Zweep Op Pony Die Bokt!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbey

Zweep Op Pony Die Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 20:52

Oké, er is een manege pony die gaat bokken als je op z'n kont slaat Tong uitsteken.. Af en toe steigeren enzoo, maar heel veel mensjes zeggen; 'Niet op z'n billen slaan!Dan bokt hij en steigert 'tie!'
Maar ik zeg dan; 'Nee, dat doe ik toch! Hij moet maar luisteren!'
Want zonder zweepje is hij zo sloom als een slak Tong uitsteken !
Hij is vrij klein, dus ik vind dat bokken niet eng.
Maar 1 ding ; Hoe krijg je dat afgeleerd?

* Ik ben niet Penny ofzo, vind bokken enzoo wel eng maar hij is klein dus hij maakt kleine bokjes! *

Maysie

Re: Zweep Op Pony Die Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:58

Hoe lang rijd je zelf al dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:58

Wij hebben ook zo´n pony op de manege, die leert het vast ook nooit af Vork

Mar die steigert niet(hangt er van af wat je onder steigeren verstaat)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 20:59

En wat zegt de leraar ervan?

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:01

Dat zou ik ook net gaan zeggen want ik denk dat je (niet beledigend bedoeld) niet genoeg ervaring zelf hebt om een pony bokken af te leren en al helemaal niet een manege pony want die wordt door zoveel anderen bereden. Knipoog

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:02

Heb inderdaad ook weinig ervaring, maar zou het wel graag willen doen, ook vanwege omdat er vaak kleinere kinderen komen rijden en haar super vinden, alleen word er dan gezegt dat 'tie bokt enzo, en knappen ze d'r op af.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:04

Zoiets leer je een pony niet af.
Zeker een manege pony niet, daar rijden zoveel mensen op.
Mijn eigen pony doet het ook, zodra ik met zweep rij is het mis, de enige oplossing die ik heb is zonder zweep rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:05

Vooooooooooooooooooorwaarts rijden! Niet met een zweep maar met je benen! Als je goed je benen eraan houdt, krijgt je pony al een stuk minder snel de kans om te bokken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:05

Roxiie; dan komt deze pony dus niet vooruit Knipoog

Petulan; een zweep is toch juist ene hulpmiddel? als et met je benen niet werkt Nagelbijten / Gniffelen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:07

Ja oke, maar hij bokt pas als je slaat.. Er moeten toch ook andere manieren zijn dan m alleen slaan met een zweep!

En imo zit er een wezenlijk verschil tussen bijtikken (scherper maken op hulpen) en slaan (straffen)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:08

Maar dan moet je hem wel juist gebruiken. Knipoog
Misschien wordt hij gewoon teveel op z'n kont geslagen zonder dat er een duidelijke reden voor is. Dan vind ik het wel logisch dat de pony gaat bokken bij een zweep.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:09

Precies wat Petulan zegt;
Er zit verschil tussen slaan en gewoon bij tikken.
Wat ik merk is dat als pony's met zweep gereden worden, vaak al veel "sneller" lopen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:09

Nee, das ook niet zo op onze manege, wij werken eerst goed met aandrijven, als dat niet helpt, een klein tikje, etc. Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:10

Belady schreef:
Heb inderdaad ook weinig ervaring, maar zou het wel graag willen doen, ook vanwege omdat er vaak kleinere kinderen komen rijden en haar super vinden, alleen word er dan gezegt dat 'tie bokt enzo, en knappen ze d'r op af.

Nou wil ik niet bijdehand klinken ofzo Tong uitsteken maar dat is jou zorg niet he Knipoog het is een manegepony laat dat alsjeblieft aan ervaren ruiters bij jullie op stal. Want het En je zegt al dat je het eng vind als hij bokt maar dan heb je onzekerheid in het zadel bij die pony en dan moet je al helemaal niks afleren want je moet er wel 100% achterstaan anders voelt die pony het. dus mijn tip.

laat het aan ervaren ruiters over Lachen
Laatst bijgewerkt door Maysie op 07-05-07 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

xNatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:10

Ja dat vind ik ook.
Ik weet niet hoelang je al rijd, maar een zweep is geen afstrafmiddel, maar een hulp middel Knipoog.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:11

x_Marr schreef:
Nee, das ook niet zo op onze manege, wij werken eerst goed met aandrijven, als dat niet helpt, een klein tikje, etc. Knipoog

Als je in je eerste bericht neerzet slaan krijg ik er toch wel en heel ander gevoel bij dan een klein tikje geven. Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:12

HandtasJe schreef:
Ja dat vind ik ook.
Ik weet niet hoelang je al rijd, maar een zweep is geen afstrafmiddel, maar een hulp middel Knipoog.

Sluit me daar bij aan Lachen het is net soms even dat stukje extra. Ik doe het liefst zonder. Lachen en ook zonder spoortjes.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:15

Tsja, vervelend om te horen, maar waarschijnlijk is dat er gewoon 'ingegroeid', helemaal als de pony als manegepony word gebruikt en er dus véél mensen zijn die één tik geven, een bok krijgen, en dan niet verder tikken. Pony heeft dan in feite gewonnen.

Ik noem dat 'geen respect voor de hulpen en zweep'... Kijk, met een eigen pony die niet door zoveel kinderen gereden wordt is het toch wat makkelijker werken.

Onze merrie heeft welgeteld 1 keer gebokt als reactie op een tikje met de zweep; toen heeft ze er nog een flink paar meppen achteraan gekregen........

en inderdaad; zweep is hulpmiddel, geen strafmiddel...... voor hulpen moeten ze respect hebben, dus bokken uit verzet tegen de zweep is bij dan ook uit den boze.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:17

He Joyce jij ook hier Lachen?

dat vind ik ook maar dit vind ik bij haar net niet van toepassing omdat ze zelf het wel wat eng vind als hij bokt.. Daarom moet ze het aan ervaren ruiters overlaten. Ik ben daar ook strikt in bij bokken en steigeren dat pik ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:19

Heeft deze pony misschien ergens pijn? Protest en langzaam lopen komt vaak door fysieke problemen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:21

haha, ja ik ook hier; ben zo'n beetje op heel bokt wel te vinden hoor Clown

Ben het wel met je eens: kijk als je om die bokken niets geeft en wat meer ervaren bent kun je nog eens een extra mep uitdelen om ze wat respect bij te brengen, maar bij deze pony heeft dat misschien niet zo veel zin meer, en inderdaad; als je nog niet echt ervaren hier in bent kun je dat misschien ook maar beter niet doen...

zowiezo is het bijna geen doen om een doorgewinterde manege pony of paard te willen 'verbeteren'...

@ Tamary; goed punt, zou kunnen, maar vergis je niet; deze beschrijving typeert wel een typische, doorgewinterde manegepony, die zijn nu eenmaal vaak sloom e.d..

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 21:26

Nee ik zeg altijd sla, maar bedoel ook tikken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 21:37

Is de kont echt de kont of achter je been? Daar zit natuurlijk nogal wat verschil tussen. Als de pony op allebei bokt, misschien de schouder eens proberen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 01:02

Tja, Narya zegt het al. Misschien is het maar goed ook dat kleine kinderen erop afknappen, bokkende pony's kunnen veel lichamelijke, maar ook geestelijke schade aanrichten. Er zijn genoeg kinderen die bang worden als een pony bokt. Ga alsjeblieft niet zelf met de pony aan de gang, een ervaren ruiter misschien, maar anders niet

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 10:39

hij bokt of steigert dus als je echt iets van hem begint te vragen want anders hoef je hem toch niet te slaan met je zweep? wij hebben ook zo'n paard op stal staan die ook begint te bokken als je hem een tik geeft. zulke dingen hoef je niet te pikken, hij heeft maar naar je te luisteren dus geef je hem nog een tik na als hij bok net zolang tot hij stopt..

Maar je moet er eerst proberen achter te komen WAAROM hij bokt om de zweep. Als jij iets van je paard vraagt als je bv. wilt wijken en je paard kan dat nog niet en je slaat hem, waarom zou hij het dan wel begrijpen? hij zal het afreageren in een bok