Wat zouden jullie met een 3jarige allemaal doen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Wat zouden jullie met een 3jarige allemaal doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:47

Sinds 18-05 ben ik een trotse eigenaar geworden van een ondeugende jonge Haflinger ruin van 3 jaar (16-02-04).
Hij is sinds februari ingereden. Voordat ik hem gekocht heb had ik natuurlijk even gereden. Stap, draf gaat al goed de galop vindt hij nog erg moeilijk en recht rijden vooral haha.
Hij is ook een beetje happerig. Als ik met hem naar het poetshok wil en ik maak hem vast dan aan het halster aan de ene kant en de andere kant dan loopt hij de hele tijd de schoppen met zijn voorbenen en een beetje te stijgeren en stil staal pfff dat kan die al helemaal niet.
Hebben jullie hier tips voor? Ik denk gewoon zelf veel oefenen. Vinden jullie dat ik hem juist moet afstraffen als hij loopt te trappen met zijn voorbenen of juist negeren...?

Met het longeren valt hij ook helemaal naar binnen en de zweep vindt hij niet echt boeiend oftewel dat maakt hem niks uit.

Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee om zouden gaan?

sokje

Re: Wat zouden jullie met een 3jarige allemaal doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:55

Ik zou hem zéker afstraffen. Hij is nog jong en moet nog veel leren. Dus als je nu consequent bent heb je daar nog jaren plezier van.

BandoBB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:56

veel oefenen en toch wel een tik geven als hij schopt, daarlijk doet hij het altijd als je nu niet streng bent.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:58

Consequentie is hier de truc die je toe moet passen. Ik zou je adviseren om grondwerk met je paard te gaan doen, zodat jullie band kan groeien, jij leert om consequent te zijn en je paard een algemene opvoeding krijgt. Ik heb dat met mijn jonge paard ook gedaan en heb er veel profijt van. De basis dingetjes zoals stilstaan bij het zadelen, voetjes geven, om gaan enz. zijn er een stuk beter door geworden en ik heb een hele fijne band met mijn paard ontwikkeld.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:02

ik ben sinds 2 maanden zelf ook met een 3 jarige haflinger merrie bezig. ze heeft wel een strenge hand nodig want probeerd alles uit maar we zijn veel verschillende dingen aan doen en ze pakt het super op en vind alles leuk. we rijden buiten dwars door het dorp Haha! we hobbelen in de bak vooral op de midden lijn oefenen met het recht lopen idd en nu zijn we balkjes aan het draven (springen) om haar der benen meter op te laten tillen. was haar ook 1 x in de week als het even mee zit

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:43

ik zou gewoon veel met hem omgaan...
hem een tikje geven als hij iets doet wat niet mag (de dingen die je noemde dus). hij mag die tik best voelen. het is een cool paardje dus het kan niet zo heel veel kwaat als hij een beetje voelt. als ik jouw was gewoon de dingen die die moeilijk vind blijven herhalen maar dingen die hij leuk vind tussendoor zodat hij niet helemaal gek wordt. gewoon consequent zijn en dan kom je er wel:D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 15:52

Oke dankje.

Dan had ik eigenlijk ook nog een vraagje. Hoelang vinden jullie dat je met een 3jarige mag rijden. Ik dacht zelf aan max 30min en hoelang longeren en zouden jullie een slof gebruiken met het longeren of pessoateugel? En tijdens het longeren heeft iemand nog tips om hem naar buiten te krijgen, want hij valt helemaal naar binnen en de zweep dat helpt ook niet.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:17

laat er eens iemand naast lopen...ik denk dat hij het dan wel gaat leren (met veel gedult...) diegene moet de 1e keer bij heel dicht bij hem in de buurt blijven en steeds een beetje verder weg gaan lopen tot ze bij jouw in het midden staat...
als hij dan weer naar binnen komt begin je weer opnieuw. stel hij loopt gewoon door hem of haar heen dan mag degene die langs hem loopt hem best een tikje met een zweepje geven hoor

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:46

Ik vind dat je een 3 jarige helemaal nog niet hoort te rijden. Een 3 jarige is zowel mentaal als lichamelijk nog niet klaar om bereden te worden. Met zo'n jong paard kun je beginnen met longeren!

Als je dan toch perse wil rijden, niet meer dan 15 tot 20 minuten en dan alleen rustig stap en drafje. Geen stelling vragen, maar veel overgangen. Geen kleine wendingen ed. En niet meer dan 3x per week. En al helemaal geen hulpteugels. Zorg voor een goede les. Als je nu al moet beginnen met hulpteugels, hoe moet het dan als hij 10 is?

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:42

Mijn advies: (vooral uit eigen ervaring), neem iemand erbij die je helpt en begeleid zodat je weet wat je moet doen en wat goed en slecht is voor je paard en voor jezelf. Het is nog een jong dier wat nog veel moet leren en voordat je het verkeerd doet en het niet meer goed komt kan je beter voorkomen dan genezen.

Even offtopic: Lijkt erop dat het een stuk beter met je gaat, ben blij voor je Haha! , geniet van de mooie dingen in het leven!!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:44

ik zou op een 3 jarige nog niet eens rijden (ik heb ook een 3-jarige, net een halve maand ouder dan jouw paardje en daar rijdt ik echt nog niet op).

ik zou vooral grondwerk doen en eerst aan de lange lijnen gaan werken als ik jouw was. als ze aan de lange lijnen kan, kent ze het stuur ook straks, en ook de commando`s stap, ho, draf, en als jij een goede conditie hebt ook galop;)

verder veeeeel grondwerk...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:29

ik stap nergens op als ze nog geen vier zijn , boeit me niet wat voor ras het is , maar vier is voor mij de minimale leeftijd voor beginnen met inrijden

kwa opvoeding, ik zou persoonlijk schrapen etc compleet negeren
als ze bijten , dat zou ik zeker wel corrigeren
maatr druk onhebbelijk gedrag zou ik zo veel mogelijk negeren , eventueel zelfs weglopen, opzij stappen met je rug ernaartoe
zodat irritant gedrag niet beloond word met aandacht, al is die aandacht positief, of negatief
op het moment dat ie gewenst gedrag laat zien , belonen met positieve aandacht

alleen gevaarlijk gedrag corrigeren met stem en lichamelijk contact (bijten, gericht uithalen met benen en stijgeren etc)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 22:37

vervelend gedrag als schrapen kan je het beste negeren, negatieve aandacht is ook aandacht en als je reageert is de kans groot dat hij het aanleert. het verhaal klinkt alsof je echt nog te maken hebt met een veulen, niet recht kunnen lopen nog, speels onrustig gedrag... ik zou zowiezo nog niet eens dénken aan hulpmiddelen als de pessoa of slofteugel. het verhaal klinkt er nog het meest naar dat je goede begeleiding nodig hebt. het op de volte houden, en het vergroten en verkleinen van de volte bij het longeren zijn echte basisdingen als je met een jong paard wilt werken. ik denk dat je meer hebt aan goede begeleiding en instructie dan aan tips van bokkers.

grondwerken kan je zowiezo altijd doen, dit zorgt ook voor rust tussen jullie beiden, en dan wordt hij vanzelf ook rustiger in het koppie. je zult zien dat het stilstaan dan wel lukt. vraag stilstaan in het begin vooral niet te lang, begin echt met één enkele seconde, en beloon dat. gaat het goed, vraag dan eens twee seconden. bouw het rustig uit, niet ineens van één naar tien seconden, dan krijg je een terugval. maak het hem makkelijk, hij is nog jong.

verder is drie keer per week een kwartiertje rijden echt wel genoeg, een haf groeit laat uit (net als alle zwaardere rassen en natuurpaardjes). ik zou voornamelijk werken aan de basis, wandelen, eenvoudig longeerwerk, korte poetsbeurten, in het begin gewoon los in een box, zodat hij ervoor kan kiezen om te blijven staan. dan leert hij op een gegeven moment zélf dat stilstaan makkelijker is, en hoef je er zelf geen moeite voor te doen. bovendien gaat je paard op die manier meedenken, en zoeken naar wat je vraagt.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 08:01

Oke dankje voor de tips.
Ja hij was al ingereden toen ik hem gekocht had. Maar gisteren en die dag daarvoor ben ik gewoon met hem gaan lopen ik er naast en elke keer halt houden en weer verder stappen, maar elke keer als ik wil dat hij stopt dan doet hij dat ook heel braaf, maar als ik hem wil aaien op zijn hals dat hij braaf is of waar dan ook probeerd hij mij te bijten en wilt hij niet meer stil staan. Dit gedrag vertoonde hij helemaal niet toen ik vorige woensdag ben gaan kijken hij is echt totaal veranderd een heel ander paard is het geworden. Is dit normaal of is het gewoon nog omdat hij net verhuisd is ect...

Ja ik heb vandaag ook afsproken met iemand die mij verder hierbij helpt. Die werkt trouwens daar ook waar mijn paardje staat...

SouterQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:08

je zegt het zelf al heel vele oefenen en voral laten zien dat je hem vertrouwt dan gaat het al een stuk makkelijker ! maar haflingers zijn wel pittig hoor!! supper sterk

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 10:12

Ik zou hem nog lekker op de wij late,

alles rustigaan opbouwen en dan met 4 jaar beginnen met rijden

Niky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 12:11

Ik heb ook een 3jarige haf ruin. (heb hem sinds zijn 8 maanden Lachen ).
hij staat momenteel al een tijdje bij iemand die hem zadelmak maakt en de basis bijbrengt. nog 2 weekjes en hij mag waarschijnlijk naar huis!
In overleg met degene die hem nu traint is het dan verder de bedoeling om een 3 keer in de week te werken, rijden of longeren, waaronder 1x maal les. en met rijden bedoel ik dan een 5 minuutjes in de bak en verder buiten gaan wandelen, veel stappen en af en toe een stukje draf. buiten kan je evengoed het sturen, gas geven en remmen oefenen Haha! .
ook af en toe nog eens aan de hand gaan wandelen.
ik denk niet dat dit een te zware planning is voor hem. zolang hij er maar plezier in blijft hebben en ik ook natuurlijk Lachen

LiannetJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:01

Als een paard 3 is zou ik beginnen met longeren, later als ie er klaar voor is leren berijden.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:46

[quote="_Cynthia_"]Oke dankje voor de tips.
Ja hij was al ingereden toen ik hem gekocht had. Maar gisteren en die dag daarvoor ben ik gewoon met hem gaan lopen ik er naast en elke keer halt houden en weer verder stappen, maar elke keer als ik wil dat hij stopt dan doet hij dat ook heel braaf, maar als ik hem wil aaien op zijn hals dat hij braaf is of waar dan ook probeerd hij mij te bijten en wilt hij niet meer stil staan. Dit gedrag vertoonde hij helemaal niet toen ik vorige woensdag ben gaan kijken hij is echt totaal veranderd een heel ander paard is het geworden. Is dit normaal of is het gewoon nog omdat hij net verhuisd is ect...

je paard is op vreemd terrein en is dus onwennig/ander paard,duidelijkheid is belangrijk en de oefensessies kort houden.
denk er wel aan dat je pony voldoende beweging krijgt en dus niet met te veel energie de moeilijke oefeningen moet doen.

als haf is ingereden kan je 2 a 3 x een 20 minuutjes rijden,longer even ervoor,veel geduld en duidelijk zijn.

ik heb ook een 3 -jarige ruin die gewicht,zadel en hoofdstel kent en nu proffesioneel met dubbele longe verder wijsgemaakt wordt.
met hem zal ik straks 2 x in de week gaan rijden.

Danii16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 20:18

rustig aan opbouwen.
2 a 3 x per week er evne op gaan zitten & rijden ( 15 a 20 min)
verder longeren en stappen.
Dan zou ik een x extra per week gaan rijden..
tot je bij de 5 x bent..
en dan steeds iets langer.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:01

Consquent zijn in de omgang en netjes opvoeden nu daar heb voor altijd plezier van.
Wat niet mag ook duidelijk aangeven dat het niet mag!

Qua rijden vind ik ook dat een 3 jarige eigenlijk nog niet hoort te werken.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:31

Misschien kun je een stuk van de bak afzetten en het wegdrijven met de longeerzweep oefenen zodat hij er niet doorheen zal vallen? Of met dubbele longe gaan longeren zodat je hem zelf op de cirkel kunt houden en hij niet naar binnen kan vallen. Ik rijd zelf 3x per week ongeveer 25 min op mijn 3 jarige haflinger, waarvan zeg maar 20 min. stap en de andere 5 minuten kleine stukjes draf en een enkel pasje galop. Ik rijd hem dan buiten om hem zo veel rechtuit te laten lopen en balans te vinden. Buiten leren ze vaak erg snel bij omdat het zo leuk voor ze is. Ik corrigeer schrapen altijd wel; ik negeer het even maar gaan ze door dan krijgen ze een waarschuwing en anders een tikje/duwtje o.i.d. Stilstaan (met poetsen etc) vind ik op 3jarige leeftijd nog niet zo belangrijk, vaak loop ik even met ze mee heen en weer als ze wat drentelen; ze gaan vanzelf stilstaan en dan beloon ik ze. Hier moet je wel vooruitgang in boeken door er goed op te letten. Bijten straf ik absoluut af en happen vind ik net zo erg! Het is erg aannemelijk dat je pony wat anders is bij jou door de verhuizing en omschakeling naar nieuwe eigenaar.
Met consequent zijn kom je er wel, veel succes!

Promis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:12

longeren met een zadel op lijkt me een goed idee om een beetje te oefenen en ook vertrouwen in jou te krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 23:20

BarSjoe schreef:
Consquent zijn in de omgang en netjes opvoeden nu daar heb voor altijd plezier van.
Wat niet mag ook duidelijk aangeven dat het niet mag!

Qua rijden vind ik ook dat een 3 jarige eigenlijk nog niet hoort te werken.

je vergeet: wat WEL mag óók (en vooral) duidelijk aangeven!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 17:18

Beetje loze vraag Lachen Afstraffen natuurlijk! Een paard hoort stil te staan, hoe jong of oud hij ook is. Gewoon een stukje opvoeding!
Wanneer ie een stapje naar voren doet, hem een stapje terug zetten, wanneer ie naar achter gaat, weer naar voren zetten enz. Met afstraffen bedoel ik niet direct 'slaan' maar het voorbeeld wat ik net genoemd heb: dit wordt niet als prettig ervaren Knipoog.
Heel veel oefenen, en wel opbouwen; het stilstaan. Eerste keer laten stilstaan tot dat hij echt stil staat en telkens die periode van het stilstaan dus uitbreiden. Direct te lang willen laten stilstaan kan juist negatief uitpakken.