Wat is nou een reële prijs voor eern goed paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lindsey

Wat is nou een reële prijs voor eern goed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 09:57

Kijk je op bokt in een willekeurig taxatie topic dan wordt er bijna altijd aangegeven dat je voor 4 a 5000 euro een echt goed paard kan kopen en dat je dus niet echt slim bent als je meer betaald.

Ga je dan echter op internet kijken bij handelstallen of een paardenverkoopsite dan zijn prijzen van 10.000 euro heel normaal.

Waar zit toch dat grote verschil in?

Kan je als je goed kan onderhandelen zoveel van de vraagprijs afhalen?

Reageren er vooral bokkers die in de praktijk de laatste paar jaar geen paard hebben gekocht?

Willen bokkers niet toegeven dat ze zo veel voor hun eigen paard betaald hebben?

Noemen bokkers hun papierloze, niet zo goed gebouwde paard met wat mindere gangen die nooit door een rongtenlogische keuring komt gewoon ook een goed paard?

Kortom wie kan dit verschil verklaren?

Zesiram

Re: Wat is nou een reële prijs voor eern goed paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:01

Ten eerste denk ik dat je jezelf moet afvragen wat een goed paard is? Dat is voor iedereen verschillend. Dus wat een reële prijs is, is ook voor iedereen verschillend Knipoog
Ik heb wel het idee dat handelsstallen er snel een schepje bovenop doen, in vergelijking met particulieren. Ze mikken dan gewoon op een ander segment van de markt, en er zijn mensen genoeg die daar intrappen ( of niet, en die vinden dan wel weer een ander paard ).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:09

Ik heb 4000 euro betaald voor mijn paard die L2 gerechtigd was, 5 jaar oud en op de foto helemaal goed. Mooi papier, exterieurmatig misschien wat bemerkingen maar prima bewegen. Mocht ik haar nu willen verkopen dan denk ik dat mijn vp zo rond de 7000 euro zou liggen (10 jaar, Z1 dressuur). Ik vind de bedragen op sporthorses belachelijk. 10.000 euro is meer een prijs voor goede jonge sportpaarden op de veiling of een relatief jong paard met erg veel talent en een goed karakter wat al bewezen is met de nodige sportresultaten. Van die 4 jarige ruinen die net zadelmak zijn en 'o zo spectaculair zijn' volgens de advertentie, daar kan ik alleen maar om lachen.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:17

www.hollandhorses.com

dit zijn nieuwe paarden van onze manege , maar die zijn soms ook prijzig, het is wat je zelf wilt en kan

bijv.
als jij bijv. nog niet zo lang zou rijden heb je er niks aan om een duur paard van 9000 euro te kopen die op z niveau rijd

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:21

natasja1991 schreef:
als jij bijv. nog niet zo lang zou rijden heb je er niks aan om een duur paard van 9000 euro te kopen die op z niveau rijd

Waarom niet? Dat kan toch juist een fantastisch leerpaard zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:25

natasja1991 schreef:
http://www.hollandhorses.com
dit zijn nieuwe paarden van onze manege , maar die zijn soms ook prijzig, het is wat je zelf wilt en kan
bijv.

Er staan geen prijzen bij de paarden in je link dus dat is totaal nutteloos. Ik weet wel dat er een paar bij staan waar ik niet meer dan 2500 euro voor zou geven.

En idd, je kan beter en een goed leer paard kopen voor 9000 die al Z gelopen heeft dan een zogenaamde 4 jarige krack voor hetzelfde bedrag waar je eerst 4 jaar jang vanaf gaat stuiteren.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:28

tsja, heb die van mij gekocht voor € 1100,- Kan nooit goed zijn ?!
T is een superknolletje Clown Mits je hem juist behandeld want daar is ie gevoelig voor.

Ik vind dat een prijs echt niks zegt over een paard. Je kan netzogoed een paard van € 10.000 kopen die na een jaar werken met je het aan zijn gewrichten krijgt. Goed paard toch ?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:07

Sisco4life schreef:
tsja, heb die van mij gekocht voor € 1100,- Kan nooit goed zijn ?!
T is een superknolletje

Uiteindelijk is het het belangrijkst dat je blij bent met je paard en dat ben je overduidelijk aangezien je hem een superknolletje noemt.

Wat wel van belang is voor dit topic; Is het een superknolletje in jouw ogen of is het daadwerkelijk een goedgeboud paard met mooie gangen, goede papieren en waarmee je kan scoren op wedstrijden.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:17

En dan hangt het nog af van wat je noemt 'scoren op wedstrijden'. Ik ben allang tevreden als ik straks leuk mee kan draaien op de kringconcoursen, een een oranje rozet mee pak misschien. Maar ik vind dat ik niet in de top hoef te rijden op de grotere regionale (basis) dressuurwedstrijden, laat staan subtop ofzo. Dus ik kom er wel met een paard van onder de 10.000 Haha! Ik ben allang blij dat ik er straks een buitenritje mee kan doen. Het belangrijkste is toch dat je plezier hebt met je paard, en niet hoeveel die gekost heeft!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 11:33

erleyne schreef:
Het belangrijkste is toch dat je plezier hebt met je paard, en niet hoeveel die gekost heeft!

Je hebt helemaal gelijk erleyne.

Misschien is mijn topic titel onduidelijk maar de bedoeling van dit topic is niet welk paard geschikt is voor wie, of wat iemand met een paard wil bereiken en wanneer een paard een goed paard is.

Maar om te achterhalen hoe het toch kan dat je op internet het ene naar het andere paard ziet aangeboden voor prijzen van 10.000 of hoger en dat bokkers aangegeven dat ze paarden kopen voor niet meer dan 4000.

Dat lijkt gewoon niet met elkaar te kloppen.

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:06

Ik denk dat sommige paarden gewoon te duur verkocht worden terwijl tussen het afval (de handelaren) ook goede paarden zitten maar ja handelaren hebben ook de genoemde rotknollen maar soms zijn die bij grote dure africhtingsstallen ook te koop.

Ik zelf rijd nu met een eigen gefokte en zelfopgeleide 4 jarige merrie ze rijd zeer netjes, maar door mijn faalangst op wedstrijden eindigen we toch meestal laaste maar ja daar kan een knol van €10.000,- ook niks aan doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:09

wat vind jij een goed paard?

moet hij 100% op de foto's zijn? moet hij Z start gerechtigd zijn? moet er een goed papier bij zitten?

het ligt er maar net aan wat je wensen zijn....

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:17

Onder een goed paard versta ik inderdaad een paard wat op de foto goed is. Een goed papier bijzit en wat M/Z startgerechtigd is of een jong paard waarvan het zeer waarschijnlijk is dat hij hoog kan eindigen.

Niet een 16 jarige die L loopt en waarschijnlijk ook niet meer hogerop komt.

En ja ik weet dat je op paarden zonder goed papier ook ver kan komen. Een paard van een kleine bemerking geen last hoeft te hebben en dat je met andere paarden ook veel plezier kan hebben maar daar gaat het dus niet om. Het gaat om dat verschil tussen prijzen waarvoor paarden massaal worden aangeboden op internet en wat bokkers er zeggen voor te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:19

Wat is goed?
Wat is je doel?
wat moet hij al kennen?
Moeten er papieren van je bij zitten?
wat voor karakter moet het dier hebben?
is hij gezond?

Allemaal zaken die de prijs maken

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:20

daar heb je wel gelijk in
ik hoef niet perse een om hogere dressuurwedstrijden mee te rijden, mij gaat het er meer om dat je er fijn op rijdt, lekkere buitenritjes op kunt maken en klein beetje dressuur

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:23

het is maar net wat de gek er voor geeft.

ik heb bij een handelsstal gewerkt

en ik weet dat de prijs afhangt van de mensen.
komen de mensen in een dikke vette bmw, beetje kak, dan worden de prijzen automatisch hoger, dit omdat "zulke"mensen vaak liever een duurder paard willen, want die denken duurder = beter ...

handelsstallen vragen relatief gezien veel meer voor de paarden, ook zullen deze wel meer zakken als je doet afbieden.

ach ja de prijzen op de internet sites, zijn vraagprijzen, en vaak droomprijzen,
denk maar niet dat al die paarden voor dat bedrag weg gaan

een goed paard, met potentie tot het zet, in de leeftijdsklasse 4 tot 6, kost gemiddeld gezien niet meer dan 5000 euro.
een paard wat potentie hebt die boven de Z ligt, die zijn wel wat duurder, maar dit is maar een klein gedeelte van de aangeboden paarden op internet.

een leuk recreatie paardje wat zo nu en dan op de wedstrijd kan, hoeft echt niet meer te kosten dan 2500 euro

er worden gewoon enorm hoge vraagprijzen getoont, en sommige mensen trappen daarin, sommigen niet.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:27

Snap ik Runningkawa. Ga trouwens ook niet echt een paard kopen maar vind het wel leuk om op sporthorses te kijken als ik mij een keer verveel en daar zie ik heel erg veel dure paarden staan.

Dan vraag ik mij af zouden die ook echt voor die prijzen weggaan? Äangezien bokkers massaal aangeven dat ze nooit zoveel voor een paard willen betalen.

Nu zijn niet alle paardenliefhebbers ook bokkers maar toch.

Natasja1991 op dit soort reacties zit ik dus echt niet te wachten zie mijn vorige posts in dit topic.

(Al hoewel ik de eerste ben die altijd klaar staat om te zeggen dat dit een openbaar forum is en je dus zo mag reageren als je wil Haha!)

Crossmonster wat jij aangeeft wil ik dus graag weten. Jij denkt dus dat al die paarden waar zoveel voor gevraagd wordt uiteindelijk dus voor een lagere prijs weg gaan.
Als je thuis 2 auto's hebt is het dus raadzaam om niet met je dure leasebak te komen kijken maar met het goedkope boodschappenautootje.

natasja1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:31

haha op de fiets... nog goedkoper(niet als het verweg is)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:32

nou lindsey, ik bedoel met name het type mensen,
ik denk dat iedereen ze wel kent, beetje kak, beetje poeha, alles moet beste van het beste zijn,
voor zulke mensen moesten wij altijd meer vragen voor de paarden Nagelbijten / Gniffelen

en ik denk idd dat veel paarden voor veel minder weggaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:32

de prijs voor een paard is sec gezien de kiloprijs............ alles waar daar bovenop komt is de emotionele waarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:37

Toch ken ik ook genoeg paarden die wel voor erg veel geld weg gaan.
Dat waren dan ook wel paarden waar men van dacht dat ze het na het Z ook nog wel leker zouden doen.
Of minsten in de Z erg goed mee konden komen.

Ik zelf zou ook geen 15.000 voor een paard neer tellen
Maar toch zijn dat bedragen die voor een leuk paard echt wel gegeven worden Lachen

Voor mij is dat niet nodig
vind 4000 gewoon wel genoeg
Heb geen potenties tot na het Z
Karakter vind ik belangrijker dan beweging. En alshet karakter fijn is en het paard verder gezond kom je ook wel in het Z Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:42

De prijzen in de randstad liggen ook gemiddeld hoger dan in de polder.
Als je voor een goed paard niet te veel wil betalen moet je bij een goede fokker gaan kijken (niet zo'n wannaby maar een echte). Die selecteren ieder jaar de toppers eruit (hoge prijs) en de mindere (maar nog steeds ZZ potentie) gaan dan voor een fatsoenlijke prijs weg. De 10.000 en meer paarden van sporthorses zijn mensen op een roze wolk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:08

Wat is een goed paard inderdaad?

Een paard met écht potentie (minimaal lichte tour), jong én goed opgeleid is gewoon onbetaalbaar, dat red je ook met € 10.000,- bij lange na niet.

Maar die paarden zijn schaars...héél schaars.....

Alles dat eronder komt is een stuk minder waard. Een leuk paard, jong en waar je ooit nog eens Z mee kan rijden >> € 4000 - 6000.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:13

LDRD schreef:
Wat is een goed paard inderdaad?

Een paard met écht potentie (minimaal lichte tour), jong én goed opgeleid is gewoon onbetaalbaar, dat red je ook met € 10.000,- bij lange na niet.

Maar die paarden zijn schaars...héél schaars.....

Alles dat eronder komt is een stuk minder waard. Een leuk paard, jong en waar je ooit nog eens Z mee kan rijden >> € 4000 - 6000.

Dat klopt, die zitten onder andere in de fricandel die ik vaniddag at...........
Uiteindelijk is het de koper die bepaalt wat er betaald wordt. Als de prijs te hoog blijft, kun je natuurlijk het paard gewoon laten staan, maar ja, zolang er mensen zijn die bereid zijn op 8000 euro belofte te betalen............

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:47

Moeilijke vraag.
Wat LDRD schrijft is denk ik wel een beetje een richtlijn. Tenminste als je een paard in de sport wil krijgen met wedstrijden, al is het alleen onderlinge wedstrijden.

Mijn tante heeft vroeger haar Appaloosa van de paardenmarkt gekocht als veulen en het is een superrecreatiepaard geworden! Inmiddels alweer met pensioen Knipoog en op de paardenmarkt betaal je geen duizenden euro's (toen was het nog guldens) Clown