tips voor een beginner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

tips voor een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 14:11

Hey

ik ga volgend jaar studeren en ik wil dan graag lid worden van de studenten rijvereniging bij mijn universiteit, Ik heb echter nog nooit een paardrij les gehad. Dat is opzich geen probleem omdat rijvereniging daar ook wel beginnerscursussen geeft, maar om daaraan mee te doen heb je wel zelf rijlaarzen en een veiligheidcap nodig.

Mijn vraag is dan ook waar moet je op letten bij het kopen van rijlaarzen (of ander geschikt schoeisel) en een veiligheidscap? Ach gut
dan wil ik dus vooral weten waar je op moet letten met de pasvorm, materiaal en veiligheidseisen.

ik hoop dat jullie veel tips hebben en alvast bedankt Pling

xMarieke

Re: tips voor een beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:14

Caps hebben tegenwoordig bijna allemaal een keurmerk. Als je gewoon zo'n dikke koopt, is het meestal wel goed. (Bij een echte paardenwinkel dan.) Probeer gewoon veel verschillende modellen bijv Harry's Horse Pro Plus, of van casco (die zijn verstelbaar.) Een cap hoeft niet heel veel te kosten, voor 60-70 euro heb je een goede cap.

Ipv rijlaarzen kan je ook chaps kopen, vind ik zelf fijner.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:16

ik vind rijlaarzen fijner. gewoon diegene kopen die je het beste zitten Knipoog laat je adviseren bij de ruitersportwinkel over caps en kleding.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:16

In welke regio woon je?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:17

Het ligt er maar net aan hoe intensief je het wil gebruiken. Een goede cap is sowieso belangrijk, dus wel een veiligheidscap. Maar iedere cap heeft tegenwoordig inderdaad een keurmerk.
Voor rijlaarzen of chaps zou ik als ik jou was eerst maar opzoek gaan naar goedkopere rijlaarzen, of tweede hands. Veilig zijn ze als ze een gladde zool hebben en een hakje.

_jeanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:19

nou, als beginner zou ik gewoon beginnen met rubberen rijlaarzen, die heb je in elke ruitersportzaak wel en een goede cap die goed om je hoofd sluit.
dus als beginner moet je hebben
rijlaarzen
een cap
handschoendjes, die vinden de meeste mensen wel fijn, als het warm is kun je snel blaren krijgen.
een rijbroek, je kunt een gewone rib rijbroek doen, die zijn het goedkoopst maar er zijn ook rijbroeken met leren zitvlak, hierdoor glij je minder in het zadel en zit je dus wat steviger. maar als je er wat past in een ruitersportzaak kun je wel zien welke je het fijnste vind zitten (ruitjesbroeken vind ik zelf meestal wel heel erg leuk)

veel succes met het paardrijden verder!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:27

Er is veel kans dat je ook een zweepje nodig hebt... de meeste manege paarden voor beginners durven nogal wat sloom te zijn en reageren jammergenoeg alleen op een tik van een zweep... Ik zou geen dressuurzweep kopen. Die kan nogal onhandig zijn voor een beginner. Ik zou zo'n standaard zweepje nemen van rond de 60cm. Die hoeven nog niet veel te kosten.

Persoonlijk zou ik gaan voor chaps en lage rijlaarsjes/schoenen. Ze zijn makkelijk aan te doen, ze zitten goed tijdens het rijden, en na het rijden heb je geen problemen om er terug uit te geraken.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:17

Als je naar een ruitersportzaak gaat zijn ze zeker weten bereid om je te helpen! Lachen
Je moet er gewoon op letten dat het allemaal wel een beetje goedkoop doet, straks vind je er niks aan en zit je met de zooi.

Goeie caps hoeven niet duur te zijn, voor rond de 50 euro heb een mooie en goeie cap.

Veel succes in ieder geval!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:28

ik woon in de regio helmond/ einhoven

en nog een vraagje hoe heet het keurmerk of de keurmerken voor caps??
omdat er wel word gezegd dat de meeste caps wel een keurmerk hebben maar niet wat voor keurmerk is er een algemene of juist verschillende, en als er verschillende zijn zijn al die keurmerken dan ook even goed??

bij die rijvereniging staat een zweep niet op de lijst van dingen die je zelf moet hebben, als ze dat dan alsnog willen kan het altijd, maar die handschoenen zijn misschien wel handig dan ik heb ook een vriendin die rijd die gebruikt ze volgens mij wel altijd. kan je die ook gewoon vinden bij de gemiddelde ruitersportwinkel?

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:43

liedje89 schreef:

en nog een vraagje hoe heet het keurmerk of de keurmerken voor caps??
omdat er wel word gezegd dat de meeste caps wel een keurmerk hebben maar niet wat voor keurmerk is er een algemene of juist verschillende, en als er verschillende zijn zijn al die keurmerken dan ook even goed??

bij die rijvereniging staat een zweep niet op de lijst van dingen die je zelf moet hebben, als ze dat dan alsnog willen kan het altijd, maar die handschoenen zijn misschien wel handig dan ik heb ook een vriendin die rijd die gebruikt ze volgens mij wel altijd. kan je die ook gewoon vinden bij de gemiddelde ruitersportwinkel?

In een goede ruitersportzaak verkopen ze eigenlijk geen caps meer zonder keurmerk, en volgensmij is elk keurmerk hetzelfde (één keurmerk dus).
Handschoentjes vind je ook gewoon in de ruitersportzaak, ik heb van die hele simpele (gebruik ik alleen in de winter) en die waren maar rond de 4/5 euro Lachen .

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 18:46

Nog iets ik heb even op een paar webwinkels gekeken ook om te kijken naar dat keurmerk van die caps. Daar staan ook veel speciale paardrijsokken op heb je die ook nodig of kan je als je toch maar 1 keer in de week rijd ook gewone kniekousen gebruiken??? Ach gut

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 18:50

Je kan voor de eerste keer rijden ook gewoon een spijkerbroek, een geleende cap en een paar tweedehands rijlaarzen gebruiken. Het rijd wat minder prettig, maar als het veilig is en je weet niet zeker of je er mee door gaat is het wel zo goedkoop.

dat keurmerk is trouwens: CE/EN 1384 en daarmee bedoelen ze een veiligheidscap.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:30

liedje89 schreef:

Bij CVS zijn er caps vanaf €45 euro. Maar voor de eerste paar keer is lenen ook een goede optie

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 07:58

liedje89 schreef:
Nog iets ik heb even op een paar webwinkels gekeken ook om te kijken naar dat keurmerk van die caps. Daar staan ook veel speciale paardrijsokken op heb je die ook nodig of kan je als je toch maar 1 keer in de week rijd ook gewone kniekousen gebruiken??? Ach gut

Ja hoor, je kan gewoon kniekousen gebruiken. Die speciale paardrijsokken hebben alleen een verstevigde voet enzo. Ik heb die sokken zelf alleen maar omdat het leuk uitziet als ik geen laarzen aan heb Tong uitsteken . Dusja het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat voor sokken je gebruikt.
Misschien is dit trouwens iets voor je : http://www.pirouetteruitersport.nl/cms/ ... hemeid=156
Het is nog altijd best duur voor als je het na een tijdje niet meer leuk vind ofzo, maar wel goedkoper dan alles los te kopen..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:17

Ik zou een cap niet via internet bestellen hoor, die moet wel goed passen en lekker zitten. Anders heb je er alsnog niks aan.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 08:23

En Cap moet het keurmerk: EN 1384 hebben. Bij ruitersportzaken verkopen ze ze alleen nog maar met dit keurmerk (staat in het lavel aan de binnenkant).
Op maneges, of markten kom je de oude (onveilige) caps nog wel eens tegen voor een zacht prijsje, niet aan beginnen dus.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 09:58

Ineke2 schreef:
Ik zou een cap niet via internet bestellen hoor, die moet wel goed passen en lekker zitten. Anders heb je er alsnog niks aan.

Ja dat klopt wel, maar deze cap kun je ruim verstellen enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:05

Cap in ieder geval niet bij de Lidl of Kruidvat ofzo kopen! Die zijn goedkoop, soms zelfs goedgekeurd, maar vallen binnen de kortste keren van ellende uit elkaar en zoiets wil je niet op je hoofd hebben als je eens van je paard valt, lijkt me! Investeer gewoon een beetje in een veilige cap (bij ruitersportzaak), kost een beetje meer, wel zo verstandig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 18:54

Wat denken jullie dat beter een nieuwe paar laarzen van het goedkoopste model, of een wat beter paar laarzen maar dan tweedehands? Ach gut

ik heb vrij smalle voeten dus meestal pas ik niet goed in andermans schoenen en ik heb eigenlijk ook geen idee hoe ik aan een tweedehands paar laarzen kom Verward

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 19:02

marktplaats of hier kijken op EA. Daar hebben ze altijd wel wat.

Ik weet niet hoe jouw voeten zijn en of je het prettig vind om met tweedehands laarzen te lopen. Anders zou ik denk wel goedkope laarzen zoeken die ook nog wel een beetje zitten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-07 21:04

Fenn schreef:
marktplaats of hier kijken op EA. Daar hebben ze altijd wel wat.

Ik weet niet hoe jouw voeten zijn en of je het prettig vind om met tweedehands laarzen te lopen. Anders zou ik denk wel goedkope laarzen zoeken die ook nog wel een beetje zitten.

marktplaats ken ik wel maar wat bedoel je met EA?? Ach gut
ik heb ook bij de boerenbond bij mij in de buurt gekeken heeft iemand ervaring met deze winkel (zowel positief als negatief) ? die bij ons is een beetje klein maar ze hadden wel wat dingen. Tong uitsteken

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 21:15

als je nog niet weet of je het leuk vind, zou ik eerst inderdaad een wat spullen lenen. Om aan te schaffen zijn ruiter spullen niet goedkoop. Op maneges hebben ze bijvoorbeeld vaak wel leencaps en een schoenmet een goede hak kan ook wel een keer.
Als je alles koopt en je vind het niks= dat een dure grap.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:12

Nouks schreef:
Cap in ieder geval niet bij de Lidl of Kruidvat ofzo kopen! Die zijn goedkoop, soms zelfs goedgekeurd, maar vallen binnen de kortste keren van ellende uit elkaar en zoiets wil je niet op je hoofd hebben als je eens van je paard valt, lijkt me! Investeer gewoon een beetje in een veilige cap (bij ruitersportzaak), kost een beetje meer, wel zo verstandig.

Helemaal niet waar, mijn Lidl-cap gaat al 2 jaar mee en doet het fantastisch, alleen het klepje is eraf Lachen Goedgekeurd houdt in dat ze een bepaalde stevigheid hebben, en dat heeft 'ie dan ook. Daarnaast was het bij mij zo dat de Lidl de enige cap was die goed paste, geen van de HH's, casco's en andere dingen zaten goed (en ik heb er echt veel geprobeerd.) Deze verschuift niet en kiept niet naar achteren bij mij, en is alleen daarom al veel veiliger dan niet-passende andere caps.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:17

liedje89 schreef:

Ga je dan toevallig bij Concorde rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 11:54

Shadow0 schreef:
[***] schreef:

Helemaal niet waar, mijn Lidl-cap gaat al 2 jaar mee en doet het fantastisch, alleen het klepje is eraf Lachen Goedgekeurd houdt in dat ze een bepaalde stevigheid hebben, en dat heeft 'ie dan ook. Daarnaast was het bij mij zo dat de Lidl de enige cap was die goed paste, geen van de HH's, casco's en andere dingen zaten goed (en ik heb er echt veel geprobeerd.) Deze verschuift niet en kiept niet naar achteren bij mij, en is alleen daarom al veel veiliger dan niet-passende andere caps.

Tsja, uitzonderingen heb je altijd natuurlijk. Ik geef les op een ponyboerderij en zodra de caps weer in de aanbieding zijn geweest bij de Lidl of Kruidvat komen er altijd weer een aantal kids met zo'n cap aanzetten. Vervolgens zitten die caps veel te ver naar achteren op het hoofd, laat de sluiting bij de cap geregeld los, schoot er eens een cap los bij een val (na landing schoot cap af en die landde een metertje verder), die cap zat ook echt goed vast (checken we altijd).

Zal er ook vanaf hangen wat voor hoofd je hebt (als 'ie zoals bij jou inderdaad vrijwel de enige is die pást zal dat ook wel wat zeggen over dat 'ie bij "normale" hoofden dus níet goed zit) en hoe je er mee omgaat, maar qua stevigheid... Tsja.