Gelezen in de Paardensport

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wilma_L1

Gelezen in de Paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:07

Dag allemaal

Ik heb in de Paardensport een ingezonden stuk gelezen over een wedstrijdamazone die zeer teleurgesteld is over de punten die zij elke wedstrijd krijgt. Ik vermoed dat er meer wedstrijdruiters zijn die zich in dit stukje herkennen. Wat bij mij de meeste verwondering opriep was het antwoord. Hierin staat (citaat) "een getalenteerd paard die een oefening goed uitvoert meer punten krijgt dan een minder getalenteerd paard die de oefening vergelijkbaar uitvoert."
Ik kan mij hier alleen in vinden als het betekent dat het getalenteerde paard hoge punten krijgt (7 en 8 en zelfs 9) en het minder getalenteerde paard wat minder, maar zeker genoeg (6,7, en misschien een 8)!!!
In mijn beleving is het momenteel zo dat het getalenteerde paard een winstpunt rijd en het minder getalendeerde paard GEEN winstpunt kan rijden. Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn. Er zijn meer doorsnee amazones/ruiters en paarden, dan getalenteerde.

Houd het leuk voor iedereen en geef wat het waard is!

Ik wil heel graag jullie mening hierover lezen.

OdiEtAmo

Re: Gelezen in de Paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:47

Als een oefening niet voldoende wordt gereden getalenteerd paard of niet, dan wordt daar een onvoldoende cijfer aan gekoppeld.
Als een oefening voldoende wordt gereden, getalenteerd paard of niet, dan wordt daar een voldoende cijfer aan gekoppeld.
Lijkt me vrij logisch.

Ik denk alleen dat een getalenteerd paard de oefeningen er ook wat 'getalenteerder' uit swingt, vandaar dat de cijfers van dit paard ook wat hoger uitvallen.
Lijkt me ook vrij logisch, de oefening ziet er gewoon beter uit.

Een 'gemiddeld' paard wat de oefeningen gewoon voldoende uitvoert haalt gewoon een voldoende cijfer, dus getalenteerd paard of niet, winstpunten rijdt je dan toch wel.

Wilma_L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:22

Ik ben het helemaal met jou eens, alleen vraag ik mij af of de laatste zin die jij schrijft ook zo tot uiting komt.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:23

Hier is al een topic over (maar als amazone & fan van Groninger Paarden is mijn mening wel duidelijk denk ik Knipoog ).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:30

Wilma_L1 schreef:
Ik ben het helemaal met jou eens, alleen vraag ik mij af of de laatste zin die jij schrijft ook zo tot uiting komt.

Een jury kan het niet maken om een redelijk uitgevoerde oefening met een 4/5 te beoordelen als deze een 6/7 waard was.
Daar krijgen ze een hoop gedonder mee, van een hoop mensen. Knipoog

Wilma_L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:39

Het gaat mij niet zo zeer om of de stelling juist is. Ik wil graag de ervaringen van verschillende amazones/ruiters horen met talentvolle en minder talentvolle paarden. Krijgen talentvolle combinaties inderdaad cijfers die varieëren tot de 9 en rijden minder talentvolle combinaties een winstpunt als zij dat verdienen?
Ik hoor veel negatieve reacties op de cijfers die combinaties krijgen en na het lezen van het stukje in de paard en sport, ben ik erg benieuwd naar ALLEervaringen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:43

Ik heb meer het gevoel dat dit tussen de oren van de ruiters zit dan dat dit echt het geval is (uitzonderingen) daargelaten. Ieder (minder getalenteerd) gezond paard kan de oefeningen t/m Z leren uitvoeren en als je dit correct doet krijg je daar echt je punten wel voor hoor!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:46

SGWOllie schreef:
Ik heb meer het gevoel dat dit tussen de oren van de ruiters zit dan dat dit echt het geval is (uitzonderingen) daargelaten. Ieder (minder getalenteerd) gezond paard kan de oefeningen t/m Z leren uitvoeren en als je dit correct doet krijg je daar echt je punten wel voor hoor!

Ja

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:52

Het is natuurlijk wel zo dat de wat "betere" paarden sneller tactmatig in orde blijven en zich losserdoor het lijf kunnen bewegen.
Het verschil zit hem denk ik niet in voldoende en onvoldoende, maar in 6,7,of 8etc..

ER zijn nu eenmaal paarden die geen middendraf voor een 9 kunnen laten zien, maar voor maximaal een 6. Er zijn paarden die doen dat op hun sloffen. Haha! Haha!

Ik had pas een pony van 29 in de ring, die had wel winst, maar kwam echt geen middendraf voor een 8 uit. Bij hem was een 6 echt de max.

Maar elk paard/ruiter heeft zijn sterke kanten toch??

Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard dikke voldoendes kan halen in de stap.maar dat ik voor de middendraf (nog) blij mag zijn met een 6.

Het zij zo. Ik oefen en we hebben allemaal een grens op ons kunnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:02

Ik ben het ermee eens dat ook zoals nu gepunt wordt
een niet zo getalenteerd paard best winst kan halen... Tong uitsteken

Ik heb namelijk zo'n paard (tje)
een fjord, en dan ook nog 1 met ponygangen..
en nee geen sportfjord luxe type, een lekkere
bolle niet te dik, maar wel flink stevig...

Zwakke punten... midden en uitgestrekte gangen...
maximaal een 5 en als het super gaat misschien een 6..
middengalop gaat wel...

Sterke punten.... zijgangen!!! ja een fjord met als
sterke punt zijgangen... vooral goed in app.

Komt er dus doorgaans op neer dat ik een flinke berg
onvoldoendes scoor voor mijn uitgestrekte gangen..
en dat weer recht moet breien met de rest..
en dat kan dus gewoon!!!! (soms!)

17-05 hemelvaart 2 x geen winst, maar ik wel apetrots
op mijn paardje.. 2 x 201 pnt... (4 e en 2 e plaats)
Diertje is een maand ziek geweest,
heb nu pas weer 2 1/2 x soort van
serieus gereden! en ze doet haar stinkende best....

2 e proef deze maanden is voor ons alleen een soort hel!!!
2 x uitgestrekte draf..
2 x middengalop..
2 x uitgestrekte galop..
helaas barste Sjol tijdens uitgestrekte galop uit in een
hoestbui.. en tja dan moet je toch al heel snel je
eenvoudige wissel.. Tja en dan heb je een drafpas..
en dan zit je al gauw op een 4 of 5 ipv een 7....
En tuurlijk hadden we nog wel wat foutjes.
Maar ik was helemaal blij, dat ze het zo goed deed!
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 19-05-07 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:23

viewtopic.php?f=1&t=771474&hilit=

Mijn ervaring is ook dat het zo erg niet is. Zelf heb ik twee jury`s gehad die mijn Groninger voor een veel te dikke WPN`er aanzagen en hun ongenoegen uitten in de punten (en dan voel je het wel hoor). Dat is toch een tegenvaller. Bij de meeste jury`s is het echter geen (aanzienlijk) nadeel dat ik met een Groninger start. In de twaalf wedstrijden die we hebben gereden samen had hij bijna altijd winstpunten, al dan niet gepaard met prijzen. Mijns inziens ook verdiend, want het paard doet braaf wat er van hem wordt gevraagd. Onlangs ben ik zelfs eerste geworden tijdens een clubkampioenschap met een Groninger waar ik pas voor de tweede keer op zat. De jury kende ons 206 punten toe (13 meer dan de runner-up, die met een Z-paard ook in de L startte) en zei te hebben genoten van onze proef. Sjolvir, bij jouw paard is vermoedelijk goed te zien dat het om een fjord gaat Knipoog.

Toch zijn dit de praktijkvoorbeelden. Wat mij over dit stukje nog steeds stoort is dat een orgaan van de KNHS dit zo plaatst. Als de autoriteit op het gebied van de dressuur dit als theorie uitlegt is dit hoogst ongepast. In onze grondwet (artikel 1) staat dat discriminatie verboden is. Toch wordt er gediscrimineerd in Nederland, dat kun je simpelweg niet voorkomen (hoe vervelend ook). Het zou echter zeer ongepast zijn als er plotseling een clausule in de grondwet op zou duiken waarin gesteld wordt dat het acceptabel is om mensen die een prachtig CV hebben, en De Vries van achternaam heten, eerder een baan aan te bieden dan mensen die net zo`n prachtig CV hebben en El-Akchaoui als achternaam hebben. We weten dat het in sommige bedrijven gebeurt, maar het hoort niet.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:26

raket schreef:
Het is natuurlijk wel zo dat de wat "betere" paarden sneller tactmatig in orde blijven en zich losserdoor het lijf kunnen bewegen.
Het verschil zit hem denk ik niet in voldoende en onvoldoende, maar in 6,7,of 8etc..

ER zijn nu eenmaal paarden die geen middendraf voor een 9 kunnen laten zien, maar voor maximaal een 6. Er zijn paarden die doen dat op hun sloffen. Haha! Haha!

Ik had pas een pony van 29 in de ring, die had wel winst, maar kwam echt geen middendraf voor een 8 uit. Bij hem was een 6 echt de max.

Maar elk paard/ruiter heeft zijn sterke kanten toch??

Ik weet bijvoorbeeld dat mijn paard dikke voldoendes kan halen in de stap.maar dat ik voor de middendraf (nog) blij mag zijn met een 6.

Het zij zo. Ik oefen en we hebben allemaal een grens op ons kunnen.

Helemaal mee eens!
Het stukje in de paard en sport ging echter over het geen winstpunt kunnen rijden met een minder getalenteerd paard en dat is gewoon niet waard.

Edit: Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Miriam op 19-05-07 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:27

Uums schreef:
http://bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1 ... 474&hilit=

Toch zijn dit de praktijkvoorbeelden. Wat mij over dit stukje nog steeds stoort is dat een orgaan van de KNHS dit zo plaatst. Als de autoriteit op het gebied van de dressuur dit als theorie uitlegt is dit hoogst ongepast. In onze grondwet (artikel 1) staat dat discriminatie verboden is. Toch wordt er gediscrimineerd in Nederland, dat kun je simpelweg niet voorkomen (hoe vervelend ook). Het zou echter zeer ongepast zijn als er plotseling een clausule in de grondwet op zou duiken waarin gesteld wordt dat het acceptabel is om mensen die een prachtig CV hebben, en De Vries van achternaam heten, eerder een baan aan te bieden dan mensen die net zo`n prachtig CV hebben en El-Akchaoui als achternaam hebben. We weten dat het in sommige bedrijven gebeurt, maar het hoort niet.

Maar de ene turnster bijvoorbeeld heeft meer aanleg en talent dan ik. (zo niet alle turnsters Haha! )
Dan is het tocg logischer dat zij verder komt dan ik als stijve hark??
Zo is het paarden ook, heb je je lijf mee en heb je talent, scoor je beter.
Niet dat het onmogelijk is, je zult er alleen harder voor moeten werken.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:32

Op het moment dat een getrainde turnster tegen een stijve hark strijdt kan er geen sprake meer zijn van de vergelijkbare situatie uit het citaat. Het citaat bevat namelijk een tegenstrijdigheid.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:32

Als iets winstpuntwaardig is haal je, je winstpunt toch wel Ja
Alleen is het voor de een harder werken dan de ander, zoals hiervoor al enkele keren genoemt wordt.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 18:35

De stijve hark kan ook even lang getraind hebben, maar minder talent en aanleg.

Ollie, ik had alleen citaat bovenaan gelezen, daar ging het niet over wel of geen winstpunt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 20:05

feit is gewoon dat er staat dat een oefening vergelijkbaar wordt uit gevoerd en behoord dan dus gelijk gepunt te worden.

als de oefening niet hetzelfde wordt uitgevoerd punt je de betere uiteraard hoger. dat is logisch.

maar degene die bepaald of het winstpunt waardig is is die persoon in dat hokje en niet jijzelf. je kan het zelf nog zo goed of slecht vinden, de jury beslist.
en als de jurys al met zo'n instelling als het geciteerde zouden jureren, dan kunnen de minder kundige ruiters met de minder kundige paarden hun biezen wel pakken.

daar gaat het in dit hele verhaal om. gelukkig zijn er genoeg jurys die minder getalenteerde paarden wel waarderen en dan rij je idd ook gewoon je punten bij mekaar. niet alles hoeft een 8 te zijn.. althans niet bij mij, ik doe het voor 6en Haha!

maar ik vond het wel een heel raar antwoord, zeker omdat het van de knhs is.
kan mij herinneren dat op de dvd van de nieuwe proeven die arie harmoen melde dat bijv bij het wijken als je scherper schaart en dit correct uitvoert je meer punten kan krijgen dan een paard die wel tot de m gaat en netjes 5 pasjes doet. maar dat gaat dan niet om een vergelijkbare oefening. dat gaat om de moeilijkheidgraad.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:06

raket schreef:
Maar de ene turnster bijvoorbeeld heeft meer aanleg en talent dan ik. (zo niet alle turnsters Haha! )
Dan is het tocg logischer dat zij verder komt dan ik als stijve hark??
Zo is het paarden ook, heb je je lijf mee en heb je talent, scoor je beter.
Niet dat het onmogelijk is, je zult er alleen harder voor moeten werken.

Maar het wil niet zeggen dat een paard met wat simpelere bewegingen een stijve hark is hè?! Knipoog En als dit paard een oefening correcter uitvoerd, maar wat minder swingt vind ik dit toch meer punten waard dan een 'swinger' die de oefening niet goed laat zien.
En helaas...., ik heb het al vaak genoeg gezien, krijgt de 'swinger' meestal toch meer punten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:23

Uums schreef:
Op het moment dat een getrainde turnster tegen een stijve hark strijdt kan er geen sprake meer zijn van de vergelijkbare situatie uit het citaat. Het citaat bevat namelijk een tegenstrijdigheid.

Ik ben er zelf maar vanuit gegaan dat ze het verkeerd hebben opgeschreven of uit proberen te leggen, anders is het knhs wel erg diep aan het zinken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:43

Ik heb het stukje heel anders gelezen, maar dat kan aan mij liggen. Wat ik eruit opmaakte is dat de amazone vond dat we (wij juryleden) andere rassen op een andere manier zouden moeten beoordelen. Dus een matige draf van bv een Fjord (het is maar een voorbeeld, dus schiet me niet af) zou anders beoordeeld moeten worden dan die van een KWPN-er omdat die meer capaciteiten zou hebben. Voor een op dezelfde manier uitgevoerde matige draf zou je dan de Fjord een 7 geven omdat hij niet meer kan en de KWPN-er een 5 omdat die wel meer zou moeten kunnen En daar ben ik het dus niet mee eens.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 11:04

supertammy schreef:
En helaas...., ik heb het al vaak genoeg gezien, krijgt de 'swinger' meestal toch meer punten.

pssst, swingers zijn mensen die doen aan partnerruil

In mijn ervaring is het met een getalenteerd paard zo dat je goede onderdelen idd ook goed scoren maar de slechte onderdelen hard afgestraft worden 'omdat er beter verwacht wordt'.
Met minder getalenteerde paarden blijf je eerder in het segment vieren, vijfen, zessen en met een getalenteerd paard krijg je series als 2,7,8,8,9,3,7,8,8.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:03

Ik ben het wel met de KNHS eens. Een zeer getalenteerd paard moet voor een exact dezelfde uitgevoerde oefening een hoger punt krijgen. Maw. een zeer getalenteerd paard kan zich daardoor ook iets meer foutjes in een proef veroorloven om toch een wp te halen.
Dat wil niet zeggen dat een minder getalenteerd paard geen wp kan halen of niet kan winnen met een nette proef.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 14:58

Urielle schreef:
pssst, swingers zijn mensen die doen aan partnerruil

O, daarom krijgen ze hogere punten. Daar kennen die juryleden hen natuurlijk van Tong uitsteken.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:13

Pion schreef:
SGWOllie schreef:

Ja

Ja

Ik ben met mijn tinker nog steeds (nu 5 officiële wedstrijden gereden) eerlijk beoordeeld Ja, punten waren terecht en heb nu mijn 1ste 2 winstpunten binnen Cool
Door dit soort verhalen zag ik er soms best tegenop om eenstartkaart aan te vragen en te starten Bloos maar toen instructrice me overtuigd had dat ik best een leuke winstpuntwaardige proef zou kunnen rijden in de B en het mij dus wel erg leuk leek om officieel te starten heb ik het gewaagd en mag tot nu toe niet klagen Haha!

Heb soms het idee dat mensen hun eigen paard Zó geweldig vinden dat ze niet goed kijken naar de sterke en zwakke punten van het paard en natuurlijk de ruiter Knipoog en daarom geen goed beeld hebben van hun kunnen en daardoor teleurgesteld zijn bij de prijsuitreiking Ach gut
Dit zie ik trouwens ook wel bij getalenteerde paarden met mindere ruiter erop --> het ligt dan altijd aan de jury Rolleyes

Oké je kunt natuurlijk altijd een keer twisten over punten, maar over het geheel genomen doen juryleden volgens mij toch echt wel ontzettend hun best om objectief te beoordelen Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:09

Scum schreef:
Een zeer getalenteerd paard moet voor een exact dezelfde uitgevoerde oefening een hoger punt krijgen.

Vind ik dus niet. Wie bepaald dat een paard getalenteerd is ? Wie is zo knap om dat bij binnenkomst al te zien? De meest lelijke bok kan voor 8'en lopen en de knapsten voor een 3. Combinaties behoren naar wat ze laten zien beoordeeld te worden, niet wie het meest getalenteerd is. Dan gaan ze maar bij de pavo cupjes e.d. meedoen. En het ene paard doet een oefening beter/makkelijker dan een ander paard, die krijgt dan een hoger cijfer omdat ie het beter uitvoert. Andere combinaties moeten dan maar beter oefenen.