Band sterker maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vaaleriee

Band sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 18:12

hallo,

ik heb voor de onderwerp al gezocht maar het is toch elke keer anders.

Ik verzorg mijn verzorgpaard nu ruim een half jaar. maar soms heb ik het idee alsof hij zich niet in mij interesseert. nu zijn z'n buien wel heel onverschillig en weet je het bij hem nooit, maar nu wil ik toch dat hij me wat meer vertrouwt, ik hem en dat onze band wat sterker word. nu had ik al gelezen dat ik grondwerk moet gaan doen en ben daarvoor al op verschillende site's geweest. maar heeft iemand misschien nog andere tips+uitleg? dat zou erg helpen. bedankt alvast!

valerie

Susanne

Re: Band sterker maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:47

Ik kan je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanraden; een erg goed boek. Lachen

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:25

Met Natural Horsemanship!

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:26

suuz_horsie schreef:
Ik kan je het boek Grondwerk van Inge Teblick aanraden; een erg goed boek. Lachen

Inderdaad Lachen

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:01

Gowgirl schreef:
Met Natural Horsemanship!

Eerlijk gezegt ben ik niet zo van het NH, vind het allemaal beetje overdreven, maar de basis dingen zou ik best willen leren of iig willen proberen maar net als bitloos rijden en die dingen vind ik allemaal een beetje te ver gaan. Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:04

veel bij hem in het weiland rondhangen, gewoon, mest opruimen, omheining controleren, zijn staart uitpluizen, enzovoorts.

stapje verder kan zijn, samen een schriktraining doen, dus met zeilen en dat soort dingen.
gewoon aan de hand bedoel ik.

en misschien kan je vragen of je hem mag voeren soms, meestal wordt je daar erg interessant van Haha!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 22:08

in de wei rondhangen lukt aardig, en het voeren ook Tong uitsteken misschien is een schriktraining idd wel iets. bedankt voor de tip!

Pooch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:08

Idd grondwerk beste oplossing.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:10

Ik heb door een val een aantal weken niet op mijn paard kunnen rijden. In die tijd is ze zich erg op mij gaan richten doordat ik eindeloos met haar wandelde, haar poetste en gewoon een beetje bij haar rondhing.

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:30

gewoon veel met je pony omgaan..
en hem/haar ook naar jou laten komen

en niet alleen met hem/haar werken maar ook
lopen/knuffelen/poetsen

Venix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:19

idd wat ellen zegt. Maar je moet ook niet vergeten, dat je vooral hééél erg veel geduld moet hebben, misschien gaat hij/zij je dan steeds meer vertrouwen enzo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:20

Grondwerk, veel tijd met hem doorbrengen, ook als je niet aan het rijden bent.

Jeniepenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:21

Misschien heeft je pony wel gewoon wat meer tijd nodig dan jij...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:43

Met behulp van het boek grondwerk van Emiel Voest, zijn mijn merrie en ik dichter bij elkaar gekomen. Veel samen bezig, op een leuke, speelse manier. Terwijl ik er van te voren een gevoel bij had van wat saai. Niets is minder waar.

tab0r

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:47

gewoon veel met je paardje omgaan. niet altijd alles bij werken houden. veel met hem knuffelen, wandelen en gewoon bij haar zijn. lekker bij haar gaan liggen en lieve dingen zeggen. ik verzorg tabor nu een half jaar en eerst moest hij ook niks van me weten, maar gewoon veel aandacht geven, dan draaien ze wel bij Knipoog tabor en ik zijn nu ook dikke maatjes hierdoor! succes!

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 15:49

Okee, iedereen heel erg bedankt voor de tips Haha! ga de meeste zekers gebruiken Haha!

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 19:16

Ik beveel toch lekker NH aan. Het is wel een kwestie van wederzijds respect, en dat is wel heel belangrijk in de band met je paard.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 10:54

ik zou ook het boek Grondwerk van Inge Teblick aanraden

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:05

geef m lekkers:P Liefde van de paard gaat doro de maag hahah! althans bij die van mij tenmiste..

(grapje hoor neit echt doen anders word j paard moddervet)

Ik heb het boek van Pat parelli, en moet zeggen dat het een goed boek is.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 16:13

Marigold schreef:
veel bij hem in het weiland rondhangen, gewoon, mest opruimen, omheining controleren, zijn staart uitpluizen, enzovoorts.

stapje verder kan zijn, samen een schriktraining doen, dus met zeilen en dat soort dingen.
gewoon aan de hand bedoel ik.

en misschien kan je vragen of je hem mag voeren soms, meestal wordt je daar erg interessant van Haha!

Wilde ik ook zeggen Knipoog Verder knuffelen, poetsen, paardenbrunh maken, wandelen etc. etc.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:19

Idd, veel met hem bezig zijn, zijn vertrouwen volledig winnen, op een gegeven moment gaat dat zeker lukken!
Suc6!

xx

Laira__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 09:46

Je kan ook met je paard een wandeling gaan maken. Bijvorbeeld in het bos.
Maar dan niet erop maar ernaast. Érg leuk en goed om een band op te bouwen. Lachen

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:25

Iemand gaf je de tip om Grondwerk van Inge Teblick te kopen en te gebruiken. Dit is inderdaad een aanrader. En daarnaast (wat ik zelf tenminste vindt) is het ook erg leuk om gewoon tijd in de wei door te brengen. Dit heeft mijn band met mijn verzorgpaardje ook heel erg gesterkt. En het is echt leuk om te kijken naar hoe paarden in de kudde reageren..!!

Oja, en er is een site met heel veel info over grondwerk; staan ook filmpjes op hoe je het doet.. Moet je me maar even pm-en, want ik mag t volgens mij niet hier plaatsen..

Ik merk t wel als je hem wilt weten.., tis echt een toffe site!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 10:44

Gewoon veeeeeeeel gedult hebben en veeeeeeel tijd in je paardje steken Lachen
Bij mijn KWPNer die ik nu zo'n beetje 3 kwart jaar heb, begint het nu ook al meer te komen, de klik was er wel al gelijk alleen is ze mishandelt en verwaarloosd geweest tot ik haar kocht.

(ik kwam er pas achter dat in die schuur paarden stonden doordat ik bij die boer ging stage lopen en was al 1000 keer erlangs gereden bij mijn zoektocht naar een verzorgpony toen ik nog klein was.. Zij was als veulen zijnde bij hem terecht gekomen, hij heeft haar bij andere paarden in de wei gegooit, die andere paarden waren van een andere eigenaar die zijn paarden ook voerde maar dan ook ALLEEN die van hem, Viola (mijn paardje dus) werd dus telkens door de mensen weg geslagen en weg getrapt en weg gejaagd als die man dus kwam om zijn paarden te voeren en Viola was de enigste die niet van hem was.. Bij die boer waar ik stage liep die had de paarden alleen maar op stal staan en zeer zelden in de wei, hij voerde ze, gaf ze water en 1 keer in de zoveel maanden meste hij de stallen uit dus je kan wel na gaan hoe Viola er bij stond helemaal onder de mest, dook in een hoekje wanneer ze alleen al dacht een mens te horen en toch sprak ze me aan...)

En nu, 3 kwart jaar later is het een heel ander paard, ze is verre weg het beste verzorgt van de paarden die daar staan, ze komt gelijk naar voren als ze denkt mensen te horen, je kan haar dus ook overal zo te pakken krijgen zowel met als zonder halster, ze is heel speels en tijdens het rennen komt ze ook gewoon lekker bij me staan om te knuffelen. Vreemde mensen zijn nog wel eng, vreemde dingen ook maar ze weet nu wel dat ze me kan vertrouwen en dat door uuuuuuuuuuuuren te poetsen, als ze in de bak stond uren naar haar te kijken, veel longeren (dat ze op mijn stem reageert), steeds iets nieuws te geven, en te zorgen dat als ze weer naar stal ging dat haar waterbak gevult was, haar hooiruif vol zat en haar voerbak met brokje's gevult was en als het kon haar stal schoon was Lachen

Ofwel, veel dingen doen die niet lukken als ze je niet vertrouwen en steeds de uitdaging iets groter maken waarbij ze je steeds iets meer moeten vertrouwen...

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 17:41

Grondwerk, veel bij hem langs gaan, zo'n dingen dus. Bij mij en mijn vorig pensionpaard duurde het ook erg lang, eigenlijk heeft ze zelfs nooit interesse voor mij gehad, ik kon het wel begrijpen ze is een manegepony en ze zag zoveel ruiters de revue passeren dus ja... Maar bij mijn huidig pensionpaard ligt het anders, ze is al wat ouder en is niet zo erg geliefd bij de manegeruiters. Zo zeggen ze dan:"Ze is sloom." Maar ze geven haar gewoon geen kans, ik heb dat wel gedaan en nu komen we best wel goed overeen met elkaar Haha! .