Veulen kopen voor in de toekomst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Veulen kopen voor in de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 08:49

Hey allemaal,

ik heb nu een 17 jarig paard die ik bijna 1 jaar heb. Ik verwacht nog wel ongeveer 3-3,5 jaar met dit paard door te kunnen gezien zijn gezondheid. Ik heb met mijn ouders overlegd voor een nieuw paard in de toekomst, wat moeten we doen? Ik vind het erg moeilijk om zomaar een paard uit te zoeken zonder dat ik weet of ik er een band mee kan krijgen, daarom kwam ik met het idee om een veulen te nemen, die lekker een periode naar een opfokstal te brengen of in de buurt bij een boer te zetten met weiland en over enkele jaren naar stal te halen, natuurlijk ga ik er tussentijds langs om te poetsen en te wandelen. zo ontwikkeling ik een band met een ander paard en heb ik een vertrouwd paard om op terug te vallen wanneer mijn 17 jarige paard niet meer te berijden is.

Heeft iemand dit soort dingen ook wel is zo gedaan? Tot welke leeftijd kan deze bij de opfokstal blijven? Wat vinden jullie van het idee zelf ? Ik zit dus al veulentjes te kijken Bloos

Anoniem

Re: Veulen kopen voor in de toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:54

Madeleine16 schreef:
en heb ik een vertrouwd paard om op terug te vallen wanneer mijn 17 jarige paard niet meer te berijden is

Ik quote expres even dit stukje, omdat je van een veulen niet weet of het eenmaal ingereden een 'vertrouwd paard' zal zijn. Misschien is het wel een ongelovelijke vlugge hittepetit, daar hoeft het geen trauma's o.i.d. voor te hebben (ik denk dat je daar een beetje op doelt?)

Ik zou het niet doen en in plaats daarvan drie jaar doorsparen voor een ingereden paard, dat je goed kunt proberen om te kijken of het klikt. Een veulen lijkt heel erg leuk, maar je weet natuurlijk nooit van te voren of de klik met rijden er zal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:57

Corine, je zegt precies wat ik ook wilde zeggen.

Je weet idd niet of dat veulen wel het paard word wat je dadelijk wilt.
Een band opbouwen kan ook met een ouder paard.
Maar die kun je bij aankoop al gaan rijden en dan weet je of hij bevalt.
Bij een veulen blijft dat een gok.

Voor de kosten moet je het niet doen.
Voordat je veulen 3 is ben je evenveel of meer geld kwijt dan dat je een paard koopt dat al ingereden is

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 08:57

Slecht plan.
Om te beginnen heb ik niet de indruk dat je ervaren bent in het opvoeden van een veulen en geloof me, dat is een klus op zich die je niet moet onderschatten. In de groep leren ze wel onderling sociaal gedrag, maar de nuanceverschillen richting mens zul je ze ECHT ZELF moeten bijbrengen.
Daarnaast is een veulen nauwelijks goedkoper dan een volwassen paard, verwacht dus geen besparing op kosten EN je hebt drie jaar risico dat het dier iets (noodlottigs) overkomt. Ben je daarnaast in staat dat jonge dier zelf in te rijden (al dan niet met hulp)? Zo niet, laat de risico's lekker bij een ander en koop een nieuw paard op het moment dat je huidige paard er niet meer is; dat zou overigens nog wel eens veel langer kunnen duren dan jij verwacht........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:00

Een volwassen paard kan je ook uit proberen met rijden of het klikt. Qua kosten ben je met de aanschaf en opfok van een veulen duurder uit dan een volwassen paard kopen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:01

Hoewel ik het zelf wel gedaan heb, zou ik er erg goed over nadenken. Met een veulen weet je nooit precies wat je er straks aan hebt. Het risico is groot, niet alleen dat het niet klikt, maar in de jaren dat je de opfok betaalt, kan er ook nog wat gebeuren met het beestje.
Misschien past het veulen kwa formaat straks helemaal niet bij je, vallen de bewegingen uiteindelijk tegen, of is het een stijve plank onder het zadel, panisch van het één of ander ( daar hoeft geen trauma aan ten grondslag te liggen ). Als je een ingereden paard koopt, kan je dat voor een gedeelte uitsluiten. Bovendien ben je bij een veulen nog extra kosten kwijt aan de opleiding ( of kan je dat zelf ), eventueel castratie, je kan rekenen dat je een paar verschillende zadels kan aanschaffen de eerste paar jaar dat je erop zit etc, een jong paard is wel eens ziek, heeft wel eens een ongelukje ( een ouder paard kan dat natuurlijk ook hebben, maar die jonkies kunnen gewoon lomp zijn Bloos ). Je kan aan een veulen niet inschatten hoe zijn weerstand is, maar beperkt zien hoe hard zijn benen zullen zijn etc. Uiteindelijk zullen de kosten veel hoger zijn dan als je even doorspaart en een volwassen paard koopt.
Maar ja, als je het echt wilt en je bent bereid dit risico te nemen, dan zou ik zeggen: Ga ervoor. Ik heb er wel heel veel plezier en voldoening uitgehaald om mijn paard te zien opgroeien. Ik ga volgende maand beginnen met inrijden, dus kijken of mijn verwachtingen waar worden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:02

Ik zal het veulen niet zelf in rijden, maar met mijn instructise. Ik begrijp wat jullie bedoelen met vertrouwd dier, maar ik weet dat een veulen niet vertrouwd is, maar voor mij voelt het beter omdat ik dan een dier heb waar ik al een tijd mee omga. Wat betreft de kosten is maakt het niet uit, mijn ouders helpen mij alle tijden met de onkosten etc.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:07

Madeleine16 schreef:
maar voor mij voelt het beter omdat ik dan een dier heb waar ik al een tijd mee omga. Wat betreft de kosten is maakt het niet uit, mijn ouders helpen mij alle tijden met de onkosten etc.

Omdat je er al een tijd mee omgaat, hoeft het nog niet te betekenen dat het vertrouwd is. Je kan een paard met een karakterfout treffen, of eentje die overgevoelig is.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar heb je de garantie dat je ouders je altijd blijven helpen? In drie jaar kan veel gebeuren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:09

Ik heb zelf ook een veulen gekocht door omstandigheden (wilde ook een zadelmak dier)
Ondertussen is hij 3, super lief aan de hand
Maar onder het zadel moet ik nog maar af gaan wachten
Af en toe is het een echte zeikerd en stress kip
Eigenlijk precies zo als mijn oudere paard wat ik zelf zadelmak heb gemaakt.
Echter 1 verschil...ik ben ondertussen meer dan 10 jaar ouder en zit niet meer te wachten op een bommetje.
En het idee dat ik Zanda als het onder het zadel dus ook een zeikerd is en ik hem weg moet doen, geeft me dagelijks verdrietige gedachten.

En ik merk dat hij me echt vertrouwd, het is zo'n lekker dier
Maar het blijft een paard wat snel schrikt.
Ik weet zeker dat hij me er nooit expres af zou gooien, zo zit hij niet in elkaar
Maar wel gekke schrik bewegingen kan maken, die ik niet kan volgen en hij weer bang wordt omdat ik dan niet meer goed zit en zo aan de kletter gaat...

En dat risico heb jij ook als je een veulen koopt.
Bij een ouder paard veel minder
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-07 09:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 09:10

Ik ben nu 17, volgende week 18 en de komende jaren blijf ik nog thuis i.v.m mijn hbo opleiding. Heb afgesproken met mijn ouders, ookal ga ik het huis uit dat ze mij financieel blijven ondersteunen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:17

Madeleine16 schreef:
Ik zal het veulen niet zelf in rijden, maar met mijn instructise. Ik begrijp wat jullie bedoelen met vertrouwd dier, maar ik weet dat een veulen niet vertrouwd is, maar voor mij voelt het beter omdat ik dan een dier heb waar ik al een tijd mee omga. Wat betreft de kosten is maakt het niet uit, mijn ouders helpen mij alle tijden met de onkosten etc.

Ik heb hier een vijf-jarige staan, gekocht als twee-jarige. Hij is hardstikke leuk en het zou me pijn doen als ie toch weg zou moeten, maar ik begin nooit meer aan zo'n jong dier.
Hij heeft klauwenvol geld gekost, een gebroken poot (ik dus) en een hoop kopzorgen en nog steeds heb ik geen garantie dat ie het betrouwbare rijpaardje wordt wat ik in hem dacht te zien, toen ik hem kocht.
Mind you: ik ben een volwassen kerel, 40+, met meer dan 20 jaar intensieve ervaring in de paardenwereld.

Even voor de duidelijkheid: ik zeg NIET dat ik me bekocht voel door de verkopende partij, zelfs niet dat ze me een ander paard heeft voorgespiegeld dan hij werkelijk is; ik geef alleen maar aan dat het een giga-investering is, en waarvan je maar af moet wachten wat je er uiteindelijk voor terug krijgt.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:17

Ik heb ook ooit een veulen gekocht, lekker mee aangetut tijdens de 1e jaren, ze is opgegroeid in een kudde en af en toe kwam ze thuis voor een maandje " scholing" . Afijn paard was in de omgang geweldig maar ik heb haar op 8 jarige leeftijd toch moeten verkopen omdat ze te snel en te heftig voor mij was. En het verkopen van een paard dat je al als veulen hebt gekocht doet zeerder dan een paard wat je koopt en uiteindelijk niet blijkt te klikken. Ik heb er nog dagelijks schuldgevoelens over en en vraag me regelmatig af ik niet toch iets had kunnen proberen waardoor ik wel op haar had kunnen blijven rijden ( ondanks diverse breuken nadat ik weer eens van haar af was gevallen)
Ik doe het dus niet meer maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo uitpakt.
Het verstandigste is om je paard te blijven rijden tot hij niet meer kan, wie weet blijft hij tot zijn 25e wel in uitermate goede gezondheid en dan zit je met 2 paarden, dat is ook een dure hobby.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:41

Ik heb het wel gedaan. Heb vorig jaar een hengstveulen gekocht bij een fokker in de buurt, waarvan ik de merrielijn ken. Zowel in de omgang als onder het zadel. Het is qua kosten idd een gok, het kan goed gaan en je heb alleen de standaardkosten, maar wie weet ligt hij morgen dood in de wei.

Ik heb het niet gedaan om een band op te bouwen met hem! Nadat ik hem op 3 maanden heb gekocht ging ik 1x per week erheen om er wat mee om te klooien, beetje poetsen enzo. Met 7 maanden is ie naar de opfok gegaan en ik heb hem nu zelf niet meer in handen en wil dat ook niet, de groep voedt hem wel op. Als 3 jarige laat ik hem beleren en blijkt het dan een rotzak of angsthaas te zijn gaat hij gewoon weg.

Waarom ik hem heb gekocht? Omdat ik toen ik hem zag helemaal weg van hem was én de merrielijn erg leuk vind Lachen Gewoon een gokje dus.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:48

Ik heb precies hetzelfde als jij.
Mijn paard wordt dit jaar ook 17 en ik heb dus al besloten dat ik met haar een veulen ga fokken dit jaar. Hengst al uitgezocht en zo..
Maar ik heb inderdaad ook de bovenstaande argumenten allemaal in overweging genomen. Ik weet dat het zeker niet goedkoper is dan een paard kopen en dat er ook veel tijd in gaat zitten.
De redenen waarom ik het ga doen: Mijn paard is gek op veulentjes, dus die zou het geweldig vinden.
En ik vind het zelf ook erg leuk om een keer het hele verhaal van een veulen opvoeden mee te maken en zo (ook al kost het veel tijd, maar dat heb ik ervoor over).
Oja, ik doe het trouwens niet omdat ik perse een band met het paard wil krijgen, ik hoop gewoon een leuk paard eruit te krijgen. En dat is altijd een gok. (vader en moeder hebben wel allebei een superkarakter)

Het is dus wel echt een beslissing waar je goed over na moet denken.
En ik hoor inderdaad heel vaak van mensen, het was heel leuk om het zelf te doen (veulen opvoeden) maar ik zou het nooit nog een tweede keer doen. (ben benieuwd wat ik over 4/5 jaar zeg... Haha!)

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:16

Madeleine16 schreef:
Ik ben nu 17, volgende week 18 en de komende jaren blijf ik nog thuis i.v.m mijn hbo opleiding. Heb afgesproken met mijn ouders, ookal ga ik het huis uit dat ze mij financieel blijven ondersteunen.

Buiten wat de andere bokkers over karakter ed van je veulen zeggen, heb je hier ook al over nagedacht?

Je bent bijna 18 en bent dus bezig met een HBO studie die nog enkele jaren duurt. Ik ben 22 en studeer ook al 4 jaar in combinatie met een eigen paard dat ik al 8 jaar heb (recreatief wel) dus dat is enigszins vergelijkbaar. Alleen heb jij, als je een veulen koopt, in deze periode 2 paarden onder je hoede (zoals je al aangeeft zul je in de opfok ook tijd in je veulen willen/moeten steken). Bedenk voor jezelf ook even hoeveel tijd je nu al kwijt bent met een volleerd ouder paard in combinatie met je studie. Besef dat je er straks nog handen vol werk bij krijgt als je veulen thuis komt en beleerd gaat worden.

Daarbij is je oude paardje niet perse 'afgeschreven' tegen die tijd. Wellicht rij je minder, maar je zult er toch altijd nog voor moeten zorgen (tenzij je plant hem te verkopen). Het is super als je ouders je financieel ondersteunen, dat geluk heb ik ook, maar dat is natuurlijk nooit garantie voor de toekomst.

Tegen de tijd dat je veulen beleerd kan worden ben je 3 jaar verder. Is je studie dan af? Ga je dan een fulltime baan nemen (wat veeeeeel zwaarder en moeilijker te combineren is)? Wil je verder studeren (andere stad e.d)? Ga je dan op jezelf wonen en wat doe je dan met je paarden? Besef dat je in deze komende jaren in een periode zit die behoorlijk aan verandering onderhevig is en bedenk hoe je paarden hierin passen.

Daarnaast schrijf je dat je je paard pas 1 jaar hebt. Je hebt dus pas 1 jaar meegemaakt hoe het is om fulltime verantwoordelijkheid te dragen voor het dier. Bedenk hoe dit je afgaat. Vind je het nog steeds geweldig? Heb je al vaak last van dagen waarop je 'geen zin' hebt? Als je een veulen neemt, ben je zeker nog 25 jaar bezig :d (tegen die tijd heb je een baan, man, kids wie weet...) Past een paard dan nog in dit beeld?

Uit je bericht begrijp ik dat je pas een jaar weet hoe het is om fulltime voor een ouder paard te zorgen. Dit is in de verste verte niet vergelijkbaar met de zorg voor een veulen. Je bevindt je momenteel in je levensjaren waarin veel ingrijpende dingen veranderen. Bedenk je goed hoe je dit allemaal denkt te combineren. Persoonlijk denk ik ook dat je beter af bent als je je huidige paardje lekker doorrijdt tot hij echt met pensioen moet en tegen die tijd gaat bekijken of je situatie met school e.d. het dan uberhaupt nog toelaat aan een nieuw paard te beginnen. Neem dan een ouder paard dat al karakter heeft gevormd en waarvan je kunt inschatten waar je aan toe bent. Dat weet je met een veulen nooit van tevoren. Als je inderdaad pas 1 jaar ervaring hebt, lijkt me dit sowieso veeel te weinig om uberhaupt aan de opvoeding van een veulen te beginnen, met of zonder begeleiding en alle (financiele) hulp die je kunt krijgen. Doe gewoon eerst wat jaren ervaring op met paarden die jou wat kunnen leren en begin pas aan een veulen als je je leven dusdanig op een rij hebt dat je met een gerust hart wat jaren vooruit kunt gaan kijken (dus niet in een woeilige studietijd).

Succes ermee!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:22

Je kunt je veulen ook gewoon eerst thuis 1 a 2 maandjes opvoeden en daarna naar een opfok brengen. Ben je er iig geen tijd aan kwijt (behalve af en toe kijken natuurlijk) en het is imo voor het veulen de beste leerschool. Idd moet je wel wat nadenken over hoe je het over 3 jaar en later ziet, maar ik ben ook van mening dat je best wel eens een gokje kunt wagen. Mocht het dan over 5 jaar tegenvallen, dan zoek je een fijne nieuwe baas voor het dier.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 10:42

Het is niet zo dat ik geen ervaring heb, ik heb dit paard sinds september gekocht, maar reed hem daarvoor al nu dus bijna 2 jaar. Ik rij nu bijna 11 jaar, en heb altijd op eigen paarden gereden etc en ook geholpen met inrijden. Ik zit minstens nog 6 jaar opschool aangezien ik meerdere opleidingen doe achter elkaar. Ik heb een stabiel leven, ouders die garant voor me staan, rijbewijs dat gefinancierd wordt, vriend met wie ik nu 5 jaar samen ben met wie ik de toekomst goed inzie zelf vind ik dus wel dat ik een goed huis kan bieden voor een paard in de toekomst.

De tijd verdeling valt me erg mee, ik zit VANDAAG Haha! in mijn eindexamen en het afgelopen jaar is reuze meegevallen met een eigen paard, het is me allemaal erg mee gevallen, soms op dagen ging ik 2-3x per dag. Dus tijd zat. Natuurlijk weet ik niet hoe dat gaat op het hbo, maar ik heb 12 uur les in de week (nu 48 uur) en nog 1 extra vrije dag.

Maar als dit niet goed is, waar moeten al die veulens heen dan? Wie is er dan wel geschikt volgens jullie om een veulen te nemen voor in de toekomst?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:50

Die veulens gaan gewoon in de opfok en worden verkocht als ze ingereden zijn, dat gebeurt heel regelmatig. Niet alle veulens worden aan particulieren verkocht hoor.
Niemand zegt overigens dat het niet goed is, jij vraagt om een mening en wij schrijven hier onze ervaringen op, die zijn dus bij een aantal niet zo goed geweest als we gehoopt gehadden. Maar als jij een veulen wil kopen moet je dat gewoon doen, als het niets is dan verkoop je hem weer, echter dan zit je misschien met een schuldgevoel ( zoals ik) maar wie weet lig jij daar wel helemaal niet wakker van.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:52

Hoezo moet je dan met een schuldgevoel zitten? Als het echt niet klikt, is het jammer, maar je doet toch je best voor het paard zolang je hem hebt. En als je wel moet verkopen doe je toch je best om een leuke nieuwe baas voor hem te zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:56

Maar dat kan niet iedereen even gemakkelijk
Als je van jezelf weet dat je daar makkelijk in bent bij een paard wat je van veulen af aan hebt gehad scheelt dat enorm.
Ik ben iemand die enorm hecht aan een dier.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik nu al af en toe een rot gevoel in de buik bij het idee dat Zanda niet bij me gaat passen qua rijden en ik hem zou moeten verkopen.
En hij is niet eens zadel mak en wordt er nu al naar van Haha!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:59

Ik hecht mij op zich wel aan het dier, maar probeer wel zo te denken dat als het echt niet klikt met ons, dat hij beter af is bij een baas waar het wel mee klikt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:01

Ik heb twee dagen geleden een tweejarige merrie gekocht (ok, ze moet nog door de keuring, dus is nog niet echt rond), omdat mijn paard dit jaar 18 wordt. Het gaat hier om een IJslander, dus ik kan haar over drie jaar gaan inrijden. Jónas is dan 21 en hoewel dat voor een IJslander nog niet zo heel oud is, wilde ik toch ook al naar een ander paard kijken. Die heb ik wat sneller gevonden dan verwacht, maar dat geeft niet! Ik wil juist graag een jong paard. Ik vind het erg leuk om ze op te voeden en heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met het zadelmak maken en doorrijden. En als ik tegen problemen aanloop heb ik voldoende mensen om op terug te vallen. Het is inderdaad een enorm risico om een nog niet ingereden paard te kopen. Of ze qua temperament en karakter bij me zal passen moet nog blijken. Maar dat ben ik dus bereid te nemen.

De dame in kwestie staat al een jaar in de opfok, waar ze ook nog lekker een jaar zal blijven. Ik heb al een leuk paard, dus vind het niet erg dat ze voorlopig nog niet mijn kant op komt. Nieuwsgierig? plaatje.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:01

Dat probeer ik ook en dat hou ik me nu ook al 3 jaar voor
Maar ben er echt een enorme muts in.
Was ik er maar makkelijker in, wat zou het handiger zijn Haha!
Dus dat is iets wat TS ook voor zichzelf moet bepalen Lachen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:12

De middelbare school is niet vergelijkbaar met een HBO opleiding. Een HBO opleiding vergt veel meer tijd en energie dan een middelbare school opleiding. Je zegt dat je 12 lesuren in de week hebt, dat zal vast wel kloppen, 12 ingeroosterde lesuren. De overige 28 uren van de week worden gevuld door projecten en anders moet je die spenderen aan zelfstudie. Met 12 uurtje in de week haal je je tentamens niet hoor. En dan heb ik het nog niet over de baan die onverbiddelijk daarop volgt. Dan merk je dat je tot die tijd echt een luizenleventje hebt gehad.

Mijn advies: wacht sowieso nog minimaal een jaar totdat je weet wat een HBO opleiding inhoudt voordat je opnieuw met dit idee op de proppen komt. Maar het beste advies blijft, houd het gewoon nog even bij je oude paardje en kijk eens verder tegen de tijd dat deze echt met pensioen moet.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:13

Madeleine16 schreef:
Het is niet zo dat ik geen ervaring heb, ik heb dit paard sinds september gekocht, maar reed hem daarvoor al nu dus bijna 2 jaar. Ik rij nu bijna 11 jaar, en heb altijd op eigen paarden gereden etc en ook geholpen met inrijden. Ik zit minstens nog 6 jaar opschool aangezien ik meerdere opleidingen doe achter elkaar. Ik heb een stabiel leven, ouders die garant voor me staan, rijbewijs dat gefinancierd wordt, vriend met wie ik nu 5 jaar samen ben met wie ik de toekomst goed inzie zelf vind ik dus wel dat ik een goed huis kan bieden voor een paard in de toekomst.

Je bent nog zo jong, je weet nog helemaal niet wat er gaat gebeuren in de toekomst. Nou geldt dat natuurlijk voor iedereen, maar als je een vaste baan hebt, eigen huis etc. dan zit je toch in een andere situatie.
Wat als je je opleiding niet leuk vindt, of te zwaar? Of je hebt toch geen zin meer om door te studeren, je vindt een baan aan de andere kant van het land? Zo kan ik nog wel 100 andere onzekerheden verzinnen.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat er in deze periode van je leven nog zoveel op je af komt, dat je interesses en doelen 180 graden kunnen omdraaien. Maar ja, als jij zeker weet dat je het kan, dan moet je het doen. Als je je maar goed bedenkt wat de consequenties/moeilijkheden kunnen zijn, want het is zonde als het straks een teleurstelling wordt.