Erafgebokt.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alfa_Girl

Erafgebokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 19:39

Heey.

Ik ging pas nog met mijn verzorgpaardje in de wei rijden. ( hele grote wei) En maar rondes stappen en daarna proberen te draven.. Draven vind hij het moeilijkst. Hij is nog jong en hij wil liever naar het stalletje terug.. Hij wil graag omdraaien en weg rennen. Eindelijk was ik half aan het einde van de wei komen 'draven'. En ik denk ik durf wel een klein galopje aan. Ging hardstikke goed terug galopperen. ( lekker galopje..) Ik ging weer heen draven en terug galoperen weer een stukje. Mn vriendin reed mee in de wei en haar paard die heeft haar eigen willetje en ging in rengalop ervandoor. Mn vriendin wou heel graag een galopje doen.. Mn paard was best wel mak voor zn leeftijd en dus deed ze het om een galopje te doen. Toen ze klaar was klom ieder weer op eigen paard. Ik wou nog een klein stukje gaan draven (( de wei IN (moeilijkst) ))

Hier gebeurt het..:

Ik drijf aan en hij gaat achteruit. Ik vraag een zweepje.. Ik drijf weer aan met en tik.. Steeds verder achteruit. Ik denk van misschien ligt het aan mn handen.. IK DOE ZELF MN HANDEN TUSSEN ZN OREN. En hij gaat achteruit.. Ik blijf proberen.. Hij geeft een grote bok en ik zit opeens op zn nek.. Hij rende terug naar stal en ik vloog eraf.. HIj schrok er wel van want dat was zn bedoeling ook weer niet.. Om mij eraf te gooien.. Volgens me vriendin stopte hij en keek achterom zo van OEPS Verward
Ppfffhhh zo moest er ff uit.
P.s. Belanden op me kont en toen ik opstond.. Spier verrekt in mn kuit..! Ziek Blauw oog

dolor

Re: Erafgebokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:09

daar ben je mooi klaar mee dan, maar waarom rijden jullie in de wei en niet gewoon in de bak?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:11

ik rij ook zo vaak in de wei. Veel mensen zeggen: dat is je paard zijn terrein, waarvan hij weet dat hij daar normaal kan rennen, spelen en gek doen. Maar als je concequent bent en hem aan het werk houdt is er toch niets aan de hand. En helaas is ook niet iedereen gelukkig bedeeld met een rijbak!

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 09:17

Zo lekker dan, mijn pony gaat ook wel eens achteruit en als ik dan een schop geef gaat die harder achteruit en dan geef ik nog een schop en dan gaat ze omhoog, ik rijd niet met zweep want dan vlieg ik alleen nog maar..

Als ik jou was zou ik in de bak gaan rijden als je die ergens in de buurt hebt, en anders gewoon een stukje wei afzetten waar je gaat rijden

Maar was je uit de wei geweest dat je zegt: (( de wei IN (moeilijkst) ))

kimmiej9189

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:25

Ik rij zelf ook altijd in de wei, en ik ervaar daar totaal geen problemen mee. Ze werkt gewoon lekker in de wei, en ik merk geen verschil tussen het rijden in de bak aan het einde van de straat, of in de weide... betreft haar gedrag. Wel zul je dan inderdaad consequent moeten zijn...ik rij zelfs zonder zadel en alleen met een stalhalster.. en dan ook echt gewoon rijden... en zelfs dan doet ze niet gek en loopt ze super. Dit hoeft dus helemaal niet zo fout te gaan.

Je pony wil duidelijk terug naar stal, zodra jij van de stal weg moet... dan doet hij moeilijk, zodra je richting stal gaat, loopt hij mee. Dit kan verschillende oorzaken hebben... heeft hij misschien een nare ervaring met het zadel/bit/rijden? Verder moet je in de wei gewoon consequent zijn, hij mag niet terug naar stal voordat jij het zegt. Probeer eens van terug naar de stal, opeens om te draaien... zodat hij opeens weer van de stal weg moet. Jij bepaald wanneer hij wel en niet moet werken en wanneer hij wel en niet naar stal mag. Als hij dit niet duidelijk accepteerd.. dan is het zeker niet onverstandig om eens wat aan grondwerk te gaan doen enzo. Hoe is hij gewoon in de omgang. Ben jij dan duidelijk zijn leider?

Hoe oud is je paardje?

yamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 10:50

ik rij altijd in de binnen of buitenbak

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 11:19

.. De bak moet er nog aan komen.. het is een klein maar gezellig stalletje.. Hij is nog jong en we deden de afgelopen dagen alleen nog maar buitenritten. Dus wij dachten we gaan de wei in.
@ kimmiej9189.. Het is wel waar en ik ga het wel een keer proberen. Hij is best wel sterk.
@ yamy.. Als jij altijd in een binnen of buiten bak rijd moet jij weten maar zo leert je paard nooit andere dingen zien en op jou hand te rijden. Dan weet het paard gewoon dat hij de hoefslag moet volgen. Het is maar wat je gewend ben. Rijd je op de manege..?

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 12:56

tja, als je geen bak hebt kan je ook niet in de bakl rijden, alles alweer goed/

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:35

Kan gebeuren.
Volgende keer iets meer geduld hebben ipv meteen de zweep erbij, dan ervaart hij t nog meer als eng.
Gewoon geduld en laten kijken. Knipoog

Ben toch wel benieuwd: wat heb je gedaan nadat je gevallen was? Lachen
Laatst bijgewerkt door 901823 op 28-05-07 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:36

danamuts schreef:
ik rij ook zo vaak in de wei. Veel mensen zeggen: dat is je paard zijn terrein, waarvan hij weet dat hij daar normaal kan rennen, spelen en gek doen. Maar als je concequent bent en hem aan het werk houdt is er toch niets aan de hand. En helaas is ook niet iedereen gelukkig bedeeld met een rijbak!

Hier ook hoor, ik rijd alleen maar in de weide. De mijne kent goed genoeg het verschil. ZE heeft het 1 keer geprobeert Nagelbijten / Gniffelen En nu dus niet meer Knipoog

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:36

Ik heb ook wel eens dat als ik in de wei ga rijden dat ie dan steeds achteruit gaat lopen, ook als ik mn handen helemaal naar voren doe.
Ik drijf dan niet meer aan, maar dan trek ik zn hoofd in een boog, dus ik trek bijvoorbeeld aan de linkerteugel, en dan drijf ik weer aan, zodat ie zich wel moet omdraaien omdat hij dan niet meer achteruit kan lopen, en meestal als die dan omgedraait is, en ik drijf aan gaat ie weer gewoon lopen en dan kan ik dan gewoon weer van hand veranderen.

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 16:38

Das niet leuk nee. Wat mij vaak opvalt, als je pony niet wilt en achteruit gaat, leg je je benen aan. Maar hij gaat alleen maar verder achteruit elke keer als je je benen aanlegd. Probeer daar mee te stoppen en hem even naar links of naar rechts te sturen Lachen
Maar hoe oud is je paardje dan? En probeer hem, ook in het weiland gewoon lekker aan het werk te houden dat hij zeg maar, niet door heeft dat ie in zijn eigen weiland staat en dat hij ook niet graag terug wil naar stal wilt. Veel overgangen en figuren rijden Knipoog Succes!

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 17:55

Ja maar ik rijd in een hobbelige GROTE wei.. Kan ook zo lekker figuren rijden.. Ik kan niet omdraaien want dan krijg hij juist zijn zin .. als ik omdraai ga ik juist terug naar stal..!! dat wil hij ..

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:03

Nee, dan ga je gewoon op de andere hand rijden Huilen van het lachen

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-07 18:17

Dat kan niet..!! :S hij gaat achteruit en zo goed ben ik nou ook weer niet dat ik achteruit van hand kan verandere..!! Haha! Haha!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:19

nee zo bedoel ik het niet, maar als je gewoon omdraait, verander je ja van hand Tong uitsteken
want ik zei dat je eerst moest stoppen met aandrijven, en gewoon wachten tot je paard stil staat. En dán aan 1 teugel trekken en aandrijven zodat je paard níét meer naar achteren kan lopen en wel naar de teugel zal moeten luisteren, en dan draait ie zich dus om, enn dan rij je gewoon voorwaarts en verander je daarna weer van hand

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:28

Volgende keer als je merkt dat hij op de rem gaat door laten rijden, en nageeflijk houden, anders heeft hij ook zoiets van "Dit spelletje is lekker makkelijk Knipoog " stopt hij toch rijd dan een figuurtje (je duwd hem om met je been) zorg ervoor dat je hem nageeflijk houdt (niet het contakt laten verslappen) en weer langs de plek waar het misging. Vraag anders je instructrice voor begeleiding bij dit probleem.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:18

je hebt het min of meer zelf veroorzaakt, door hem op de heenweg langzamer te laten gaan dan op de terugweg. met die gelop bevestig je datgene wat hij wil, en je geeft hem de ruimte. handen tussen de oren? slecht idee, zoals je hebt gemerkt. één bokje en je vliegt naar voren. bijtikken of schoppen werkt altijd averechts in zo'n geval, je hebt wel te maken met een jong paard, vergeet dat niet.

waarom wil hij naar zijn stal? probeer dat eerst eens uit te vinden. pas daarna kan je zoeken naar oplossingen, die het probleem écht oplossen en niet alleen bestaan uit symptoombestrijding.

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 23:24

....hoe oud is je paardje?

wonderlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 15:52

mijn pony gat op het erf wel eenws achter uit en al gef je hem ee aantal schoppen gaat hij allee maar harder opeen zweepje reageert hij oo niet ik zet hem dan op een kleine volte tien meter e trap hem dan naar voren.
de hele dag heeft hij vor zich zelf dus hij mag best twee uur naar mij luisteren met poetsen erbij

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 16:01

Zodra je paardje achteruit begint te lopen moet je, zoals hierboven al meerdere malen herhaalt is, niet schoppen en er geen zweep bij halen, dit werkt averrechts.
Als ik het goed begrijp was je de wei al uit en ging je er toen weer in?
Wat is het nut daarvan geweest als ik vragen mag?
En inderdaad, hoe oud is het dier?

Alfa_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-07 20:15

Hoi,

@ merrieveulen. Hij wil terug naar stal omdat al die andere paarden daar staan te kijken. Dat zijn ook zn beste vriendjesen hij wil daar natuurlijk weer naartoe..
@ lovertje13. niet de wei IN ik zat nog in de wei maar ik bedoelde daarmee verder de wei in.
@ 3hearts Ik zeg toch ik rijd in de wei dan ooit gehoord van een verzorgpaard..? En zo denkt hij nog niet.

Over de vraag hoe oud is hij beantwoord ik liever de vraag niet. Misschien gaan sommige van jullie raar reageren..! :S

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 20:19

Dat vind ik een beetje raar dat je het niet wil zeggen, is hij 1? en weet de eigenaar dat je er op rijd..
Ik reageer er echt niet raar op, wil je me anders een pb sturen hoe oud hij is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:19

Alfa_Girl schreef:
Hoi,

@ merrieveulen. Hij wil terug naar stal omdat al die andere paarden daar staan te kijken. Dat zijn ook zn beste vriendjesen hij wil daar natuurlijk weer naartoe..
@ lovertje13. niet de wei IN ik zat nog in de wei maar ik bedoelde daarmee verder de wei in.
@ 3hearts Ik zeg toch ik rijd in de wei dan ooit gehoord van een verzorgpaard..? En zo denkt hij nog niet.

Over de vraag hoe oud is hij beantwoord ik liever de vraag niet. Misschien gaan sommige van jullie raar reageren..! :S

ik word nu wel benieuwd hoe oud dit paard eigenlijk is. en ten tweede, waarom bouw je niet eerst een betere band op, waardoor hij je in zoverre vertrouwt dat hij niet meer naar de andere paarden toedrukt als jij er bent? alleen kunnen zijn met mensen is imo basisopvoeding en niet af te dwingen. oefen met grondwerk en vertrouwen, en stap er dan op je gemak weer eens op.
je mag mij evt ook PB-en over de leeftijd hoor, geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 22:24

Ik begon me naar mate ik verder las in dit topic steeds ernstiger af te vragen of jij wel de persoon bent om zo'n jong dier te rijden... Maar ja, keuze van de eigenaar zullen we maar zeggen. Nagelbijten / Gniffelen