Eerste springwedstrijd: tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marinke

Eerste springwedstrijd: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:33

Zaterdag heb ik mijn eerste springwedstrijd, ik heb nog nooit eerder een officiele springwedstrijd gereden. Heb er erg veel zin in, maar ben wel helemaal ervaringsloos op dit gebied Nagelbijten / Gniffelen
Mijn pony ook, tot nu toe sprongen we zo nu en dan in de bak wel eens 1 hindernis (bij gebrek aan meer). Sinds kort hebben we meer hindernissen dus we hebben wel wat geoefend, en het gaat wisselend. Het is écht afwachten hoe hij in een echt parcours reageert!
Ik wil het gewoon graag proberen, heb 1 keer een onderlinge gesprongen, en toen vond m'n pony het helemaal geweldig. Ben benieuwd!

Maar hebben jullie nog tips? Ik maak me bijv. druk over of ik het parcours wel kan onthouden Nagelbijten / Gniffelen
Ik heb zelfs nog nooit springles gehad Clown

En ik heb net de startlijst gezien: het begint om half 9 en ik ben de laatste van cat. E.
Dat betekend dat er 21 combinaties voor mij zijn. Bij de dressuur kan ik dan altijd zelf wel aardig uitrekenen hoe laat ik moet, en dus hoe laat ik moet inrijden. Maar ik heb geen flauw idee ohoe laat ik nu ongeveer zal moeten?

sjaaaak

Re: Eerste springwedstrijd: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:49

als je als 22e bent, kun je rustig parcours verkennen en dan daarna rustig aan opzadelen, als je gemiddeld lang wilt inrijden! Het ligt aan je pony dus hoe lang je wil inrijden. Ik reken meestal 3 min. per start en dan nog met ophogen erbij.
het parcours is meestal wel te onthouden, er staan bordjes met nummers voor de hindernissen, er hangt eenn tekening van het parcour bij de inggang van de ring, gewoon de tijd nemen en rustig aan doen, ik probeer altijd de kleuren van een hindernis te onthouden!
Bijv:
Hindernis 1 was rood met een bord eronder
2 was de bruine oxer
3 was de dubbelsprong,
4 was de zwart witte achterin
enz enz..
In ieder geval Succes he!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 20:55

He das een goeie tip, die van die kleuren onthouden! En dat er een tekening hangt wist ik ook niet, kijk hier heb ik wat aan Haha!

Ik wil denk ik niet al te lang inrijden, gewoon goed losrijden, heb hem liever nog met iets teveel energie dan dat ik hem eroverheen moet gaan schoppen bij wijze van spreken Lachen
maar ruim van tevoren er zijn is wel lekker natuurlijk, kan altijd gewoon relaxed wat rondjes stappen enzo Knipoog

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:02

Jep inderdaad! heb je ook nog even de tijd om vanaf de zijlijn het parcours te bekijken en kijken hoe de andere ruiters eht doen. Als je ergens over twijfelt, kun je eerst kijken welke keuzes de andere deelnemers maken.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:57

Dat je zoveel tijd hebt is erg fijn. Dan kun je van te voren nog wat andere ruiters bekijken, en dat is heel leerzaam! Dan kun je namelijk een beetje afkijken waar je het beste kunt draaien, waar veel pony's kijken, hoe de lijnen lopen.. etc etc.

Vooral er van genieten, en niet teleurgesteld zijn mocht je pony weigeren oid. Het zijn nogal wat indrukken nl. zeker als je nog nooit springles hebt gehad. Ja

N_ina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 11:57

Je moet proberen lekker ontspannen te gaan rijden en je niet te druk maken over welke hindernis wanneer komt. Omdat er nog veel voor je zijn kan je rustig kijken hoe het parcour inelkaar zit.
Je moet veel plezier hebben en gewoon denken we doen dit om ervaring op te doen!
Veel succes!

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:05

Ik ben het met N_ina eens, lekker onstpannen en er vooral van genieten! Als het fout gaat is het jammer, van je fouten leer je! Zou zoals al gezegd zorgen dat je er lekker op tijd bent dat je op je gemak eens rond kan kijken. Ik ga meestal 13-15 combinaties van te voren erop. Een tip die ik zou willen geven is maak het jezelf niet te moeilijk bij het losspringen, hou het simpel. Vaak zie je mensen erg veel springen en zijn de pony´s al moe voordat ze de ring in gaan. Als ie braaf is, is die braaf dus ga niet te hoog/moeilijk en te veel doen.
Succes Knipoog

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:09

Misschien is er deze week ergens in de buurt een oefenparcours om te oefenen? Dat doe ik wel eens en dat lijkt mij een goede manier om het wedstrijd/parcoursspringen te oefenen. Op veel rijverenigingen wordt er eens in de zoveel tijd een oefenparcours verreden.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 13:10

Ik probeer er altijd wel 20 combinaties van te voren op te zitten.. Lachen Maar ik heb een vrij druk paard die altijd ff nodig heeft om rustig te worden. Clown
Dan kan ik rustig instappen, nog een paar combinaties in de ring zien rijden.. Ff kijken hoe die hun lijntjes rijden.
Rustig aan losrijden en als k dr nog ongeveer 5 tot 8 voor me heb ga k inspringen.
Hou het bij het losspringen idd simpel, liever iets lager dan iets te hoog. Als jij met het losrijden nog net ff je vertrouwen kwijt raakt is dat echt niet fijn als je daarna de ring in moet.. Knipoog
Zorg ook dat je optijd klaar bent met losspringen. Dat je niet 'nog ff snel' en hindernis moet springen voordat je snel snel de ring in moet.. Knipoog

Als je je parcours goed zeker wil weten kan je m natuurlijk ook 2x lopen. Lachen

Succes!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 19:00

Heb vandaag weer geoefend met springen en het ging fantastisch!
Moet zeggen dat ik die 90 cm toch wel erg hoog vind voor de B klasse, B staat toch voor Beginnend? Nagelbijten / Gniffelen
Maar we hebben het vandaag gedaan en heb er een goed gevoel over Ja

Nog een vraagje: hoe zit het met invlechten? Gebeurd dat meestal wel of niet bij een springwedstrijd?

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:23

Mag je zelf weten, het is niet verplicht in ieder geval. Ik laat het meestal zitten als ik ga springen (vooral uit luiheid Bloos )

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:39

Je krijgt er geen extra punten voor

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:41

Het staat wel netjes en aangezien de B op stijlpunten wordt beoordeeld.. Lachen haha
Ik vlecht zelf zowiesow altijd in.. Ja

GinnyBanshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:04

blijven rijden en goed zitten voor de sprong. succes! Haha!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:07

Ook een tip, Heb parcour uit je hoofd kennen..
Dat betekent ogen dicht en je alvast inbeelden welke wendingen enzo je gaat rijden + welke hindernissen welke zijn Knipoog
1 is die bij de ingang
2 de bruine oxer met de plantjes enz..

Helpt erg goed Knipoog

Reken maar dat elke combi 2 min. nodig heeft voor het parcour, maar er kunnen ook mensen uitgebeld worden enz..

Groetjes en veel succes!

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 13:09

Marinke schreef:
Heb vandaag weer geoefend met springen en het ging fantastisch!
Moet zeggen dat ik die 90 cm toch wel erg hoog vind voor de B klasse, B staat toch voor Beginnend? Nagelbijten / Gniffelen
Maar we hebben het vandaag gedaan en heb er een goed gevoel over Ja

Nog een vraagje: hoe zit het met invlechten? Gebeurd dat meestal wel of niet bij een springwedstrijd?

In vlechten maakt niet uit, ik doe het altijd wel, ik vind het namelijk wat chiquer staan Knipoog
En 90 cm voor de E vind ik ook aardig hoor ( Nagelbijten / Gniffelen ) ik moet dat namelijk as zaterdag ook springen Tong uitsteken

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:45

In ieder geval veel succes Lachen

Probeer bij het parcoursverkennen ook goed op de startlijn en de finishlijn te letten. Zou zonde zijn als je daar niet doorheen gaat Lachen
Verder stellen juryleden het meestal op prijs als je mooi recht op ze af komt als je gaat groeten. Vergeet niet dat de bel eerst moet gaan voordat je mag starten. Als de bel eenmaal gegaan is heb je nog 45 seconden om door de start te gaan. Dit lijkt erg weinig maar valt best mee Ja
Eenmaal in het parcours is het ook fijn om in gebroken lijntjes te weten waar je precies moet afwenden om mooi recht voor de sprong te komen. Ik kijk zelf dan altijd naar een herkenningspunt (een boompje, spandoek, etc) zodat je je daarop kunt richten.

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:06

ga der vanuit dat er 30 in het uur gaan, dan zit je meestal wel goed Haha!
altijd even opletten of er niet veel zijn uitgevallen voor je.
Lekker kwartiertje losrijden dan 2 x kruisje springen dan stijltje en steeds een beetje hoger en hetzelfde met de oxer, 10 sprongen zijn meer als zat! lekker nog even stappen en vlak voor je de ring ingaat nog even 1 sprongetje, als je de ring in rijd gelijk lekker rond galopperen en even helemaal naar achter, als de bel gaat heb je 1 min om te starten. Ook goed opletten waar de finish staan na de laatste hindernis, want daar moet je wel doorheen rijden! In de B bij binnenkomt altijd halthouden en groeten en ook afgroeten vooral in de barrage want dat gaat op stijl en dat scheelt je punten!suc6!!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 22:10

En opletten dat je niet al door de startlijn gaat terwijl je nog een volte aan het rijden bent voordat je start.. Knipoog

Leslie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:36

Ook niet te snel op hindernis 1 aanrijden neem de tijd.. laat je pony alles maar even goed zien en stel hem goed in de hand, daarna pas beginnen!

Edit: en over het parcours onthouden hem lopen en dan bij 5 oid even herhalen en na de laatste weer herhalen en gwn steeds weer herhalen en als je denkt dat je hem kent em even met je ogen dicht doen met je vinger.. Ook kijk ik altijd even naar diegene die voor mij start zodat ik et nog es herhaald en herhaal ik het parcours nog eens terwijl ik aan het los stappen ben.. Knipoog

succes zaterdag! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Leslie_ op 15-06-07 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:41

Maak je iig niet te druk!
Leer het parcours uit je hoofd, en verder... genieten en niet te netjes willen rijden..!! Ja kan niet alles tegelijk, zorg eerst dat je rond komt..

Macken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 00:00

Succes!

Marinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 05:02

Dankjullie wel allemaal!
Hoop dat het allemaal goed gaat Nagelbijten / Gniffelen
maar heb er wel zin in!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 05:38

ik heb 21 juni 1e oefenparcours en daarna ga ik ook een schot wagen om b parcoursje te gaan doen...

dus ik neem deze tips ook mee......

ik ben zelf bang dat ik het parcours niet kan onthouden.....Lachen

Kim_Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:46

Ik heb morgen ook mijn eerste springwedstrijd.. Doe 40-60. Ik rijd dit paard nu bijna een jaar, en dressuur gaat erg goed. Een keer een hindernisje kunnen we ook wel, maar nu heb ik me dus ingeschreven voor een springWEDSTRIJD! Heb geen idee hoe dit gaat en ben dus erg benieuwd. Ik ga deze tips ook meenemen als ik de ring in ga...
Ik heb alleen nog een vraag. Mijn paardje is vroeger een renpaard geweest, en dan zit nog steeds in haar!! Ze is ontiegelijk snel.. Heeft iemand tips om har tijdens de wedstrijd een beetje rustig te houden??
Groetjes, Kim Lachen