer kunnen doen met haar schattige uitstraling.

En al lukt dat nog wel, er komt een keer dat ze harder gestraft wordt, omdat ze nooit winstpunten haalt in een hogere klasse, omdat ze nooit wat heeft geleerd van het wedstrijd rijden.
Dat is toch veel sneuer? Eerst alles voor de wind, mooie punten, en dan ineens allemaal slechte punten? wat gaat dat meisje denken? O oliebol, ik kan het niet meer.. ??

Maarja, dat is enkel mijn mening ^^

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:46

reactie op laatste bericht onze pony is duidelijk geen automaatje waar daadwerkelijk al alle knopjes op zitten het is wel een supper mooie welshpony met veel kwaliteit en vermogen, waar mijn dochter toen ze vijf jaar was op heeft leren rijden. Nu vier jaar later eindelijk klaar voor de dressuur . ja het ziet er ook wel schattig uit zo`n klein meisje op een grote C pony. afgelopen zondag had ze pony wel degelijk aan de teugel maar volgens de jury niet diep genoeg vandaar. raar maar waar de combinatie voor haar was een proef met veel fouten en ja hoor niet aan de teugel pony
liep behoorlijk met zijn hoofd omhoog ,maar heeft de naam mee 2 x z2 gelopen en nu met een ander in het M2 deze comb had wel 11 punten meer. hoezo bevooroordelen wie houdt wie dan voor de gek.

Het is echter niet zo dat ze slecht rijdt of niet kan rijden ze heeft ook regelmatig in de prijzen gezetten en was de laatste keer 1e met 193 p

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:53

Wat is dan het probleem?
Dat je 1 keer een jury hebt gehad die het niet met je eens was?
Terwijl ze bij andere jury`s dus wel prijzen en punten haalt??

Iedereen weet toch dat er af en toe een sinterklaas in het hokje zit die iets totaal anders wil zien dan de rest?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:55

Je praat jezelf nu wel een beetje tegen. Liep de pony nu wel nagevelijk of niet? Bij mij komt het een beetje over als een moeder die haar kind gewoon de beste vond en het ( zoals gewoonlijk ) allemaal aan de jury ligt. Nogmaals, als zelf jurylid zijnde, moet je beter weten! Het klinkt n.l beetje kinderachtig.

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 21:56

dan is het voor jou zeker vaak sinterklaas

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:59

Gezellig is het hier voor de TS, ze vraagt niet om belachelijk gemaakt te worden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:02

Nou nee hoor!!! Mijn ruiters leer ik dat je niet altijd de eerste prijs kan halen! Rij je een goede proef kunnen ze niet om je heen. De ene keer krijg je je punt dik verdient, een volgend keer misschien cadeau, en weer een ander keer krijg je hem gewoon niet al heb je hem verdiend. Het is en blijft een jurysport.
Daarbij gaat het bij mijn lessers niet om de eerste plaats, maar om de winstpunten.

1snowflake2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 22:03

als je goed kan lezen en je hebt enigzins een beetje inlevings vermogen dan heb je ook gelezen dat de pony wel aan de teugel liep maar volgens de jury niet DIEP genoeg ben je zelf ook jury????????????????