Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Monica_86

Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 23:48

Nou de titel zegt het al, mijn pony zit vaak te happen in je kleren, halsters, hoofdstel, deken maakt niet uit wat... Als hij vaststaat, in halstertouw bijten, palen etc. en wat voor spul ik er ook opsmeer, het werkt allemaal niets.

Heb al tal van dingen geprobeerd maar niks werkt, flinke tik op de neus en steeds weer herhalen en bedenk het maar...

Het is ook niet zo dat hij het op een gemene manier doet, hij hapt gewoon steeds, niet dat hij bijt ofzo.. Heb gehoord dat ze als veulen hem vaak in t-shirts lieten sabbelen omdat ze dat grappig vonden Verward .

(tips als muilkorfen of vastzetten als hij een deken op heeft zijn geen opties)

Ik hoop dat iemand mij een goede tip kan geven, want ook echt gaat werken Lachen

Alvast bedankt!

Opatouche

Re: Hoe leer je het beste happen/bijten af??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 23:54

Heey
Ik denk dat als hij het vroeger heeft gemogen het moeilijk af geleerd krijgt en mijn pony is vroeger ook erg veel op zijn hoofd geslagen daardoor erg schuw geworden en hij laat bij na niemand aan zijn hoofd komen alleen met hoofdstel of halster aan doen lukt het en mij ook omdat hij mij heel goed kent maar het lukt niet veel mensen dus je moet daar wel mee uitkijken
Maar je krijgt het denk ik moeilijk afgeleerd

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 23:55

Opatouche schreef:
Heey
Ik denk dat als hij het vroeger heeft gemogen het moeilijk af geleerd krijgt en mijn pony is vroeger ook erg veel op zijn hoofd geslagen daardoor erg schuw geworden en hij laat bij na niemand aan zijn hoofd komen alleen met hoofdstel of halster aan doen lukt het en mij ook omdat hij mij heel goed kent maar het lukt niet veel mensen dus je moet daar wel mee uitkijken
Maar je krijgt het denk ik moeilijk afgeleerd

jah precies, heb het al op zoveel manieren geprobeerd en het is ook stuk minder geworden maar toch blijft het... Heel irritant, vooral met opzadelen, borstelen, ernaast lopen etc

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 10:56

gewoon consequent blijven. dus iedere keer een tikje om zijn neus en nee zeggen. dit moet je wel elke keer doen. laat je het bijten de ene keer wel toe, en de andere keer niet, dan snapt je paard echt wat jij bedoelt met af en toe die tik. je moet hem niet hard slaan, want dan worden ze inderdaad kopschuw, maar een corrigerend tikje geven en dus goed volhouden. het zal een tijdje duren, maar als je volhoudt komt het wel goed.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-07 13:00

dolor schreef:
gewoon consequent blijven. dus iedere keer een tikje om zijn neus en nee zeggen. dit moet je wel elke keer doen. laat je het bijten de ene keer wel toe, en de andere keer niet, dan snapt je paard echt wat jij bedoelt met af en toe die tik. je moet hem niet hard slaan, want dan worden ze inderdaad kopschuw, maar een corrigerend tikje geven en dus goed volhouden. het zal een tijdje duren, maar als je volhoudt komt het wel goed.

dankje Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:10

waarom gelijk weer dat tikje? waarom doet hij het? vindt hij het prettig om iets in de mond te hebben, is hij snel onrustig of zenuwachtig, of verveelt zij zich juist snel?

verder, leer hem 'los', en 'vast', net als je een hond dit kunt leren. als je dat goed kunt bevestigen, en hij pakt iets beet, dan zeg je 'los'. dit net zolang, en net zo consequent, tot hij er genoeg van krijgt en het niet meer probeert.

bedenk ook, dat als het 'sabbelen' aangeleerd gedrag is, je dit niet zomaar kunt straffen. je paard weet niet dat het fout is, heeft geleerd dat mensen het leuk vinden, en zal je niet begrijpen. verder beschrijf je dat het niet uit kwaadaardigheid is, dus waarom dan straffen? geef hem een alternatief, leer hem iets in de plaats van het sabbelen te komen.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 00:18

Ik denk dat het pure verveling is, omdat hij het nooit anders geleerd heeft. Maar hoe leer ik hem dat los en vast? Als hij in iets bijt dan los zeggen tot hij loslaat en dan belonen?

En wat bedoel je met een alternatief? Als hij naast me moet lopen, vaststaan met borstelen zonder te happen, welk altenatief kan ik dan bieden?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:24

je kunt hem bijv. leren targetten, dan leert hij je hand aan te raken (als je dat vráágt, anders niet) met zijn neus of bovenlip. zonder happen of likken. als hij dan onrustig is geeft hij dat aan door je aan te raken met neus, ipv te happen. verder zou je nog kunnen zoeken naar de oorzaak, maar ik betwijfel of die ernstig genoeg is om er wat mee te doen.

negeer het happen in dingen als je er niet om vraagt in ieder geval, ruk geen touw uit zijn mond oid, maar negeer, kijk niet naar hem, doe of hij er niet is met zijn snuit. pas als je het vraagt mag hij aanraken, en dat beloon je dan ook uitvoerig. hij zal vanzelf mee gaan denken, en erachter komen dat het hem alleen wat oplevert als jij het vraagt, anders niet.

dmv grondwerk kan je hem ook bijv. leren stil te staan (zo min mogelijk bewegen, en poseren, dus hoofd naar voren houden bijvoorbeeld). hiervoor kan ik het boek van Inge Teblick aanraden, staan vele leuke en nuttige oefeningen in!

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 00:27

okay dankjewel Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 00:36

overigens komt dit bij haflingers vaak voor, meer dan bij het gemiddelde ras. heeft te maken met hun 'natuurlijke' achtergrond, onder andere. maar 'af te leren' is het zeker.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 00:54

merrieveulen schreef:
overigens komt dit bij haflingers vaak voor, meer dan bij het gemiddelde ras. heeft te maken met hun 'natuurlijke' achtergrond, onder andere. maar 'af te leren' is het zeker.

ik hoop het, ga het proberen met jouw tips Lachen
Nogmaals heel erg bedankt Haha!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 01:13

Merrieveulen geeft erg goeie tips; mijn paard is ook een happerd, en zijn manier van zich uiten is dan ook via de mond.
Dus in situaties waarin hij zich onzeker of zenuwachtig voelt (bijv. bij de hoefsmid, ik noem maar wat) kan hij gaan happen.
Hij beet in jassen en konten (als je gebukt stond), dekens (die gebruik ik niet meer of haal ik eraf na het rijden, blijkbaar heeft hij geen behofte aan een deken) halsters, hastertouwen maakte hij gewoon de knoop los etc

Ik was ook begonnen met telkens een tik te geven, maar hoe meer ik tikte, hoe meer hij ging happen, het werd op een gegeven moment gewoon een strijd.

Ik heb toen op een gegeven moment een soort 'grens' afgesproken, dat ik het negeer als hij hapt in dingen die niet stuk kunnen (halstertouw, paal) en ik beschouw het ook als mijn eigen schuld als hij zijn touw weet los te knopen.
Happen in mij mag niet, met zijn mond aanraken eventueel wel en hij weet nu héél goed de grens.
Zodra hij ging happen dan irriteerde ik hem door zijn lip te pakken en terug te 'happen' maar dan net iets langer dan dat hij het leuk vond

Als er iets 'engs' gebeurt zoals de hoefsmid, dan zorg ik dat hij wat hooi te knabbelen heeft of desnoods in het touw kan happen.

Naar mij hapt ie eigenlijk niet meer sinds ik ben opgehouden met tikken en het ben begonnen te accepteren als deel van hem in plaats van ertegen te vechten.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 07:43

Hem een keer een goede smeer geven!
Klinkt heel erg hard, maar je pony moet wel weten
wat die mag of niet mag Knipoog . Deed mijn pony ook, na het een week
lang telkens warschuwen bij wegzetten etc niet hielp. Een goeie klap tegen de neus gegeven en ze doet het nooit meer weer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:38

Liins schreef:
lang telkens warschuwen bij wegzetten etc niet hielp. Een goeie klap tegen de neus gegeven en ze doet het nooit meer weer.

heel apart... waarom geweld gebruiken als je paard het niet uit agressie doet? jij wilt je paard overal aanraken, en er een band mee, maar hij mag jou niet aanraken? een paard is een paard, en gebruikt andere aanrakingen dan de mensen. dat hij op deze vriendelijke manier contact met je zoekt, is zeker niet iets om af te straffen. bijten is iets totaal anders dan hier in dit topic beschreven wordt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 12:36

Mijn mening is: pas als de grens duidelijk is , en hij gaat eroverheen, dan kan je hem een keer een tik geven.
Dan weet hij dat hij zojuist te ver ging. Nu nog niet.
Wel meteen binnen 3 sec. en het hoeft niet hard.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:34

Ik denk dat prikken beter werkt dan slaan. De neus is erg gevoelig. Je moet wel uitkijken voor je vinger natuurlijk maar telkens als hij met zn hoofd naar je toe komt om te happen prik je hem aan de zijkant van zijn mond. Doet geen pijn maar is vooral irritant.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:41

Bij happende paarden geef ik vaak snel met m'n voet een tikje tegen het been. Niet schoppen, gewoon aantikken. Het paard raakt daardoor afgeleid. Na een paar keer zie je ze gaan nadenken, 'ik wil eigenlijk happen' en dan kijken ze ook al naar hun been, daar gaat straks iets gebeuren Haha!
Na 3-4 keer snappen ze het vaak al prima en happen ze helemaal niet meer Lachen
Van tikken tegen het hoofd worden ze vaak alleen maar hoofdschuw, en het bijten leren ze meestal ook niet af

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 12:20

Bedankt allemaal Knipoog

Alleen merrieveulen jij zegt je moet het negeren, maar hoe kun je het negeren als bijv. hoeven uitkrabben en hij loopt hele te klooien bij je kont of zoals vanmiddag met halster omdoen, als ik het negeer dan blijft hij maar doorgaan...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:08

Negeren kan je ook maar toelaten tot een bepaald niveau...
Gericht bijten/happen naar jou zou ik absoluut niet toelaten.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-07 13:12

inderdaad, want hij doet het niet omdat hij nerveus is of bang.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:32

merrieveulen schreef:
Liins schreef:

heel apart... waarom geweld gebruiken als je paard het niet uit agressie doet? jij wilt je paard overal aanraken, en er een band mee, maar hij mag jou niet aanraken? een paard is een paard, en gebruikt andere aanrakingen dan de mensen. dat hij op deze vriendelijke manier contact met je zoekt, is zeker niet iets om af te straffen. bijten is iets totaal anders dan hier in dit topic beschreven wordt.

Ben het hier zeker mee eens..... met geweld los je dit niet op. Je paard wordt er alleen maar bang van (kopschuw of iets dergelijks). Mijn fjord knabbelt ook graag op jassen, touwen, enz. Ik heb hem er nooit voor gestraft (want het is idd geen bijten zie hierboven!). Ik heb hem juist geleerd om los te laten (net als bij een hond dus). Zodra hij iets in zijn mond pakt, bijv. mijn jas, pakte ik het vlak onder zijn mond ook vast en zei ik "LOS". Zodra hij loslaat gaf ik hem een snoepje, intussen heeft hij goed door wat de bedoeling is en laat hij netjes los als hij aan iets zit wat niet mag. Echt afleren lukt niet denk ik maar als je het op zo'n manier oplost ben je al veel verder. Ook laat ik het wel toe dat hij op zijn touw knabbelt, dan heeft hij tenminste iets waar hij wel op mag knabbelen. Dus nu zodra ik hem vastzet aan zijn touw begint hij er eventjes aan te knabbelen (tanden flossen noem ik het! Haha! ). Omdat ik er weinig aandacht aan besteed is het nu wel een stuk minder geworden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Mea op 22-05-07 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:35

Het is meer, dat als je pony het echt doet uit boosheid. aandacht trekkerij etc. Mijn pony beet ook altijd, voor aandachttrekken enzovoort. Ook beet ze als ik net wegwas geweest met het andere paard en ik langs haar stal heen liep. GEwoon puur van laat me eruit.

Post kwam idd wel een beetje hard over, hoe dat er staat. maar je pony moet wel weten wat die mag of niet mag.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:39

Orchid schreef:
Bij happende paarden geef ik vaak snel met m'n voet een tikje tegen het been. Niet schoppen, gewoon aantikken. Het paard raakt daardoor afgeleid. Na een paar keer zie je ze gaan nadenken, 'ik wil eigenlijk happen' en dan kijken ze ook al naar hun been, daar gaat straks iets gebeuren Haha!
Na 3-4 keer snappen ze het vaak al prima en happen ze helemaal niet meer Lachen
Van tikken tegen het hoofd worden ze vaak alleen maar hoofdschuw, en het bijten leren ze meestal ook niet af

Dit vind ik een slimme en vriendelijke manier om echt bijten af te leren!

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:40

Dit heb ik idd ook een tijd geprobeert Ja . Zachtjes een klein schopje geven tegen de neus. Maar dit werkte niet *LOL* . Volgens mij vond ze het alleen maar leuk! Clown

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 13:44

Liins schreef:
Het is meer, dat als je pony het echt doet uit boosheid. aandacht trekkerij etc. Mijn pony beet ook altijd, voor aandachttrekken enzovoort. Ook beet ze als ik net wegwas geweest met het andere paard en ik langs haar stal heen liep. GEwoon puur van laat me eruit.

Post kwam idd wel een beetje hard over, hoe dat er staat. maar je pony moet wel weten wat die mag of niet mag.

Ben het zeker met je eens om duidelijke grenzen te hebben tegenover je paard. Maar hem voor de kop slaan is niet de juiste manier vind ik. Het wekt eerder angst of agressie op bij je paard dan dat het respect voor jou krijgt.