De manier om goed op te kunnen stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doom

De manier om goed op te kunnen stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:49

grrrrrrrrrrr wie helpt me ..
ik kom gewoon niet zonder kruk op me paard . ik ben gewoon niet lenig genoeg ..
ik doe elke dag paardrijden 2 keer in de week naar de sportschool .. maar het lukt me niet..
al vanaf me 10de heb ik dit zodra ik op wil stappen wordt ik lijk wel op slot gezet .. en heb ik niet genoeg kracht om me op te trekken Boos!
dus altijd het krukje gepakt .. en nu durf ik gewoon niet meer zonder op te stappen omdat ik weet dat het me gewoon niet lukt zo schaamtelijk !!
naja het lukt wel alleen duurt even en is gewoon vervelend voor het paard !! Huilen ik schaam me zo !!

en het stomme is dat als ik wedstrijden rijd en ik gespannen ben ik zo in een keer op stap zo stom !!!

wie heeft dit ook en wie heeft de tip ..
beugels langer of wat dan ook heeft ook weinig nut gaat wel wat beter maar nog steeds kom ik op het zelfde punt dat me been hoe moet je dat zeggen op *slot* zit ..??
help !!! Boos!

Jellie

Re: De manier om goed op te kunnen stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 12:52

Bij ons op stal stappen ook een aantal mensen op via een krukje.
Dat is opzich niet eens zo verkeerd want voor je paard's rug schijnt het beter te zijn.
Kan me wel voorstellen dat je er wat van baalt maar probeer er dan de positieve draai aan te geven dat het ook beter voor je paard is..
Beugels langer had geen nut dus zo'n beugel met zo'n uitklapbaar dingetje is dus ook geen optie neem ik aan.
Wel apart idd dat je op wedstrijd wel in 1x erop komt...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 12:56

Jellie schreef:
Bij ons op stal stappen ook een aantal mensen op via een krukje.
Dat is opzich niet eens zo verkeerd want voor je paard's rug schijnt het beter te zijn.
Kan me wel voorstellen dat je er wat van baalt maar probeer er dan de positieve draai aan te geven dat het ook beter voor je paard is..
Beugels langer had geen nut dus zo'n beugel met zo'n uitklapbaar dingetje is dus ook geen optie neem ik aan.
Wel apart idd dat je op wedstrijd wel in 1x erop komt...

Ik weet dat het beter is voor je paard idd ik zou het liefst altijd met krukje opstappen ..
maar dan zit dat krukje weer in de weg ..
en heb nu een net beleerd paard en het opstappen met kruk gaat goed en dan houd iemand hem vast en dan wordt de kruk weg gehaald ..
ik moet het binnekort ook een keer alleen doen en wil niet dat hij straks over de kruk heen walst ..
ik heb namelijk ook overgens de pech dat hij nogal paniekerig is met opstappen als je iets anders doet zie je die oren al heen en weer gaan ..dus dat zit me weer net niet mee !! Vork en wil wel dat hij me gewoon vertrouwd ..

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 13:51

verder niemand ..?? Vork
ben ik de enigste op de wereld die dit moeilijk vind haha Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:12

haha, t lijkt idd wel een lastig probleem. Weet ook niet of je hier wat aan hebt maar bij ons op stal ligt er bij de deur een steen (wel op zo'n manier dat er geen paard op kan staan ofzo) en via de hogere steen stappen ook mensen op. Hoe dat die ligt geeft het ook geen gevaar voor de paarden enz...
maar goed ik snap dat je t liefste via de grond doet...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 14:13

Jellie schreef:
haha, t lijkt idd wel een lastig probleem. Weet ook niet of je hier wat aan hebt maar bij ons op stal ligt er bij de deur een steen (wel op zo'n manier dat er geen paard op kan staan ofzo) en via de hogere steen stappen ook mensen op. Hoe dat die ligt geeft het ook geen gevaar voor de paarden enz...
maar goed ik snap dat je t liefste via de grond doet...

IK sta op www.manegebeukers.nl een hele nieuwe en sjieke manege ik denk niet dat ze blij met me zijn al zet ik een steen in de bak hahaha had wel voor mij een uitkomst geweest haha Haha!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:30

Bij mij is het niet omdat ik niet lenig genoeg ben (nouja ben wel stijf Tong uitsteken )
Ik heb een vorm van spasme, dat wil zeggen dat ik niet de volledige controle heb over mijn spieren.

Dus stap ik op via een opstapje of met hulp van een stalgenootje.

De buitenbak heeft geen bakrand, maar wel een verhoging als rand, dus dat is makkelijk. Dan stap ik daarop en kan ik zo op mijn pony klimmen Haha!

In de binnenbak staat er in een hoek een opstapblok. Je leert je paard om daarnaast te gaan staan en zo heb je ook niet echt last van het opstapblok.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:36

Misschien helpt pilates. Ik doe dit ook af en toe (samen met ma) en dat maakt mij wat leniger. Ik stap nogsteeds met krukje op manege paarden. Maar dat komt omdat ik overgewicht heb. Dan vind ik het niet fijn om aan een paard te gaan hangen.

Misschien dat het ook bij jou helpt

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:23

doom schreef:
IK sta op http://www.manegebeukers.nl een hele nieuwe en sjieke manege ik denk niet dat ze blij met me zijn al zet ik een steen in de bak hahaha had wel voor mij een uitkomst geweest haha Haha!

Haha, nee dat lijkt me ook niet.. Ziet nu ook echt zo'n ding voor me zoals ze in die stripjes bij asterix en obelix altijd meelopen te zullen... en dat dan in zo'n sjieke bak Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 15:31

Misschien via de bakrand? Als ik zonder zadel ga, jump ik er ook zo altijd op. Staat het krukje niet in de weg en kom je er ook gewoon op.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:11

Ik stap ook 9 van de 10 x met krukje op. Ik kan het wel zonder, maar dat vinden de spiertjes in mijn lies niet zo lekker als ik dat dagelijks doe. Paard vind het ook fijner denk ik, met krukje. Mijn paard zit af en toe wel een beetje te stangen, dan zet ik d´r naast het krukje (als ik alleen ben) en dan zet ze net 1 pas opzij. Krukje heb ik strak de hoek van de bak staan, dan staat het echt niet in de weg.

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:30

op een manege in a dam is het verboden zonder opstap op te stappen is beter voor de paarden rug om met opstap opte stappen dus zo gek is het niet

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:32

Als je bijvoorbeeld op een wat groter paard zit, kun je ook de beugelriem een paar gaatjes langer maken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 21:42

Dat werkt niet, staat in haar eerste post Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 22:55

ik rijd een paard van 1.72 en heb er ook heel veel moeite mee gehad, om er goed op te komen en nog gaat het niet van harte.
Een rijbroek met een doorlopend leren zitvlak is echt al een mega-nadeel vaak, omdat je veel moeilijker er op kan. Echt, het is voor mij een wereld vna verschil of ik er op wedstrijd opstap (met een totaal stoffen rijbroek) of thuis (met een rijbroek met leer). Verder is een bodyprotector vaak ook onhandig.
Het beste is toch gewoon blijven proberen, hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Ondanks dat het er belachelijk uit ziet.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 08:04

secricible schreef:
ik rijd een paard van 1.72 en heb er ook heel veel moeite mee gehad, om er goed op te komen en nog gaat het niet van harte.
Een rijbroek met een doorlopend leren zitvlak is echt al een mega-nadeel vaak, omdat je veel moeilijker er op kan. Echt, het is voor mij een wereld vna verschil of ik er op wedstrijd opstap (met een totaal stoffen rijbroek) of thuis (met een rijbroek met leer). Verder is een bodyprotector vaak ook onhandig.
Het beste is toch gewoon blijven proberen, hoe vaker je het doet, hoe beter je wordt. Ondanks dat het er belachelijk uit ziet.

Ja idd ik moet ook gaan blijven oefenen maar ik baal gewoon zo ontzettend ervan Haha!
En dan heb ik ook nog een jong ding die opstappen nog een beetje bangig vind dus ben bang dat als ik alleen op stap en het gaat fout dat hij dan meteen een paar dagen van slag is ..
want dat is hij ook al met andere dingen geweest ..
als iets anders gaat dan anders is hij snel van slag en gewoon echt een paar dagen bang ..
dus ik wil gewoon niet het risico lopen dat hij straks bijv over het krukje heen dendert of wat dan ook ..
he verdorie kon ik nou maar gewoon flot opstappen ... Vork
en idd het liefst stap ik ook met krukje op vanwege de rug maar het moet ook gewoon zonder kunnen ...
en oja ik kan niet op de bakrand opstappen ..
die is namelijk onder 2cm open en daarna komt er zo'n breed schot en die is wel tot me schouders hoog (ik ben 1.68) haha en daar kan ik dus ook niet opspringen hahaha..
op dit moment rijd ik ook niet meer met een lederen zitvlak maar ik weet nog wel van een paar jaar geleden dat dat idd erg veel scheelt ..
ik heb gewoon de veerkracht niet om opte stappen grrrrrrr Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 08:16

Ik doe sindskort altijd met krukje, beter voor je paard!! en beter voor je zadel.

In Engeland is het normaal om met krukje op te stappen, in Nederland kennelijk niet, waarom weet ik niet.

Natuurlijk moet je in noodgeval als je alleen bent er zonder iets op kunnen komen, maar als je een groot paard hebt of het niet kunt, kun je altijd nog je beugel langer maken. Maar meestal is er wel ergens iets waar je op kunt gaan staan.

Ps: bloedmooi paard heb je.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 08:52

Haha dank je wel ..
ik ben er zelf ook onzettend trots op .
Ik neem aan dat je me nieuwe bedoelt ..??? Vork
ik hoor het van iedereen dierenarts hoefsmeden echt super tof maakt je natuurlijk nog trotser Haha!

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:49

wat ik ook zie op de manege is een uitklapbeugel die hebben mensen bij ons die een shire hebben die is 185 hoog met die beugel klimt zei er zo op

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:50

Doe het gewoon met krukje. Is veel beter voor het paard zijn rug Knipoog

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:00

en als je je paard nou "in" de hoefslag laat staan en jijzelf ernaast op het "hogere" gedeelte?? zou dat niet helpen, dan staat hij als ietsje lager....

keetie_bijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:21

Ik zou ook gewoon met het krukje blijven opstappen. Is voor jullie beiden veel prettiger.
De moeder van een vriendin stapt op haar fjord zo op maar voor de kwpn-er van hun pakt ze er een grote stevige houten tuinstoel bij. Gewoon omdat ze dat veel prettiger voor het paard vind.

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:22

Ik heb het ook hoor! en ik heb een fjord... haha dus niet echt hoog. Maar ik heb een heel zwakke knie en enkel aan mn linkerbeen, waardoor het me soms moeilijk af gaat met opstijgen. krukje biedt uitkomst!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Gewoon een krukje gebruiken! Je kan je beenspieren trainen door trap te lopen op je tenen en iedere keer een trede over te slaan.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:26

Verward heb ik dus ookal last van, alleen ik rij 1x per week op een manege (geen eigen paard) dus kan nog geen eens gaan oefenen ook en we hebben we krukjes maar tsja die gebruiken we nooit Clown
Als iemand gaat hangen lukt het wel Ja maar zoals vorige week *afschuwelijk* was er niemand Verward en reed ik ook nog op een paard die wegloop tijdens opstappen. Verdrietig