Vliegendeken die je tijdens rijden op kan doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tibamar

Vliegendeken die je tijdens rijden op kan doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 00:09

Hallo,

Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met een vliegendeken die een gat heeft zeg maar voor het zadel, zodat je hem kan gebruiken met rijden. In elk geval dat lijkt mij, maar ik vraag me een beetje af of dat nou fijn rijd (ja voor het paard vast wel omdat ie dan minder last heeft van vliegen, maar hoe doe je dat met je beugels?)

Kortom mijn vraag: Heeft iemand ervaring met deze dekens, welke heb je en waar zijn ze te koop?

Ik hoop dat het hier goed staat, zat te twijfelen of het bij Harnachement of hier moest Schijnheilig

vuurneon

Re: Vliegendeken die je tijdens rijden op kan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:13

Harry's horse heeft ze,kijk een op piafferuitersport.nl,. Die heeft ze volgens mij Lachen

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:15

Ik ben ook wel erg benieuwd naar ervaringen met zulke dekens, ik twijfel namelijk ook of ik zo'n deken aan zal schaffen

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:04

Ik heb er tot nu toe twee gevonden met zadeluitsparing, die van bucas en idd die van HH. Zijn er ook mensen die een vliegendeken zonder uitsparing tijdens het rijden gebruiken?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:36

en wat zijn jouw ervaringen met de deken mét zadeluitsparing?

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 21:44

Ik heb net die van divoza gekocht, meen dat hij van Harry's Horse is? Heb hem op een kort buitenritje gebruikt en bleef keurig liggen maar de rit was niet zo intens Knipoog
heb vorig jaar een gewone vliegendeken gebruikt; bleek per abuis TE vliegerig te zijn op de vakantie dus toen dat maar gedaan, dit jaar gaan we dus beter voorberied op paardenvakantie. Voordeel hiervan t.o.v de gewone deken zonder uitsparing vind ik dat er een hele hals aanzit, en dat is altijd een lastige plek tijdens het rijden voor de paardjes.
Ben benieuwd dus hoe hij het gaat houden maar lijkt me wel positief! hij is vrij fijnmazig trouwens, ook wel fijn.
Nu nog een klamboe aan mn cap maken dan ben ik zelf ook beschermd Haha!

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:33

ben altijd bang dat je aan takken blijft hangen en dat paard dan in paniek raakt ofzo......

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 07:34

maar ik lees hierover nog niks. zijn er mensen die dat wel eens meegemaakt hebben of zie ik 'spoken'????

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 08:13

zou dat niet ook kunnen gebeuren met een gewone uitrijdeken als je buiten uitstapt?
Denk niet dat dit gebeurt, maar als het gebeurt zijn mijn paarden koel genoeg om stug door te lopen Haha!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:07

Hoi, ik gebruik mijn Harry's Horse vliegendeken met zadeluitsparing nu voor het 2e jaar, ik kan alleen maar zeggen, IDEAAL. We hebben zowat geen last meer van de dazen en we rijden er een stuk relaxter door. Ik kan niet meer zonder.

Hij blijft ook goed op zijn plek zitten. En je beugels vallen er overheen dus die moet je niet onder de deken doen. Gewoon er overheen leggen. Perfect hoor!

Knipoog

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:44

Ik heb er geen ervaring mee maar misschien heb ik er binnenkort ook wel een nodig. Kan iemand mij vertellen of die van HH ook geschikt is voor paarden met een dikke nek, past ie dan nog dicht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:50

Ik heb er ook 1, met zadeluitsparing en een hals. En ik moet zeggen: het scheelt een hoop! Nu de dazenoorlog weer begonnen is (gisteren was echt niet grappig), ga ik hem ook weer gebruiken!

(goed dat je het er over hebt, ik was hem bijna vergeten Haha!)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:55

Dit is iets wat ik mij ook begin af te vragen, het is gewoon niet grappig meer. Ik ben gisteren om half 9 / kwart voor 9 's avonds begonnen met rijden, en nog was het bijna ondoenlijk om fatsoenlijk te stappen. En het is nu eigenlijk nog niet eens hoogseizoen wat daze betreft..

Ik zou graag nog willen weten van de mensen die rijden met vliegendeken, met danwel zonder zadeluitsparing en met danwel zonder hals:
- hoe zit het met schuren op de borst ed? Hebben jullie er aan de voorkant dan een voering in of is het ook gewoon dat gaas zegmaar?
- hoe intensief rijden jullie ermee? Alleen buitenritjes of echt flinke dressuurtraining?
- vinden de paarden het niet hinderlijk? (denk aan klapperen enzo in draf/galop) en blijft het goed liggen?
- dit lijkt me sterk maar toch: gaan ze er meer onder zweten als zonder deken?

Ik hoop dat jullie wat meer kunnen vertellen als ervaringsdeskundigen Knipoog Alvast bedankt!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:58

Ik heb er 1 van HH, nog niet mee gereden.
Vanavond wil ik em wel op leggen.. dus dan kan ik mijn ervaring ook vertellen.. Knipoog

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:07

Ik volg dit even -rijden is echt niet prettig met àl die dazen, insectenwerende middelen helpen niet en aangezien mijn paard er vreselijk dikke bulten van krijgt, denk ik er sterk aan om een aan te schaffen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:08

Ik gebruik er een zonder uitsparing
ik doe hem over mijn shabrak en gelpad en zorg dat hij vlak ligt en niet knelt(heb vrij dikke pad)
en zorgen dat hij tijdens het rijden niet schuift
en dat de singer er niet overheen zit, dus zorgen dat je hem vlak hebt.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:14

Gewoon de deken ónder het zadel doen, dus eerst de deken, dan het shabrak en dan het zadel Lachen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:15

dat lijkt me niet erg prettig voor je paard he..?
of bedoel je zoeen met uitsparing?

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:16

ik heb er een met zadeluitsparing en die ligt echt perfect zolang je de staart door de lus doet zit hij prima ook als ik in galop zit blijft hij goed liggen hij waait niet op door de vaart ik ben er zeer tevreden over mijn beugels zitten er ook gewoon overheen dus heb er helemaal geen last van met rijden

janee25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:17

er zitten inderdaad erg veel dazen! echt niet leuk om te rijden gewoon.
Ik had toen voor mijn D-pony, een paardenmaat gekocht, mét hals. Hierin had ik zelf de benodigde gaten geknipt die nodig waren voor het tuig (het was vooral bedoeld voor als ze voor de kar liep, want dan kun je dus al helemáál de dazen niet zelf wegjagen) vooral ook omdat het voor de kar was heb ik een grotere maat gekocht. Maar ik vond het wel fijn! Bij dit deken zit voor volgens mij wel iets anders tussen (bij de borst) dan alleen dat "gaas" maar ik heb nooit last van schuurplekken gehad, maar als je er echt dressuur mee wilt rijden (dus intensief+vaak) dan weet ik dit niet.
Ook gewoon met rijden gebruikte ik dit deken (dan heb je dus niet zoveel stukjes die je open moet knippen. Ik leg hem dan altijd gewoon tussen mijn dekje en het zadel, als je dan gaatjes maakt voor die lusjes, blijft hij goed liggen, en hebben jij én je paard er allebei geen last van!
Laatst bijgewerkt door janee25 op 20-06-07 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:17

Heb er een van Fly Over. Bestaat uit 2 delen zodat het niet zo om zijn boeg heen spant. Die van HH doet dat wel en schuurt zijn boeg van open. Rijd al eeuwen met zo'n vliegendeken.
Blijft goed liggen. Heb 3 keer de Veluwe trail gereden met een vliegendeken om en was super. Lucht genoeg dus meer zweten deed hij er niet onder.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:18

Jolliegirl schreef:
dat lijkt me niet erg prettig voor je paard he..?
of bedoel je zoeen met uitsparing?

nee een eczeemdeken.
Het paard vind het prettiger met die deken en niet geprikt worden dan zonder die deken de hele tijd lopen happen naar die beesten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:22

Ik heb een merkloze deken, met zadeluitsparing en hals. Ideale deken. Zal binnenkort een foto plaatsen.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:22

Goed om dit te lezen, zat ook al te twijfelen of ik die van HH zou kopen met zadeluitsparing. Is het bij die van HH trouwens zo dat alleen de zitting van de zadel eruit komt, of ook de zweetbladen?

wendjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 17:23

ik heb een normale vliegendeken zonder zadel uitsparing, met rijden leg ik die er gewoon op en daar boven op leg ik het zadel, bij mijn vliegendeken zitten wel buiksingels en een staartriem, ze vind dit prettiger als zonder vliegendeken, ze heeft dan erge last van die vliegen en dazen enz, dan word ze helemaal gek.
en die deken schuurt niet op de rug het is heel zacht stof, ik hou het natuurlijk wel in de gaten, maar tot nu toe heeft ze er geen last van.