Vraagje doen de meeste jury s dit ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Vraagje doen de meeste jury s dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 10:53

Een vriendin heeft les van iemand en die is ook jury.

Nou vroeg ze aan hem waarom ze nou altijd een 6 krijgt voor het teugels op maat maken want dat gaat altijd gewoon heel netjes zonder fouten Bloos

Nou gaf hij daar antwoord op : Ik geef daar ook altijd standaard een 6 voor nooit hoger.... omdat als de andere oefeningen die gevraagt worden zoals bv het wijken niet goed gaan wil ik niet dat ze op het teugels op maat maken een winstpunt kunnen halen Bloos

Sorry maar vind dat een beetje raar Rolleyes als je gewoon die oefening goed doet vind ik dat je daar ook gewoon een goed cijfer voor moet krijgen Bloos

En als dat wijken dan niet goed gaat nou ja dan geef ja dáár een iets lager cijfer voor toch of zeg ik nu iets raars....

Dus vraag ik me af of andere jury s daar ook zo over denken Knipoog om op bepaalde oefeingen met de punten te bezuinigen omdat ze eigenlijk nog geen winstpunt waard zijn Bloos

Anoeska27

Re: Vraagje doen de meeste jury s dit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:46

Nee, ik doe dit niet. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik daar zelden hoger dan een 7 voor geef.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 11:49

dank je voor je reactie Knipoog

een 7 is een mooi cijfer voor als het gewoon netjes is gegaan idd ... het is ook niet echt dat je zegt een hele speciale oefening dat je er echt in uit kan blinken dus snap idd ook wel dat je er niet echt snel een 8 of een 9 voor zal geven Knipoog

Bacannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:39

Dus op je verzorging etc. mag je geen winst maken, op teugels op maat maken niet... straks mag je op een goed uitgevoerde 'gewone' volte ook al geen winst meer maken... Gestoord

Ik snap dit echt niet meer hoor... waar zijn al die onderdelen dan voor? Huilen van het lachen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 12:42

Persoonlijk vind ik het ook 'vreemde' onderdelen in een proef; je kan het wel heel slecht doen, maar nooit super goed (zoals je wel een volte heel netjes kan rijden). Hetzelfde als in draf binnenkomen over de lange zijde, daar krijg ik ook nooit hoger voor dan een 6, daar kan je namelijk ook weinig goed of slecht aan doen..

Er geen winst op mogen rijden vind ik onzin, dan hadden ze dat op moeten nemen in de regelementen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:18

Kaat18 schreef:
Hetzelfde als in draf binnenkomen over de lange zijde, daar krijg ik ook nooit hoger voor dan een 6, daar kan je namelijk ook weinig goed of slecht aan doen..

Jawel hoor, algemene manier van gaan van een paard, diep je hoek in na A... ik heb er zevens en achten voor gehaald dus dat kan zeker wel!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 13:20

ja en ik vind ook wel dat het moet kunnen niet iedereen rijdt het zelfde binnen of niet ieder paard loopt even braaf Bloos

even off topic wat een leuke avatar uriel Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:38

Oeh, die avatar is nog van de modmidverkiezing van april, toch maar eens wijzigen Bloos
ik heb even mijn coupons gecheckt en teugels op maat maken zijn idd allemaal 6 en 7.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:44

Als je paard tijdens het teugels op maat maken tegen de hand is of zelfs zijn hoofd de lucht in gooit wordt het een onvoldoende.
Maar als het halsstrekken goed is en de teugels netjes aangenomen worden en het paard zonder hapering zichzelf weer sluit zal ik zeker naar een hoger cijfer grijpen.
Maar het is vaak een onderdeel wat gewoontjes uitgevoerd wordt en dan heb je dus een 6.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:19

Ik d'r al eens een 8 voor gehad, voor het halsstrekken zelf toen ook ze kwam mooi terug en was gelijk in de hand gesteld.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 15:42

teugels op maat maken is gewoon een oefening. Belangrijk is daarbij dat het tempo en ritme gelijk blijft, het paard netjes weer in de hand wordt gesteld zonder storingen en het op maat maken van de teugels vloeiend en op tijd gebeurt. Als je als jury daar standaard een 6 voor op laat schrijven, dan vind ik dat je even moet bedenken wat er tijdens deze oefening allemaal mis kan gaan zodat je een correcte uitvoering leert waarderen.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 15:44

ja daar ben ik het mee eens wat je zegt Haha!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:02

Als het halsstrekken goed is gegaan, dus het paard heeft netjes de hand gevolgd naar beneden, en daarna worden de teugels weer zonder haperingen op maat gemaakt en de hoek wordt netjes doorgereden, dan kan het wel degelijk een 7 of 8 worden.
Maar bij tegen de hand komen etc wordt het ook echt wel lager dan een 6.
En de cursusleider van de bijscholing gaf ook onvoldoendes voor het teugels op maat maken wanneer het paard de hals niet of nauwelijks gestrekt had, want dan viel er niets op maat te maken. Strikt genomen heeft hij daar wel gelijk in, hij koos dan voor een 3 of 4 meestal, zei hij.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 13:29

Kaat18 schreef:
Persoonlijk vind ik het ook 'vreemde' onderdelen in een proef; je kan het wel heel slecht doen, maar nooit super goed (zoals je wel een volte heel netjes kan rijden). Hetzelfde als in draf binnenkomen over de lange zijde, daar krijg ik ook nooit hoger voor dan een 6, daar kan je namelijk ook weinig goed of slecht aan doen..

Er geen winst op mogen rijden vind ik onzin, dan hadden ze dat op moeten nemen in de regelementen.

Dit ben ik niet met je eens. De jury kan hier namelijk al zien of je paard rechtgericht is of scheef loopt. Als je te langzaam draaft zal je paard snel gaan slingeren. Je kunt als ruiter de hoeken inrijden of juist afsnijden.
Als ik moet jureren dan varieeren de cijfers voor het binnenkomen van 3-en tot 8-en.

Voor teugels op maat maken geef ik zowel onvoldoendes als 7-ens en 8-en. Als het paard fijn in de aanleuning blijft en de teugels vloeiend op maat gemaakt worden zonder dat het paard gestoord wordt of er impulsverlies optreed dan scoor je bij mij een 8. Maar als het paard tegen de hand komt o.i.d. dan kom je op een onvoldoende.

manonii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:02

de jury ziet anderen dingen soms.
als het paard eerst aan de teugel liep.
en toen hals streken.en jij maakt ze weer op moet en hij zit dan met zun neus in de lucht .
en ga je hem pas naar beneden rijden . ( kost dat meestal tog 1 punt .. soms niet hoor Pling )

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:07

op de vorige stal waar ik stond heb ik veel geschreven en de meesten geven standaard een 6 of 7 aan iedereen voor het teugels op maat maken, een jurylid meldde mij dat hij dit een onzinnig punt in de proef vond om apart te worden beoordeeld.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:42

In proef 12 zie je het alsjury ook slecht vind ik (heb ik me oprecht over verbaasd dat het precies daar zat), daar zie je alleen iets als er een grote fou gemaakt wordt. Ik kan dan dus geen kleine storingen in aanleuning zien, dan geef ik dus inderdaad vaak een 6.Mocht ik het allemaal kunnen zien, krijg je andere punten als het goed gaat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:44

Ik vind het nochtans een mooie oefening. Het toont aan hoe het paard zich makkelijk laat sluiten, zonder haperingen in de aanleuning of tact.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:00

Ik vind teugels op maat maken best een belangrijk onderdeel, kan daar heel goed aan zien hoe een paard/pony in de hand gesteld is/wordt. Daarom let ik er ook goed op, zowel het halsstrekken als het teugels op maat maken.

Tijdens onze jurycursus heb ik onze cursusleidster gevraagd hoe ze in vredesnaam een 6 voor teugels op maat maken kan geven terwijl ze een 4 gaf voor halsstrekken??? Daar ontstond een discussie op en gaf ze me gelijk, als het halsstrekken onvoldoende is kan het teugels op maat maken nooit een voldoende zijn.....

Overigens kwam het tijdens de cursus voor dat halsstrekken met een 6 "beloond" werd omdat het paard "zo lekker bleef lopen" maar neus naar kniehoogte....ho maar!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 17:32

vera23 schreef:
Een vriendin heeft les van iemand en die is ook jury.

Nou vroeg ze aan hem waarom ze nou altijd een 6 krijgt voor het teugels op maat maken want dat gaat altijd gewoon heel netjes zonder fouten Bloos

Nou gaf hij daar antwoord op : Ik geef daar ook altijd standaard een 6 voor nooit hoger.... omdat als de andere oefeningen die gevraagt worden zoals bv het wijken niet goed gaan wil ik niet dat ze op het teugels op maat maken een winstpunt kunnen halen Bloos

Sorry maar vind dat een beetje raar Rolleyes als je gewoon die oefening goed doet vind ik dat je daar ook gewoon een goed cijfer voor moet krijgen Bloos

En als dat wijken dan niet goed gaat nou ja dan geef ja dáár een iets lager cijfer voor toch of zeg ik nu iets raars....

Dus vraag ik me af of andere jury s daar ook zo over denken Knipoog om op bepaalde oefeingen met de punten te bezuinigen omdat ze eigenlijk nog geen winstpunt waard zijn Bloos

inderdaad vreemd om zo te jureren. Alle 30 onderdelen/punten samen vormen je score, waarmee je wel of geen winst hebt.
Nergens staat in het reglement dat het ene onderdeel zwaarder beoordeelt moet worden dan het andere.
Naar beneden durven ze meestal wel, maar gewoon eens een 8 9 of 10 geven voor iets wat klasse gaat: ho maar, alsof het die jury's geld kost.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:12

Dit met het op maat maken van de teugels heb ik nog nooit gehoord, maar wel met de verzorging.

Ik ben het er mee eens dat als de proef nét niet goed genoeg was voor een wp je best een 6'je kunt geven voor de verzorging.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:19

Ik vind dat het er bijhoort. Standaard een 6 geven is niet goed.
Er zit juist veel meer achter deze 'oefening' dan je zou denken.
Als dat paard ineens zijn hoofd de lucht ingooit op het moment dat je de teugels beet pakt is er iets mis of is er een keer wat mis gegaan.
Het paard heeft er nl verkeerde 'herinneringen' aan of heeft meegemaakt dat hij daarna bijv. naar beneden wordt gesnokt of gezaagd.
Als het paard netjes de hand volgt en gewoon ontspannen door blijft lopen weet je dat er verder correct wordt gereden.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:20

nee daar ben ik het niet mee eens... als iemand er gewoon goed verzorgt uit ziet vind ik het geen reden om daar een 6 voor te geven omdatz e iegenlijk geen winst verdienen ....

hoe wil je dat in het M doen dan daar heb je geen verzorging meer...

vind het helemaal raar eigenlijk dat sommige zo denken je geeft je punten lijkt mij omdat je een onderdeel wel of niet goed vind... niet met het idee hoe degenen ermee zal eindigen ze wel of geen wonstpunt verdienen..... komen ze wel op een winst uit terwijl jij denkt dat het het niet waard was heb je niet goed gejureerd óf juist wel en was die winst wel terrecht Knipoog

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 15:23

daffodil schreef:
Tijdens onze jurycursus heb ik onze cursusleidster gevraagd hoe ze in vredesnaam een 6 voor teugels op maat maken kan geven terwijl ze een 4 gaf voor halsstrekken??? Daar ontstond een discussie op en gaf ze me gelijk, als het halsstrekken onvoldoende is kan het teugels op maat maken nooit een voldoende zijn.....

Mee eens!
tja als een paard z'n hals niet strekt.. valt er weinig op maat te maken, tenzij de ruiter de teugels losgooit, maar dat is niet de bedoeling bij halsstrekken!

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 15:28

ja dat is ook idd vrij logisch lijtk mij Knipoog

alleen wat ik zelf meestal had het halsstrekken ging echt netje en laag genoeg met contact ook opde teugels en gelijk matig tempo alleen wat nog wel eens gebeurde met teugels op maat maken kwam ze er tegen in Bloos

het is natuurlijk dan 1 onderdeel het jammere vond ik altijd dat ik dan een 4 kreeg en tijdens het teugels op maat maken gelijk de rest van het onderdeel vergeten waren want dat ging wel gewoon goed... denk ja waarom dan gelijk een 4 en geen 5 ofzo Bloos