Faalangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Plona

Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 19:24

Hallo,

Ik heb een heel groot probleem.

Thuis rijd ik de sterren van de hemel op mijn pony, maar zodra ik op wedstrijd ben gaat het mis, het inrijden gaat nog ziet er nog goed uit, maar als ik de bak in moet trek ik wit weg en krijg ik tranen in mijn ogen. Ik rij belabberd wordt boos op mezelf en let totaal niet meer op het enige waar ik aan denk is presteren.

Heeft iemand dit ook?

En wat zijn de oplossingen?

Zelf dacht ik aan :
1. Faalangst trainen.
- Ik heb dit zelf al 1x via school gehad en nog een keer via iets anders. Het heeft me helemaal niet geholpen.
2. Edelstenen
- Ik heb nu een Amethistische punt uitgezocht op gevoel, maar ik heb niet het gevoel dat het werkt of dat het ergens anders tegen werkt (normaal heeft mijn eerste gevoel het niet vaak fout)
3. Medicijnen
- Ik heb zelf ook aan rustgevende medicijnen zitten denken, mijn pony heeft ze al dus het moet aan mij liggen is daar ook iets voor ?

Andere dingen zijn ook welkom, maar kom aub niet aan met geloof gewoon in je zelf of zo want dat werkt echt niet.

Gr.

anniek_uc

Re: Faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:50

Mischien kan je gewoon een paar keer HC starten op wedstrijden, dus niet voor de punten. Dan is de spanning er al meer af. Mischien ook een paar onderlingen wedstrijden rijden bij je club? Ik weet niet of je namelijk bij alle wedstrijden hc kan starten. Lachen succes want dit is echt een heel vervelend probleem. Ik zou niet met rustgevende medicijnen op je paard gaan. lijkt me toch niet geheel veilig met je reactie vermogen.

_Loes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:58

Lastig zeg! Ik heb ook faalangst maar eigenlijk niet met paardrijden. Gek eigenlijk. Misschien omdat ik thuis altijd mee kreeg dat lol het belangrijkste was en dat de punten er niet toe deden.
Zelf had ik er erge last van tijdens stages e.d.. Ik heb toen wel een training gedaan maar had ook niet echt het idee dat dit wat hielp. Bij mij ging het al een stuk beter toen ik wist dat het aan de faalangst lag. Ik vond het maar idioot van mezelf want juist door die faalangst faalde ik erorm doordat ik net als jou alles vergat en alleen nog dacht aan de cijfers. Misschien is het inderdaad slim om een x HC te starten zoals Anniek voorstelde. Probeer de faalangst de baas te zijn, concentreer je op de proef en niet op de punten. En wat ik ook vaak deed was van te voren bedenken wat er nou helemaal mis kon gaan. Ja je kan allemaal 3en halen (al is die kans waarschijnlijk heel klein) maar wat dan nog? Zorg dat je lol hebt en doe net alsof de faalangst een irritant wezen is dat jij eens even de les gaat lezen i.p.v. andersom. Succes!

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:28

HC is misscien een oplossing, maar ik ben bang dat ik dan nog aan presteren denk omdat dit ook gewoon op een wedstijdterrein wordt georganiseerd natuurlijk is het wel te proberen Knipoog

En helaas op onze club zijn heel zelden (1x per 2 jr.) onderlinge wedstrijden en hier heb ik zelf niet met de pony gereden maar een andere ruiter deze had exact hetzelfde probleem (hoewel haar het beter lukte zichzelf onder controle te houden)

anniek_uc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:17

Je moet bij de HC wedstrijden gewoon denken mijn punten tellen toch niet mee, ik rij hier voor mijn lol. Ik weet uit ervaring dat dit lastig is. Probeer te ontspannen en niet te denken dat er mensen bij zijn. Probeer het gewoon eens. Gewoon denken hoe erg ik het ook verpest, ze vinden me niet raar..mijn punten tellen niet mee. Mischien als de HC wedstrijden goed gaan kan je dan eens een officeel wedstrijdje doen. Of je ouders je in laten schrijfen terwijl je denkt dat je hc start. Maarja dan krijg je weer zenuwen van mischien ben ik nu wel niet hc.
Ik hoop voor je dat het toch iets helpt en anders heb ik geen idee, het is iets waar je je overheen moet zetten en ik weet hoe moeilijk het is. Ik heb zelf ook hele erge angst dat mensen mij raar vinden of slecht vinden, dus ook een soort van faalangst. Op mijn eigenpaard werd het na een tijd minder en had ik echt schijt aan de mensen wat ze dachten. Je rijdt er voor je zelf, dat moet je onthouden.. De rest van de wereld telt niet alleen jij. Lachen ik hoop dat je er vanaf komt! sterkte.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 22:30

hoi hoi.
ik heb hetzelfde als jou
weet je wat bij mij helpt vlak voordat je de ring in gaat neem je een hele scherpe Fishermans friend.
die doe je in je mond en gaat er meteen op kouwen.
zodat het goed aan je kiezen plakt.de grote stukken spuug je gewoon weer uit.
dan ga je de ring in. probeer maar het werkt echt!!
dan staat je mond zo in de fik(haha) dat je je gedachten helemaal bij dat snoepje hebt en even de stress om je heen vergeet.het snoepje blijft het hele parcours door iets in je mond branden waardoor je minder faalangst hebt op dat moment, omdat je even een andere smaak in je mond hebt ook blijf je dan beter ademen door de frisse smaak.
het klinkt heel stom maar echt probeer het.
het heeft mij enorm geholpen
succes en als je het probeert laat me weten of het hielp
groetjes saskia

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:18

ik had het ook en ineens is het verdwenen.
eerder reed ik onregelmatig wedstrijden en was de druk tot presteren erg hoog.
afgelopen half jaar reed ik regelmatig wedstrijden, zowel knhs als fnrs, dus 2 keer per maand en dat heeft mij en mijn paard veel goed gedaan.
ik kon de laatste wedstrijden echt ontspannen op mijn paard zitten.
nu is er zomerstop, dus heb zondag de laatste fnrs en in juli pas weer de 1e knhs... dus hoop niet dat ik dan weer een terug val krijg, zeker omdat dat gelijk een groot grasconcour is.

maar rustgevende pillen, alcohol noem maar op.. niets hielp. ik moet het echt van de regelmaat hebben.

succes ermee

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 00:40

inderdaad, die tip wilde ik ook geven. zorg dat je heel regelmatig start zodat het xonxoursen rijden wat normaler word en de druk minder hoog word omdat als het deze keer niet goed gaat, je binnen korte tijd toch weer opnieuw kan starten.

Alhoewel ik die truuk met de Fishermans friend ook erg uniek vind en er eigenlijk inderdaad een logica inzie Clown

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 11:06

Hallo,

Ik heb ook faalangst. Op school krijg ik daar training voor en ik leer onder andere goed bezig te zijn met mijn ademhaling. Verder zijn er ook pilletjes voor. Mogen gewoon tijdens een wedstrijd. Ik weet zo niet hoe ze heten maar ze zijn aftehalen bij de apotheek dacht ik

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 17:21

Ik heb dit ook, maar ik wordt niet boos op mezelf ik wordt boos op mijn pony, dit is heel erg kl*te...Als bij mij alles naar mijnzin gaat gaat het goed, maar zodra er één ding mis gaat wordt ik boos, soms op mij soms op Stravero...Ik heb daar zo'n flesje voor met spul erin en dat haalt je zenuwen weg zeg maar, zorg wel dat er een wc in de buurt is want je gaat er een beetje van plassen Clown hahaha, dit werkt heel goed, te halen in de apotheek.

Groetjes Evelien

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:56

Probeer eens op je ademhaling te letten en voor je de ring in gaat een paar keer heel diep in en uit te ademen in de ring je laten helpen door iemand te laten zeggen, ademhalen! Cool

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:01

Ik heb zelf geen faalangst, een kennis van mijn moeder wel.
Zij heeft van haar dokter pillen gekregen die haar hart een slag langzamer doet slaan. Hierdoor krijgt ze geen stress meer en ook geen faalangst. Schijnt heel goed te werken, maar je moet wel een verwijzing van je huisarts hebben

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:06

Als HC nog te spannend is, doe dan eens een onderlinge wedstrijd, of ga bij een officiele wedstrijd alleen maar losrijden en dan weer naar huis.

Probeer echter niet teveel te vermijden. Verkl**t rustig een paar wedstrijden (HC? ik weet niet wat je start, maar bijv. in de B kan je geen verliespunten halen); stel haalbare doelen voor je zelf (al is het maar de hele proef op je pony te blijven) en ga vooral vaak.

Verder; ga door met de faalangst training. Dit is een moeilijk en langzaam proces en geen wondermiddeltje, maar wel de meest zinnige oplossing. Als je het zo erg hebt, heb je het vast ook met andere dingen. Misschien kan je psychotherapie overwegen. Dan kom je er beter achter wat de oorzaak is.

Enne...stenen? Grapje zeker?

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 12:34

Ik heb hier ook best last van. Soms niet, dan rijdt ik gelijk een wp en dan volgende keer wil ik weer graag een wp en dan gaat het weer fout. Nu ga ik Rescue Remedy is proberen te halen bij de apotheek en zou moeten helpen volgens een vriendin van mij. Misschien ook iets voor jou??

E_sther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 15:55

geen ervaring ermee maar ik hoop dat je met de tips van andere mensen genoeg kan.

Ik kan alleen maar zeggen: Ik ben ook niet een goede ruiter daarom heb ik les en wees blij dat je wedstrijden kan rijden en zie de lol er van in.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-07 19:42

@beantsje : Zoals al eerder gezegt ik onze club organiseerd geen onderlinge wedstrijden. En faalangsttraining is iets dat me echt niet lijkt te helpen het enige dat ze zeggen is je hebt helemaal geen faalangst daar heb ik niet veel aan. En ja ik ben voor edelstenen de Amethist houdt me op de been alleen is niet sterk genoeg voor de wedstrijden dus daar zoek ik zelf nog in verder.

Ik denk dat ik als eerste nog verder zoek met faalangsttraining ondanks dat ik er enorm tegenop kijk. En ik zoek nog veel verder.

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 18:37

ik zou aan de huisarts iets rustgevends vragen, het zijn gewoon zenuwen die je zelf niet kunt onderdrukken. succes

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 10:40

Heel herkenbaar, ik heb het ook gehad.
Ik zou niet aan de medicijnen gaan of dat soort dingen, dat werkt wel, maar je lost er niets mee op. Eerder eens langs je huisarts gaan voor een doorverwijzing.
Ik had er zowel op school als met het paard heel veel last van en ben toen ook naar de huisarts gegaan. Hij heeft me doorgestuurd naar het GGZ. Ik bleek van binnen onwijs onzeker te zijn over dit soort dingen en dat ging zich uiten door stress.
Ondertussen is het, na een dik jaar, nog lang niet weg, maar stukken verbeterd. Onder mijn wedstrijden doe ik ondertussen ademhalingsoefeningen en dat scheelt echt een hoop. Ik zou niet aan de medicijnen gaan of dat soort dingen. Het gevaar van die tabletjes is dat je hart en je hoofd in verwarring komen. Ik heb ze ook een tijdje geslikt, maar in mijn hoofd wist ik dat ik zenuwachtig moest zijn en gestresst en kwamen die gedachte ook op, maar mijn lichaam reageerde daar niet op en bleef rustig (hart ging niet sneller kloppen, niet trillen, kreeg hetn iet warm) en dat was zo'n vreemde combinatie, net alsof mijn hoofd en mijn lichaam niet bij elkaar hoorde. Heb 2x tabletjes gebruikt, daarna heb ik ze ver weg gestopt, kon er niet mee overweg.

Als faalangst training niet werkt, moet je er niet meer aan gaan beginnen. Ik zou een doorverwijzing naar een psycholoog vragen.

Het belangrijkste is datje voor jezelf weer gaat leren dat je rijdt om lol te hebben met je paard, niet om te winnen of om winstpunten te halen. Ik moest er zelfs voor van stal veranderen om dit weer te leren, maar uiteindelijk begint het nu te komen en ga ik de ring in om te genieten van mijn paard en NIET om te winnen. Dat is een hele moeilijk stap om te bedenken, en alleen lukt dat bijna niet.
Vaak zit faalangst veel dieper als alleen maar op het niveau van een wedstrijd ofzo, er gaat vaak een hele hoop aan vooraf. Om daar achter te komen moet je iemand hebben die je helpt.

En je wil het niet horen, maar de kern is uiteindelijk om inderdaad in jezelf te geloven. Het feit is dat je dat nu doet met je hoofd ("ik moet in mezelf geloven"), maar niet met je hart. Als dat laatste lukt, ben je al heel ver. En nogmaals, dat is alleen nauwelijks te doen.

Mixtion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:51

Ja heel herkenbaar!

Ik kreeg altijd 'waterbenen'! Trillen en beven maar rijden, ho maar! Met andere woorden, ik stopte gewoon met rijden zodra ik tussen die hekjes kwam.

Mezelf vele malen toegesproken en maar zeggen dat ik gewoon moest rijden hielp niet. Mijn remedie tot nu toe is 2 uur voordat ik er op ga 1/4 van een rustgevend medicijn te nemen. Werkt echt super bij mij, helemaal relaxed en HAPPY HORSE!!!

Succes met alles en je zal vast voor jezelf de juiste oplossing vinden!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 07:59

Dit heb ik ook en ik blijf door rijden en het gaat beter.
Bij mij is het dat ik eerst heel zenuwachtig wordt en dan tijdens mijn parcours wordt ik al wit en krijg tranen en dan daarna ben ik ook misselijk en bang om mijn barage niet goed te rijden.
Ik rij nu met de insteling: ik wil winnen. omdat je dan een soort extra ''steun'' heb om goed terijden en je te concentreren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:35

Ik had dat vroeger ook,als ik op wedstrijd kwam kon ik niet meer rijden,en de oorzaak ervan kwam door een paard in m'n jeugd die 2 min. proeven hield met mij{alleen galloperen} maar ik ben heeeel vaak gegaan en heb geleerd gewoon door te rijden en voor jezelf te blijven rijden.Je moet er ook niet zwaar aan tillen,het is "maar" een wedstrijdje..

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 10:39

ik heb précies hetzelfde!!
Moet ook altijd heel veel leren van mezelf, omdat ik anders bang ben dat ik geen goed cijfer haal.

Thuis rij ik echt súper, maar eenmaal op wedstrijd klap ik dicht. Ik baal er echt zo van. Ik weet ook niet goed wat ik moet doen. Zat te denken aan yoga ofzo, maar ja Tong uitsteken

Complimenten werken ook goed voor je zelfvertrouwen Tong uitsteken

Yaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:16

Ik heb er ook last van en ik gebruik rustgevende middelen..
en inderdaad complimenten zijn goed voor je zelfvertrouwen..
als andere mensen tegen mij zeggen van jaahh heel veel succes
je kunt het echt enzoo.. dan geeft dat mij vaak een goed gevoel...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:24

Zelft gebruik ik, met merkbaar resultaat, de Bach resque spray! In stressvolle situaties ben ik mijn spraytje erg dankbaar Lachen

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:29

ik gebruik bij 'belangrijke' wedstrijden valium Nagelbijten / Gniffelen