Jaarling slaat naar voren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pommepidou

Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-07 13:26

Ik verzorg een merrie jaarling en als ze het ergens niet mee eens is en je geeft dr een tikje om dr te motiveren, dan steigert ze en dan slaat ze echt gericht naar je hoofd. Ook als je dr op dr kont slaat trapt ze gewoon opzij of ze draait zich om en steigert en slaat richting je hoofd. We slaan dr nu met een zweep op dr benen als ze steigert en slaat maar ze trekt zich hier niet zoveel van aan. Heeft er nog iemand tips over hoe we haar kunnen corrigeren? Ze is half akhaltheke dus daar zal het ook mee te maken hebben.

Anoniem

Re: Jaarling slaat naar voren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:27

Jaarlingen moeten niet door mensen opgevoed worden, paarden kunnen dat veel beter. Hop naar de opfok met dat dier.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:33

Wat doe je hoe vaak en hoe lang met d'r? Staat ze samen met leeftijdsgenoten?

Abby_Snow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:35

ik vind dat ze gewoon in de wei moet blijven staan ( met andere paarden ), het is een veulen, ze heeft nog niet echt manieren om het zo te zeggen Tong uitsteken door hem/haar een tik te geven met de zweep lijkt mij niet de oplossing. je moet eerst een beetje respect krijgen Knipoog met een zweep krijg je niet respect. ( mijn mening )
Succes Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 13:37

Waarom zit je de hele tijd te tikken als ik vragen mag?

Laat dat dier maar mooi staan en vlug de opfok in...
Jij hebt het verstand van het opvoeden er niet van, dan kun je er beter ook niks mee doen

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 11:33

Zoals andere al zeggen:
Hup de opfok in!

Die van mij is nu ook een jaar en die staat nu lekker met leeftijdsgenootjes op de wei. Dat is echt het beste voor ze hoor.

En zoals Runningkawa al vroeg: waarom geef je je jaarling steeds tikken?
Als je zo door blijft gaat met slaan en klappen uitdelen met de zweep dan raakt je merrie haar vertrouwens straks kwijt in jou (en andere mensen).

Die van mij heb ik nog nooit geslagen met de zweep. Je kan op zo'n manier niet het respect afdwingen die je wilt. het zal alleen maar erger worden.

Gooi haar dus lekker in een groep merrie jaarlingen en laat haar lekker daar dag en nacht staan.
En als je merrie iets "niet wil" dwing haar dan niet d.m.v. haar te slaan. Ik weet dat jaarlingen niet altijd even makkelijk kunnen zijn maar misschien begrijpt ze je gewoon niet?

lubbert2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 12:07

ik heb 3 jaar geleden twee hengsten veulens gekocht de een was drie maanden z,n moeder is dood gegaan door de bliksem,de andere was 5 maanden ,ik heb ze samen in de wei gezet en ze hebben mekaar opgevoed
ik heb ze lekker drie jaar laten spelen en puber laten zijn
nou is de ene 3 en ik begin langzaam met longeren en zo, ik wil niks overhaasten ze zijn nog te jong,je kan wel met de zweep tikken maar ze begrijpen het toch niet de eerste paar keren,de oudste is een haflinger en hij doet alles om je tevreden te stellen,laat je merrie eerst effe lekker puberen
de andere is een arabier en die wil wel eens protsteren maar is niet gemeen
ik kan achter ze gaan staan alles dus je hoeft echt niet bang te zijn dat ze verwilderd zijn na drie jaar spelen

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:44

Ik heb een haflinger (bijna) twenter en die heeft nog NOOIT een zweep in zijn buurt gehad! Laat je jaarling jaarling zijn... De mijne staat niet in een echte opfok, maar wel gewoon met leeftijdsgenoten. Vorig jaar kwam ik max. eens in de 2 weken langs, om even te kroelen zonder verdere verplichtingen... Nu kom ik max. 3 maal in de week langs, om te kroelen en als hij aangeeft zin te hebben, te wandelen (kwartiertje).

Hij heeft een keer een tikje van me gehad met de hand, omdat hij probeerde te bijten. Maar zweep + jaarling = slaan... dat vind ik echt van de zotte! Zo'n dier moet alles nog leren! Je gaat een kleuter toch ook geen tik geven omdat hij niet weet hoeveel 5x5 is, of omdat hij zich nog niet 30 min achter elkaar op hetzelfde kan concentreren?!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 14:47

tikje om te motiveren??

tja..niet nodig dacht ik zo,waarom doe je dat?

met zweepjes op benen slaan is ook niet zo fijn,lijkt me ook een reden dat ze daarom slaat.
staat ze wel bij andere paarden in?
opfok hoeft niet vind ik,zolang ze maar wel bij andere paarden in de wei staat.

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:37

sorry hor maar ik vind het een beetje raar dat je haar slaat op haar benen , mischien snap ze gewoon niet wat je bedoelt of is ze er bang voor mischien moet je er eerst is aan laten ruiken en gewoon een keer als ze op de poets plaats staat dat ze kan zien dat je haar een heeeeeel zacht tikje geeft

BlueflOwer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 16:38

Hoepsie ik ben het helelelellemaal met je eens

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:10

Afblijven en in de opfok bij leeftijdsgenoten. Het ras, warmbloed, volbloed, achal-tekhiner (die russen met gouden glans), heeft niks te maken met dit gedrag. Het is normaal paarden gedrag en dat moet ook op z'n "paards" worden gecorrigeerd. Nu heeft dat beest al een trauma als het een zweep ziet dat later alleen maar is bedoeld als ondersteuning bij het rijden.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 17:46

ik heb mijn merrie ook in de opfok gedaan vanaf 5 maanden oud totdat ze 2 jaar en 10 maanden was heeft ze op de opfok gestaan. Nu is ze 3 jaar en 2 maanden ik heb een goed gemanierd paard wat me nog nooit getrapt heeft. Ze heeft me wel geprobeerd te bijten maar dat heb ik al opgelost. Iedere keer als ze me beet was het einde spel en bleef ze vastgebonden staan of als ze los was de stal in. Dit heeft goed gewerkt (ik kan niet zeggen dat ik haar voor het bijten nooit een tik heb gegeven. Dit was 1 keer gebeurd en meer een reflex van mij als dat ik het zo bedoeld heb).

De zweep gebruik ik heel veel maar niet om te slaan. Ik gebruik hem om haar dingen aan te geven. Zweep naast haar hoofd is van mij af wenden. Zweep voor haar is naar achteren lopen. Als ik met het zweepje iets zwaai dan gaat ze harder lopen het zweepje naar de grond laten wijzen is langzamer en ik combinatie met mijn houding een overgang naar halt.

Ik heb haar nu sinds 3 weken onder het zadel. Ik heb nog maar 5 keer gereden en iedere keer de zweep op dezelfde manier gebruikt als dat ik op de grond doe. Ik heb het werk met de zweep op de grond afgebouwd zodat ze op alleen mijn houding en handgebaren reageert. Met een week of 4 begin ik met het afbouwen van het zweepgebruik onder het zadel.

Ik vind het hard en gericht slaan van een paard (zoals jij doet) niet kunnen. Niet bij een volwassen paard en al helemaal niet bij een jaarling! Laat je paard lekker paard zijn en genieten van zijn jeugd. Zet haar bij andere oudere en jongeren paarden. Met alleen leeftijdsgenootjes is ook goed maar het is altijd handig een paar oudere merries (ruinen) erbij te hebben die de kleuters in de gaten houden en opvoeden. Hierdoor krijg je een veel fijner paard als een veulen wat al op jonge leeftijd veel te veel heeft moeten doen en hierdoor onhandelbaar is geworden.

Pommepidou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 15:22

Ja ze staat met andere in een kudde en hoogstens 3 keer per week 10 minutjes gepakt, dit bestaat alleen uit poetsen en knuffelen. Ze slaat als ze het ergens niet mee eens is. Ze is absoluut niet bang voor de zweep. Ze slaat ook gewoon zonder enige aanleiding. Ik opende dit topic om tips te krijgen en niet om alleen maar commentaar te krijgen hoe het niet moet.....

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:24

Wie gaat er nu een jaarling slaan...
Hup naar de opfok (met leeftijdsgenootjes) met dat dier...
Ze moet juist absoluut niet gepakt worden, gewoon helemaal met rust laten en voor zichzelf laten zorgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:41

ik denk,dat in jouw geval je er iemand bij moet halen die er echt veel verstand van heeft.
als ze wel met leeftijdsgenootjes staat kent ze dus wel degelijk paardentaal. Knipoog

doet ze het tegenover de andere dieren ook?

kan heel goed een dominantie probleem zijn .

hoe is het dier met aanraken?
kun je haar vrij normaal poetsen? is misschien ook gewenning, en er zijn veulens bij die soms harde borstels niet fijn vinden en daar wat kribbig op kunnen reageren..lijkt me dat een half akhal teke een gevoelig huidje heeft,misschien poets je te hard?
hoe gaat het met voetjes op tillen?

maar dat tikje om haar te motiveren? wat doe je dan en waarom geef je dat tikje?
denk dat je en heel slim dier hebt wat gewoon niet pikt wat jij doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:44

Pommepidou schreef:
Ja ze staat met andere in een kudde en hoogstens 3 keer per week 10 minutjes gepakt, dit bestaat alleen uit poetsen en knuffelen. Ze slaat als ze het ergens niet mee eens is. Ze is absoluut niet bang voor de zweep. Ze slaat ook gewoon zonder enige aanleiding. Ik opende dit topic om tips te krijgen en niet om alleen maar commentaar te krijgen hoe het niet moet.....

Je gaat een paard dat 24/7 buiten staat toch niet serieus poetsen hoop ik he? En knuffelen? Wat moet hij daar aan vinden dan, terwijl hij ook in de kudde in het land kan lopen? Dat doe je alleen voor jezelf hoor, niet voor het paard.
Blijf er nou maar lekker vanaf. Alleen al het feit dat een jaarling dit tegen je doet en dat jij dan naar de zweep grijpt geeft voldoende aan dat je er echt beter vanaf kunt blijven. DAT is dus de tip die ik je geef.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 07-02-18 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam veranderd

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 15:44

-> OMG

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:03

okay,... ze staat dus op het land?
is ze in het land ook de baas, of heeft ze daar nog wat tegenspraak van hoger in rang staande paarden?
hoe ziet de groep eruit, alleen maar jaarlingen of wat?
zomaar even wat dingetjes om de omstandigheden duidelijk te krijgen

zweep zou ik sowieso aan de kant mikken
als je al corrigeert doe dat met je eigen handen , dan heeft ze in ieder geval door dat jij degene was die haar even op haar plek zette
en het poetsen etc ...
ik zou dat zo min mogelijk doen
als je al met haar aan de gang gaat is 1 maal per week even halster om , overal aanraken en de voeten op tillen meer dan genoeg

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:38

hey Amrit ,
Allereerst een beetje jammer dat sommige mensen er zo tegen zijn om een jaarling al te laten wennen aan poetsen en knuffellen. Naar mijn mening is het juist hardstikke goed dat je het paard er uit haalt en leert wennen aan borstels aanrakingen. Ik lees ergens dat iemand zegt dat het voor een paard die 24/7 op wei staat toch geen zin heeft , die snapt blijkbaar je bedoelingen niet.
Ik neem aan dat je het paardje aan je wil leren wennen en dan langzaam trainen. Ik heb mijn paard sinds hij 1 was en ben ook direct begonnen met poetsen voetjes geven , en heel veel grondwerk. Mijn paard stond ook bij andere paarden in het land ook 24/7 maar ik ben dankbaar dat ik heb heb kunnen trainen vanaf zijn 1ste. Als je tips wilt mag je me altijd pm-en ik denk dat ik wel heel wat voor je heb ook ivm met het slaan ik denk dat doorgaan in dit topic zinloos is aangezien er zoveel mensen het er niet mee eens zijn.. !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:44

ik heb er geen enkel probleem mee dta je ene jong dier iets wil leren ...
maar het kan in veel gevallen gewoon helemaal verkeerd uitpakken
zoals hier nu ook het geval is aangezien het dier aan het trappen is etc
het drie keer in de week poetsen , het nut daarvan snap ik wel , maar het is niet ged om een weidepaard vaak te poetsen ivm de vetlaag in de vacht op de huid
die heeft een dier nodig om zich warm te houden en droog

en een paard vergeet het echt niet wat borstelen en voeten geven is als je iets minder vaak iets met hem of haar doet
werken en trainen moeten ze na hun derde al genoeg ...
een paar jaar paard zijn hebben ze veel meer aan dan vanaf veulen zijnde telken met mensen aan de bak te moeten Lachen

chicopicaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:47

okay okay , het poetsen zit wat in maar je kunt ook gewoon met je handen lekker aaien overal , ik en mijn paard hebben er ontzettend veel aan gehad , zwepen ben ik ook absoluut niet voor , de mijne heeft er nog nooit ( in de 6 jaar die nu is ) een 'tik'mee gehad .. hij kent er ook geen angst voor ik kan een klap zweep voor hem staan knallen en hij blijft lekker staan hoor haha

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:50

ik denk dat het een manier van opvoeding is. nu weet ze dat als ze omhoog gaat of slaat dat jij een stap naar achteren doet. dan is zij de baas. leer dat maar eens af straks.

ik denk ook dat je haar het beste kunt laten opvoeden door een kudde paarden. nu is het een verzorgpaard dus kun jij daar niet over beslissen, dat snap ik, maar ga dan in ieder geval niet met een zweep werken. ga haar leren wijken voor druk en werk alleen daar mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:53

chicopicaro schreef:
hey Amrit ,
Allereerst een beetje jammer dat sommige mensen er zo tegen zijn om een jaarling al te laten wennen aan poetsen en knuffellen. Naar mijn mening is het juist hardstikke goed dat je het paard er uit haalt en leert wennen aan borstels aanrakingen. Ik lees ergens dat iemand zegt dat het voor een paard die 24/7 op wei staat toch geen zin heeft , die snapt blijkbaar je bedoelingen niet.

Die mensen snappen waarschijnlijk meer van paarden dan van verwende kinderen ja Knipoog Wou ik graag zo houden trouwens.

Wat is er in hemelsnaam goed aan 3x in de week borstelen bij een paard dat 24/7 buiten staat? Je haalt de beschermlaag weg en het leereffect is niet groter dan dat je het beestje eens per week in handen neemt. Het moet leren dat het overal aangeraakt mag worden door de mens, dat dat niet eng is, en zelfs heel prettig kan zijn. Daar heb je geen 3x in de week poetsen voor nodig. Is dom werk.

En knuffelen? Met een jaarling? Dat doe je voor jezelf, niet voor het paard. Een jaarling wil ravotten en graseten. Niet verplicht bij een mens 'knuffelen'; dat vat een paard heel anders op. Na de wekelijkse aanraaksessie even een aai of een kriebel op de schoft is nog net leuk. Verder moet je die jongelingen helemaal niet lastigvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 16:58

Sonja schreef:
Amrit schreef:

Je gaat een paard dat 24/7 buiten staat toch niet serieus poetsen hoop ik he? En knuffelen? Wat moet hij daar aan vinden dan, terwijl hij ook in de kudde in het land kan lopen? Dat doe je alleen voor jezelf hoor, niet voor het paard.
Blijf er nou maar lekker vanaf. Alleen al het feit dat een jaarling dit tegen je doet en dat jij dan naar de zweep grijpt geeft voldoende aan dat je er echt beter vanaf kunt blijven. DAT is dus de tip die ik je geef.

wat is dit nou weer onzin? ik poets mijn jaarling ook wel eens, vooral toen het zo warm werd, hij zat nog helemaal in zijn haar, al was het wel los. ik doe het niet langer dan 10 min. dan gaat hij weer lekker naar zijn vriendje..