'Gaten schoonmaken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bluebontje

'Gaten schoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 20:36

Als jullie je paard op ijzers hebben en je gaat een wedstrijd rijden of
op het gras oefenen, hoe maken jullie dan snel en makkelijk de propgaten schoon?

JessicaD88

Re: 'Gaten schoonmaken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:38

Met zon speciaal draaiertje daarvoor. Ik weet eigenlijk niet hoe dat heet, maar t gaat heel snel en makkelijk Haha!

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:43

vandaag was de hoefsmit bij ons geweest en toen had ik ook gevraagt hoe ik makelijk die schroefgaten kan schoon maken of makerlijker die tapper er in krijg.

toen zij die van nu zijn ze nog schoon en niet beschaadigt en dan kun je het beste nu watjes met wat vet er op in de gaten doen en dan als je ze moet gebruiken gewoon de watjes er uit halen en de schroeven er in.

marcellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:46

ik maak ze altijd de avond voor de wedstrijd schoon, het ergste vuil met een soort pinnetje eruit halen, zit aan de andere kant van dat ding een borsteltje, is speciaal gemaakt voor je stiftgaten dchoon te maken, dan gewoon de tap er in, en dan watten, die haal ik er dan voor de wedstrijd uit met een pincet en je draait je stiften er zo in!!

succes!

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:49

Ik ken mensen die er oordopjes (van die kleine gele, mischien eerst nog door de midden knippen) in te doen. Deze zijn er makkelijk uit te halen en blijven volgens mij ook nog goed in zitten. Mischien is het een idee?! Lachen

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:50

Lindaa_T schreef:
Ik ken mensen die er oordopjes (van die kleine gele, mischien eerst nog door de midden knippen) in te doen. Deze zijn er makkelijk uit te halen en blijven volgens mij ook nog goed in zitten. Mischien is het een idee?! Lachen

Ja dat doe ik ook altijd, werkt super!!

http://arkwami.nl/verkoop/popup_image.p ... 068831385e

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:51

k vraag me af of die watjes zo lang blijven zitten. Ik heb ze gewoon leeg, en dan de dag voor mijn wedstrijd haal ik de mest eruit met een hoefnagel, dat gaat heel makkelijk, en dan spuit ik ze even extra schoon met water. Daarna doe ik er watjes met vet (hoevenvet of vaseline of uierzalf) in.
Dat 'draadje' is een kalkoengatreiniger, erg handig, daar zit ook een puntje aan om de mest mee uittekrabben en een borsteltje om de kleine vuiltjes eruit te halen. Zo'n ding gaat wel snel kapot en persoonlijk vind ik een hoefnagel (die kun je aan je smid vragen) handiger.
Als je paard lang op zijn ijzers staat kunnen je kalkoengaten op een gegeven moment wat versleten zijn. Je heb dan een soort 'sleutel' die je erin draait om weer even de schroefdraad mooi te draaien. Met die 'sleutel' draai je ook je stiften in.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:53

Er zijn ook speciale dopjes maar daar hoor je verschillende dingen over, sommige mensen zeggen dat het super werkt, andere krijgen ze er niet meer uit.
Maar oordopjes, das een goed idee! Dat ga ik ook eens testen

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 21:12

Hoefnagels had ik al van de smid gekregen.
Maar als ik het goed begrijp maken jullie ze schoon en drukken er een vet watje in. Dat red ik ook op.
Is zo'n kalkoengatreiniger hetzelfde als zo'n tappertje?

vermeulen04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:18

Ik doe de gaten ook meestal de avond van te voren schoonmaken.
Eerst de ergste rommel er uit peuteren met een spijker of iets dergelijks. Daarna doe ik meestal mijn paard zijn benen wassen (is in het bezit van drie witte benen dus die hebben altijd een sopje nodig voor concours Knipoog ) en dan even uitspuiten met water.
Daarna een beetje olie er inspuiten en van die speciale dopjes (lijkt op de bovenkant van een schroef) er in draaien met een schroevendraaier. Die kun je er dan de volgende dag op de wedstrijd er weer uit draaien en de stiften erin draaien. Werkt prima!

Alleen niet vergeten de schroevendraaier mee te nemen op concours!! Tong uitsteken

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:22

Je kunt er ook andere dingen indraaien, de naam is me even ontschoten. Een soort kleine boutjes. Die kun je er heel makkelijk in en uit draaien en de gaten zijn gelijk schoon als je ze eruit haalt. Je kunt ze gewoon laten zitten.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 10:45

Die boutjes had ik inderdaad gevonden op internet. Maar kan je die laten zitten?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:47

Ik maak ook altijd even 1 dag van tevoren de gaten schoon en stop er van die oordopjes in. Blijft goed zitten.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:46

Nee een tapper daarmee kun je je stiften extra aandraaien en kun je je schroefdraad weer goed mee krijgen en schoon krijgen.
Een kalkoengatreiniger heeft aan de ene kant een borsteltje en de andere kant een naald, die is dus alleen voor het schoonmaken.
Als ik jou was zou ik eerder voor de oordoppen gaan dan de boutjes, als die er dadelijk niet uitgaan...
Maar je kunt ook gewoon de dag voor je wedstrijd ze dus schoonmaken en watjes der in, dat gaat altijd goed! (mijn merrietje staat nu ook weer met schone voeten op stal)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:28

Bluebontje schreef:
Die boutjes had ik inderdaad gevonden op internet. Maar kan je die laten zitten?

Ik vind die dingen niet zo handig, ze zitten er best wel strak in. Tegen de tijd dat ik ze los heb had ik ook gewoon het zand eruit kunnen peuteren.

Dat van die oordopjes ga ik nog wel eens proberen!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:32

ik heb een gripper hiervoor. je betaald er wel voor, maar het werkt wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:32

Ik maak ze ook de dag ervoor schoon en dan vette watjes erin.

Maar die tip van de oordopjes zie ik ook wel zitten Ja

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:34

Een gripper, wat is dat ook alweer? heb er weleens van gehoord

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:36

Nibbit schreef:
Een gripper, wat is dat ook alweer? heb er weleens van gehoord

www.gripper.nl

is moeilijk uit te leggen hoe het precies werkt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:46

Oh dank je voor de link ik zal even kijken Knipoog

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:17

Ik doe nooit iets de dag van tevoren jah voeten wassen, en ook de onderkant van de hoef. Dan ga ik de volgende dag naar concours, maak ik het gat schoon met een pinnetje of zon houten ding.... met ook een borsteltje..

Dan met een miniplantespuitje ff erdoor heen net zo lang tot alle troep eruit gedrven is... Dan kan ik de kalkoenen er zo indraaine. En is minder werk dan de dag van tevoren al

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:33

ja dat kan ook. Maar ik ben er niet zo snel in (ik moet ook altijd een dik uur inrijden dus dat kost ook al veel tijd) en ik heb een witte, dus als ik hem toch was, dan maar meteen die stiftgaten! Ik doe ze vaak ook met een injectiespuit zegmaar schoonspuiten, dat werkt echt goed!

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:36

maak ze avond van te voren schoon, doe er een watje in.
En dan volgende dag zo erin draaien

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 20:19

Ik doe het altijd pas op het wedstrijdterrein. Zo gepiept. Ik heb een kalkoengatreiniger en een tap.
Ik vind het zonde van mijn tijd om 2 x te klooien. Gewoon in 1 x schoonmaken en gelijk de stiften erin draaien.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 21:09

JessicaD88 schreef:
Met zon speciaal draaiertje daarvoor. Ik weet eigenlijk niet hoe dat heet, maar t gaat heel snel en makkelijk Haha!

Ja, zo een heb ik ook.