Kniepijn tijdens langere buitenrit, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pink_Horizon

Kniepijn tijdens langere buitenrit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 14:42

Tijdens een behoorlijke buitenrit (ca vanaf 1,5/2 uur) krijg ik steeds vaker behoorlijke last van mijn rechter knie. Stappend (dus in dezelfde houding zittend?) lijk ik er meer last van te hebben dan in de draf of galop.

Even wat feitjes:
- Mijn houding van mijn onderbeen is niet obtimaal, uiteraard hard aan het werken maar hoe meer ik probeer 'perfect' te zitten des te meer pijn doet het.
- Heb meerdere maten van de beugels gebrobeerd, langer lijkt prettiger maar tijdens het lichtrijden heb ik dan echt geen steun meer/kom ik niet uit het zadel.
- Rijdt zowel met Barefoot/Boomloos + fenders/gewone engeles beugels als met Dressuurzadel buiten.

Pijn is niet van om door de grond te gaan maar wel erg zeurend. Zou graag wat tips hebben zeker met het oog op de zomer (behoorlijke buitenritten) en zelfs ooit Endurance rijden.

Pijnstiller for save mee zou een optie zijn, maar echt gezond kun je dat vast ook niet noemen steeds...

mirkip

Re: Kniepijn tijdens langere buitenrit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:48

even een stipje, ik heb ook regelmatig last van mijn knieën na lang in dezelfde houding te hebben gezeten in 't zadel. (maakt overigens niet uit wat voor zadel).

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 16:50

moet je van die meeverende beugels kopen, mn zusje heeft er ook last van en gebruikt nu met succes zulke beugels.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 19:55

Meeverende beugels, ik ga eens even speuren. Thanx
Toevallig een merkje ofzo?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:57

Ik heb daar ook last van, maar dan vooral met dressuurzadels.

Meeverende beugels zou kunnen helpen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik rij alleen nog maar buiten op mn springzadel en dan heb ik nergens last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:58

En endurancebeugels? Van die brede? Dan heb je meer drukverdeling, zou ook nog wel eens kunnen helpen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:59

Niet toevallig beugels nét iets ongelijk? In dat geval zou beugelriemen omdraaien misschien zelfs helpen...

En verder: wel vaker last van je rechterknie of echt alleen met lange buitenritten met veel stap?

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:01

Had ik ook last van, tot ik mijn fenders eens op elkaar ging leggen en tot de conclusie kwam dat er gewoon enorm veel verschil in grote tussen de fenders was. En ik die er maar vanuit ging dat ze gelijk waren aangezien de fenders nieuw waren aangekocht en dus wel op het zelfde gaatje zaten. Voelde me behoorlijk blond Blond Clown

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:18

nee ik weet geen merk, weet niet zoveel van dergelijke zaken af, zal mn zusje even vragen of ze hier reageerd.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:25

hallo, ik ben het zusje van marigold, haha!
ik had ook altijd veel last van de knieen en rijd nu met GPG beugels, daar zitten soort van veren in die er voor zorgen dat je knieen minder belast worden!
ze zijn wel behoorlijk duur maar je kan ook kijken of je ze 2e hands kan kopen!
als je meer wilt weten hoor ik het wel he?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 20:29

Bedankt allemaal! Ik ga alle dingetjes even 1 voor 1 na Lachen

Mijn benen zijn tikkie ongelijk, dus misschien eens een tussengaatje proberen aan de rechterkant??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 20:43

Ja, probeer eens inderdaad! Ik heb in de buurt van mijn lengte ook allemaal tussengaatjes... Lachen

Edit: Schuine of juist rechte beugelblokjes kunnen trouwens ook best eens helpen. Kost geen drol ook.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:49

EZ rides of Flexrides? www.goedhard.nl Volgens mij staat er in het enduranceforum ook nog wel een topic hierover.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 06:58

Bedoel je pijn in de spier/pees/aanhechting boven je knie gewricht? Ik heb dat ook heel lang gehad, en nog wel eens als ik met kortere beugels heb gereden. Bij mij blijft de pijn soms nog wel twee dagen zeuren ook als ik die 2 dagen niet rij. Echt heel vervelend. Maar ik ben er eens mee naar de HA gegaan en die gaf me de tip om elke keer voor het rijden mn knie goed op te rekken, dat hielp toen wel. Tegenwoordig heb ik het nog maar heel zelden.

Sterkte ermee!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 11:44

Ik heb hier dus ook last van (gehad) maar vooral van m'n linkerknie. Ik had het juist vooral in de draf door die bewegingen. Sinds ik nu verende beugels heb (die joekels van EZ rides) heb ik geen last meer van m'n knieën gehad, dus ook niet in de draf. Heerlijk die dingen, kan niet meer zonder in het bos.
Flexrides heb ik toen uitgeprobeerd maar die hielpen bij mij niet, deed nog zeer.

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 12:36

Als ik last krijg van m'n knieën, laat ik gewoon m'n voeten even uit de beugels. Even in stap en benen los laten hangen, daarna is het meestal wel beter

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 13:25

'verende' (of flexibele als je wilt) beugels hielpen bij mij ook. Had pijn aan knieën en vooral rechterenkel. Na de nieuwe beugels duidelijk verbetering! (heb er van Kieffer - 75 Euro).
Had hiervoor asymmetrische dressuurbeugels en dat veroorzaakte dus de pijn.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 14:59

pomelo schreef:
Als ik last krijg van m'n knieën, laat ik gewoon m'n voeten even uit de beugels. Even in stap en benen los laten hangen, daarna is het meestal wel beter

maar dit werkt niet bij iedereen.
En als je midden in een wedstrijd zit, haal je niet zo even je voet uit de beugel Vork.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:02

Hier zijn al heel veel topics over geweest.

Mijn tip: koop verende beugels. De GPG beugels lijken nog het meest op gewonen beugels. Maar als dat je niet uit maakt zou ik voor endurancebeugels gaan (ik heb de flexrides)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:15

Flexrides en EZ-rides kunnen inderdaad een stuk helpen. Ik heb zelf de voorkeur voor de EZ-rides (vering via een kussentje), mijn vriend voor de Flexrides (vering in de beugelconstructie). EZ-rides zijn breder, dus ook bruikbaar met "werkschoenen", met Flexrides moet je soms even nagaan of het wel past.
Wat ook een punt kan zijn is de positie van de beugelophanging aan de boom van het zadel. Ik krijg zelf last van mijn knieën als de beugelophanging te ver naar voren ligt, maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou ook geldt Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:24

ik heb het ook omdat ik iets aan mijn knieën heb. Verende beugels helpen, en je beugels langer doen ook. Bij mij wordt het door beugels uitdoen erger omdat mijn knie dan uit de kom glijd

teska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:31

ik zou vooral niet met scheve beugelblokjes en dergelijke gaan rijden, dat je last hebt van je kniën kan namelijk voor een groot deel dat de oorzaak van zijn, en ook het recht proberen te houden van je benen. Het zit namelijk zo dat als jij jaren in dezelfde houding hebt gezeten/gelopen en je gaat dat aanpassen dan krijg je in je hele lichaam reacties daarop, alleen door door te zetten past je lichaam zich weer aan aan de door jou gevraagde functie. Ik denk dat verende beugels of het langer doen van je beugels wel heel goed kunnen helpen omdat ze de druk van je knieën af halen en wat misschien ook kan helpen is gaan fietsen en dan tijdens het fietsen je hakken omlaag drukken en je benen iets wijder zodat je knieën wennen aan de beweging en sterker worden maar je de tijd wel aan kan passen (je kan niet makkelijk op een lange buitenrit even afstappen) nou ik hoop dat je er wat aan hebt!

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 16:34

Ik heb er ook last van. Volgens mij komt het als je een wat breder paard hebt, dat je dan met je been in een onnatuurlijke houding zit. Je krijgt een hoek in je been zeg maar.

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:17

de beugels niet al te kort doen en soms gewoon even voeten uit de beugels en dan strekken:P

pomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 17:49

Henrieke schreef:
En als je midden in een wedstrijd zit, haal je niet zo even je voet uit de beugel Vork.

Heh, daar had ik niet aan gedacht (bosruiter zijnde) Haha!