Geen zin om uit de wei te komen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Milou90

Geen zin om uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 23:19

Ik denk dat ik nu echt helemaal gek word..
Ik heb echt een superleuk bijrijdpaardje, echt een knuffelpaard en ze vind het altijd leuk om te rijden, longeren, gepoetst te worden, etc.. echt aandachtverslaafd.
Alleen vandaag ging ik weer naar stal, ik dacht even lekker te kunnen gaan rijden.. maar nee, ze liet zich mooi niet uit de wei halen..

Dit is dus zeg maar al de honderdste keer dat ik voor niets naar stal kom (stal is 10 km fietsen..) en ik begin er zo langzamerhand erg van te balen..
Ik heb alles geprobeerd, eten mee de wei in nemen lukt ook niet (zelfs niet met een appel, op stal doet ze ALLES voor een appel Huilen van het lachen )..
De wei is echt heel erg groot, als ik op haar afloop (al pratend, appeltje duidelijk zichtbaar) dan rent ze vrolijk naar de andere kant.

Het enige tijdstip dat ze van de wei af wil is als de andere merries er vanaf gehaald worden, en dat is pas als de stal gaat sluiten. (er staan nog een stuk of 15 andere merries op het land).

Stiekem hoop ik dat iemand een geniaal plan heeft om mijn bijrijdpaardje uit de wei te krijgen..
Maar ik denk dat dit gewoon hopeloos is, of niet? Knipoog

Cassidy

Re: Geen zin om uit de wei te komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:15

leste_bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:17

dat is echt heel vervelend maar dan moet je hem lokken met eten zo heb ik mijn paard ook leren te komen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:17

leste_bounty schreef:
dat is echt heel vervelend maar dan moet je hem lokken met eten zo heb ik mijn paard ook leren te komen

LEZEN! TS schrijft dat ze met een appel duidelijk zichtbaar op het paard afloopt en hij hem alsnog smeert....

benookduiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:01

Wat je kan proberen om het paard te lokken en als hij reageert terug te lopen richting hek meestal werkt dit wel want nu denk hij of zij dat je haar negeert dat wil het wel eens werken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:32

Dat negeren werkt alleen als er geen andere paarden op het land staan en de band met de eigenaar goed is.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:35

je zegt dat er nog meerdere merries lopen.... Ga eens naar een andere merrie dan naar haar toe. Met wat lekkers uiteraard. als zij daar lucht van krijgt dat jij mooi wel de anderen wat lekkers geeft maar haar niet.. dan komt ze vanzelf ook wel ff een hapje halen... En dan maar hopen dat je snel genoeg bent en haar kan pakken Tong uitsteken

succes ermee Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:44

Met voer midden in een kudde gaan staan is trouwens wel vragen om knokpartijen....meestal wil de ranghoogste toch eerst zijn portie hebben. En dan maar hopen dat er genoeg voor het paard overblijft dat je hebben wilt, en dat je het paard er tussenuit kan halen zonder dat je een trap van een ander te pakken krijgt....

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:47

Ik zou dan toch eens proberen om een van de andere merries te pakken en kijken of ze dan naar je toe komt. En ik zou iedere geval de hoop niet opgeven.

lucky_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:20

ga dr nie achter aan lopen jagen
maar rustig in de wei zitten word ze vanzelf nieuwsgierig

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:12

dit probleem hadden wij de afgelopen 2 weken ook dan moet je gewoon wat vaker naar hem toe gaan als hij in de wei staat en dan ga je hem een keer borstelen of geef je hem wat lekkers dat hij niet alleen maar hoeft te denken dat als jij er aan komt dat hij moet gaan werken

elusive

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 10:57

Oke, dit is erg vervelend zo iets, *herrinert zich nog alle uren dat ze ooit achter een knol aan heeft gehobbeld* Tong uitsteken
heb je ooit geprobeerd doelloos in de wei rond te lopen dan even gaan zitten, weer ff lopen, alles behalve richting haar.
"wordt de wei" of zoiets, en probeer achteloos iedere keer meer richting haar te lopen.
heeft een keer bij mij gewerkt. ( oke het duurde lang) maar het werkte Tong uitsteken
en uiteraard als je haar hebt een beloning geven.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 14:01

Thanks iedereen.
Bijna alles wat jullie zeggen heb ik wel geprobeerd, het is namelijk echt zo dat ik niet minder dan 5 meter bij haar vandaan kan komen. Dat zet ze het al op het lopen Tong uitsteken
Maar even met een andere merrie haar kant oplopen heb ik nog niet geprobeerd, misschien is dat inderdaad wel een idee.. Dat kan ik vanavond wel even proberen, als ze dan nog op het land staat (misschien zijn de merries dan al binnengehaald Knipoog )

Helaas interesseert ze zich totaal niet voor alles wat met eten te maken heeft, want de wei staat vol met vers groen gras.. Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:43

Begin je weer met het paaien met eten. En het meest ideale is als ze alleen op het land staat en dan proberen te pakken te krijgen. Alleen zou ik daar vanavond niet meer mee beginnen, straks heb je haar nog niet en moet je stoppen omdat het donker wordt en je naar bed moet of wilt, en heeft de pony weer een keer gewonnen Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:48

cassidy heb je miss dan WEL een idee?=) in haar situatie?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:57

Mijn advies staat al in dit topic. Goed kijken
Tip: Kijk eens in de link die ik eerder in dit topic heb gegeven?
(Het is al erg genoeg dat ik op mijn werk iedere keer van alles moet gaan herhalen....)

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 17:58

Het lijkt mij ook niet verstandig je paard te gaan lokken met voedsel (wat in jouw geval niet werkt). Ranglagere paarden staan namelijk voedsel af aan ranghogere paarden in de kudde. Dan zendt je toch een verkeerd signaal lijkt mij.
Iemand anders opperde het al: ga wat vaker naar het paard toe om gewoon eens wat te kroelen ofzo (in de wei). Zo associeert het paard jou niet met alleen werken.
Het negeren werkt vaak wel, maar daar moet je -zoals Cassidy al zei- een goede band voor hebben met je paard. Ik weet niet hoe dat bij jullie zit, maar anders zou je dat eens kunnen proberen. Ook moet je in principe nooit naar je paard toelopen. Roep hem en laat hem naar jou toe komen in plaats van andersom.
Als je voorin de wei gewoon eens een boek gaat zitten lezen of iets dergelijks, zonder dat je aandacht besteedt aan je paard, heb je grote kans dat hij/zij nieuwsgierig wordt en langzaam maar zeker naar je toe komt. Zorg er dan wel voor dat je hem beloont en niet gelijk de wei uit haalt om te werken. Je kunt dit het best verspreid over een aantal dagen een paar keer herhalen voordat je gaat rijden. Zorg ervoor dat je paard graag bij je is.
Verde lijkt het me verstandig om in de hele omgang met je paard jouw leiderschapspositie te (laten) bevestigen. Het lijkt mij dat het daar nog wat aan schort.

Succes ermee en ik hoop dat je hier wat aan hebt.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:03

Nog even een toevoeging Haha! : zorg voor veel afwisseling in het werk. Elke dag alleen maar dressuur rijden is voor paarden geestdodend en zorgt er niet bepaald voor dat je paard graag bij je in de buurt is. Doe bijvoorbeeld ook eens iets aan de hand (buitenritten, balkjes lopen?) of leer je paard aan enge dingen wennen (zorgt voor vertrouwen).
Dit is weer eens wat anders voor je paard en goed voor je eigen conditie Pling .

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 18:06

andere paarden aanhalen, en anders eventueel stuk land afzetten

heb van de week 3 uur gestaan.. na 3 uur gaf de 2jarige zich over
heb k de hoeven gecontroleert en toen mocht ze weer weg .

dus gedult.. al snap ik dat het stontvervelend is!

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-07 19:10

Taadaaaa ik ben net terug van stal, ik heb een andere merrie aan het halster meegenomen en haar richting opgelopen. Hielp niets, ik was ongeveer 7 meter bij haar vandaan en ze liep alweer weg.. Al met al weer een ruim half uur vanalles geprobeerd, nieuwschierig maken naar iets werkt ook niet (gras is belangrijker).

@ Tuffi; Thanks voor je uitgebreide verhaal Lachen Het is ook niet zo dat ik haar alleen uit de wei kom halen om te gaan werken. Ze heeft vaak genoeg een dagje vrij, dan doe ik niets behalve even borstelen, afspuiten, hoefjes invetten etc.. Al die aandacht vind ze geweldig..
Qua afwisseling zit het denk ik wel goed, ik longeer ook vaak. Helaas kan ik geen balkjes met haar lopen of springen omdat ze een paar jaar lang kreupel is geweest Knipoog Maar ik ga regelmatig een stukje wandelen of zo iets dergelijks en ik rijd ook niet altijd in dezelfde bak (we hebben 2 binnenbanen en 1 buitenbaan) Lachen

Misschien is het inderdaad wel een goed plan om een keertje goed de tijd te nemen en gewoon in de wei te gaan zitten lezen/zonnen/whatever. Kijken wat ze daar van vind..

Ik weet trouwens niet precies hoe het zit met die leiderschapspositie.. Bij haar eigenaar zelf doet ze precies hetzelfde en bij anderen (die halen haar wel eens uit de wei voor ons, of proberen dat in ieder geval) ook..
Op stal heb ik verder alle controle over haar en luistert ze perfect.
Gek eigenlijk hoe zo'n paard zo anders kan zijn in de wei..

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 09:28

Klinkt goed hoe je al met haar omgaat OK dan! . Wat jammer dat ze dan toch het vertikt uit de wei te komen. Blijkbaar is het zijn bij mensen toch minder leuk dan het in de wei staan...
Weet eerlijk gezegd ook niet zo goed meer wat je nog meer zou kunnen proberen Verward . Je gaat nog een keer lezen/zonnen o.i.d. in de wei? Ben benieuwd hoe ze daar op reageert. Laat je het weten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 10:56

Nogmaar een keer mijn vraag of dit een idee is : land afzetten.
zodat je een meter of 10 bij 10 hebt.

ik denk dat ze de baas gewoon over je is in het weiland.

Milou90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 14:52

Jolliegirl schreef:
Nogmaar een keer mijn vraag of dit een idee is : land afzetten.
zodat je een meter of 10 bij 10 hebt.

ik denk dat ze de baas gewoon over je is in het weiland.

Weiland afzetten zou inderdaad al een stuk schelen, ik zal dat dan wel even met de staleigenaar moeten overleggen of dat mag. Lachen
Waarschijnlijk rent ze dan net zo hard weg (doet ze in de paddock namelijk ook wel eens in de winter) maar dan heeft ze in ieder geval veel minder ruimte..

@ Tuffi; ik ga het zeker proberen, hopelijk heb ik er volgende week wel tijd voor.
Ik denk dat er ook weinig aan te doen valt anders nog Tong uitsteken Ik heb ook al met de eigenaar van het paard overlegd, we gaan even kijken of er wat te regelen valt met de tijden dat ze op de wei staat. Zijzelf heeft namelijk net zo veel moeite met het vangen van t paard Knipoog

duikertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:29

Wat doen die andere paarden, worden die altijd op een vast tijdschema opgehaald ? En allemaal tegelijk of ook apart ? En lukt het alleen niet met jouw paard of ook met die andere paarden die er staan ? Rammelen met een emmer biks o.i.d ik neem aan dat je dat ook al geprobeert hebt. Misschien met een bepaald geluidje lokken ? Een fluittoontje?

sweetie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 23:06

lucky_13 schreef:
ga dr nie achter aan lopen jagen
maar rustig in de wei zitten word ze vanzelf nieuwsgierig

ja zou ik ook doen rustig met wat brokjes in je hand spelen of met een appel spelen of zelf een appel eten, en dan maar wachten... in het begin zou het wel even duren maar na een tijdje denk ik dat ze het wel door heeft, mijn vroegere pony had daar vroeger ook een handje van maar na een tijdje kwam ze meteen naar mij toe