vraagje!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_LeO_

vraagje!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:39

heeeeii
ik heb een verzorg shetlander.
Heel lief soms wel eigenwijs maar dat hoord er bij Vork
Maar hij wil dus nooit mee het weiland uit alleen als het andere paard het weiland uitgaat.. Huilen
Als je hem dan toch te pakken heb aan halstertouw begint ie naar JE te bokken.. Boos!
en Ja dan laat je maar los want je wil niet getrapt worden ..!?
En ik heb serieus wel eens 2 uur achter hem aan gerend..Het lukt me gewoon niet zonder biks of Dancy Huilen Huilen Huilen
help ! wat moet ik doen
xxx Leonie

_LeO_

Re: vraagje!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 16:42

wie o wie kan me helpen..?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:50

wat denk je van de zoekfunctie een keer gebruiken. er zijn hier al zoveel topics over. en als je het dan nog steeds niet weet, dan een topic plaatsen. maar over wat jij schrijft is al een keer een topic geweest. dus daar zal je wel antwoorden vinden.

domenique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:57

nou nou dolor, ze vraagt gewoon om hulp niet om de zoekfunctie, dat zal ze zelf ook wel hopelijk weten.

ik zou hem gewoon een paar dagen laten staan wel der naar toe natuurlijk, en dan gewoon de wei met wat lekkers, en dan loop je weer weg, en laat je hem gaan.
op een gegeven moment komt tie waarschijnlijk wel naar je toe.
Op het bokken heb ik helaas niks.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 16:59

een paard mag nooit naar je bokken, ik vind dat je daarom moet straffen daarop maar voor de rest ben ik wel met domenique eens. Maar als je m eruit haalt en je neemt een extra persoon mee.. misschien helpt dat?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:01

oke. hier wat tips. als ze bokt direct een tik geven en wegjagen. dit mag ze absoluut niet doen. een leidende merrie jaagt paarden namelijk ook weg als ze vervelend zijn. als je dit goed volhoudt gaat het wel over. en haal hem er niet alleen uit om te rijden ofzo, maar ook om alleen even te poetsen of te voeren. anders denkt hij iedere keer van daar heb je haar weer, nou moet ik weer aan het werk. dus gewoon af en toe voor niks de wei in en ze bokt haar wegjagen en een tik geven als je er bij kan. desnoods met een zweepje als het echt gevaarlijk wordt.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 17:03

Rij je er ook op? Zo ja haal je hem dan alleen het land uit om te gaan rijden? Want dan rennen mijn paarden ook weg. Daarom haal ik ze er ook wel eens uit om gewoon te poetsen en als ik klaar ben krijgen ze wat biks oid.
En misschien idd iemand meenemen. En anders veel oefenen. Er even uit, evt. met behulp van biks, uit het land even troetelen en lekkers geven en dan het land weer in. Ik denk dat als je dit een paar keer na elkaar doet dat het dan wel opknapt

Racheltjuh13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 19:46

Probere het halstertouw niet te laten zien als je binnen komt en als de 2 paardjes bij elkaar staan moet je net doen dat je het andere paardje pakt en dan snel die andere pakken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:15

Ik zou goed naast haar blijven lopen, zodat als ze bokt ze je niet kan raken. En het bokken meteen afstraffen! Vervolgens haar ook meenemen voor leuke dingen zoals poetsen of een wandeling en dus niet alleen als ze moet werken, want dat hebben ze meteen door.

Als je in de wei bent en je kunt haar niet vangen, dan zou ik gewoon rustig achter haar aan blijven lopen. Dit kan de eerste paar keer wel even duren maar na een tijd hebben ze het door en komen ze meteen.

Pooch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:05

Andere pony het land uithalen,je eigen pony mee.
Andere pony terug en viola..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:54

ja. dat helpt misschien wel. maar het echte probleem wordt er niet mee opgelost.

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:25

ja kan met een lang touw.. van de ene kant van het weiland naar de andere en dan je shetje insluiten?

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:54

Doen alsof je ergens anders heen loopt in plaats van naar je shet, en van voren benaderen. Als hij omdraait en bokt duidelijk straffen met je stem. En inderdaad niet alleen eruit halen om te rijden. Ook gewoon een keertje om te laten grazen, voor een poetsbeurt of gewoon voor een snoepje, wortel of wat biks.

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:11

Ik heb daar ook wel eens last van, paarden/pony's die niet komen las je ze net binnen wilt halen voor een bui ofzo. Laatst wilde ik mijn verzorgpony binnen halen voor het heeeeeeel erg hard ging regenen. Hij stond nog in de wei samen met een andere ruin, ze rende de hele tijd samen weg. Ik heb ze ( na er een uur proberen) in de wei gelaten, dan maar nat dacht ik. Halverwege de bui wilde hij ineens wel heeeeel erg graag met me mee naar stal toe lopen..

karabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:36

misschien maakt hij er een spelletje van? Dan moet jij juist weglopen zodat hij jou achterna gaat!

_LeO_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 18:44

heeeejj
bedankt voor de tips !! Haha!
ik heb al een keer met een ander meisje met een longeertouw en een paar halstertouwens er aan hem proberen in te sluiten dit was wel gelukt !
ik rijd er ook op.Maar ik ga heel vaak samen met me buurmeisje het baasje van dancy het paard dat bij job staat.
Maar dan ga ik dus heel vaak het land in met een snoepie ff aaien of knuffel geven..
Maar als dat andere paard weg is dan wil hij wel mee hoor!

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:46

nou toen mijn pony dat deed het is mischien zielig maar toen gaf ik hem altijd een tikje met eht halster tou want hij moet het afleren ,,

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 10:08

Wat je nu doet, is je shet belonen voor het bokken. Bokken betekend momenteel niets anders voor m, dan weer terug de wei in mogen. Want jij laat hem los. Opzich is dit wel te begrijpen.... maar zo leer je het hem wel verkeerd aan. Ga eens gewoon in de wei zitten, beetje naar beneden kijkend, en wacht totdat hij eens naar jou komt, hoe meer jij achter hem aanloopt, hoe meer hij zich leider voelt.. jij volgt hem overal. Als je hem hebt, dan beloon je hem, en laat je hem zelf ook meteen weer gaan. Roep hem ook eens zonder dat hij meteen mee moet. Het meegaan moet leuk en uitdagend zijn.... als je dat zo een paar keer herhaald, kun je hem steeds iets langer aangelijnd houden, en steeds wat verder ermee lopen. Probeer dus ook niet te ver te gaan, VOOR het bokken dus al losklikken, zodat je dit gedrag doorbreekt en voorkomt. Je zult zo steeds verder kunnen, en mocht hij wel bokken, dan moet je proberen om hem zodra hij op de grond staat, te belonen (als je hem vast durft te houden) en dan even 5sec te wachten zodat hij nogsteeds met 4 benen op de grond staat, en DAN loslaten.... maar zoals ik al zei, je kunt dat bokken dus beter gaan voorkomen vanaf nu. Succes ermee!

DancylOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:16

MandyNancy schreef:
nou toen mijn pony dat deed het is mischien zielig maar toen gaf ik hem altijd een tikje met eht halster tou want hij moet het afleren ,,

Dat is niet zielig dat is goed !! Duivel

lizana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:41

zeker straffen ja en ook zeker belonen als het goed gaat

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:59

Ik denk dat jullie toch de verhouding even recht moeten zetten. op dit moment ben jij een iemand waarvan ze absoluut niet inzien dat ze naar je moeten luisteren. Verder elke keer dat hij alleen uit de wei komt lekkers geven, als ze met zijn twee uit de wei komen niet.

Dus:
eerst verhouding goed stellen door grondwerk
daarna vaak alleen eruit halen om iets lekkers te geven, meteen weer terug zetten.
Elke keer dat hij alleen de wei uitkomt belonen, met zijn twee is niet belonen.

Verder heeft dolor in de eerste (eigenlijk derde, nadat je hem omhoog had geschopt) gelijk: er zijn al heeeel veel topics over dit soort dingen

_LeO_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 16:53

bedankt voor de duidelijke tip !! ik zou het doen..

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:53

als je pony niet mee wilt komen dan heeft hij gewoon geen zin om te werken denk ik,want tja het is voor een pony natuurlijk veel aantrekkelijker om in de wei met zn vriendjes te grazen dan in de stoffige bak te rijden.
je kan proberen om hem nieuwsgierig te maken door bijvoorbeeld gewoon midden in de wei te gaan zitten en kijken of hij op je af komt.en dan snel je pony pakken als hij bij je komt.of je probeert het in te sluiten met behulpt van een paar vriendinnen ofzo.
maar als je pony je aardig vind dat komt hij vast wel op je af.dus gewoon een band opbouwen zou ik zeggen

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 01:53

Ik weet eerlijk gezegd niet zeker of het wel een goed idee is om te gaan zitten en dan snel het halster om te doen. Als hij sowieso al snel wil bokken... dan kan hij je gemakkelijk zo pakken. Als je staat ook. Mijn ervaring is dan eerlijk gezegd dat als je zoiets doet, je paard helemaal niet meer naar je toe zal komen.

En inderdaad, zoals al eerder gezegd, hele kleine stukjes door de wei lopen, en als je merkt dat hij begint te bokken, loslaten voor hij kan beginnen en belonen.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:17

dolor schreef:
oke. hier wat tips. als ze bokt direct een tik geven en wegjagen. dit mag ze absoluut niet doen. een leidende merrie jaagt paarden namelijk ook weg als ze vervelend zijn. als je dit goed volhoudt gaat het wel over. en haal hem er niet alleen uit om te rijden ofzo, maar ook om alleen even te poetsen of te voeren. anders denkt hij iedere keer van daar heb je haar weer, nou moet ik weer aan het werk. dus gewoon af en toe voor niks de wei in en ze bokt haar wegjagen en een tik geven als je er bij kan. desnoods met een zweepje als het echt gevaarlijk wordt.

ik ben het met je eens dat van die merrie daar was ik nooit op gekomen Bloos