Wedstrijdkleding gedateerd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yvonnepuntnl

Wedstrijdkleding gedateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-07 10:16

Naar aanleiding van het topic over het wel of niet mogen starten met een grijs jasje zou ik graag een andere discussie willen voeren.
nl.:
Is de huidige wedstrijd outfit nog wel van deze tijd? Ik vind het nog weleens erg onhandig; zo'n wiite broek waar heel snel vlekken opkomen; een jasje waar je iedere kwijlplek van je paard opziet. Zomers smelt je weg in die zwarte jas en 's winters is het juist weer veel te koud. Zou dat nou niet anders kunnen?

Rhys

Re: Wedstrijdkleding gedateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:28

Een poos geleden heeft daar toch al eens iets over in de Paard en Sport gestaan, dat modernisering nodig is. Na aanleiding daarvan zijn de springruiters toen volgens mij in het oranje gestoken, maar misschien heb ik het mis hoor.

Dressuur ziet er nu meer uit dan 'show' dan als sport, omdat wij op concours eigenlijk geen typische sportkleding dragen (vergelijk met bijvoorbeeld wielrenners...).

Aan de ene kant vind ik wel dat het bij de sport hoort, aan de andere kant mag het best wat functioneler.
Allerlei knalkleuren vind ik niet passend, maar vooral de jasjes zouden best wat sportiever en van meer op sport gericht materiaal gemaakt mogen worden.
En voor dat wegsmelten in de zomer is een hele simpele oplossing: gewoon soepeler omgaan met de zomertenue-regel!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:41

Ik vind het wedstrijdtenue echt bij dressuur horen. Voor mij zou een deel van de charme van dressuur wel weg zijn als het officiele tenue zou verdwijnen.
(nou ja, ik studeer ook geschiedenis, ik hou wel van een beetje traditie dus Clown )

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:43

Ik als historica ( hoi vakgenoot Urielle Haha! ) houd ook wel van tradities. Het hoort er gewoon bij en hoort bij de charme van de sport. Ik zou het jammer vinden als het tenue zou worden vrijgegeven, al zou ik met krijtstreep of grijs nog wel kunnen leven Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 12:44

vind het er ook wel bij horen. Die paar minuten met een jasje aan is ook geen ramp, toch..

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:25

Ik vind zo'n jasje vaak best vervelend maar eigenlijk vind ik het toch wel bij de dressuur horen!
Maar ik zou het wel leuk vinden als je in de dressuur ook met donkerblauw (weet niet of dat al mag) of grijs jasje/laarzen/cap mag rijden. Dat is toch netjes (want ik zou een oranje jasje toch niet zo mooi vinden met dressuur) maar zo kun je het wel naar je eigen smaak aanpassen.
Wat betreft de hitte, ik vind het wel echt erg dat pas na 30 graden dat jasje uit mag. Ik zou wel voor willen stellen om dat al eerder (en eigenlijk gewoon wanneer jij dat wilt) toe te staan. Als je dan een net blousje met korte mouwen ontwerpt dan zou daar ook geen problemen mee zijn toch?
Dus ik vind het jasje wel bij de dressuur horen maar het mag van mij allemaal wel iets soepeler!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 14:29

fleury: momenteel is in de dressuur alleen donkerblauw en zwart toegestaan.

Ik ben ook van mening dat er wel wat meer mogelijk moet kunnen zijn. Een knalgeel jasje met de dresuur vind ik dan wel weer te ver gaan, maar grijs, bruin, donkergroen of andere donkere kleuren moet imo gewoon kunnen.

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 15:20

Ik vind dat de wedstrijdkleding gewoon zo moet blijven. Alleen zou ik het wel leuk vinden als je met een krijtstrepen jasje of jasje in een andere kleur mag rijden Ja Voor de rest vind ik het mooi zo Ja Zou het niet vinden staan als je met een blauwe rijbroek mocht starten Vork

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 20:49

ik ben ook voor traditie, het ziet er gewoon erg gaaf uit al die ruiters in witte rijbroek en nette jasjes en ook veel netter dan allerlei vage knalkleuren natuurlijk.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:05

traditie tot daar aan toe, maar waar ik me nog steeds over verbaas is dat in elke (wedstrijd) sport tegenwoordig de kleding zodanig is gemaakt dat de sporter optimaal kan presteren, behalve bij paardrijden.
Leg mij nou eens uit hoe ik optimaal kan presteren als het 30 graden is en ik in een zwart rijjasje moet rijden en een hoog opgenkoopte plastron in de volle zon en ik het dus bloedheet en benauwd heb. Met kleding welke daar beter mee om kan gaan kan ik ook een betere prestatie neerleggen.

Als men de regels zodanig zou maken dat de kleding netjes blijft maar het de sporter ondersteund in plaats van tegenwerkt dan zou dit een stuk prettiger zijn.

Je zou bijvoorbeeld hoogzomer een nette straksluitende bodywarmer aan kunnen wijzen als zomertenue en de plastron laten vervallen. Dat zit al een stuk prettiger. En dan gewoon data stellen, in het "groene seizoen" mag de bodywarmer gedragen worden, in het binnenseizoen niet. Er kan best een aanpassing komen waardoor het er evengoed netjes uitziet en men optimaal kan presteren.

Leg mij nou eens uit waarom het plaatje voor gaat op de prestatie, we rijden wedstrijden om te presteren, maar willen dat wel doen in kleding die de prestatie negatief beïnvloed?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:10

Ja, ik ben het echt helemaal met ingvdh eens! Lachen

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:02

Vind niet dat de huidige kleding de prestaties hoeft te benadelen. Wat wel wat losser mag zijn de voorschriften waaraan de kleding moet voldoen (kleuren). Een mooie krijtstreep is toch ook zeer zeker mooi en ook de kleur grijs kan erg traditioneel zijn.

bianca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:06

Wat ik echt super onhandig vind zijn die plastrons!!!
Ze zitten nooit mooi en in vond dat kraagje alleen met speld veel mooier staan.
De jasjes en broeken vind ik nog wel mooi hoor, vooral die getaileerde(hoe schrijf je dat Knipoog ) jasjes!
Maar idd de witte broek is wel snel vies, maar staat wel weer netjes.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:30

Veel andere prestatiesporten wordt minder beoordeeld op het voorkomen van de sporter. Vooral bij een jurysport denk ik dat het goed is om één lijn aan te houden zodat alle ruiters en combinaties zo goed mogelijk op gelijke manier beoordeeld kunnen worden. Onbewust is een jury nogal snel te beïnvloeden denk ik.

Ik ben niet zo´n ervaren wedstrijdganger maar écht groot nadeel van de huidige wedstrijdkleding ondervind ik nooit. Met warm weer kun je een blouse met korte mouwen dragen en vlak voordat je de ring ingaat bv je jasje pas aantrekken. Een goed passende plastron is ook geen vervelend hoogopgeknoopt en adembemoeilijkend ding volgens mij.

Ik hou ook wel van traditie denk ik Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:36

ik hou ook van tradities.
de jasjes mogen wellicht van een soepelere stof gemaakt worden, maar het tenue op zich vind ik wel wat hebben.

zo vind ik het ook bela chelijk dat op deurne de etikette weg is, ik was er laatst en verbaasde me erover dat iedereen in alle kleuren rondreed...
later hoorde ik dat de jasjes waren afgeschaft
belachelijk!!!
ik bedoel, de paardenwereld heeft een soort van etikette, op deurne leerde je vroeger die etikette bij, is nu ver te zoeken daar...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 07:40

Ik vid ook dat het zou moeten blijven, maar dat versoepeld mag worden. Niet knalkeuren, maar wel donker groene, grijze of andere donkere jasjes en evt krijtstreepje erbij. Als maar netjes is.
In zomer mooie bodywarmer zou ook niet misstaan
dat dat bij deurne weg was wist ik niet, vond juist wel mooi, die kleding die ze hadden daar

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:15

Van mij mag het ook zo blijven, het hoort er gewoon bij.
Ik heb zelf absoluut geen last van de kleding tijdens het rijden. Ja, bij warm weer is het warm, maar zonder jasje is het ook warm.

Van mij zou een krijtsreep wel welkom zijn, maar veel verschillende kleuren zouden van mij niet hoeven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:22

nee precies, donkere kleuren en evt krijtstreep toegestaan, kleur broek moet wat mij betrefd wit tot beige blijven.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 10:35

Ook ik ben een voorstander van de traditie mbt rijkleding in de dressuur.
En wat Deurne betreft, er is nog steeds sprake van een tenue maar dan zonder jasje en stropdas. De ruiters die in allerlei kleuren rondreden waren vast deeltijd- of Masterclass-leerlingen.

gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 21:42

Ik vind ook wel dat het huidige teneu moet blijven, hoewel ik weleens forse ruiters in hun rijjas zie hangen en dan denk ik bij mezelf.....zou daar nou niet iets anders voor te verzinnen zijn. Het ziet er niet netjes uit en is ook nog een onconfortabel.
Als is het maar om de iets minder slanke ruiters/amazones tegemoed te komen

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:06

Er zou wel nog iets meer stretch in het jasje mogen Haha! maar verder vind ik het juist wel iets hebben Cool allemaal zo chic/ netjes ... dus te veel kleur zou ik niet mooi vinden Bloos grijs of krijtstreep oké (zie ik hier in omgeving trouwens vaak genoeg op wedstrijd terwijl ze van vereniging geen tenue hebben Knipoog ) en nu die modernere "rijjasjes" vind ik ook wel leuk zoiets http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _30319.jpg

Ennuh ik heb gewoon zo'n plastron met klittebandje merk nieteens dat ik dat ding omheb Bloos
en met warm weer idd net voor proef aan en na proef weer uit, die 5 minuten is het wel uit te houden Ja
Maar een nette zwarte (dunne) bodywarmer als zomertenue met shirt/ blouse met korte mouwen zou ik ook best een goede deal vinden Ja

Met onderlinge wedstrijd pas reden trouwens de meesten met dressuur toch wel in tenue Ja, maar sommige ook wel in bv wit shirt met bodywarmer of in setje--> met springen gingen er veel meer in "setje" (ook onderling afgesproken)

Ik had geel shirt, zwarte bodywarmer, witte broek en geel dekje Haha!. Sommigen in roze, anderen paars, oranje enz ... verschillende wel met zwarte bodywarmer Ja en meesten nog witte broek aan van dressuur Haha!

Dat was toch ook wel erg leuk om te zien Cool maar gevaar is denk ik wel dat het dan misschien teveel een "modeshow" wordt Bloos

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:12

JI -> WV-D

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:21

ik ben eigelijk wel blij dat ik in een jasje mag rijden, want wij hadden van onze ponyclub truien gekregen en die waren zwartfluweel en daar zweet je echt uit dat is niet leuk. jasjes vind ik ook wel mooi zouden iddaad wel wat koeler of warmer mogen zijn in de zomer of winter. mja die paar mintuten dat je het aan hebt vind ik het niet erg.

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 06:49

Niet te veel veranderen, en al die kleuren lijkt me al helemaal niks.
Wordt t idd een modeshow.
Vind t wel mooi hoor een net jasje, en zo erg is het ook weer niet, als ie maar lekker zit.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-07 09:53

Zoals velen hier al hebben gepost: Ik vind dat het tenue juist voor een groot deel ook de charme van de dressuursport met zich meedraagt.
Wel vind ik dat er iets soepeler met kleuren omgegaan mag worden: Geen knalkleuren, maar bv grijs en groen tinten. Voor de rest mogen ze het van mij zo laten. Ja

's Zomers trek je toch gewoon 1 minuut voor je de ring in moet je jasje aan? In 5 minuten smelt je niet weg.
En 's winter gewoon lekker een trui/jas aan tijdens het losrijden.. Hetzelfde verhaal.