afgeschoren manen wat voor punt voor verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joki

afgeschoren manen wat voor punt voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:20

Ik wilde officieel gaan starten, maar vandaag heeft de eigenaresse van mijn bijrijdpaard de manen afgeschoren (zonder dat ik hiervan wist). Wat voor een punt geef je als jury nou bij verzorging hiervoor. Het gaat trouwens om een kwpner

BertinaBvd

Re: afgeschoren manen wat voor punt voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:21

een kennis van mij rijd ook met een kwpner met "fjordenkapsel"
zij krijgt gewoon 8 en voor de verzorging.......

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 19:23

het punt is niet alleen bedoeld voor de manen! Er wordt veel meer in het cijfer meegenomen (jammer dat er juryleden zijn die er een standaard 7 voor geven Verdrietig ) afgeschoren manen is ook gewoon toegestaan!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 19:25

ja dat weet ik en daar zorg ik ook wel voor maar het staat hem erg lelijk dus daarom mijn vraag

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 17:18

een vriendin van mij hebt ook ooit een paard gehad waarvan alle manen eraf waren ma die had dan ook enorme last van zomerexceem ma ze kreeg wel gewoon een 7 of een 8.. en 't gaat gelukkig niet alleen om de manen maar om alles eigenlijk.. uiterlijk van jou en je paard.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 11:20

Ik geef standaard een 8, tenzij er iets mankeert (voetjes niet gewassen oid). Voor afgeschoren manen zou ik een 7 geven al de rest netjes in orde is. Het is toch veel minder werk dan.

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:56

ik heb dan een bont paard. nou ik had héél veel moeite gedaan om der wit te krijgen enz.. en had echt moeite om er knotjes in te krijgen omdat ze hele dikke manen had (was op allereerste wedstrijd) ma ik kreeg wel een 5 voor de verzorging dat vond ik zo dom..

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 12:58

volgens mij mag je bij ieder paard de manen afscheren of het nou heel mooi is of niet. Je mag geen manen los laten hangen als je geen paard hebt waarbij de manen tot de typische raskenmerken behoren. Maar ik kan me voorstellen dat je geen 8 krijgt voor je verzorging als je een paard met geschoren manen hebt.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 15:44

je mag de manen wel los laten toch??
als ze maar van gelijke lengte zijn...dacht dat ik dit gelezen had in het regelement.

ik vlecht altijd me paard wel alleen voor springen niet

joyca23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:16

Het lijkt me dat ze er geen lageren punten voor geven. K bedoel, stel dat je een exemer hebt en je ze afscheert om het afschuren te voorkomen...

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:36

Ariannne schreef:
volgens mij mag je bij ieder paard de manen afscheren of het nou heel mooi is of niet. Je mag geen manen los laten hangen als je geen paard hebt waarbij de manen tot de typische raskenmerken behoren. Maar ik kan me voorstellen dat je geen 8 krijgt voor je verzorging als je een paard met geschoren manen hebt.

En waarom niet? Als je je paard toch netjes gewassen en verzorgd hebt en hij is in goede wedstrijdconditie, dan is het toch goed.
Er staat in de reglementen ook dat het mag dus ....
Mijn dochter heeft een pony met licht zomerexceem en daarom hebben we zijn manen afgeschoren zodat hij niet gaat schuren. Ze krijgt heel vaak een 8 voor de verzorging en terecht. Het is een schimmeltje dus veeeeeeeel waswerk maar hij ziet er altijd uit om door een ringetje te halen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:46

Waarom niet? Nou, ik zou me kunnen voorstellen dat invlechten wel even heel wat meer werk is en dat er dus jury's zijn die niet zozeer een punt minder geven omdat de manen geschoren zijn, maar wel een punt meer geven voor netjes ingevlochten vanwege het werk dat daarin gestoken is. Jammer alleen dat er meestal andersom wordt geredeneerd.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 23:53

Invlechten is inderdaad meer werk en als dat mooi gedaan mag dat best beloond worden, alleen is er die keus niet altijd en het punt voor verzorging gaat over de gehele optoming, verzorging en conditie van het paard (+ ruiter) dus niet alleen over het invlechten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 05:03

Dat snap ik, maar mijn punt is dus: ANDERSOM denken: niet kijken wat de ruiter níet heeft gedaan (invlechten of dit nu mogelijk is of niet, sokjes wassen, etc etc) maar belonen waarvan duidelijk te zien is of er tijd aan is besteed.

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 09:49

Idd, daar heb je gelijk in maar dan kun je dus ook belonen dat een paard duidelijk uitgebreid gewassen is (zeker een schimmel), het harnachement blinkt als een spiegel, de ruiter keurig gekleed is met glimmende laarzen enz.
Dat is ook veel werk en dat mag ook beloond worden, niet alleen het invlechten (heb ik trouwens in een half uurtje gedaan en dan heeft ie hele mooie roosjes dus bij mij duurt dat niet zo lang).

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:33

ik ben een keer beloond met een zes voor de verzorging. De jury zij dat ze de combinatie niet zo aansprekend vond. Alles was gewassen gepoetst en gevlochten. ik was erg teleurgesteld want had zoiets ook nog nooit meegemaakt. Heb met haar nog gediscussieerd hierover. Heb haar uitgelegd dat de lol van een wedstrijd voor mij ook de dag ervoor wassen en poetsen is. dat vind ik heerlijk om te doen dus mijn verzorging is echt goed. Dat zij het er dan niet zo mooi uit vindt zien (en zij alleen want anders heb ik eigenljk altijd een 8 en soms een 7) vind ik eigenlijk niet voldoende reden om dan een 6 te geven. Als tegencommentaar zij zij vervolgens dat ik met een 7 voor de verzorging 179 punten zou hebben en dat is net geen winstpunt dus had ze maar een punt van de verzorging gekort omdat ze 179 punten zo sneu vond. Nou ik snapte er niets meer van

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 10:28

Suzanne37 schreef:
Idd, daar heb je gelijk in maar dan kun je dus ook belonen dat een paard duidelijk uitgebreid gewassen is (zeker een schimmel), het harnachement blinkt als een spiegel, de ruiter keurig gekleed is met glimmende laarzen enz.
Dat is ook veel werk en dat mag ook beloond worden, niet alleen het invlechten (heb ik trouwens in een half uurtje gedaan en dan heeft ie hele mooie roosjes dus bij mij duurt dat niet zo lang).

Heb je een foto??? Lijkt me echt heeel mooi eruit zien Knipoog

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 11:20

Waarvan een foto: van het gewassen paard, van de glimmende laarzen van de ruiter, van de afgeschoren manen van de schimmel of van de mooie roosjes Pling Knipoog

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 12:44

Ik denk dat ze zulke vlechtjes bedoelt?
Afbeelding

Is trouwens ook in een half uur gedaan haha

Suzanne37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:28

Zo ziet het er bij mij ook uit. Bedankt! Hoef ik geen foto meer te plaatsen Knipoog

primagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:20

Haha, mooi joh!!! Haha!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 10:35

ik doe er nog niet eens een half uur over en regelmatig sta ik paarden/ponies van anderen te vlechten. vind het gewoon leuk werk om te doen.

juist omdat mijn kwpner een fjordenkapsel heeft(die trouwens secuur knipwerk vereist om hem snaar strak te krijgen) zorg ik ervoor dat zijn voorpluk mooi ingevlochten is vanaf bovenaan en dat zijn staartvlecht erg mooi is. willem glanst altijd, mijn eigen voorkomen is netjes in orde en zijn 2 witte voeten zijn ook spierwit. ik zorg dat zijn oren en baard netjes bijgeknipt zijn(tot 2 cm, ik hou niet van kale smoelen Haha!) en heb altijd een 7 of 8
de rest met gevlochten paarden hebben nooit andere cijfers dan mij.
dus ja, juist om te compenseren dat hij geen roosjes heeft zorg ik dat er op de rest nix aan te merken is Haha!

Roos91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:49

Dat staat wel in het proevenboekje, dat weet ik wel Clown Maar weet niet meer goed wat erbij stond.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:12

Als je bij mij in de ring rijd en alles ziet er gewoon netjes uit krijg je een 7 of 8, geen punten in mindering

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 17:07

Mijn paard had geschuurd en om het nog een beetje fatsoenlijk te krijgen is ook de schaar erin gegaan, het stond best normaal. Heb voor al mn proeven een mooie 8 voor verzorging gehad, geen probleem dus Haha!