1 paard in een tweepaardstrailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

orion_

1 paard in een tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 21:11

Ook ik ben van plan om binnekort een trailer te kopen...(Naja, mn ouders Tong uitsteken)

Nu heb ik een beetje rond gekeken op MP enzo en kwam tot de conclusie dat tweepaards trailers weinig tot niks verschillen qwa prijs met 1.5paard-trailers.
Zelf heb ik maar 1 paard en ben voorlopig ook nog niet in staat om een tweede er bij te kopen. Mocht het dus een tweepaardstrailer worden, dan komt er maar 1paard in te staan...
Benodigde auto en rijbewijs zijn aanwezig...

Nu is mijn vraag wat de voor en nadelen zijn van 1 paard in een tweepaards-trailer te vervoeren. Raakt de trailer niet eerder uit balans als er maar 1 paard in staat? Is een tweepaards-trailer comfortabeler voor een paard?

Kortom, ben benieuwd naar alle ervaringen. Lachen Ook ervaringen over bepaalde merken zijn welkom..

Durante

Re: 1 paard in een tweepaardstrailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:16

Mijn ouders hebben pas geleden 'n 2paards trailer gekocht ,en daar vervoeren we vaak mijn haflinger mee,en dat gaat prima hoor..Er zit wel een tussenschot in,zodat ze wel in balans blijft Haha!
Wil prima..

Lindaa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:21

Mijn verzorgpaarden worden ook vervoerd met een tweepaard trailer, maar soms nemen we er ook maar één mee wanneer we bijv. Op wedstrijd of naar les moeten en dat gaat prima! Wel heb ik me laten vertellen dat wanneer je één paard vervoerd met een tweepaards trailer je het paard aan de bestuurders kant (rechts dus) moet komen te staan zodat je de bochten beter kunt nemen .. Geen idee of het waar is, want ik zie genoeg mensen die dit niet doen. Mischien zijn er hier mensen die weten hoe dat precies zit? Maar één paard met een tweepaards trailer vervoeren kan dus prima!

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:23

uhm de bestuurder zit bij mij in de auto links hoor, haha!

maar ik houd dit topic even in de gaten, wil ook wel graag weten hoe je dit het beste kan doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:24

Je moet er wel om denken dat je je paard aan de linkerkant zet. Wegen zijn namelijk nooit vlak, maar schuin aflopend naar rechts, aan de linkerkant staat je paard rechter.

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:26

danielle1981 schreef:
uhm de bestuurder zit bij mij in de auto links hoor, haha!

maar ik houd dit topic even in de gaten, wil ook wel graag weten hoe je dit het beste kan doen.

Ja wilde ik ook al zeggen, zat al te denken of ik stom was Clown

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:27

mijn haf gaat al jaren in zijn eentje mee in een 2paards trailer (zelfs nog de extra breede, extra hoge variant). het tussenschot is er altijd tussenuit, we hebben een extra stang gemaakt/gekocht voor achter de kont voor als het schot er niet in staat. Ben er super tevreden over, lekker veel ruimte in de trailer als het ooit eens regent als je op wil zadelen.
Groot voordeel is dat je paard zijn benen wijd kan zetten (dat gaat niet altijd als je een schot hebt wat tot de vloer loopt) en daardoor goed zijn evenwicht houd. Een voordeel als je een probleempaardje hebt dus.
Let er wel op dat je hem altijd goed aan 2 kanten van het hoofd vastzet zodat ie nooit omkan draaien in de trailer.

Als het voor je auto en rijbewijs geen probleem is.....altijd doen, handig als je ook eens een keer met iemand samen naar bos of strand zou willen.

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:28

het grote voordeel wat ik aan een 2 paards trailer vind ios dat je op wedstrijd als het bijv. regent je in de trailer kan opzadelen.

verder bem ik het eens met Rhodos. Let er goed op dat je je paard links laad dit i.v.m als je een moet uitwijken en in de berm moet met je trailer en daar net een kuil hebt zitten je trailer nooit kan kantelen omdat je dan tegensteun hebt. Begrijp je het?

Kirr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 21:29

Ik zou eerder voor een 2-paardtrailer gaan. Mijn paarden staan ook liever in een 2 paard of 1 paard trailer dan in een 1.5 trailer, ze vinden minder steun in de 1.5 trailer omdat die breder is.
Je kan zonder probleem 1 paard vervoeren met een 2 paardstrailer het voordeel is dat je in nood altijd nog een 2de paard kan meenemen ook. Zet wel altijd je paard aan de LINKSE kant, met de ligging van baan en denk maar aan de rotondes enzo. Vork

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:19

1 paard in een tweepaards trailer gaat prima. Ik doe het geregeld. Je paard idd aan de linkerkant zetten.
En voor het paard lijkt het me juist fijner om in een tweepaards te staan met tussenschot, dan krijgen ze ook steun van het tussenschot.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:08

Verder altijd lekker om een ander mee te nemen met een buitenritje....

monroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:14

Hoihoi,
Wij hebben ook een twee paardtrailer en vervoeren er 1 paard mee.
Ik vind eigenlijk dat er alleen maar voordelen aan zitten.Lekker veel ruimte voor hem ( hij is wel erg rustig op de trailer misschien dat dat scheelt).We kunnen hem nu ook opzadelen in de trailer want je hebt genoeg ruimte.
Mijn paardje staat zonder tussenschot erin.Hij heeft toch alle ruimte en ik merk er vrij weinig van alles hij wat meer naar links of naar rechts staat. Heb hem gewoon met 2 touwen vast staan en hij staat dus redelijk in het midden.We hebben wel een aparte stang gekocht.Ik ben het verder eens met Sandyjorgen.

Suc6 met uitzoeken

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 07:17

Ik heb ook een tweepaards trailer voor 1 paard. Het is ruimer en luchtiger(hij staat wel gewoon met t tussenschot ertussen hoor). Ons bevalt t erg goed. Als je een auto hebt die t mag trekken is t vedrer geen probleem . De trailer is goed stabiel en merk niet dat ie door maar 1 paard er in meer wiebelt of zo.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-07 09:10

Bedankt voor de reactie's Lachen.

Ik begrijp dus dat het geen probleem is om één paard in een twee-paardstrailer te vervoeren, zolang je het paard maar aan de linkerkant zet? Maar is een 1.5Paardstrailer niet meer in balans dan een 2Paardstrailer waar maar één paard in staat?

Weet iemand misschien ook een paar merken trailers die af te raden zijn? Of juist aan te raden zijn?

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:31

Je belansvraag kan ik niet beantwoorden. Misschien een vraag voor een trailerverkoper.

Ik kan je geen merk aan- of afraden. Verschil zit vaak in het gewicht van de trailer en de bodem. Impextrailers (http://www.impextrailers.nl) hebben bijvoorbeeld een aluminiumbodem. Het voordeel is dat je geen risico hebt van doorgerotte bodems.

Verschil is ook vaak de stabiliteit achter de auto. Ik zou zeggen, gewoon even bij een aantal dealers langsgaan.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:50

sandyjorgen schreef:
mijn haf gaat al jaren in zijn eentje mee in een 2paards trailer (zelfs nog de extra breede, extra hoge variant). het tussenschot is er altijd tussenuit, we hebben een extra stang gemaakt/gekocht voor achter de kont voor als het schot er niet in staat. Ben er super tevreden over, lekker veel ruimte in de trailer als het ooit eens regent als je op wil zadelen.

mywayzidane schreef:
het grote voordeel wat ik aan een 2 paards trailer vind ios dat je op wedstrijd als het bijv. regent je in de trailer kan opzadelen.

Same here Lachen

en je weet nooit wat de toekomst gaat brengen..
misschien tot ooit een 2e paard..of ga je ergens heen met 2 paarden..
altijd handig Knipoog

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 09:57

Ik denk dat het een beetje per paard verschillend is. Wij hebben zelf een 1,5 paardstrailer en is voor mijn pony beter omdat hij dus breed staat en zo beter in zijn balans staat.

Een tijdje terug heb ik hem moeten vervoeren in een 2paardstrailer en is hij dus een paar keer "eronderuit" gegaan met als gevolg dat ie de trailer niet meer in wilde. Gelukkig hebben we nu zijn vertrouwen weer gewonnen door hem weer met onze eigen trailer te hebben kunnen vervoeren. Voor mijn pony dus geen 2 paardstrailer meer waar hij krab in staat (met tussenschot dus).

Maar nogmaals dat is per paard verschillend denk ik Lachen

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:00

vroeger deed de eigenaar van mijn verzorgshets 4 shets in een 2paardstrailer Haha!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:05

Mitxa schreef:
Ik denk dat het een beetje per paard verschillend is. Wij hebben zelf een 1,5 paardstrailer en is voor mijn pony beter omdat hij dus breed staat en zo beter in zijn balans staat.

Een tijdje terug heb ik hem moeten vervoeren in een 2paardstrailer en is hij dus een paar keer "eronderuit" gegaan met als gevolg dat ie de trailer niet meer in wilde. Gelukkig hebben we nu zijn vertrouwen weer gewonnen door hem weer met onze eigen trailer te hebben kunnen vervoeren. Voor mijn pony dus geen 2 paardstrailer meer waar hij krab in staat (met tussenschot dus).

Maar nogmaals dat is per paard verschillend denk ik Lachen

ook een kwestie van wennen neem ik aan. Knipoog
vind het trouwens best knap dat ie onderuit gaat..terwijl ie zoveel steun heeft? Blond
enne tussenschot: kan eruit..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:08

onze paarden hebben een vaste plek op de trailer, en daar staan ze altijd, ook als ze alleen mee gaan. IK merk totaal geen verschil of ze nu links of rechts staan.

En met alle bovengenoemde voordelen ga ik mee.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:09

onze hebben geen vaste plek..en zonder tussenschot al helemaal niet..
ga dus met lielle mee, verschil? Blond

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:17

@born2BCrazy: het paard van een vriendinnetje van mij ging liggen in de 2-paardstrailer als het tussenschot er in stond. Doordat het paard het in de anderhalftrailer nooit had gedaan heeft ze het tussenschot eruit gehaald. Probleem opgelost. Waarschijnlijk voelt dit paard zich opgesloten en gaat als reactie liggen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:20

aha Pling

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:27

Klopt. Raimaer's moeder stond als een standbeeld op de vrachtwagen en op een anderhalfpaards trailer maar brak de zaak af in een 2 paards. Toen we eenmaal het schot weghaalden of schuin zetten was het probleem opgelost.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 10:28

voor het paard en jezelf kan een 2 paards makkelijker zijn.

*Echter móet je in de meeste gevallen met en 2 paards een e-rijbewijs hebben (dat zullen je ouders wel hebben, maar straks wil je zelf een x gaan rijden)
*zwaardere auto nodig in de meeste gevallen.
*mensen met paarden willen mee rijden (wat als positief kan zijn en negatief).

bijv heb nog een periode geoefend met de combinatie voordat ik m'n E-rijbewijs ging halen, dat scheelde aardig wat lessen. Het e-rijbewijs wou ik toch wel hebben voor het geval er een nieuwe lichtere auto zou komen én het geeft mij en fijner gevoel Knipoog