Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoonArt

Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:15

Hoi ik heb een flink probleem met een paard waar ik weleens op rij (De Bruin heet hij!) Wanneer ik na het schoonmaken (poetsen en zo..) het zadel en hoofdstel wil doen en hij ziet die dingen, dan gaan gelijk de oortjes naar achteren en kijkt hij heel erg VALS naar me Boos! !!!!! Hoe kan ik hem nou wijsmaken dat er niets aan de hand is??? Het is overigens een LESPAARD! Maar zodra het bit erin zit (met veel pijn en moeite!) en het zadel erop ligt (ook met veel pijn en moeite!) is alles opeens koek en ei. Dan gaat hij maar met zijn hoofd tegen de muur aan leunen. (echt TEGEN de muur AAN!)

Met een ander paard heb ik ook een probleempje, die wil nooit haar bit aannemen, het helpt zelfs niet als ik de mondhoeken inknijp bij haar (ze heet Toos!) Huilen

WAT NU TOCH TE DOEN???

Twiggy2008

Re: Paard bang voor zadel en hoofdstel!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:23

Paardenmaf1 schreef:
Hoi ik heb een flink probleem met een paard waar ik weleens op rij (De Bruin heet hij!) Wanneer ik na het schoonmaken (poetsen en zo..) het zadel en hoofdstel wil doen en hij ziet die dingen, dan gaan gelijk de oortjes naar achteren en kijkt hij heel erg VALS naar me Boos! !!!!! Hoe kan ik hem nou wijsmaken dat er niets aan de hand is??? Het is overigens een LESPAARD! Maar zodra het bit erin zit (met veel pijn en moeite!) en het zadel erop ligt (ook met veel pijn en moeite!) is alles opeens koek en ei. Dan gaat hij maar met zijn hoofd tegen de muur aan leunen. (echt TEGEN de muur AAN!)

Met een ander paard heb ik ook een probleempje, die wil nooit haar bit aannemen, het helpt zelfs niet als ik de mondhoeken inknijp bij haar (ze heet Toos!) Huilen

WAT NU TOCH TE DOEN???

Mondhoeken inknijpen???? Waar leer je dit soort sadistisch gedrag??? Gestoord

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:27

Op maneges...........

Het zijn jouw paarden niet helaas, maar wees je er bewust van dat deze paarden SCHREEUWEN dat ze niet met respect behandeld worden, dat ze pijn hebben en dat ze ongelukkig zijn!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:28

Inderdaad! Deze paarden schreeuwen het uit dat ze niet gelukkig zijn. Huilen
Fijne manege, die Capelse manege. Dat lijkt me duidelijk.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:30

heb er verder niks over te zeggen dat dit hierboven.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 10:34

Ik ben altijd heel lief tegen paarden, maar het gaat vooral om De Bruin die een hekel heeft aan zadels en hoofdstellen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:37

Lief tegen paarden? Als je de mondhoeken inknijpt? Als je tot zoiets in staat bent, ben je in mijn ogen echt niet ok tegen paarden.

Ik zou zo'n paard als De Bruin of hoe 'ie ook heet niet eens op willen tuigen als ik zo'n aversie merk van zo'n dier.
Dan kon de manege mijn rug op en dan zou ik ze adviseren eens iemand met verstand en gevoel te laten kijken naar dit paard. Want zijn gedrag komt ergens vandaan. Hij geeft heeeeeeel duidelijk iets aan.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:41

Wat ongelooflijk toch dat sommige mensen maar altijd denken dat het paard VALS is. Dit is voor het paard de enige manier om te laten merken dat hij het niet prettig vindt of pijn heeft. In een paard zijn mondhoeken knijpen? Meiske, zet je alsjeblieft je rijlaazen in de kast en ga sjoelen ofzo!!!
Sorry, maar hier kan ik me zó kwaad over maken (mag duidelijk zijn dat ik op een totaal andere manier met mijn paarden omga).

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:42

uhm nadya, ik denk dat ze bedoelt een vinger in de mondhoek steken en dat ze dan automatisch de mond open doen Knipoog toch?

wat dat betreft ga ik wel mee nadya, zeg dat er echt iets mis is met die paarden. Als je zulk gedrag ziet wil je er toch niet aan meedoen om toch te rijden. Misschien heeft die mega last van zijn rug omdat het zadel niet past, maar voelt dit niet tijdens het rijden omdat de zenuwen zo afgekneld worden dat ze gevoelloos wordne Knipoog .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:45

Precies Chevax. Als ik iemand een paard in zijn mondhoeken zie knijpen om het bit in te krijgen, kan diegene er keihard op rekenen dat ik zijn of haar mondhoeken eens goed inknijp. Weet je ook hoe het voelt!! Hamer

Het is een DIER en die kunnen niet anders dan met hun lichaam protesteren als er iets is. En de kunst is om daarnaar te luisteren en niet je zin door te drammen. In mijn ogen is dat mishandeling. Op alle fronten. En het kan me niet schelen als ik hier weer een OW voor krijg, ik vind het niet kunnen. Punt uit!!!

Luister naar zo'n paard die het zo overduidelijk aangeeft en doe er iets nuttigs mee.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:47

Met mondhoeken inknijpen bedoeld ze inderdaad waarschijnlijk een vinger in de mondhoek leggen en daar wat druk op uitoefenen?

Aan de TS: jij denkt dat er niks mis is, maar er kan een hoop mis zijn. Een paard dat zijn hoofdstel niet in wil, kan bv. last van zijn tanden hebben. Een paard die het zadel niet op wil, kan last van zijn rug hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:48

Verography, hij had het over 'inknijpen', toch? Dan denk ik niet aan je vinger in de mondhoeken steken. Of begrijp ik het verkeerd? Dan moet 'ie maar wat duidelijker zijn.... Slapen

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:49

Nadya schreef:
Verography, hij had het over 'inknijpen', toch? Dan denk ik niet aan je vinger in de mondhoeken steken. Of begrijp ik het verkeerd? Dan moet 'ie maar wat duidelijker zijn.... Slapen

dat is waar. Maar iets begrijpelijks uitleggen is heel moeilijk hoor Knipoog

(off: Jou kom ik trouwens ook overal tegen hier op bokt Tong uitsteken )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:49

Op maneges leren ze niet naar dit soort signalen te kijken en luisteren. En dat mis ik zo bij de gemiddelde maneges. Het gaat daar vooral om het rijden, maar dit soort zaken leren ze je daar over het algemeen niet. Echt jammer. En triest voor al die manegepaarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:51

verography schreef:
dat is waar. Maar iets begrijpelijks uitleggen is heel moeilijk hoor Knipoog

(off: Jou kom ik trouwens ook overal tegen hier op bokt Tong uitsteken )

Haha! Haha! Haha! Ja, ik jou ook, hahaha.....
En ik ben nogal fel tegenwoordig op dit soort zaken. Zie het in de dagelijkse praktijk ook zooooo vaak en ik word het spuugzat.

Mensen, als je gaat leren rijden, verdiep je dan in iets meer dan alleen maar het paardrijden. Je hebt met een dier te maken, niet met een apparaat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:53

arno8 schreef:
Op maneges...........

Het zijn jouw paarden niet helaas, maar wees je er bewust van dat deze paarden SCHREEUWEN dat ze niet met respect behandeld worden, dat ze pijn hebben en dat ze ongelukkig zijn!

Ik hoop niet dat je hier mee alle maneges over een kam scheert.

Ik voel hier bijna een penny lichtje op gaan, kan me niet voorstellen dat iemand werkelijk zo dom is.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:54

Nadya schreef:
Op maneges leren ze niet naar dit soort signalen te kijken en luisteren. En dat mis ik zo bij de gemiddelde maneges. Het gaat daar vooral om het rijden, maar dit soort zaken leren ze je daar over het algemeen niet. Echt jammer. En triest voor al die manegepaarden.

En ook hier hoop ik dat je alsteblieft niet alle maneges over een kam wilt scheren.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:55

Mijn paard is ook niet altijd blij als ik het zadel erop doe maar dit heeft ze ook bij dekens. Misschien is er in het verleden iets verkeerd gegaan met het opdoen van het zadel waar hij van geschrokken is of wat pijn heeft gedaan. Een schuurplek ofzo.
Hij associeerd het zadel en hoofdstel dan met pijn of iets rottigs.
Doordat het elke keer weer een rottige ervaring is..en dat mensen boos worden omdat het niet in een keer lukt wordt het steeds erger. Ik denk niet zozeer dat het persé gezondheidsklachten zijn..al kan dat natuurlijk wel he.. maar iedereen reageert meteen weer zo alsof dit zo is en dat vind ik kort door de bocht. Ik denk eerder dat hij zo reageert vanwege een minder goede ervaring. De enige oplossing is geduld en vooral niet straffen. Ook niet teveel van het gedrag aantrekken en belonen als het wel gelukt is. Bij paarden die het bit niet willen pakken zou je bijvoorbeeld 1 keertje er wat stroop op kunnen doen (niet te vaak want dat is niet goed voor de tanden) Als het dan gelukt is belonen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:55

Pennylichtje, ja, inderdaad. Knipoog

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:57

en... daar komen de pennyconclusies weer. De volgende die Penny roept is zelf penny!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:57

Oh, je zou versteld staan van hoe "dom" veel mensen zijn die op een manege les krijgen of misschien beter gezegd hoe dom de manege-eigenaren zijn. De basis van paardenrijden is toch communiceren met je paard? Besteed daar dan eens wat aandacht aan in een les of tijdens het opzadelen. Kan me echt zó boos maken over mensen die paarden zo (vaak uit onwetendheid) behandelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:59

Dan ben ik maar lekker een penny. Koe

Edit: Gelukkig dat veel neit alles is, want dan zou ik ook dom zijn. Vork

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:59

chevax schreef:
Oh, je zou versteld staan van hoe "dom" veel mensen zijn die op een manege les krijgen of misschien beter gezegd hoe dom de manege-eigenaren zijn. De basis van paardenrijden is toch communiceren met je paard? Besteed daar dan eens wat aandacht aan in een les of tijdens het opzadelen. Kan me echt zó boos maken over mensen die paarden zo (vaak uit onwetendheid) behandelen.

hier kan je dus de leerlingen niets verwijten. Het is aan de instructeurs om het de onwetende (niet domme) kinderen alles te leren over paarden. Maar dan ook echt alles. Sommige maneges hebben dan ook poetslessen en noem maar op terwijl een andere manege alle paarden all klaar hebben staan als een jonge ruiter aankomt.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 21-05-07 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:00

Ik ook, Chevax, en die boosheid uit ik dus ook. Want het barst van dat soort maneges, instructeurs en lesruiters. Dat is gewoon een feit en dat is al erg genoeg.

Ik wil ze niet allemaal over 1 kam scheren, maar ik ken bijvoorbeeld niet een goede manege waar ze hier aandacht aan schenken. Niet EEN!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:01

Is waar, je kunt het de leerlingen niet (altijd) verwijten. Maar zij moeten dan ook niet denken dat ze alles weten en dat zelfinzicht mis ik wel eens bij leerlingen (jonge en volwassenen).