Mijn pony bang voor wielrenners:O!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scorpius

Mijn pony bang voor wielrenners:O!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-07 14:16

Ik en mijn vader zijn myn pony aan het verkeersmak maken in het bosje naast de manege is hij helemaal niet bang en ook niet voor auto's die er langs rijden maar als hij een wielrenner ziet gaat hij gelijk erg gestrest doen,, (plassen enz.),, hoe kun je dit afleren fzo:O?

NOg een vraag,, hoe hebben of maken jullie je pony verkeersmak?

xxx Scorpius Tong uitsteken

Flippertje

Re: Mijn pony bang voor wielrenners:O!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 16:28

Mijn pony is buiten zo goed als bomproof, wij worden dus erg vaak gevraagd om met een jong paard mee naar buiten te gaan. Dit werkt altijd goed, aangezien de mijne nergens bang voor is leren die jonge paarden op die manier dat dingen niet eng zijn.
Is er bij jou op stal/in de buurt geen ander paard te vinden dat mee naar buiten kan zodat jouw pony merkt dat wielrenners helemaal niet zo eng zijn als ze lijken?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:19

Misschien kun je eens een wielrenner vragen om langs te komen, maar dan stoppen bij je pony, dan kan hij ruiken dat het niet zo eng is. Daarna kan hij langzaam langskomen en dan net zo lang tot het niet meer en is voor je pony... Is dat een idee?

JeeDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 19:25

ik heb hetzelfde:P mijn paard is zo goed als bomproof, maar wielrenners vindt hij maar eng:P

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 21:06

Ik vind wielrenners ook eng Nagelbijten / Gniffelen

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 12:25

Je moet je pony duidelijk maken dat er niets engs aan is... Laat je pony eerst rustig aan het ding wennen. Vraag bijvoorbeeld eens aan iemand of je een wielrenfiets mag lenen, en neem hem mee. Ga desnoods zelf langs je paard fietsen, maar ga het probleem iig niet uit de weg. Het heeft niet echt nut om iedere wielrenner te ontlopen!

lucky_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-07 21:45

ga met nog een paard naar buiten die er niet bang voor is
of ja idd een wielrenner langzaam voorbij laten komen

Snne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:10

vaak buitenom gaan dat hij eraan went en belonen als die niet bang is

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 08:54

Snne_ schreef:

Niet doen, dan beloon je hem dus en weet hij niet waarvoor,

Gewoon als hij angst vertoond heldhaftig optreden, hem naar voren rijden, en boos klinken.
Zo weet hij dat hij jou moet vertrouwen en angst niet mag..

Als jij er al opzit zo van oei oie wielrenners, niets aan de hand hoor braaf paardje.
Denkt hij dat hij normaal gedrag vertoond..

Niet dus, jij moet hem laten inzien dat het niet normaal is dus naar jou moet luisteren ten alle tijden.
Voorwaarts rijden, druk erop houden en angst afstraffen..

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 15:59

wielrenners zijn ook eng!Die snappen niet dat paarden levende wezens zijn. Boos!

Onb3k3nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:31

laatst had ik wedstrijd met mijn paard en ik ging er over de weg heen. ik reed op het fietspad naast een provinciale weg. komt er een hele stoet wielrenners aan, die beginnen te roepen en te zwaaien ' aan de kant, aan de kant', ik weet niet of ze het tegen mij hadden of tegen de wielrenners die erachteraan kwamen, maar mijn superverkeersmakke paardje schrok en stapte de weg op. gelukkig lette de autos die daar reden goed op en gebeurde er niets.

dit bewijst maar weer dat wielrenners niet echt vooruit kijken en niet veel verstand van paarden hebben. ik kan me er sowieso mateloos aan irriteren als ze zo dicht langs je komen of geirriteerd gaan bellen als ik op het fietspad rijd met mijn paard.

ik denk dus dat het erg begrijpelijk is dat jouw pony er bang voor is, je ziet en hoort ze namelijk heel slecht.

misschien is het het beste als jezelf gewoon goed oplet en eventueel het hoofd van je pony iets draait als er een wielrenner aankomt zodat je pony hem ziet.

succes ermee!!

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:14

ik vind dat die wielrenners altijd veel te hard de bocht om scheuren,en ze rijden meestal in groepen en dan ook nog op het midden van de weg Clown

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:15

Klopt, dat is niet echt een rustgevend gevoel natuurlijk..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 12:54

Ja inderdaad!! Je ponie ziet ze vanuit een ooghoek voorbij scheuren, maakt niet uit wat voor paard je hebt, groot of klein.. Ze racen er roekeloos langs. En meestal nog over ruiterpaden ook Gestoord

Bij ons op het terrein zijn heel wat auto's en fietser en soms een scooter/brommer.
Dus dat kende die al een beetje en het is alleen maar beter geworden
Voor die hele zware motoren is die wel een beetje bang, dan praat ik maar wat tegen hem als ze weg zijn een aai over zn bol. Hij wordt ook wat gestressed van die dingen. Meestal zet ik hem gewoon stil en laat hem er ff naar kijken.... ben ze eigenlijk alleen nog maar tegen gekomen toen ik op hem zat.

Maar ik zou als ik jou was eerst van een afstandje ernaar laten kijken. Steeds naar wat dichtbij werken. Laat hem merken dat ie je kunt vertrouwen

Flippertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 17:19

tuinkabouter schreef:
ik vind dat die wielrenners altijd veel te hard de bocht om scheuren,en ze rijden meestal in groepen en dan ook nog op het midden van de weg Clown

Dat zorgt idd vaak voor problemen bij paarden. Door die grote groepen schreeuwen ze vaak behoorlijk tegen elkaar. Veel paarden hebben de neiging om er dus voor aan de kant te gaan, en springen opzij of willen niet meer in de richting van de wielrenners lopen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:26

Wielrenners hoor je meestal niet aankomen, en dan is het voor het paard dus erg schrikken als er opeens iets langs 'vliegt'.
Tsja, hoe je het af kan leren er van te schrikken.. Als je een wielrenner in het viezier krijgt even laten kijken en geruststellen. Of met een paard dat er niet bang van is op buitenrit gaan. Lachen

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 16:35

nobility schreef:
wielrenners zijn ook eng!Die snappen niet dat paarden levende wezens zijn. Boos!

helemaal mee eens... (mijn lijst irritaties)
- ze gaan nauwelijks aan de kant
- ze racen veel te hard langs je heen
- de banden maken door de vaart een raar geluid
- ze schreeuwen naar elkaar
- hebben geen respect voor andere weg gebruikers
- denken dat ze het alleen recht hebben van de weg
- zijn hondsbrutaal
- zeggen nooit vriendelijk gedag
- als je niet aan de kant gaat snauwen ze je af
- en maken altijd rare bewegingen als ze langs komen
(lijkt wel of ze dat expres doen)

kijk ik snap dat je vaart hebt en net lekker fietst met de hele groep, maar hallo zeg... de weg is niet alleen van jou!! Boos!
mijn verzorgpaard vond het eerst ook helemaal niet leuk, in onze buurt hebben we zeer arrogante en brutale wielrenners... Boos! nu is ze er aan gewent maar ja ik sta niet in voor een onverwachte trap die ze kunnen krijgen als ze te dicht op dr kont gaan fietsen, of als ze zo dichtbij inhalen dat ik met mn vinger in hun oor kan prikken zonder mis te prikken Nagelbijten / Gniffelen

dus als er ooit wat gebeurt dan zeg ik eigen schuld dikke bult, een paard is een levend wezen en een vluchtdier!!!

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:14

Ik heb ook een verzorgpony. Ze vindt alleen rare dingen eng. En is ook gewoon verkeersmak. Maar wielrenners vind ze ook eng Tong uitsteken

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:20

iemand op stal was op buitenrit, en wielrenner ging heel erg dichtbij langs, paard schrok dus van iets anders en liep zo die hele wielrenner omver Haha! Haha! wielrenner op z'n plaat

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 17:03

haha eigen schuld ! moest die wielrenner maar niet zo hard langskarren

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 21:03

iemand erop zetten die er niks omgeeft jij weet dat hij gestrest raakt en zonder dat je t door hebt span je een aantal spieren voorbeeld: m ijn zusje dr verzorgpaard friesxkwpn is al de doods voor honden bij mij doet se niet veel maar bij me zusje schiet ze in de stress mijn haf is totaal verkeersmak gaat alleen sneller stappe als trein voor bij rijdt trams en alles maakt niet uit hou dr goed verkeersmak door af en toe delft binnen te rijden.. laatst een ambulance die naast haar de sirenes aan zette en ze gaf geen kick.. veel succes

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:32

jaa mijn paard is ook bang voor wielrenners Nagelbijten / Gniffelen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 22:47

Echwel schreef:
Snne_ schreef:

Niet doen, dan beloon je hem dus en weet hij niet waarvoor,

Gewoon als hij angst vertoond heldhaftig optreden, hem naar voren rijden, en boos klinken.
Zo weet hij dat hij jou moet vertrouwen en angst niet mag..

Als jij er al opzit zo van oei oie wielrenners, niets aan de hand hoor braaf paardje.
Denkt hij dat hij normaal gedrag vertoond..

Niet dus, jij moet hem laten inzien dat het niet normaal is dus naar jou moet luisteren ten alle tijden.
Voorwaarts rijden, druk erop houden en angst afstraffen..

Nou die van mij is ook bang voor wielrenners.. maar als ik hem af zou straffen of zelfs maar streng zou klinken schiet ze alleen maar meer in de stress..

Ik probeer de reactie van de angst zoveel mogelijk te negeren.
En als de wielrenner voorbij is en het paard is rustig en gedraagt zich weer krijgt ze een klopje en een lief woordje!

Ik denk dat je bangheid niet moet belonen, maar ZEKER NIET moet straffen.
(als het echt angst is)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 11:03

tja, ik denk dat de manier van ze erover heen helpen persoonlijk is.. de een kiest voor straf de ander voor belonen en weer een ander kiest voor je paard tussen het hele peleton gooien... Nagelbijten / Gniffelen

als het maar werkt toch en je paard niet meer bang is...

in_ge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:07

haha daar heeft die van mij dus ook wel last van.

sammyvriend schreef:
Misschien kun je eens een wielrenner vragen om langs te komen, maar dan stoppen bij je pony, dan kan hij ruiken dat het niet zo eng is. Daarna kan hij langzaam langskomen en dan net zo lang tot het niet meer en is voor je pony... Is dat een idee?

hey ja goeie tip denk ik zo!