HELP pony begint te steigeren als hij vast staat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

HELP pony begint te steigeren als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 17:30

ik heb een verzorgpony als ik haar aan het hek vast zet om te poetsen begint ze te steigeren en te trekken Slapen
iemand tips wat ik er kan tegen doen?? Tong uitsteken

dolor

Re: HELP pony begint te steigeren als hij vast staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 17:59

haar straffen als ze het doet? en duidelijk maken dat dit absoluut niet mag. of wat strakker zetten zodat ze niet omhoog kan komen en als ze rustig los staat kan je het touwtje ook over het hek hangen en dus niet vast knopen. gewoon erover heen zodat zij het gevoel heeft dat ze vast zit, maar dan heeft ze toch de ruimte en raakt ze niet in paniek.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:03

Denk eerlijk gezegt niet dat je haar moet straffen. Ligt een beetje aan de reden waarom hij het doet. Maar bij de meeste paarden is het zo dat ze niet blij zijn met de druk achter hun oren die ze opeens krijgen als ze bv hun hoofd bewegen.
Mijn pony deed het ook vaak, maar die deed ik als ze net vast stond even met haar hoofd draaien zodat ze voelde dat ze vast stond en als ze bewoog het touw niet mee gaf. Dat hielp goed.Maar het kan ook zijn dat je verzorgpony het doet om te stieren en dan weet ik het ook niet

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:30

Wij hebben een mooie stang boven de poetsplaats hangen, op steigerhoogte Clown. Nee geintje Knipoog. (Maar hij hangt er wel, menig sukkel-paard heeft hier van geleerd)
Sommige paarden kunnen gewoon niet vast, en staan dan ook alleen met het halstertouw door de ring heen bij ons.
En anderen leren maar gewoon die druk te accepteren Ja. Als je maar zorgt dat je verantwoord er op inspeelt.

Mirte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:36

Weet je al hoe het komt?
want toen ik eerst met een oud paard van mij vast had gebonden brak dat stuk hout af (waar hij aan vast gebonden stond, hij zat nog ergens anders aan vast en kon dus niet weg komen.

misschien is het de angst dat hij niet los kan komen ofzo?
je lan proberen om hem vast te binden en gerust te stellen. dan een pasje achteruit doen en als hij mooi blijft staan belonen.
steeds verder weg gaan staan, maar altijd weer terug komen om te belonen.
daarna een beetj om hem heen gaan lopen en als hij dat al doet ben je al een heel eind..

Pooch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:10

Afstraffen,zo kort mogelijk vast zetten dat ze niet met der hoofd omhoog kan,als ze dat niet kan kan ze ook niet steigeren.
Wat ook helpt,moet je wel heel groot zijn,als ze steigeren waterzakje gevult met water kapot slaan tussen de oren..
dan denken ze dat ze bloeden en doen ze het nooit meer.

Lauraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:48

ik zou haar eerst en vooral iets korter zetten, maar niet zo dat ze last krijgt vn dr hals e , ene als ze dn nog steigert moet kordaat en duidelijk neen zeggn en als het dan nog niet ophoudt dn moet je proberen haar op haar gemak te stellen door zachtjes tgn dr te pratn en als ze braaf is zeeeer veel belonen, ik heb owk n steigerende leasepony gehad
ds kweet wat het is als ze dat doen, ni fijn dus, mja khoop dat het stopt e Ach gut

_ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 13:29

consequent het afstraffen als ze het doet.
dan kappen ze er wel mee!
en een goede paarden knoop gebruiken, en haar strak vast zetten..
zodat ze moeilijker kán stijgeren

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:48

Ik heb dit ook mee gemaakt met m'n kleine!
Ik heb het eerlijk gezegd gewoon genegeerd iedere dag
zo'n 10 min. vast gezet en haar maar laten trekken.
Heeft wel geholpen want ze staat nu gewoon zonder te
stijgeren..

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:49

doet ze het oook als je haar met 2 touwe doet ? van beide kanten ?

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:00

Redelijk vervelend, want als je materiaal breekt bij het laten trekken, heeft ze 'gewonnen', beetje foute uitdrukking. Zet iemand erbij, en laat die haar vast houden, als je merkt dat het geen probleem is om daar te staan, zet haar dan vast,met diegene bij haar hoofd, pas op voor het slaan met haar hoofd, gaat ze hangen, spreek haar dan boos toe, en geef haar een ferme tik op haar kont, met desnoods een zweep. Zodra ze dan terugkomt en stopt met hangen, belonen, ook degene die bij haar hoofd staat.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:38

Ergens tussenin zetten, aan 2 kanten vast zetten en voila Knipoog

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:41

Juist niet aan nog meer kanten gaan vast zetten.
Paarden zijn vluchtdieren en willen het idee hebben dat ze ten allen tijde weg kunnen vluchten mocht het nodig zijn. Als je paard niet gewend is om vast te staan of niet voldoende vertrouwen heeft in de mens, moet 'ie er aan wennen dat het ongevaarlijk is om vast te staan. Begin met het touw door een ring zonder knoop en hou zelf het andere uiteinde vast. Als dat goed gaat kun je verder gaan en eens vast zetten met knoop.

De meeste paarden staan het beste stil als ze los staan...

Aan een hek vast zetten zou ik nooit doen, je zult niet de eerste zijn waar het paard met hek en al aan de haal gaat...

Als je zeker weet dat het geen angst is van het paard kun je het paard straffen en dan wel op zo'n manier dat ie het nooit meer in z'n hoofd haalt...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 18:43

ik doe in eerste instantie altijd even een bezem op de kont om het dier weer naar voren te krijgen.......... blijft het hangen dan doe ik een koeienhalster om en een heul stevig touw.....

gaat het dan nog niet goed dan leer ik het dier los stilstaan

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 12:23

Iemand die ik ken heeft ook een paard die het eng vind om vast te staan. Zij heeft een elastiek gekocht die ze vastmaakt aan bijvoorbeeld een stang en dan aan het elastiek weer het halstertouw. Dan zit er meer speling in en hebben ze minder het idee dat ze vaststaan.. Misschien een idee?

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:11

Een paard dat ik ken, heeft hier zo'n schrik van, dat hij zichtzelf een keer heeft 'opgehangen' om het zomaar te zeggen, dat paard liep achteruit, van schrik, en blééf achteruit 'trekken'. Het touw gaf niet mee, paard schrok en steigerde, klapte haast achterover.

Je kunt het het best doen met 'straffen' en 'belonen'.
Bijvoorbeeld met snoepjes Lachen
De eerste keren zou ik altijd iemand meenemen, zodat, als er iets gebeurd, je zeker niet alleen bent.

Hoop dat het gaat lukken!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 14:16

Mijn pony heeft daar ook last van maar afstraffen helpt niet want dan raakt
hij alleen nog maar in paniek. Ik heb het gewoon genegeerd en nu heeft ie het al
uhm.. 4 maanden ofzo niet gedaan. Lachen

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:10

Bij mij op stal staat een pony die hangt zich zelf op als hij vast staat en daar is niks aan te doen hij doet het al vanaf dat hij 3 jaar oud is ( hij is nu 34 )
Gewoon het Touwtje om zijn nek doen en leren los staan is de makkelijkste optie lijkt mij in iedergeval beter dan Straffen!
( mischien heeft hij in zijn verleden wel iets meegemaakt ofzo )

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:12

Deed mijn pony ook, maargoed.. Ik heb toen gewoon geleerd om los te laten staan. Halster touw wel eraan, maar om dr nek gehangen. Ze staat gewoon stil en zo niet, dan kan ik nog altij ingrijpen. veel succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:42

De cowboy methode:

Goed stevig touw nemen, het liefst een lasso. Deze om zijn buik doen, waar normaal de singel loopt. Uiteinde via halster aan een goede paal binden. Gaat het paard dan hangen zal hij het halster of het halstertouw niet stuk maken, maar alleen zichzelf last bezorgen, want die lasso gaat steeds strakker om zijn buik zitten. De spanning op de lasso komt meteen te vervallen als het paard een stap naar voren doet. Hij kan zichzelf niet ophangen, geen halsters of touwen stuktrekken en zo succes boeken

Zorg voor een zachte zandgrond als je dit probeerd. Niet ingrijpen als het paard zich laat vallen. Probleem is dan zo opgelost (wel zeker zijn dat het zieken is, en geen pure paniek)

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:38

Ezumii schreef:
Wij hebben een mooie stang boven de poetsplaats hangen, op steigerhoogte Clown. Nee geintje Knipoog. (Maar hij hangt er wel, menig sukkel-paard heeft hier van geleerd)
Sommige paarden kunnen gewoon niet vast, en staan dan ook alleen met het halstertouw door de ring heen bij ons.
En anderen leren maar gewoon die druk te accepteren Ja. Als je maar zorgt dat je verantwoord er op inspeelt.

Hebben wij ook een tijdje gehad, maar daar werden ze alleen maar panisch van (of hoe schrijf je ht Clown )

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:32

Mijn pony raakt ook snel in paniek, als die vast staat.
Ik zie het al aankomen als die het doet, dus dan klik ik gelijk het klipje los. En dan laat ik hem los staan. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:33

Een nul voor de pony. Hij heeft je goed getraind...Haha!

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 13:37

Mijn pony? haha.

Ik heb weleens vaker mee gemaakt dat die achter over klapt of tegen een staldeur aan valt.
Ik wil het echter niet nog een keer mee maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 14:47

Dan moet je er dus voor zorgen dat hij niet los kan komen. Niet die druk op dat touw en op dat halster kan geven dat het kan breken. Met behulp van een extra touw dat samen kan trekken om zijn buik...via het halster aan een goede bevestiging in de muur vastmaken.