Waar doe ik goed aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:28

Hallo bokkers,

Silence gaat binnenkort voor het eerste mee op de trailer (zo`n 2 uur heen en 2 uur terug).

Momenteel ben ik zo`n kleine maand aan het oefenen met de transportbeschermers, maar hij wil ze maar niet accepteren.
Hij wordt er ontzettend boos en op gaat alle kanten op staan trappen. Lopen doet hij er niet mee.

Wat denken jullie, waar doe ik goed aan?

Toch de transportbeschermers blijven gebruiken, of iets anders proberen zoals bandages?

Alvast bedankt.

ikke

Re: Waar doe ik goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:58

Waarom per se iets om de benen?? Wat is dat toch dat iedereen z'n paard zonodig in moet pakken?
Ik rijdt al 15 jaar rond met paarden en heb nog nooit bescherming gebruikt en daar nooit problemen door ondervonden.
Het is veel belangrijker dat de chauffeur ECHT rekening houdt met het feit dat er paarden op of achter de auto staan.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 10:59

Omdat het zijn eerste keer is, wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Ik weet niet wat hij gaat doen en ik wil hem niet met verwondingen uit de trailer halen.

Maar dit was wel erg off-topic vind je ook niet....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:01

Hoe reageert je paard op o.a. peesbeschermers/ bandages enzo? In je profiel zag ik op al je foto´s dat je zonder reed. Dan is iets om de benen niet zo vanzelfsprekend voor je paard.

Als je paard bandages of weet ik wat ook niet echt accepteert kun je misschien beter daarmee oefenen met stappen aan de hand. Als dat wat beter gewend is kun je misschien alsnog overstappen op de transportbeschermers.

@Ikke, ik ben ook niet zo van de overbescherming. Laatst dus ook gewoon paard zonder vervoerd en deze kwam dus met verwonding op voor en achterbeen uit de trailer. Als ik toen wel transportbeschermers had gehad, was dat sowieso niet of minder geweest. Vooral onervaren paarden op de trailer kan transportbescherming toch wel gunstig zijn in ieder geval.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:02

Dat bedoel ik dus, daarom wil het graag voor de zekerheid.

Peesbeschermers accepteert hij wel.
Bandages weet ik niet, want die heb ik nooit gebruikt, maar daar verwacht ik ook niet zo heel veel problemen mee.

Joesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:03

Als je van die lange transportbeschermers hebt, zou je ook een korte proberen,.. misschien dat hij die wel accepteerd. Anders als het echt niet wil kan je ook gewone rij-beenbescherming om doen. Is altijd beter dan niets!! Succes ermee Clown

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:03

Dank je wel. Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:04

Ik ben niet zo van de transportbeschermers, juist om de reden die jij noemt. Het is lastig voor ze !! Mijn paard staat met een gewoon peesbeschermertje en een kogelbeschermer op de trailer.

Dus ik zou stoppen met klooien en em gewoon een peesbeschermer aan doen !!

MilesNF

Bandages zou ik zeker niet doen, als het dan losgaat zijn de gevolgen niet te overzien. Misschien pijpekousen en een springschoen? Als hij die wel accepteert iig. Mocht hij die ook niet accepteren dan zou ik zonder gaan.
Mijn pony was altijd heel onrustig op de trailer, tot hij geen bescherming meer droeg, toen werd hij rustig.

Flew

Ik gebruik bandages met onderlappen op de trailer omdat mijn pony geen transportbeschermers wil. (hij denkt dan dat ie niet meer kan lopen Clown ) Misschien kun je dat proberen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:05

Ga dan eerst een klein stukje rijden, dan weet je of er een noodzaak is om bescherming te gebruiken. Indien de chauffeur oplet waar ie mee bezig is, dan zal je paard rustig op de wagen staan en dan is bescherming ook niet erg zinvol.
Voor je beeldvorming: je moet een volle mok koffie op het dashboard kunnen zetten en daar mag niks uitkomen door beweging van de auto! Sterker nog, een reisgenoot nam koffie mee en schonk die ZONDER MORSEN in bekers die op het dashboard stonden, terwijl we wel gewoon 80km/h reden...............

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:09

Bienotje schreef:
@Ikke, ik ben ook niet zo van de overbescherming. Laatst dus ook gewoon paard zonder vervoerd en deze kwam dus met verwonding op voor en achterbeen uit de trailer. Als ik toen wel transportbeschermers had gehad, was dat sowieso niet of minder geweest. Vooral onervaren paarden op de trailer kan transportbescherming toch wel gunstig zijn in ieder geval.

Dan durf ik rustig je rijkwaliteiten als chauffeur in twijfel te trekken. Vorige week nog een onervaren paard op de wagen gehad, geen enkel probleem, zelfs na 2,5 uur niet. Ik heb meer dan 50.000km ervaring met alle mogelijke paarden op allerlei auto's en de enige keer dat er iets mis ging, was dat mijn (grove) fout! Gelukkig had het paard (mijn paard) niks om de benen, anders was het nog veel erger geweest!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:11

@ Ikke; denk je er wel aan dat jij niet de enige bent die op de weg rijdt? Er kan ook een ongeluk ontstaan doordat een ander geen rekening met jou, je trailer en je paard houdt. Zo moesten wij laatst vol op de rem op een kruising terwijl wij voorrang hadden. Wat was ik blij dat mn paardje beenbescherming omhad.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:13

Flew neemt de woorden uit mijn mond.

Dus het beste kan ik transportbeschermers in de verkoop gooien en wat anders proberen?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:14

Ik zou de transportbeschermers eerst nog even houden, en eerst met allerlei andere beenbescherming oefenen. Misschien kun je wat lenen van stalgenoten? Kun je kijken wat het beste werkt voor hem. Als hij later gewend is dat er iets om zn benen zit in de trailer kun je het nog eens met de transportbeschermers proberen. (is minder gedoe dan bijvoorbeeld bandages)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:15

Dat is waar.

Maar nu dus nog de vraag:

Bandages of peesbeschermers?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:16

Als hij die dingen aan zijnj benen niks vind kun je ze beter niet omdoen.
Als hij er op de trailer naar gaat trappen ben je verder van huis.

Ik zou gewoon peesbeschermers en strijklappen omdoen. Eventueel ook nog springschoenen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:17

Bieden peesjes en strijkjes wel voldoende bescherming, mocht hij toch heel onrustig zijn?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:18

Allebei een keertje proberen? Knipoog Ik ga zelf voor bandages omdat die echt rondom beschermen en ook de kroonrand nog bedekken (mijn pony presteert het om van de klep te stappen en er dan langs te schuren). Peesbeschermers zijn opzich wel fijn omdat ze een harde schaal hebben zeg maar, maar ik heb toch liever rondom bescherming.

Nu ik het zo zeg; je hebt ook nog die 3 in 1 beschermers. Misschien kun je dat ook wel proberen?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:19

Silence, ik vind wel dat jou paard zou moeten accepteren wat jij em aan zijn benen doet, dus puur te oefening zou ik wel doorgaan, om het principe.

Maar op de wagen zou ik het niet doen.

En ik zou eerder voor een peesbeschermer kiezen als voor een bandage de voordelen zijn:

Kan bijna niet los gaan tijdens heb trappen oid
Je hebt ze er zo om en af, als je op een vreemde lokatie bent of spanning hebt om te laden staan ze niet altijd even braaf stil.
Een peesbeschermer zit altijd goed, met bandageren kan je heel wat fout doen, te strak te los, niet glad genoeg ed, dat zou allemaal negatief kunnen zijn voor de pezen !!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:20

Poeh, moeilijk hoor.

Het is voor allebei de eerste keer van een lange trailerrit en ik wil me zo goed mogelijk voorbereiden.

@Ludora, en dan zorgen dat hij helemaal een fobie krijgt voor spullen om zijn benen dat doe ik niet.
Je hebt wel gelijk wat betreft de voordelen van de peesjes.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:26

Silence schreef:
@Ludora, en dan zorgen dat hij helemaal een fobie krijgt voor spullen om zijn benen dat doe ik niet.
Je hebt wel gelijk wat betreft de voordelen van de peesjes.

Waarom zou hij een fobie moeten krijgen. Het is meer onder het motto vertrouwen. Het vertrouwen dat als ik iets om mijn paard zijn benen doe het niet erg is en dat hij mij vertrouwd dat het kan.

Hetzelfde als met bijv. tractor's, als ik wil dat hij langs een tractor af gaat moet ie dat gewoon doen. Hij moet mij zo veel vertrouwen, dat als ik zeg dat het kan, het ook kan en hij mij blindelings volgt.

Ik kan een tuinstoel op mijn paard zijn rug leggen, of een groot plastic zeil, hij heeft er geen fobie voor, hij zegt gewoon, ok als jij zegt dat het kan en goed is dan accepteer ik dat !!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 11:27

Als hij het zou gaan accepteren, had er na ruim een maand toch al wel verbetering in moeten zitten lijkt mij.
Verder kan ik ook alles op hem leggen, maar alleen de transportbeschermers accepteert hij niet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:28

Zijn het hoge transportbeschermers?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 11:28

joh, ik transporteer meestal gewoon kaal Lachen Lachen als ik weet dat ik het lastig krijg op de klep, dan doe ik peesbeschermertjes om.

Transportbeschermers zijn alleen van belang bij het laden en het lossen. Op de wagen hebben ze er niks aan Lachen