hoe leer ik mijn jaarling het steigeren af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

demichie

hoe leer ik mijn jaarling het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 14:22

Mijn bijna-jaarling hengstje heeft sinds kort iets nieuws gevonden: wanneer ik met zijn eten kom en het gaat hem niet snel genoeg steigert hij voor mijn neus! Hoe leer ik dit af? Want telkens hij dit doet trek ik me automatisch even weg en als hij terug op de grond geland is en ik hem wil straffen draait hij onmiddellijk zijn kont om te slaan of steigert hij opnieuw:s Ik wil hem dit zo snel mogelijk afleren want zou hem graag nog jaartje of 2 hengst laten.

Eva___

Re: hoe leer ik mijn jaarling het steigeren af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:21

ik heb dit ook gehad Ja !
In het begin was ik er echt bang van en toen maakte ze er gebruik van om het elke keer opnieuw te doen en dat is iets wat je zeker niet mag doen ! Je pony moet zien dat jij de baas bent ! Geef hem maar een FLINKE mep Ja ! Je moet dit gedrag zeker niet tolereren want dan zal hij het zeker blijven doen ! Wees gewoon streng Ja ! Want na een tijdje zal hij het ook niet meer leuk vinden als hij constant een mep krijgt ! Beloon hem als hij braaf is, maar zodra hij stout is straf hem maar.
Rond de leeftijd van 1 a 2 jaar proberen ze alles eens uit en dan is het de moment om te tonen dat dit niet mag Knipoog !

dat was mijn manier om het af te leren Knipoog ! Ik hoop dat het helpt

nog veel succes Hyper! Ach gut

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:32

Als je geen mogelijkheid hebt om hem in de kudde te plaatsen zou ik het zo doen : je paardje buiten de stal zetten, brokken in de bak en dan rustig in de stal laten , zo leert ie het af op een positieve manier zonder al te veel slaag. Het gedrag is heel normaal voor een jaarling in de kudde daar slaan ze elkaar ook bij het voer weg maar hij ziet nu jou als bedreiging voor zijn voer dat moet je dus voorkomen.
Het allerbeste is voor hem gewoon in de groep als het mogelijk is hij moet nl opvoeding krijgen van de kudde en niet van de mens Niet veel gaan slaan en africhten dan maak je het alleen erger !

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:36

paintedblack schreef:
Als je geen mogelijkheid hebt om hem in de kudde te plaatsen zou ik het zo doen : je paardje buiten de stal zetten, brokken in de bak en dan rustig in de stal laten , zo leert ie het af op een positieve manier zonder al te veel slaag. Het gedrag is heel normaal voor een jaarling in de kudde daar slaan ze elkaar ook bij het voer weg maar hij ziet nu jou als bedreiging voor zijn voer dat moet je dus voorkomen.
Het allerbeste is voor hem gewoon in de groep als het mogelijk is hij moet nl opvoeding krijgen van de kudde en niet van de mens Niet veel gaan slaan en africhten dan maak je het alleen erger !

hoe bedoel je ? Hoe zou jij het dan afleren ?

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:36

Je hebt trouwens ook de kans dat ie denkt dat het steigeren goed is ,het zichzelf heeft aangeleerd en dat ie dan brokken krijgt als beloning.............

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:37

ja dat zou ook kunnen natuurlijk Ja !

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:38

inderdaad niet gaan slaan, dan krijg je juist alleen maar een bange pony. ben het helemaal eens met paintedblack

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:39

misschien moet je elke keer wanneer hij steigerd weer weg gaan met de brokken en als hij braaf is ga je terug Pling !

bij mij was het ook anders ! ze steigerde gewoon als ik met haar wandel of in de wei kom !
De mijne is er nooit schuw van geworden !

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:40

je paardje eerst buiten de stal zetten
brokken of eten in de bak doen
en dan rustig weer in zijn stal zetten
je moet er niet bij gaan staan, de rest heb ik al uitgelegd.
lees maar eens goed Haha!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:44

[quote="fleurkelover"]
misschien moet je elke keer wanneer hij steigerd weer weg gaan met de brokken en als hij braaf is ga je terug Pling !

Nee niet doen gewoon niet teveel beleren aan zo'n jong dier en zeker niet met eten !
Probeer het maar eens hoe ik het zeg zeker weten dat dat het rustigste en beste voor hem is
succes

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:44

fleurkelover schreef:

bij mij was het ook anders ! ze steigerde gewoon als ik met haar wandel of in de wei kom !
De mijne is er nooit schuw van geworden !

ik ben gewoon geen voorstander van slaan. Mijn pony beet en toen ben ik NH met hem gaan doen, hij doet nu helemaal niets meer en er is geen klap aan te pas gekomen. hij heeft nu respect voor mij zonder dat ik het heb afgedwongen, maar omdat ik heb samen gewerkt.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:47

wat doen jullie dat als hij bijt of steigerd ?

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:51

maarja.... wat begrijpen jullie over een tik geven en wat begrijp ik over een tik geven. Met een tik bedoel ik : een tik tegen haar neus en nee zeggen zodat ze begrijpt wanneer ze iets misdoen Knipoog !

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 15:54

in augustus zouden we een hengstje dat we gaan spenen erbij laten, hopelijk maken die niet te veel ruzie dan hebben ze beide een levendige partner om mee te spelen..
maar goed, de oplossing zou dus zijn om het probleem te vermijden? eten in de bak en pas dan hem erbij laten lijkt me wel het proberen waard ja.. heb al geprobeerd hem een mep te verkopen maar hij wil dan wraak nemen door zijn achterbenen uit te slaan naar me en daar kan ik niet tegenop heb geen zin om slaag terug te krijgen! dus dat slaan zie k niet meer zitten...

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:55

fleurkelover schreef:
maarja.... wat begrijpen jullie over een tik geven en wat begrijp ik over een tik geven. Met een tik bedoel ik : een tik tegen haar neus en nee zeggen zodat ze begrijpt wanneer ze iets misdoen Knipoog !

een tik tegen de neus vind ik al helemaal niet fijn. ik ken veel paarden die hierdoor licht kopschuw zijn geworden. en ik heb in mijn eerdere reactie al gezegt wat ik tegen bijten doe.

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:58

je moet haar gewoon een beetje zacht maar wel streng toespreken .... luistert ze niet en blijft ze het doen Tong uitsteken pobeer dan een join up....ik heb daar heel veel van mijn Haha! Haha! Haha! Haha! arabieren mee geholpen die zijn erg schichtig
hopenlijk werkt het bij jouw ook Haha! ik denk het wel Haha!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:01

paintedblack schreef:
je paardje eerst buiten de stal zetten
brokken of eten in de bak doen
en dan rustig weer in zijn stal zetten
je moet er niet bij gaan staan, de rest heb ik al uitgelegd.
lees maar eens goed Haha!

Dat rustig weer in stal kunnen zetten kan je na de 1e (paar) keer vergeten. Hoe hij ook die stal in gaat hij krijgt dan nl altijd zijn eten en dus een beloning voor zijn gedrag.

Ik heb mijn (volwassen) paard geleerd om achterwaarts te gaan om zijn voer te krijgen. Ik moet nl de ruimte hebben om veilig die bak neer te zetten. Kies dus een plek waar hij alleen staat (bv paddock) en waar jij door het hek gemakkelijk een bakje op de grond kan zetten. Pas als hij achterwaarts/weg/of anderzinds jouw de ruimte geeft (dus een meter of 5 minimaal) zet je die bak neer. Let ook op dat je daar genoeg tijd voor krijgt, zoniet dan bak weer weghalen zodat hij er niet van kan eten als hij te snel is. Eerst oefenen met een mens bijvoorbeeld. Ja het is even werken en erg opletten, maar je veiligheid is een stuk belangrijker dan 2 min eerder klaar zijn met voeren. Hij leert vanzelf wel welk gedrag iets oplevert.

Denk dus ook goed na voordat je andere nieuwe dingen doet en probeer alles zo te brengen dat hij een voor jouw veilige en voor hem simpele oplossing zal kiezen.

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:03

o misschien een detail maar toch even vermelden: ervoor gaf ik hem idd eten in zijn stal, maar sinds een week geef ik hem eten in de schuilstal op de weide en de problemen zijn eigenlijk na een paar dagen voederen op de weide begonnen..zou dat er iets mee te maken hebben? "wilder" op de weide? of zijn hormonen?

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:05

dat doe ik wel: ik zeg "achter" voor ik het voer in zijn eetbak doe want hij probeert me gewoon opzij te drummen anders, maar het is wann ik "achter" zeg dat hij meestal steigert... tis alsof omdat ik geduld van hem vraag dat hij hem verzet ...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:07

Een ongeloofelijk pak rammel, dat is wat ie van mij zou krijgen!
Eten in de bak, met longeerzweep in je hand, en meneer heeft te wachten tot jij aan de kant bent, anders krijgt hij hem! En niets lief zacht tikje, maar een ECHT pak op zijn donder! Is ie helemaal belazerd! In een kudde zal een een jarige ook moeten wachten op zijn beurt, zo niet krijgt hij er flink van langs, geloof mij! Zal lekker worden als hij nu al zo is en je moet hem zadelmak maken! Let wel....belonen als meneertje wacht natuurlijk, dus NOOIT boos weggaan!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:09

tOmmieliev schreef:
pobeer dan een join up....

Nooit zomaar een join up doen.. Zeker niet als je er helemaal geen verstand. Dan kun je meer kapot maken dan goed maken, lijkt mij. Knipoog

demichie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 16:12

mmm tja die longeerzweep zou mijn leven wel kunnen redden, letterlijk dan maar toch..wil hem geen aggressiviteit aanleren, want dat is toch wat je doet als je zo gaat meppen: hij steigert, ik sla, hij slaat terug, ik mep harder, hij slaat harder terug enz tot er 1 van beide wint.. hopelijk ben ik dan diegene die wint anders zal ik de strijd voorgoed verloren hebben vrees ik...dus daar echt geen zin in!

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:14

bij mij werk te join up wel...maarja sommige mensen doen het fout en dan gaat het paard kapot!!!! Boos! Boos! Boos! Boos!

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:20

leg is uit hoe jij je join up doet?

tOmmieliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 16:24

ik drijf een paard rondjes om me heen...
als hij zijn hals strek , zij oor naar binnen richt en een beetje gaat kouwen, dan richt ik mijn rug naar hem toe. dan komt hij op me af en dat belonn ik hem met een aai. dan laat ik hem mij volgen en dan is het geslaagt Pling