Tips ruiterbewijs halen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Tips ruiterbewijs halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:50

Hoi

Heb me net aangemeld voor ruiter bewijs te halen.

Heeft iemand nog tips wat ik extra moet leren of wat de moeilijke dingen zijn ?

Thanks

Wafel

Kelly_ann

Re: Tips ruiterbewijs halen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:52

Volg je een cursus, of heb je alleen examen?

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:54

Alleen examen. Omdat de cursus net buiten mijn vakantie valt.
Prakties gezien moet ik alleen nog effe die oxer leren springen. De rest is geen probleem denk ik.

En de theorie is ook geen probleem die kan ik zelf ook wel leren zonder cursus ga ik vanuit.
Maar tips zijn altijd welkom.

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:25

Succes ermee!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:36

Denk er aan dat je je aan de uitspraken in het boek houd. Ik herinner me dat er enkele dingen waren, waar ik het niet helemaal mee eens was, maar me toch aan het boek moest houden. Het is inmiddels 4 jaar geleden dus precies weet ik het niet meer, maar er was oa iets met voer. een paard van zoveel kilo, moet zoveel voer. Terwijl wij 2 paarden van zoveel kilo hadden die veel minder kregen, daar ze anders over je kop heen vlogen, zeg maar.( en er natuurlijk toch monster best uit zagen)

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 06:12

Oke dus goed theorie leren !

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 06:22

Inderdaad goed de theorie leren, er zaten volgens mij ook wel wat vragen bij die echt op 'details' ingingen en anderen zijn ook gewoon met gezond verstand te beantwoorden. Voor de praktijk misschien handig om te oefenen door een smalle doorgang te rijden en alleen bij de groep weg te rijden? Ik reed namelijk de eerste keer op een paard dat dit heel moeilijk vond en het lukte dan ook niet...dus helaas gezakt toen. De tweede keer op een ander paard en toen gelukkig wel makkelijk geslaagd.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 07:49

Jamika schreef:
Inderdaad goed de theorie leren, er zaten volgens mij ook wel wat vragen bij die echt op 'details' ingingen en anderen zijn ook gewoon met gezond verstand te beantwoorden. Voor de praktijk misschien handig om te oefenen door een smalle doorgang te rijden en alleen bij de groep weg te rijden? Ik reed namelijk de eerste keer op een paard dat dit heel moeilijk vond en het lukte dan ook niet...dus helaas gezakt toen. De tweede keer op een ander paard en toen gelukkig wel makkelijk geslaagd.

Heb geloof ik paar lessen ervoor en dan vraag ik of ik op het paard mag waarmee ik op moet.
Praktijk moet ik toch op die manege oefenen omdat het beetje paard afhankelijk is.

Thanks

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 07:54

Wij, mijn bijrijdster en mijn paard, hebben vandaag ruiterbewijsexamen.
Donderdag hadden ze generale repetitie en het was heel anders dan 12 jaar geleden toen ik het haalde..

Eerst moesten ze in de bak wat inrijden, ze kregen uitleg en daarna gingen ze naar het veld/wei, iig open terrein. Daar moesten ze rijden.. Draven, galoperen, van de groep wegrijden en galoperen, terugkomen, zonder beugels draven, zonder beugels en met 1 hand draven. Door een obstakel (2 hindernissen naast elkaar met wapperende dekens er over heen en daar tussendoor) in stap en draf, halthouden en het obstakel links en rechts aanraken.

Daarna terug naar de rijhal, sprongetje doen.
Verder moeten ze nog een rondje van een minuut of 20 naar buiten, in stap en draf.

Simpel dus.. Alleen de theorie moet je erg goed leren, ook als staat het je niet aan wat er gezegt word. Het zijn 35 meerkeuzevragen dus je bent er zo doorheen. Maar er zitten echt onnoemelijke strikvragen bij!

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 05:58

Vanmiddag heb ik mijn theorie boek !

Kom ik erachter hoeveel ik moet leren.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 06:23

ik heb ooit een keer mijn ruiterbewijs gehaald.
we moesten toen, na de theorie, een sprongetje maken, van de groep wegrijden ed, maar natuurlijk ook een stukje buitenrijden. We gingen toen door het dorp en iedereen moest een stuk voorop, toen ik voorop was kwamen we langs de super de boer en mijn paard schrok zo erg van de vlaggen die daar aan het wapperen waren, dat ze absoluut niet meer verder wou. Ik zei tegen degene die achter me reed: ga jij maar even voorop, waarop zei antwoordde: nee, dit is jou stukje hoor! (ja ik zat in een groepje mensen zonder paardengevoel) dus ik een beetje kwaad worden, en toen ging ze toch maar voor me. Later kreeg ik te horen dat ik het prima had opgelost.
Hiermee wil ik aangeven dat, wat voor opdracht je ook krijgt. Het gaat er niet om dat je het perfect uitvoert, maar dat je het veilig doet.
In mijn groep zat ook een man, die reed op een fjordenhengst en voelde zich naar mijn idee een beetje te geweldig. Op een gegeven moment viel zijn zweepje op de grond, en in plaats van af te stappen of iemand te vragen het op te rapen, ging hij terwijl ij zich op een vreemde manier in het zadel klemde, op de kop aan die hengst hangen om vervolgens zijn zweep van de grond te pakken (wat hem overigens wel lukte). De examinator, een streng uitziende dame, werd me toch een partij kwaad! Haha!
Zo'n actie dus in iedergeval niet in je hoofd halen Knipoog

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:00

hoe veel fouten mag je eigelijk maken??

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 19:31

Ik heb besloten dat ik ga voor de 0 fouten !!

Maar hoeveel ik weet niet...

Google
Het theorie-examen bestaat uit 35 meerkeuzevragen waarvan de kandidaat er tenminste 28 goed moet beantwoorden om te kunnen slagen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:32

elizahbep schreef:

7

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 19:34

waar ik hem heb gehaald werd je gewoon geholpen bij de vragen als het ware.
zij hebben ooit alle examens gekopieérd. wegens de moeilijke vraagstelling is het voor kinderen onder de 12/13 erg moeilijk te snappen. en tijdens het oefenen leerden we gewoon ALLE vragen van de 11 verchillende examens.
zo is eidereen er lekker doorheen gekomen.
*via pb wil ik wel vrijgeven welke manege dit was Lachen *

_miracle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:08

vooral de theorie

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 20:52

Jolliegirl schreef:
elizahbep schreef:

7

Is eigenlijk best veel nog !

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:00

Wat kun je eigenlijk met zo'n ruiterbewijs? En wat mag je niet als je er geen hebt? Rolleyes ik weet wel van het bestaan.. maar verder niet... Bloos

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:04

even alles typen hoor :

het is verplicht in : de bossen van de gemeente arnhem, de amsterdamse waterleidingsbossen, het gooise natuurreservaat, de bossen van de gemeente soest, gedeelte van de utrechtse heuvelrug, en landgoed nienoord in de gemeente leek

aan het ruiterbewijs zir een WA-verzekering gekoppelt

alstublieft

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:55

Jolliegirl schreef:
even alles typen hoor :

het is verplicht in : de bossen van de gemeente arnhem, de amsterdamse waterleidingsbossen, het gooise natuurreservaat, de bossen van de gemeente soest, gedeelte van de utrechtse heuvelrug, en landgoed nienoord in de gemeente leek

alstublieft

Hahahah heel erg bedankt Haha! Maar hier in groningen dus niet verplicht.. dat is fijn Lachen
Wie weet ga ik m ooit nog wel halen... nu eerst maar eens voor mn autorijbewijs Gaaaap

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:03

Jolliegirl schreef:
even alles typen hoor :

alstublieft

Hoef je alleen op deze plaatsen een ruiterbewijs te hebben? Want als dat zo is hoef ik er geen...

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:08

Ik heb vandaag oefendag gehad.. Vond het nog erg tegenvallen. Het rijden in de wei is leuk, en dat lukt ook wel.. maar op de weg.. Ik verbaas me er echt over hoe slecht auto's en vrachtwagens! rekening houden met het gedrag van paarden!Het paard waar ik op zat, week af en toe uit op de weg als ze iets engs zag. Zo krijg je best gevaarlijke situaties, maar die auto's en vrachtwagens racen er gewoon zo langs..
En ja, dan kan je blijven 'schoppen' met je binnenbeen.. maar als een paard iets eng vind, vind hij dat ook eng... Iemand tips hiervoor?;) ( Ik weet dat ik me binnenbeen er bij moet houden en teugel aan de hals)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:11

Aanmoedigen, en doe dat maar hardop!
deze situatie's kan je later ook tegenkomen dus vind dit erg goed om te oefenen.
wij hadden het ook met vrachtwagens, en doordat wij bleven aanmoedigen, praten, belonen en afentoe een klein tikje op de binnenhals.
kregen we allemala een voldoende.

geef je ook duidelijk aan dat ze langzamer moeten? hand op en neer en duidelijk oogcontact met de bestuurder?
desnoods geef je maar een stopteken als het gevaarlijk word.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:13

karinFTbing schreef:
Jolliegirl schreef:
even alles typen hoor :

alstublieft

Hoef je alleen op deze plaatsen een ruiterbewijs te hebben? Want als dat zo is hoef ik er geen...

ja Ja maar lees : er zit een WA bij.
met je eigen WA verzekering ben je op de een of andere manier als er iets gebeurt niet volledig verzekerd als je aansprakelijk wordt gestelt
ik wete ook niet hoe en wat.

ik heb hem omdat hij zoiezo verplicht word.
en in 2 jaar is het al 60 euro duurder geworden, dat was de reden waardoor ik de knoop doorhakte en zei : ik ga hem halen

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-07 00:02

Citaat:
ik heb hem omdat hij zoiezo verplicht word.
en in 2 jaar is het al 60 euro duurder geworden, dat was de reden waardoor ik de knoop doorhakte en zei : ik ga hem halen

In 2 jaar 60 euro duurder geworden dat is knjap ik betaal maar 59 euro voor het examen Vork