Tips voor proef L1

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuckyShot

Tips voor proef L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 08:23

Hey,
Ik rijd 24 juni een proefje in de L1 op een pony. Ze kan als ze wil onwijs goed lopen maar het punt is dat ze zo hard gaat. Het is een manegepony en in de les gaat het heel goed dus dat is ook de reden dat ik het wilde proberen toen mij gevraagd werd.
Maar heeft iemand nu tips hoe je een pony die een vrij hoog tempo heeft met een kwartier losrijden rustig kan krijgen. De proef is L1-9 en daar zijn ook punten dat je middendraf hebt en vervolgens aangaloperen. Heeft iemand ook tips hoe je dat het beste moet doen?

Ik zal voor de duidelijkheid wat meer over de pony zeggen zodat jullie mijn probleem iets meer snappen.
Het is een merrie van 9 jaar en 1.47 hoog ze is redelijk fors gebouwd en kan ook best wel sterk zijn. Ze gaat alleen zo hard dat als ze hard loopt ze haar evenwicht verliest en als ik haar inhoudt ze alleen maar sterker wordt. In de les heb ik ruim een half uurtje voor ze ontspant ik rijd dan met wat lossere teugels en veel figuren. Op een gegeven moment ontspant ze dan en dan kan je echt een wereldproef rijden. Ze heeft namelijk de geweldige gangen maar ik heb gewoon genoeg tijd nodig kwa losrijden en je krijgt daar altijd maar een kwartiertje voor.
Ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben!

Nicky__

Re: Tips voor proef L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 08:26

Kan je niet vragen of je eerder mag inrijden?
of desnoods op een andere plek?
succes alvast Haha!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 11:37

Ja dat zal ik doen, maar ze is niet van mij en dan heb je misschien ook dat andere ruiters gaan protesteren Bloos
Ik zal het in ieder geval ff vragen, thanks Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 17:25

Aan het werk houden. Vanaf het begin. Slangenvoltes, Achtjes.. loswerken, loswerken & loswerken.

Wegrijden, arbeidstemepe & terugrijden.

Wisselen van tempo, van figuur en van gang.. bezig houden vanaf de eerste minuut totdat je voorbij de A bent na je proef!!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:20

Citaat:
bezig houden vanaf de eerste minuut totdat je voorbij de A bent na je proef!!
[/quote]

Die snap ik niet. Met losrijden bezighouden totdat je mag beginnen?

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 16:24

Was ik vergeten net te zeggen: Bedankt voor je tips, met dat losrijden. Ik ben zelf ook veel bezig maar dan zet ik ze op een volte halve baan of slangevoltes. Overgangen rijden zal ik proberen of dat werkt bij haar ik had namelijk ook een pony die daar alleen maar hitsiger van werd. In ieder geval bedankt!!

en dan nog een vraagje voor de juryleden: kijken jullie met de draf, stap etc hoe het tempo van het paard is kwa arbeidstempo. Of hebben jullie een beeld van dat is een draf en zo moet elke pony draven? Misschien een domme vraag hoor maar ik was er benieuwd naar Bloos

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:16

Ik vind het heel goed om inderdaad veel bezig te zijn..
Lekker veel afwisseling, niet alleen maar rondjes in draf de baan volgen!
Maar lekker dan linksom dan rechtsom.. veel overgangetjes en figuurtjes.. een keer stelling vragen.
Maar vergeet niet dat soms een rustpunt ook erg ontspannend kan werken.
Ik heb een beetje een nerveus dier en ik begin dan ook vrijwel meteen lekker actief.
Maar ik las halverwege wel even een rustpunt in, even met een lang teugeltje stappen.
Dan kan je paard ook weer het rust en ontspanningsmoment opzoeken.
Meestal is mijn paard na z'n rustmoment ook veel ontspannender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:45

Wat die vele overgangen en tempowisselingen die hier worden aanbevolen betreft: houd wel even in de gaten of de pony er niet alleen maar drukker van wordt. Zijn genoeg van die druktemakers die na 3x een tempowisseling in de draf (bijvoorbeeld) alleen maar harder gaan lopen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 14:54

eefffiejjj schreef:
Citaat:
bezig houden vanaf de eerste minuut totdat je voorbij de A bent na je proef!!

Die snap ik niet. Met losrijden bezighouden totdat je mag beginnen?[/quote]

Nee Clown 'Bij A in stap de rijbaan verlaten' Knipoog

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 15:41

Nouks schreef:
Wat die vele overgangen en tempowisselingen die hier worden aanbevolen betreft: houd wel even in de gaten of de pony er niet alleen maar drukker van wordt. Zijn genoeg van die druktemakers die na 3x een tempowisseling in de draf (bijvoorbeeld) alleen maar harder gaan lopen.

Ja dat heb ik dus uitgeprobeerd van de week en ze wordt er alleen maar drukker van ze had echt zoiets van bekijk hetmaar Vork
Van veel dingen doen en beweging houden wordt ze inderdaad rustiger eerder dan normaal. Maar ik had het ook een beetje extreem gedaan Bloos
Verder wel lekker gereden maar het vervelende is dat als ze het te snel vind gaan ze het bit op rechts nogal vast wil pakken en dan moeilijker te sturen is
Ik zal zaterdag (morgen) is vragen of iemand foto's wil maken als ik aan het rijden ben misschien dat dat een beter beeld geeft van mevrouwtje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 15:45

Hmmm oh en nog iets: uitkijken dat je haar niet tijdens de proef op de handrem houdt en zo een proef doorkachelt! Netjes ontspannen terugrijden zal over het algemeen veel meer worden gewaardeerd door de jury dan een proef die gereden wordt op de handrem. Lachen

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-07 16:31

Over het algemeen rijd ik haar met een vrij ontspannen teugeltje omdat ze anders het bit vastpakt en niet meer te sturen is. Ook wil ze dan nog wel eens crossen door de bak..
Ja ik heb wel eens zo iemand gezien dat is geen mooi gezicht en ook niet prettig voor de pony. Diegenen had ook geen hoge punten dat ik wist.... Bloos

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:15

IK heb helaas niemand gevonden die foto's wilde maken, verder ook niet specifiek doorgevraagd. Wel wat oude foto's opgezocht van pas.

Afbeelding
Ik zit hier tever naar voren Bloos

Afbeelding
Dit is zo'n genant pony loopt onder berijdster vandaan moment Tong uitsteken
P.S. Let niet op mijn idiote hoofd Bloos

Afbeelding
Deze vind ik wel heel mooi Cool

Afbeelding
En dit is ze in de wei

manonii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:50

ik heb ook een pony gehad die heeel sterk was.
-ik moes me lichaam oprekken
dat ik zwaarder werd.
-ik heb nu een paard dat heeel snel geloppeerd ALs ik tegen hou valt ze der uit.
bij haar moet ik rustig aandem halen
dus rustig uit aandemen en rustig in aandemen .

bij mij helpt het. Haha!

ik hoop dat het bij jou ook werkt Bloos Bloos suc6 der mee Clown

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 11:07

Wat bedoel je met lichaam oprekken?
Die van dat in en uit ademen had ik nog nooit van gehoord ik ga het proberen zaterdag want deze week heb ik geen tijd zal wel wat worden aangezien ze dan de rest van de komende week door manegeruiters wordt gereden Bloos Ja t is en blijft een manege paard Huilen

bonnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:23

Veel overgangen rijden

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 11:34

Veel oefeningen rijden en zorgen dat ze er met haar hoofd bijblijft - dat geldt trouwens ook voor de ruiter. Goed achterover zitten en door je houding haar ook rustiger laten draven. D.w.z. dat op het moment dat ze te hard draaft, je iets langzamer gaat lichtrijden dan dat zij draaft. De meesten paarden en pony's passen zich dan aan aan het tempo van de ruiter. Andersom heeft dit geen nut (dus niet sneller lichtrijden als ze harder moet lopen).
Ik weet niet of je aan de teugels 'hangt', maar als je dit doet; echt niet doen! Ook niet een klein beetje. Daar worden dit soort pony's vaak nog heter van. Ik zeg dus niet dat je hangt, maar misschien hang je soms zonder dat je het door hebt. Laat andere mensen hier op letten, dan ga je er zelf ook steeds meer op letten.
Probeer korte en rustige rukjes aan de teugels te geven. Misschien helpt het ook als je je handen wat wijder uit elkaar houdt, zodat de teugels niet zo tegen de hals aan liggen.
Let er ook op dat je met het rijden je benen niet te veel langs haar lichaam houdt, misschien vat ze dat op als een lichte beendruk om harder te gaan?

manonii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:05

je zelf op omrekken.
ja hoe leg iki dat uit Vork
jeself wat langer maken .

met je rug. Bloos

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 18:41

Kun je niet wat langer inrijden?
Ik heb namelijk ook een paard wat wat 'opstartproblemen' heeft, dus ik ga ook altijd lang inrijden: figuren rijden,
overgangen rijden enz enz. Al zijn overgangen misschien voor jou geen goed idee, want daar wordt ze alleen maar drukker van.
Je hebt natuurlijk het 'probleem' dat het een manegepaard is.. Misschien kun je het overleggen of je langer kan inrijden,
of rijden er ook andere mensen nog op die dag?
Probeer het racen anders tegen te gaan door niet de hele tijd haar op de rem te zetten, maar probeer haar te remmen (druk op de teugels, zoals je altijd remt) en wanneer ze ook maar een beetje terugkomt meteen te ontspannen.
Dus korte hulpen geven; remmen, ontspannen, remmen, ontspannen. en met ontspannen bedoel ik dan niet je teugels losgooien natuurlijk Knipoog Tis misschien een beetje onduidelijk, maar zo heb k het ook geleerd met mijn les, en bij mij werkte het!

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:59

Dank jullie wel iedereen, echt hele handige tips zitten erbij!!
Over dat langer inrijden, zaterdag heb ik les en dan ga ik het er nog even met mijn instructrice over hebben, want het nadeel is dat als jij langer in mag rijden iedereen langer in wil rijden.......

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 19:19

Nou de wedstrijd dan...

Losrijden ging niet zo heel super, mevrouwtje was een beetje druk en ik moest het toch met mijn kwartiertje doen omdat anders andere wedstrijdruiters ook gaan zeuren Boos! Ik had enige problemen met het halthouden ik heb veel oefeningen in stap en in draf gedaan. Dat raadde mijn instructrice mij aan aangezien ze van meer galoperen dan alleen maar drukker wordt.

En dan de proef die ging zo onwijs geweldig! Ze liep echt heel relaxt en accepteerde het bit. Tussendoor lekker briesen ik genoot van deze lekkere pony Bloos Iedereen die de proef zag vond m echt heel geweldig ik zelf ook. Naja eerst even de foto's zodat je zelf kan oordelen. Ik weet ik zit veels te veel naar voren eigenlijk. Misschien kwamen mijn punten ook daardoor....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
* deze vind ik gaaf zie die voorbeen!! *
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik had in totaal 164 punten en was laatste met commentaar wat erop neerkomt dat ik niet kan rijden. Ik was zeer teleurgesteld aangezien iedereen vond dat het zo goed ging. Ook stond er op mijn protocol dat ik niet heb geweken terwijl ik op film heb staan van wel. Ook zou ik niet hebben haltgehouden???
Zaterdag heb ik pas weer les en dan ga ik het er met mijn instructrice over hebben. Ik vond dit niet zo leuk namelijk en snap ook de redes niet. De jury heb ik niet meer gesproken

XxX Eva & Saffier

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 20:43

ah joh, een jury kan af en toe ook gewoon raar zijn Knipoog ik was er nu niet bij, dus ik kan niet oordelen, maar heb het zelf vaak genoeg meegemaakt hoor Ja
Mijn laatste wedstrijd zelfs nog, ik had 2 verschillende jury's: bij de een rij ik gewoon een winstpunt en de andere jury zegt dat mijn paard kreupel ('zeer onregelmatig') loopt! (terwijl hij niet kreupel liep, heb het nagekeken en anderen hebben hem ook zien lopen) De andere jury heeft ook geen onregelmatigheden gezien...

Lang verhaal kort maken: het is gewoon heel erg belangrijk dat jij zélf lekker gereden hebt met je paardje, en je paard is weer een ervaring rijker! ja toch Haha! bekijk het gewoon van de positieve kant, volgende keer beter Knipoog

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 13:34

Begrijp dat je teleurgesteld bent, maar misschien was L starten gewoon te hoog gegrepen en had je beter nog even een B proefje kunnen starten. In de L vragen ze toch al een wat meer aan elkaar gereden pony, die in een correcte aanleuning loopt en die zijn onderdelen beheerst doorloopt.

Het blijft een jury=sport dus het komt regelmatig voor dat je zelf een ander gevoel hebt dan de jury.

Toch als ik naar de foto's kijk zie ik niet een ontspannen L proef. Pony loopt niet netjes in de aanleuning en je houding is niet echt om over naar huis te schrijven op deze foto's. Het kunnen moment opnames zijn, dat weet ik natuurlijk niet. Maar zo van de foto's af te lezen kan ik in ieder geval wel meegaan met het idee dat je geen winstpunt hebt gehad. Ik zeg dit helemaal niet om je af te zeiken ofzo, maar meer om aan te geven dat je gewoon nog even door moet trainen en je er dan wel komt.

LuckyShot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 17:50

ZOals ik al zei het is een manegepony. Ik ben met andere ponys in de L geraakt want op een gegeven moment moest ik gewoon L starten. Dit had ik dus al een paar keer gedaan en het was een onderlinge wedstrijd op de manege. Het leek mij gewoon een uitdaging om op deze pony mee te doen.
Maar wat ik nu zo erg vond is dat de proef heel goed ging voor haar doen en dat degene die eerste werd haar pony er steeds vandoor ging. Ik reed een nette proef zonder vandoorgaan en ik deed alle onderdelen. En dan staat er op mijn protocol datik dingen niet gedaan heb. Maar daar ga ik het over hebben met mijn instructrice. Horen jullie nog van.

Ik deed dus niet mee voor het winnen alleen ik was gewoon een befetje teleurgesteld kwa deze voorgevallen met de jury. Dat je dus niet geweken hebt volgens het protocol terwel je dat dus wel hebt gedaan.

Robsi_Vigaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 14:55

Maar het kan zijn dat het meisje dat ervandoor ging sommige oefeningen zo goed deed dat ze de -punten van het wegschieten ruimschoots compenseerde.

Ik ben ook wel is verkeerde gereden en toch 193 punten.