Wat doen jullie als je paard stopt met buitenrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daydream

Wat doen jullie als je paard stopt met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:10

Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.

situatie A- als je paard schrikt
situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)

Mogelijkheden
- laten kijken en aanmoedigen , been
- been en zo niet tikje met zweep, zo mogelijk al voor het stilstaan
- combinatie
- anders...

En wat doen jullie - situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
- eraf en zelf voorgaan
- achteruit laten lopen de kant die je op wil
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?

Ik zelf zou als mijn paard echt schrikt laten kijken en aanmoedigen, desnoods eraf
Als het meer een geval is van wil niet, zou ik ook eerst been geven en eventueel 1 tikje, en dan het stilstaan en wachten tot hij het zat wordt , of het achteruitlopen in de richting die je gaat. En eerst weer met andere paarden buitenrijden en me afvragen of het paard me wel genoeg vertrouwt en wat ik daar aan kan doen.

De reden waarom je een optie in een situatie kiest is ook interessant
Ps ik heb er maar geen poll van gemaakt want verschillende situaties

wupke

Re: Wat doen jullie als je paard stopt met buitenrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:19

Je moet in ieder geval blijven rijden in situatie A en B bij A tja als die schrikt dan schrikt die dan hup je benen der op en even bemoedingend toespreken, maar in ieder geval niet belonen!!!
B moet je echt zien te voorkomen. Goed laten doorlopen de hele tijd!

xx_Lott_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 19:45

ik heb het ook wel eens.. dat aan de ene kant van de weg iets heel 'engs' is... dan zorg ik altijd dat ze nagevelijk blijft lopen en met dr neus de andere richting op.. als ze dan nog niet doorloop krijgt ze toch eerst wel wat schoppen of een tikje met de zweep want dan stelt ze zich.. (ligt er trouwens aan wat ik tegen kom.. want ze is meestal bang van de onnozelste dingen en een landbouwmachine is weer niet eng..)

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:24

Paard wat ik rijd is vind hondjes soms wat eng, Tong uitsteken wat ik een keer heb gehad is dat ik rustig aan het stappen was over een lang pad (fietspad met brede berm) en dat er een man liep met een hond en ik weet niet hoe, maar die hond kwam inene achter ons aan. Gerda's eerste reactie was rennen!! Toen droop die hond af.. Tong uitsteken
Wat ik zoiezo altijd doe bij hondjes is er langs stappen, honden reageren nml vaak op de sneller bewegende benen (zoals in draf) bij een paard, net zoals dat jij op de fiets zit en er komt een hondje op je afgerend die in je benen probeert te bijten. Dat komt dus door je ronddraaiende benen als je trapt, zo het zelfde met een een paard, en dat (irriteerd?) sommige honden op 'n een of anderer manier.. Knipoog

Bij A als je paard schrikt, ligt eraan in wat voor situatie je bent Haha! als m'n paard even opzij springt is er vaak niets aan de hand (zien opeens een eng spook in de bosjes Tong uitsteken ) en ik praat ff tegen dr
Als mn paard schrikt en gaat rennen, doe ik altijd eerst rustig gaan zitten, dan been (zodat ze harder gaat maar wel weer op jouw hulp gaat reageren) ontspannen en terugnemen..
Als ze ergens niet langs wil (bijv. er ligt iets in de bosjes zoals een motor of scooter ofzo) ga ik eerst weer rustig zitten, gewoon ff rustig stilstaan en dan verder kijken of ze er nogsteeds niet langswil, meestal gaat het dan wel.. Lachen
Als het echt niet wil, en ze blijft steeds naar dat ding kijken en gaat of niet, of hard erlangs Tong uitsteken dan stap ik af, teugels over dr hoofd en op een afstandje er langs lopen.. daarna loop ik er dicht langs of ernaartoe en raak ik het enge monster zelf aan en dan is het niet eng meer Tong uitsteken

B heb ik eigenlijk nooit, kun je ook beter voorkomen denk ik (dus niet vergeten dat jij haar aan het rijden bent en niet andersom)
Laatst bijgewerkt door xxtesssss op 07-06-07 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 20:38

Mijn kwp'n-er stop eigenlijk nooit. als hij stopt is dat uit angst. Dan stap ik af en loop samen met hem voorbij 'het enge' en klim er dan weer op Haha!

Mijn fjord, die stopt omdat hij niet meer verder wil. Dan helpt eigenlijk alleen consequent been geven, eventueel een tikje met de zweep en mijn zus die hem even vasthoudt en meeneemt Haha!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:50

Ik stap nooit af.. deed dat wel, maar heb dat wel afgeleerd.. gaat van kwaad tot erger.
Intussen weet mijn paard dat hij er langs moet.. ik laat hem kijken, startegie bedenken hoe hij er langs wilt.. drijf hem aan en gaat hij er langs.. Mag in een gecontroleerd drafje of in stap, als we er maar voorwaarts langs gaan.
Hij moet op mij vertrouwen, dat het goed is waar hij langs gestuurd wordt Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:50

In aanmoedigende woorden geloof ik niet, bij mijn paard is dat juist een bevestiging van wat hij denk "oeh het is dus écht eng"..
Ik zeg niks, totdat hij er voorbij is, dan beloon ik hem uitvoerig.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 08:56

Bij situatie A en B gewoon aanmoedigen! (zeggen braaf het is goed + been)

Situatie C heb ik nog nooit mee gemaakt maar ik zou kiezen voor het afstappen Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:46

Als die wat engs ziet stap ik eraf en ga voor hem lopen. Zo deed ik dat laatst nog bij een plas Clown.
Bij de "ik wil niet meer" situatie zou ik gewoon been geven desnoods een tik.. Ligt eraan waarom die niet meer wilt.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:08

Bij situatie A, als ik iets zien waarvan ik denk dat ze daar van zou kunnen gaan schrikken zeg ik niks, en kijk er ook niet na. Vaak heb ze dan niks in de gaten. Al schrikt ze wel ergens van, drijf ik haar aan en moedig ik haar aan.
Bij situatie B, bemoedig ik haar aan terwijl ik haar probeer vooruit te krijgen door de drijven. Ik probeer het natuurlijk te voorkomen LachenDoor haar gewoon te laten lopen op haar eigen benen.
En in situatie C, ben ik eigenlijk bijna nog nooit ingekomen * klopt af *, stap ik liever niet af, als ze dan wel nog een keer schrikt heb ik haar niet meer denk ik. Lachen Denk dat ik misschien zou wachten tot ze het zat wordt, aangezien ze geen geduld hebt. Lachen

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:36

ik laat ze eerst even kijken, dan been als ze nog niet wil, een tik en desnoods stap ik af om voor te gaan. als er iemand rijd, laat ik een ander paard voor gaan en is het meteen opgelost.
grt.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 20:57

daydream schreef:
Had pas een gesprek met iemand over dat iedereen dat anders oplost. We hebben het nu over als het nog geen gewoonte is zegmaar, en als je niet met een ander paard bent, want dan kan je daar natuurlijk gewoon achteraan.

situatie B- als hij nergens van schrikt maar gewoon stopt (meer het ik wil niet idee)

Mogelijkheden
- combinatie
- anders...

- eraf en zelf voorgaan
- dan maar stilstaan en wachten tot hij het zat wordt en vanzelf een pas zet , dan belonen en zo verder tot het weer gewoon gaat?

A, als ze schrikt daar doe ik vaak niet zoveel op uit, meestal springd ze wat op zei of rend een stukje weg, meestal draai ik haar er dan nog even heen zodat ze kan kijken en te laten zien dat het niet eng is, en dan rij ik weer verder dat er niks is gebeurd

B, omdat ik haar aan het trainen ben op relexheid, mag ze van mij even kijken, maar dat mag niet te lang dus even kijken en dan weer verder, dit moet natuulijk niet continu zijn. maar ik doe er niet zo moeilijk over (even een v.b als we b.v een paard in de wei passeren met veulen, dan wil ze graag even kijken en dat mag)
maar als ik het idee krijgt dat ze er misbruik van maakt dan zou ik haar strenger aanpakken maar tot nu toe is dat niet het geval

C Als iets heel eng is dan stap ik af, maar dan moet ze wel echt doorslaan dat ht heel eng is en dan hangd het ook een beetje van de situatie af van hoe en wat.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:08

a: als ze schrikken laat ze er gewoon naar kijken en ze moeten rustig doen dus gewoon hooohoo
en nooit afstijgen dan geef je er eerder aan toe dat iets eng is etc..

B: ligt eraan soms willen ze ff kijken en dat mag gerust. doen wij toch ook als we iets bijzonders zien Knipoog
maar daarna is gewoon doorlopen dus been.. en eventueel tikje met de zweep.

C: ik stijg zowieso nooit af..
ik blijf gewoon vragen of ze er langs gaan zo niet tikje met de zweep. mocht dat niet baten gaan we toch net zolang stilstaan totdat ik dat wil.. moet je is kijken hoe snel ze zat zijn.

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 09:11

als hij echt schrikt geef ik hem lange teugel, en dan laat ik hem rustig snuffelen aan hetgeen wara hij bang voor is, en dan loopt ie er wel overheen
En hij stopt nooit zonder rede!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:23

Als mijn verzorgpony buiten iets eng vind, moedig ik dr aan om er langs te gaan, meestal helpt dat wel. Als ze écht er beslist niet langs wil, kan het wel eens helpen om een stukje terug te rijden, om te draaien en dan in draf er langs. Wonder boven wonder lukt het dan meestal wel. Clown Gelukkig is ze niet zo snel van iets onder de indruk, dus komt het niet zo vaak voor. Ik ben er nog nooit af gegaan voor iets engs..

En in situatie B, dat komt niet zo vaak voor, alleen als ze niet zoveel zin heeft of als ze iets spannends ziet ver weg. Meestal laat ik haar maar even om zich heen kijken en kijk dan gezellig mee. Clown Na even gekeken te hebben, gaat ze vanzelf wel weer lopen.

Dus eigenlijk heb ik gewoon een vrij makkelijke pony buiten. Clown

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:36

als hij ergens bang van is en hij wil echt niet passeren ga ik er achteruit door, dat doet hij dan wel. Ik heb zo eens een bijna 750m achteruit gestapt in de richting die ik wilde omdat meneer vooruit geen zin had. Daarna heb ik het eigenlijk niet meer moeten doen. De mensen keken wel nogal raar maar dat is wel te verstaan Knipoog

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 17:18

A: Bemoedigend toespreken en aansporen.

B: Dit maak ik maar vaak genoeg mee als ik met mijn pony alleen ga. Mevrouw gaat gewoon stil staan. Maakt niet uit wát je doet, maar ze verzet geen stap (geen pijn, geen angst). En dan kom ik uit op C. Afstappen en meelopen. Wachten tot ze zelf verder loopt, heb ik gedaan. Na een half uur was ik dat wel zat Knipoog.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 19:33

mstrubbe schreef:
als hij ergens bang van is en hij wil echt niet passeren ga ik er achteruit door, dat doet hij dan wel. Ik heb zo eens een bijna 750m achteruit gestapt in de richting die ik wilde omdat meneer vooruit geen zin had. Daarna heb ik het eigenlijk niet meer moeten doen. De mensen keken wel nogal raar maar dat is wel te verstaan Knipoog

Haha dat heb ik ook wel eens gedaan! Ze snapte er zelf ook niks van maar het is me wel gelukt Knipoog

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:20

Mijn paard gaat al heel snel stil staan als hij iets engs ziet. Alsik een buitenrit maak ga ik nooit alleen, vaak loopt het andere paard dan door en gaat die van mij er wel weer achteraan.
Ik ga ook stappend na de les toe, dan kom ik vaak hetzelfde probleem tegen, maar in dat geval heb ik geen paard die er even langs gaat en het voortouw neemt. Mijn paard gaat dan ook meteen achteruit lopen, met die slootejs aan de kant van de weg vind ik dat maar niets. Ik probeer hem eerst dus stil te zetten, dus niet meer achteruit. Dan tegen hem praten en kijken of hij het nu echt eng vind of gewoon niet meer verder wil. De eerste paar keer ging mijn vader er dan naast staan en pakte hem bij de teugels vast (mijn vader fietst mee) dan wil hij er wel langs en gaat het goed. Alshij eenmaal langs het enge is dan gaat het ook wel weer. Omdat hij dit echt elke week deed en ik hem er dus niet alleen langs kon krijgen (hier was het probleem steeds bij een tankstation) wilde niet meer dat mijn vader hem vastpakte, ik moet dit immers ook alleen kunnen. Het heeft toen 10 minuten geduurd, en op den duur ging het er niet meer om dat hij dat tankstation eng vond, maar was hij gewoon echt aan het etteren. Ik probeerde hem met mijn been en zweepje toch zo veel mogelijk vooruit te krijgen, elk stapje vooruit werd beloond, elk stapje terug juist niet. Toen we er einsdelijk langs waren werd hij ook uitbundig beloond. Gevolg was wel dat we 10 minuten te laat bij de les waren, maar je moet er wat voor over hebben he Knipoog Nu gaat het steeds beter. Hij gaat wel elke keer weer even stil staan, maar vaak loopt hij dan meteen door.

Maar oké, echt een concreet antwoord heb je nog niet he Nagelbijten / Gniffelen
A. Praten en rustig aanmoedigen door te gaan, laten zien dat het niet eng is
B. Dit vin dik altijd moeilijk in te schatten, waarom hij dat doet. Als het gewoon uit eigenwijzigheid is (zoals bij mij dus toen op het einde) duidelijk laten merken dat hij echt vooruit moet, elke stapje in de goede richting belonen)
C. Ik zou er zelf neit zo snel af gaan. Hangt van de situatie natuurlijk af, maar ik zou proberen het van bovenaf te regelen. Dan duurt het maar iets langer en kom je dus te laat bij je les Knipoog

myrt_ee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:26

Ik probeer mijn paard dan gerust te stellen en ga tegen hem
praten. Ook laat ik hem kijken naar het gene wat die eng vindt.

Hem de baas zijn, dus been geven.

situatie C- als de gewone dingen niet helpen?
Als hij echt niet vooruit te branden is dan zou ik er een stukje naast
gaan lopen en daarna er weer op. Knipoog

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:55

daydream schreef:

Mogelijkheden
- combinatie
- anders...

- eraf en zelf voorgaan

Ik zelf zou als mijn paard echt schrikt laten kijken en aanmoedigen, desnoods eraf
Als het meer een geval is van wil niet, zou ik ook eerst been geven en eventueel 1 tikje, en dan het stilstaan en wachten tot hij het zat wordt , of het achteruitlopen in de richting die je gaat. En eerst weer met andere paarden buitenrijden en me afvragen of het paard me wel genoeg vertrouwt en wat ik daar aan kan doen.

De reden waarom je een optie in een situatie kiest is ook interessant
Ps ik heb er maar geen poll van gemaakt want verschillende situaties

ga eens met iemand mee buiten rijden en die moet dan voorop. dan volgt hij makkelijker

LouLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:03

Ik had regelmatig last van situatie B. Het idee van ik vind het nu wel genoeg en wil graag terug naar men vriendjes. Ik had de hoop eigenlijk al opgegeven, buiten wandelen deden we niet meer, dat ging toch niet en als we buiten kwamen stond ik er meer naast als erop.
Tot mijn nieuwe instructrice zei: zet nu toch eens door, jij beslist toch. Dan ben ik begonnen met kleine stukjes. Als ze stopte werd het vriendelijk gevraagd of ze voort wou gaan, wou ze niet dan kreeg ze een flinke schop tot ze weer vertrok en dan werd ze beloond. Zo'n 3weken later konden we overal naartoe, geen probleem meer Lachen
Dus zeker niet afstappen, zeker niet als het gewoon koppigheid is.

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:43

Situatie A:
Been geven en rustig tegen hem praten dat het goed is Lachen

situatie B:
2 keer aandrijven (2e keer) misschien wat harder, en als die dan nog niet gaat een klein tikje geven.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:52

hoofd tegengestelde richting draaien en dan in een soort van schouder voor er langs werkt meestal, bij echte weigering net zo lang blijven klooien tot er voorwaardse beweging is, dan ruimschoots belonen, eraf en ernaast, maar dan moet je wel je zweep bij je hebben anders heb je kans dat het nog niet lukt, of achteruit erlangs, heb dit alles of een combi ervan wel eens gedaan, maar het beste werkt een braverik ernaast die wel gaat!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:56

Ik laat bij beide situaties duidelijk merken dat hij niet zo vreselijk moet miepen en moet doorlopen. Mijn paard mag van mij best heel even stilstaan, maar dat zijn ook maar een paar seconden, als hij ondraait dan krijgt hij het wel voor zijn kiezen. Ik heb liever dat hij even kijkt en daarna doorloopt. Wil hij daarna ondraaien en weglopen dan word ik boos.

Ik heb het welgeteld 1x gedaan dat ik af ben gestapt, hij vond iets zo vreselijk eng dat hij op hol weg wilde terug naar stal, ik heb hem stil laten staan en opnieuw geprobeerd, toen hij het opnieuw deed ben ik afgestegen ( 1e keer in bijna 4 jaar tijd dat het kennelijk nodig was!! ) Daarna na het enge punt weer opgestegen en toen was er niks aan de hand. Ik houd er niet van, maar op dat moment leek het de enige oplossing om brokken te voorkomen..