1.5 paards of 2 paard trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

1.5 paards of 2 paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 17:33

Ik ben aan het kijken voor een trailer voor m'n paard (is nu stokkreupel Boos!, dus voor als het weer over is ).
Ik heb van diverse merken prijsopgaven gekregen via verschillende dealers.
Nu blijven er 2 trailers over, beide van Hotra.
De ene is een 1.5 paards (model Salinero), binnenmaat 1.30. De andere is een 2-paards (model Innovatie plus), binnenmaat 1.60. Prijs rijklaar is gelijk.
Gewicht 1.5 paards is 550 kg, 2 paards is 700 kg. Mijn auto mag 1500 kg trekken, ik heb BE, dus ik mag met die 2 paards met 1 paard erin rijden.
Ik heb maar 1 paard, dus de 2-paards zal dan ook voor 1 paard gebruikt worden (al dan niet zonder tussenschot, maar we gaan maar even uit van met tussenschot).
De 1.5 paards heeft luxere ramen en een extra steun langs het spatbord, maar een heel eenvoudig steunwiel. De 2 paards heeft hele eenvoudige uitzetraampjes, maar een fatsoenlijk steunwiel.
Maar de 2 paards is natuurlijk ruimer. Ik ga nog nameten of m'n menwagen er in zou passen (zonder paard natuurlijk). De middenstang van de 2 paards.
Binnenverlichting zit in de 1.5 paards achterin, in de 2 paards voorin. Wat is handiger?
Maar waar hebben jullie voor gekozen? En waarom?

missanous

Re: 1.5 paards of 2 paard trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:24

ik heb de hotra salinero (1,5 paards)
waarom een 2 paards trailer kopen als je toch maar elke keer 1 paard mee neemt
ik heb erg veel plezier van deze trailer en heb er absoluut geen spijt van Lachen

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:33

zal 2 paards doen.. waarom niet? kan altijd nog handig zijn meestal verschilt de prijs ook niet eens zo erg..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 19:40

Een 2 paards is ook nog te gebruiken als verhuiswagen bijvoorbeeld. En als ik dat tussenschot eruit haal kan m'n paard extra ruim staan (ik weet niet of ze dat prettig vindt, de 1 zegt gevaarlijk, sommige paarden vinden het heerlijk).
Maar de 2 paards is wel zwaarder en dus iets minder luxe uitgevoerd.

Hoe lang heb jij die trailer al Missanous? En nog nergens rot, beschadigingen, onvoorzien onderhoud e.d.? Rubber op de klep en de vloer ook nog steeds goed?

defny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:51

Heej ik heb een 2-paards hotra innovatie en wij hebben gekozen voor 2 paards omdat de paarden in een anderhalf enorm ruim staan en dus het veel moeite kost kwa evenwicht enz en dus verstappen ze vaak wat erg vermoeiend is
nouja hhop dat je er iets aan hebt
groetjes

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:52

ik zou ook een 2 paards trailer nemen.
Altijd handig Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:29

In jouw geval een twee-paards (en eigenlijk geen Hotra....).
Klein tipje: wat is de toegestane kogeldruk van je auto?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 20:31

Wat is er mis met een Hotra?

Chantal86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:32

ik zou een 1,5 paards trailer nemen, groot zat joh

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:36

Ik heb bewust voor een 2-paardstrailer gekozen. Terwijl ik maar 1 paard heb en de auto de trailer ook alleen met 1 paard erin mag trekken. Ik heb een thiel en kon kiezen tussen de 1,5 paards pico of de 2paards domino chess. De 2-paards is veel groter, lekker hoog bij zijn hoofd, heeft door de extra breedte een betere wegligging, en ik kan me er in omkleden op concours. Ik zadel altijd op in de trailer, vooral met regen echt ideaal!
Ik heb het zo laten maken dat mijn schot schuin kan staan tijdens vervoer, en heb er dus ook een merriestang bij. Paard gaat ook altijd schuin staan tijdens vervoer, dat is voor een paard het fijnste met vervoer blijkbaar. Ik zou voor de 2-paards gaan, ik heb er zelf geen moment spijt van gehad, terwijl deze toch 500€ duurder was de de 1,5 paards destijds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:44

Ik heb een 1 3/4 trailer gekozen omdat ik niet dacht ooit weer te gaan rijden. (hotra elegance) Deze maat ligt net zo mooi op de weg als een tweepaards en er kan met gemak een merrie met veulen in, of een jaarling en een twenter, en 3 veulens wil ook prima. Ruime kar met lage instap, makkelijk met laden, geen lastige tussenschotten. Achteraf nu ik weer meer rijdt had ik wel graag een tweepaards gewild zodat ik ook eens een jong paard mee kan nemen naar de manege, maar ik vind het ook wel jammer om deze trailer in te ruilen want hij is fijn in het gebruik.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:19

germie schreef:
Wat is er mis met een Hotra?

Mag niks kosten en daarmee is de constructie niet echt geweldig doordacht en stevig.
Persoonlijk zou ik iets meer geld uittrekken en voor een Weijer gaan.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:22

Volgens mij mag je met je huidige auto geen 2-paards trekken. Het gaat er niet om wat je in de trailer doet, maar om de geladen massa op het kentekenbewijs van de trailer. Meestal is die bij een 2-paard 2000kg, er zijn niet veel auto's die dat mogen trekken.
Dus als je geen andere auto gaat aanschaffen blijft de 1,5paard over Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:30

Lappie_Lap schreef:
Volgens mij mag je met je huidige auto geen 2-paards trekken. Het gaat er niet om wat je in de trailer doet, maar om de geladen massa op het kentekenbewijs van de trailer. Meestal is die bij een 2-paard 2000kg, er zijn niet veel auto's die dat mogen trekken.
Dus als je geen andere auto gaat aanschaffen blijft de 1,5paard over Lachen

Lees even de FAQ en/of de Wiki, voordat je nog meer onwaarheden hier verkondigd.
Wat TS wil is volkomen legaal; waarmee dit verhaal in de prullenbak thuishoort.........

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 23:07

Sorry Bloos *ik ga echt niet met opzet onwaarheden rondbazuinen, ik was er zonet heilig van overtuigd dat het zo inelkaar stak*
Toch is een kennis van mij daarvoor eens bekeurd. Heeft de politie het ook nog niet allemaal helemaal int koppie...

@ TS, ik zou voor de 2-paards gaan, als het in prijs toch niet uitmaakt. Bied veel meer mogelijkheden. Zoals je zegt een beter steunwiel, dat die raampjes luxe zijn vind ik niet zo belangrijk als het maar functioneerd .. en verlichting voorin is veel nuttiger. Heb eigenlijk nog nooit een trailer gezien met verlichting achterin, zou ook niet weten waar dat voor nodig is. Het paard staat met het hoofd toch voorin?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 07:51

Lappie_Lap schreef:
Sorry Bloos *ik ga echt niet met opzet onwaarheden rondbazuinen, ik was er zonet heilig van overtuigd dat het zo inelkaar stak*
Toch is een kennis van mij daarvoor eens bekeurd. Heeft de politie het ook nog niet allemaal helemaal int koppie...

Ik ben ook niet boos, alleen een beetje verdrietig, omdat niet alleen de politie maar ook heel veel mensen die er wel belang bij hebben het ook niet correct weten.
Lappie_Lap schreef:
@ TS, ik zou voor de 2-paards gaan, als het in prijs toch niet uitmaakt. Bied veel meer mogelijkheden. Zoals je zegt een beter steunwiel, dat die raampjes luxe zijn vind ik niet zo belangrijk als het maar functioneerd .. en verlichting voorin is veel nuttiger. Heb eigenlijk nog nooit een trailer gezien met verlichting achterin, zou ook niet weten waar dat voor nodig is. Het paard staat met het hoofd toch voorin?

Verlichting achterin? Wel, mijn trailer heeft dat (zelfbouw) en de reden is dat het paard bij het instappen in het (half) donker niet verblind wordt doordat die lamp hem recht in de ogen schijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:11

Wij hadden ook licht in de vrachtwagen, maar die scheen naar boven, hij keek er niet in. Bewust zo gemonteerd. Maar mijn anderhalfspeerd had ook al verlichting toen wij hem kochten. Noway dat de mijne een donkere smalle ruimte in gaat. Idd dus achterin zodat hij naar voren schijnt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:15

Ik zou ook voor een 2 paards gaan is gewoon veel handiger ..
met me pony op wedstrijd lag ik er altijd makkelijk een bezem naast omdat hij er soms niet in wil Haha!
je kan hem voor andere dingen gebruiken (idd verhuizen etc )

en IK vind een 2 paards trailer veel veiliger op de weg ! Clown

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:32

Ik had bijna een 2-paards gekocht, maar heb uiteindelijk voor een 1,5 paards (Atec Royal Class) gekozen. Ik maak veel buitenritten en de 2-paards kreeg ik in mijn eentje veel moeilijker van zijn plek en dat vind ik toch wel belangrijk. Mijn auto mag een 2-paards trekken met slechts 1 paard erin. Tenzij ik een auto huur/leen - wat ik zelden doe - zal ik geen voordeel hebben van de mogelijkheid 2 paarden te vervoeren. En ingeval dat ik dat wel zou willen is een 2-paards trailer gemakkelijk te regelen. Verder heb ik m.b.t. controle over de combinatie ingeval van manoeuvres aangehouden dat mijn trailer niet zwaarder weegt dan 75% van het gewicht van de massa ervoor (auto met inhoud). Daarnaast zag ik wat het metertje van de dieselbrandstof doet als je paard en trailer trekt (...) Ik heb een heel zuinige auto, maar het gewicht erachter doet slurpen. Beide, zowel de 2-paards als de 1,5 paards vond ik heel stabiel liggen en de keus is bij mij daarom uiteindelijk op de 1,5 paards gevallen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:56

Papaya schreef:
<knip>
Verder heb ik m.b.t. controle over de combinatie ingeval van manoeuvres aangehouden dat mijn trailer niet zwaarder weegt dan 75% van het gewicht van de massa ervoor (auto met inhoud). Daarnaast zag ik wat het metertje van de dieselbrandstof doet als je paard en trailer trekt (...) Ik heb een heel zuinige auto, maar het gewicht erachter doet slurpen. Beide, zowel de 2-paards als de 1,5 paards vond ik heel stabiel liggen en de keus is bij mij daarom uiteindelijk op de 1,5 paards gevallen

Waar haal jij die 75% vandaan?
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat 2 ton trailer helemaal niks doet met 1900kg (leeg) auto, anders dan braaf volgen.
Zelfs een twee-paards met 1150kg feitelijk gewicht achter een auto die 1175kg weegt (en 1200kg mag trekken) geeft alleen problemen bij flinke zijwind, omdat de auto die krachten moeilijk kan handelen.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:25

ikke schreef:
Papaya schreef:
<knip>
Verder heb ik m.b.t. controle over de combinatie ingeval van manoeuvres aangehouden dat mijn trailer niet zwaarder weegt dan 75% van het gewicht van de massa ervoor (auto met inhoud). Daarnaast zag ik wat het metertje van de dieselbrandstof doet als je paard en trailer trekt (...) Ik heb een heel zuinige auto, maar het gewicht erachter doet slurpen. Beide, zowel de 2-paards als de 1,5 paards vond ik heel stabiel liggen en de keus is bij mij daarom uiteindelijk op de 1,5 paards gevallen

Waar haal jij die 75% vandaan?
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat 2 ton trailer helemaal niks doet met 1900kg (leeg) auto, anders dan braaf volgen.
Zelfs een twee-paards met 1150kg feitelijk gewicht achter een auto die 1175kg weegt (en 1200kg mag trekken) geeft alleen problemen bij flinke zijwind, omdat de auto die krachten moeilijk kan handelen.

Van tips van ANWB en caravansites. Het klinkt mij niet onlogisch in de oren dat er verschil is ingeval er minder gewicht achter de auto zit en de massa aan de voorkant wat groter is. Bij wind en spoorvorming lijkt me met name de omvang van de trekkracht van belang zodat je de trailer met inhoud in het rechte spoor kunt houden/trekken.

Overigens kan je m.b.t. tot controle over de auto vrij simpel zijn als het op de details aankomt. Iedereen die een slipcursus gevolgd heeft kan je vertellen dat je bij een hogere snelheid dan 40 km deksels snel moet reageren om nog binnen enkele seconden een door de bestuurder gewenste manoeuvre uit te halen. Laat staan wat er gebeurd bij een snelheid van 80 km om nog maar niet te spreken over een auto met trailer incl. paard erachter.

Sorry, maar ik snap je verhaal van 2 ton (200.000 ???) achter een 1900 kg (leeg)auto niet helemaal. Deels omdat ik me niet een beeld kan vormen van een auto met een gewicht van 1900 kg die een trailer van 2 ton in het gereel houdt. Misschien lees ik het verkeerd. Van de zijwind lijkt me dat hoe meer trekkracht een auto heeft hoe beter je hem in het spoor kan houden. En hoeveel verschil 200 of 300 kilo meer of minder achter je auto uitmaakt zou ik je uit eigen ervaring niet kunnen vertellen.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:44

@Papaya: een ton heeft meerdere betekenissen.
In het geldwereldtje is een ton 100.000 (euro).
Bij gewicht is een ton 1000 kg.

Maar ff terug naar TS. Zij wil graag weten welke keuze ze moet maken tussen een 1.5 en 2-paards Hotra trailer. Daarnaast wil ze graag ervaringen weten van de genoemde trailers.

Als de menwagen in de 2 paards trailer past dan zou ik de 2 paards nemen. Hoef je voor de menwagen geen aparte aanhangwagen aan te schaffen.
(Met een 1,5 kun je ook wel best verhuizen...spreek uit eigen ervaring)

Voor de laatste vraag zou ik naar een paar grote concoursen/wedstrijden gaan. Daar is vastwel een of meerdere van de type trailer die je wilt aanschaffen.
Als je de eigenaar van de trailer dan spreekt, kun je direct vragen naar de ervaringen van de trailer en wat zij gedaan hebben om de manko's te verhelpen. Zie je dan ook met eigen ogen wat er mis is/ zwakke plekken zijn.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:06

Hoi

Ik heb zelf de hotra Othello en ben er zelf niet kapot van.Wat net ook al iemand zie, de constructie is niet optimaal , de wanden van mijn trailer zijn dunner als bij de meeste andere trailers, de vloer is na 2,5 jaar al een x vervangen nu zijn de schuine wanden ook aan vervanging toe(waar het deurtje in zit en tegenoverliggende wand).Voor mij dus geen Hotra meer.
Nod iets om aan te denken is trapbescherming. Mijn merrie had er een handjevan om met haar voorbeen(met ijzer) tegen de wand aan te slaan niet erg hard maar die wand beschadigde daar zo van dat ik toch maar trapbescherming in de trailer heb laten maken.
Soms ben ik blij dat ik maar een 1,5 prds trailer heb, geen gezeur van mensen die met je mee willen rijden Maar aan de andere kant had het ook wel eens makkelijk geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:27

Papaya schreef:
Van tips van ANWB en caravansites. Het klinkt mij niet onlogisch in de oren dat er verschil is ingeval er minder gewicht achter de auto zit en de massa aan de voorkant wat groter is. Bij wind en spoorvorming lijkt me met name de omvang van de trekkracht van belang zodat je de trailer met inhoud in het rechte spoor kunt houden/trekken.

Die sites ken ik. Ik lig helemaal in een deuk daarover. Ze gaan namelijk volledig voorbij aan de invloed van een hoog eigen gewicht van de auto, al dan niet gekoppelt aan vierwielaandrijving.
Papaya schreef:
Overigens kan je m.b.t. tot controle over de auto vrij simpel zijn als het op de details aankomt. Iedereen die een slipcursus gevolgd heeft kan je vertellen dat je bij een hogere snelheid dan 40 km deksels snel moet reageren om nog binnen enkele seconden een door de bestuurder gewenste manoeuvre uit te halen. Laat staan wat er gebeurd bij een snelheid van 80 km om nog maar niet te spreken over een auto met trailer incl. paard erachter.

Maar dan zou je ook moeten weten dat vierwielaandrijving een meer dan merkbare invloed heeft op het rijgedrag. Niet helemaal zonder reden is een Subaru en dan speciaal de Forrester zeer populair.
Papaya schreef:
Sorry, maar ik snap je verhaal van 2 ton (200.000 ???) achter een 1900 kg (leeg)auto niet helemaal. Deels omdat ik me niet een beeld kan vormen van een auto met een gewicht van 1900 kg die een trailer van 2 ton in het gereel houdt. Misschien lees ik het verkeerd. Van de zijwind lijkt me dat hoe meer trekkracht een auto heeft hoe beter je hem in het spoor kan houden. En hoeveel verschil 200 of 300 kilo meer of minder achter je auto uitmaakt zou ik je uit eigen ervaring niet kunnen vertellen.

2 ton is 2000kg. Als ik die eerder aangehaalde caravansites moet geloven, dan moet je ook met een Land Rover Discovery geen 2000kg gaan trekken, omdat ie maar 1900kg weegt. Nou, neem van mij aan, als de fabrikant het goed vindt dat je er 4050kg aan knoopt (!!!) dat ze daar echt wel over hebben nagedacht. Ik heb 5 jaar een Discovery gehad, dat ding was nergens van onder de indruk. Daarnaast zoop ie standaard 1:5 en met de trailer 1:4,5 niet eens zo beroerd dus.

Aan TS dus eigenlijk ook de vraag: wat voor auto staat ervoor?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:01

Ik neem er eentje met trapbescherming, daar ben ik al uit. Ik dacht dat Hotra net zulke dikke wanden heeft als alle andere merken. Bodem is 22 mm betonplex en zijwanden 18 mm. Dat is gelijk aan Atec, Bockmann en Saris.
Atec is te licht, 1.5 paards weegt maar 1200 kg incl. laadvermogen en dat is natuurlijk minstens 100 kg te weinig. Bockmann is te duur. Saris ook en de afwerking vind ik slecht. Waco (van Henra) heb ik slechte ervaringen mee.
Hotra was vroeger niet zo best, maar tegenwoordig schijne ze met de andere merken goed te kunnen concurreren. Iemand die na 2.5 jaar een nieuwe bodem nodig heeft kan daar gewoon mee teruggaan, want je hebt 3 jaar garantie.

Ik heb een VW passat TDI 110 pk station. Verder weegt mijn auto 1314 kg en mag er 1500 kg achter. En dat gaat best. Het gaat als je BE hebt om de trekhaaklast, dus wat je er werkelijk achter hangt. Als je BE hebt en je hebt een Panda ofzo en die mag 550 kg trekken, dan mag je een lege Hotra 1.5 paards paardentrailer er achter hebben, terwijl je met alleen B er niet mee mag rijden, want dan geldt ledig gewicht + laadvermogen.
Dus ik kan rustig een 2-paards met 1 paard erin achter mijn auto hangen.

Mijn menwagen lijkt te passen in een 2-paards, maar het grote nadeel van de 2-paards is het eigen gewicht van 700 kg, is dat voor iemand alleen nog wel te verplaatsen? (mijn auto kan het best)
De 1.5 paards weegt 550 kg. En je zou met een 1.5 paards die max. 1300 mag wegen later natuurlijk voor een lichtere auto kunnen gaan. Maar ja, ik heb nu dus een diesel en dat bevalt goed. Een trailer erachter betekent inderdaad dat er meer verbruikt wordt, maar goed, ik betaal daar ook extra voor in de zin van extra diesel aan de pomp moeten tanken. Het extra verbruik tussen 1.5 paards en 2 paards is niet zo groot.
En verder zijn er nu al mensen die inderdaad graag willen dat ik een extra paard meeneem, maar ik heb al duidelijk gezegd dat ik daar niet aan begin en de trailer is ook niet te leen. Is dus puur en alleen voor mij, ik moet dat ding betalen.
Voordeel van de 1.5 paards is inderdaad dat iemand met alleen B rijbewijs met mijn auto + 1.5 paards trailer er mee mag rijden. Maar ik heb gewoon BE, dus voor mij geldt dat niet en kan ik rustig die 2 paards erachter hangen.

Welke schrijft meer af, de 1.5 paard of de 2paards? of maakt het niet uit?
Laatst bijgewerkt door germie op 06-05-07 12:26, in het totaal 2 keer bewerkt