Kan deze auto een trailer trekken? : Renault Kangoo (busje)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

frodo1993

Kan deze auto een trailer trekken? : Renault Kangoo (busje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:17

Hallo,
Mijn vader en ik vroegen ons af of een Renault Kangoo (busje) een trailer + shetlander trekken, en of hij een 2 paardstrailer + een shetlander en een fjord kan trekken. Dat laatste denk ik niet, maar over de eerste vraag twijfel ik wel. Wij kunnen het via internet niet vinden, dus ik dacht misschien weet iemand hier het. En hoeveel zal een 1/1,5 paard trailer en een 2 paards trailer wegen?
Groetjes Lili.

Keukenkast

Re: Kan deze auto een trailer trekken? : Renault Kangoo (busje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:19

Volgens mij wel 1.5.. Weet je hoeveel de auto weegt?
Kijk ook eens in dit topic:
viewtopic.php?f=158&t=767338&start=25

Edit: En anders heb ik mijn auto altijd nog te koop, zie onderschrift Knipoog
Laatst bijgewerkt door Keukenkast op 04-06-07 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 14:21

Ik ben toch een site tegen gekomen, waarop staat dat de Renault Kangoo 910 kilo kan trekken, een 2 paardstrailer + een fjord en een shetlander gaat dan denk ik net niet he?
Eenpaardstrailer lukt dan denk ik makkelijk.
Hoeveel de auto weegt weet ik nu even niet, mijn pa is net weg Clown
Ik ga het vanmiddag even vragen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:23

910 kilo is echt niet veel, een 2 paards gaat sowieso niet lukken. 1-paards trailers worden niet meer gebruikt ( ten minste ik zie er nooit meer iemand mee ), want die zijn niet veilig. De meeste 1,5 paards zijn incl. een paard tussen de 1200 en 1500 kilo.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:30

mhw ik heb net ee 1,5 paard gekocht van 510 kg.
Puur omdat ik ook niet veel mag/kan trekken.
aangezien mijn paardje mischien net 400 kg weegt. heb ik hier voldoende aan. Alleen met B-rijbewijs mag ik met mijn aut max. 975 g trekken.

bv als je deze hebt:
Renault Kangoo 1.6 16V Expression
massa leeg 1080 kg
max. toelaatbare massa 1630 kg
laadvermogen 550 kg
aanhanger geremd 1150 kg
aanhanger ongeremd 590 kg

of te wel volgens autoweek.nl

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:31

@Nagyl: maar wat is de MTM van je trailer? Als je geen E hebt moet je namelijk daar naar kijken en niet naar het werkelijke gewicht wat er achter je auto hangt Knipoog

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:37

nu nog 1300, ga hem zaterdag halen.
Maar ik laat hem terug keuren tot 975 kg.
De auto weegt ledig (dus niet rijklaar, want dat is meer) 976 kg.

dus deze combinatie met terugkeuren mag ik dan rijden met B rijbewijs

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:38

Doen ze dat nog, dat terugkeuren? Dat heb ik werkelijk al lang niet meer gehoord ( maar ik zit ook niet echt in dat wereldje Bloos ).

Ik heb het ff opgezocht, dat gaat nog best makkelijk. Nou ja, mijn paard weegt meer dan 600 kilo dus voor mij zou dat nooit een oplossing zijn. Gelukkig heb ik ondertussen mijn E gehaald Tong uitsteken

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:46

ja, heb al contact gehad met rdw.
Voor terugkeuren is een formulier invullen en dat opsturen met de officiele kentekenbewijzen.

En dan din je iets van bijna 58 euro te betalen, en dan krijg je nieuwe kentekenbewijs.

Maar ik ga ook eens kijken voor E-rijbewijs, maar eerst effe wat sparen. het waren voor mij dure maanden al in 2007.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:13

Nagyl schreef:
ja, heb al contact gehad met rdw.
Voor terugkeuren is een formulier invullen en dat opsturen met de officiele kentekenbewijzen.

En dan din je iets van bijna 58 euro te betalen, en dan krijg je nieuwe kentekenbewijs.

Maar ik ga ook eens kijken voor E-rijbewijs, maar eerst effe wat sparen. het waren voor mij dure maanden al in 2007.

Ehm, houdt je er rekening mee dat de RDW wel eens een ondergrens aan dat laadvermogen zou kunnen stellen! Dus niet raar opkijken als je de hele handel terug krijgt, omdat de RDW weigert het kenteken af te geven........

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 17:26

De auto kan dus 910 kilo dragen staat er, mijn vader mag met trailers rijden, ook met vrachtwagens en dergelijke, dus ik neem aan dat hij wel een goed rijbewijs heeft. Een shetlander weegt minder dan een groot paard he. Ik schat dat Frodo rond de 200 kilo zal wegen, misschien iets meer of iets minder. Hoeveel weegt jullie 1 1/2 paardstrailer? Misschien dat hij dat dan nog red namelijk.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 18:55

ik zou persoonlijk nooit een Renault Kangoo voor een trailer hangen, maar dit heeft meer te maken met de trekkracht van renaults in het algemeen en de stabiliteit daarvoor. Het is niet voor niets dat die dingen niet zoveel mogen trekken.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-07 19:27

#Ymke# schreef:
ik zou persoonlijk nooit een Renault Kangoo voor een trailer hangen, maar dit heeft meer te maken met de trekkracht van renaults in het algemeen en de stabiliteit daarvoor. Het is niet voor niets dat die dingen niet zoveel mogen trekken.

Ja, je ziet ze er niet vaak voor, vandaar dat ik het hier even vraag. We hebben wel nog een auto, een Jaguar, een wat zwaarder type, die volgens mijn vader veel meer mag trekken. Maar het probleem is dus dat er geen trekhaak aanzit, die kan je er wel op laten zetten, maar dat schijnt vrij duur te zijn bij dit type auto (oudere model). Dat wordt hem dus niet. Een vriendin van mij (Ninaa_ @ bokt) wou ook mee, dus die gaat aan haar oom vragen of die kan rijden, die schijnt een wat zwaardere auto te hebben MET trekhaak. De trailer zelf is geen probleem, alleen de soort auto die er voor moet .....
Ik heb even gegoogled en gezocht op bokt, en ik heb gezien dat het gemiddelde gewicht van een 1 1/2 paardstrailer ongeveer 550(?) kilo is. Frodo, mijn pony, is rond de 200 kilo, dus dat zou dan ongeveer 750 kilo worden. Ben er toch nog niet zo gek van, maar als het kan, wil ik het toch graag doen, maar ik wil wel de zekerheid hebben dat het veilig is natuurlijk.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 18:22

Op een website kan je je kenteken van je auto invullen, en dan komen alle gegevens van je auto in beeld. Dit is de info van onze Renault Kangoo

Kenteken : 85-vf-pj
Voertuigsoort : Bedrijfsauto
Merk : RENAULT
Handelsbenaming : KANGOO 1.9 D-65
Kleur(en) : N.v.t.
Brandstof : Diesel
G3 Installatie : N.v.t.
Aantal cilinders : 4
Cilinderinhoud : 1870 cm3
Vermogen : 47 kW
Aantal zitplaatsen : 0
Aantal staanplaatsen : 0

Roetfilter : Tijdelijk niet beschikbaar
Euroklasse : N.v.t.
Zuinigheidslabel : Tijdelijk niet beschikbaar
Massa leeg voertuig : 1.065 kg
Laadvermogen : 625 kg
Toegestane Maximum massa voertuig : 1.690 kg
Massa rijklaar : 0 kg
BPM : N.v.t.

Datum eerste afgifte Nederland : 28-01-1999
Datum eerste toelating : 28-01-1999
Datum aanvang tenaamstelling : 19-10-2004

Vervaldatum APK : 11-05-2008
Wacht op keuren : Nee

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd : 530 kg
- geremd : N.v.t.
- oplegger geremd : 0 kg
- autonoom geremd : 0 kg
- middenas geremd : 0 kg

Weten jullie met deze informatie over de auto een 1 1/2 paardstrailer + shetlander kan en mag trekken? De eigenaresse van de ruitersport bij ons in de stad zei dat je een shetlander ook zonder gevaar in een 1 paardstrailer kan zetten, klopt dit?

Groetjes Lili.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:32

Lili schreef:
Op een website kan je je kenteken van je auto invullen, en dan komen alle gegevens van je auto in beeld. Dit is de info van onze Renault Kangoo

Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd : 530 kg
- geremd : N.v.t.
- oplegger geremd : 0 kg
- autonoom geremd : 0 kg
- middenas geremd : 0 kg

Weten jullie met deze informatie over de auto een 1 1/2 paardstrailer + shetlander kan en mag trekken? De eigenaresse van de ruitersport bij ons in de stad zei dat je een shetlander ook zonder gevaar in een 1 paardstrailer kan zetten, klopt dit?

Groetjes Lili.

Duidelijk toch, je mag 530kg aan de haak hebben.

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 20:28

oke, nee, omdat het bij een andere site weer anders stond, en ik het niet echt snapte die gegeven, vroeg ik het maar even. Ik zal het even doorgeven aan mijn vader, hoewel ik denk dat dit het dan niet gaat worden

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:09

@ Ikke: Hoe zit het dan dat elke auto 750 kg aan de haak mag hebben?

@ TS: Kun je niet voor een Kangoo 1.9 (4x4) gaan? Die mag 1150 kg geremd aan de haak hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:12

grobo schreef:
@ Ikke: Hoe zit het dan dat elke auto 750 kg aan de haak mag hebben?

@ TS: Kun je niet voor een Kangoo 1.9 (4x4) gaan? Die mag 1150 kg geremd aan de haak hebben.

dat zou ik met zo'n 0.8 koekblikje die zelf nog geen 750 kilo weet toch echt niet wagen...

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:33

Een andere auto aanschaffen wordt het echt niet. Het is voor één keer. Van Den Helder naar Hoorn. Wij hebben wel nog een auto, die geremd erg vel mag trekken, maar, daar zit geen trekhaak aan, en die erop laten zetten voor 2000 euro voor 1 x heen en weer rijden, nee ... Volgens mijn vader mag onze Renault wel een aanhanger trekken die geremd is (bij de info hierboven staat n.v.t Verward ) want mijn vader trekt nu ook erg vaak zijn aanhanger die wel geremd is, en dat werd goedgekeurd. Dus ik snap het niet echt meer, maar mijn vader gaat van de week even naar de Renault dealer bellen waar ze de auto vandaan hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:47

Voor een enkele keer rijden zoveel moeite?? Huur gewoon een passende auto, ben je overal vanaf.
Ik heb het een paar keer gedaan; dikke Ford Transit kost 300 euro voor een lang weekend.

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 21:51

Momenteel zijn wij ook op zoek naar een andere auto. Mijn vriend heeft een auto die de trailer kan trekken, maar we hebben geinformeerd als we daar een trekhaak onder willen plaatsen, we bij de VW dealer ongeveer 850 euro kwijtzijn. Aangezien mijn auto ook slechter wordt en daar ook wel wat kosten aan zitten te komen, gaan we deze maar inruilen!

Even een tip": als je een kenteken weet van een auto die je wat lijkt, bijv.1 die je gezien hebt op marktplaats, dan moet je even naar de site van het RDW gaan. Kenteken invullen en je ziet meteen wat die specifieke auto mag trekken

frodo1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 21:53

Ja, dat willen mijn ouders alleen niet. Het gata om een ponydag in Hoorn. Gewoon om heen te gaan voor de fun, maar als het qua vervoer niet gaat, hebben we pech gehad. Misschien dat ik iemand anders kan regelen die wil rijden, maar anders gaat het dus gewoon niet, helaas.

FlappieR @ ik geloof dat ik via die site ook aan deze info ben gekomen, weet het niet zeker, ben de site weer kwijt.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:07

Je beredeneerd (?) verkeerd om, je moet er vanuit gaan wat je auto mag trekken en dan kijken naar het max gewicht van de trailer. Als jou auto 900 mag trekken (als voorbeeld) en je 1,5 paards trailer 1300 laadvermogen heeft, mag je deze dus niet trekken, zelfs niet met shetlander. (Alhoewel ze dan volgens mij iets makkelijker zijn, als je word aangehouden, maar wettelijk gezien mag het dus niet). Niet beredeneren, ik heb een shet, weegt 200 kilo, neem een trailer van 600 kg dus moet een auto zoeken die 800 mag trekken, zo werkt dat dus niet Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:09

Zo werkt het wel als je E hebt Ymke ( al kan je dan voor de zekerheid maar even op de weegbrug gaan staan ). Als je met alleen B rijdt, moet je uitgaan van het MTM, als je met E achter B rijdt, ga je uit van het werkelijke gewicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 11:14

Lili schreef:
Ja, dat willen mijn ouders alleen niet. Het gata om een ponydag in Hoorn. Gewoon om heen te gaan voor de fun, maar als het qua vervoer niet gaat, hebben we pech gehad. Misschien dat ik iemand anders kan regelen die wil rijden, maar anders gaat het dus gewoon niet, helaas.

Ik zie nog steeds het probleem niet om dan voor die ene dag een dikke bestelbus te huren.
Als je maar af-en-toe op pad gaat is huren vele malen goedkoper dan zelf hebben. Ik kan me daardoor dus niet helemaal onttrekken aan de indruk van "onwil" van je ouders.