Kan deze commentaar op protocol??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:01

Hallo allemaal,

Wij hadden 1,2 en 3 mei een dressuurderby voor ponies. Nu krijgen wij op een gegeven moment een protocol terug van een 12-jarig meisje die nog niet heel lang rijdt en een moeilijke pony heeft. Ze is ietwat bang voor de pony en kan hem niet goed aan. Toch gaat ze de B-ring in en probeert zo goed en zo kwaad als het kan een proef neer te zetten. Op haar protocol staat letterlijk: NARE PROEF OM NAAR TE KIJKEN!!! en dik onderstreept.Bij onderdeel 26 staat een 3 en als commentaar veel schoppen, zagen, bij onderdeel 28 staat een 4 en commentaar met sporen ( Blond )
en bij onderdeel 29 staat een 3 met als commentaar zit erg scheef naar links. Ik vraag me dan af of deze punten en dit soort commentaar nut heeft zo niet averechts effect..... kind in een dip/huilen..... is dit nu de opbouwende kritiek die wij als jury geacht zijn te kunnen geven??

wat vinden jullie daar nu van??

Anya

Re: Kan deze commentaar op protocol??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:03

Ik denk dat dat meisje
- of niet toe is aan een wedstrijd en beter moet leren rijden eerst
- of een makkelijker pony moet rijden

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:04

Ik vind dat je het op ook een andere subtielere manier kunt laten merken dat het niet goed was.
Kijk als dat bij mij zouden doen, ala, ik ben 23 ik kan wel wat hebben,
Maar een jong meisje..

Als je alle punten aan de lage kant houd en dan eronder zet.
Probeer je pony met je been naar je hand toe te rijden! (vraag je instructie hoe je dat moet doen) zou het waarschijnlijk veel duidelijker zijn en zou ze er ook nog wat mee doen!

@ Anya , daar gaat het hier niet om!
De discussie gaat over of dit commentaar kan of niet!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:05

De jury zegt het niet zomaar.
Met een pony die je niet goed aankan moet je niet eens de ring in gaan want dát werkt averechts.
Van deze kritiek kan ze een hoop leren. Natuurlijk is het leuker als er alleen maar positief commentaar op staat, maar daar leer je eigenlijk niks van. Protocollen komen vaak negatief over, maar zo zijn ze niet bedoeld. Het zijn maar tips Knipoog

Verder ben ik wel van mening dat dit jurylid dit ook op een andere manier over had kunnen brengen.
Het blijven kinderen die minder kunnen hebben dan een volwassene.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:08

Ja dat kan.. als het echt zo beroerd is als daar staat dan had haar omgeving, ouders, instructie etcetera haar tegen zichzelf moeten beschermen.

Je hoort geen wedstrijd te rijden als je er nog niet aan toe bent.
B-niveau is al een behoorlijk niveau van rijden. Als betrokkene nog niet zo lang rijdt, op een 'moeilijke' pony, dan krijg je gezaag en getrek...

En dan mag een jury daar wat van zeggen. Want ik lees hier vooral.. arm kind...ik denk dan arme pony. Gewoon les nemen, kilometers maken. Net als wij allemaal hebben moeten doen hier.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:15

Anya schreef:
Ja dat kan.. als het echt zo beroerd is als daar staat dan had haar omgeving, ouders, instructie etcetera haar tegen zichzelf moeten beschermen.

Je hoort geen wedstrijd te rijden als je er nog niet aan toe bent.
B-niveau is al een behoorlijk niveau van rijden. Als betrokkene nog niet zo lang rijdt, op een 'moeilijke' pony, dan krijg je gezaag en getrek...

En dan mag een jury daar wat van zeggen. Want ik lees hier vooral.. arm kind...ik denk dan arme pony. Gewoon les nemen, kilometers maken. Net als wij allemaal hebben moeten doen hier.

Dat denk je, maar als jury zeg je dat niet zo.
Als je wilt dat mensen je serieus nemen en je tips op willen volgen!
Zul je het wel op een andere manier moeten brengen.

NOGMAALS over of dat meisje wedstrijd moet gaan rijden of niet is niet ter discussie.
Je bent er niet bij, ken dat meisje niet kent de pony niet.
Misschien was dit een wedstrijdje voor de lol en voor het vertrouwen van elkaar te winnen.
Misschien was dit iets eenmalig.
En je moet toch kijken of iemand klaar is voor wedstrijd.. dit test je het beste als je echt op wedstrijd gaat.
Ik ben ook iemand die maar thuis blijft omdat ik L2 moet maar volgens mijzelf er nog niet klaar voor ben.
Nou ik ga lekker toch L2 starten, alleen zo kan ik zien of ik wel of niet klaar voor ben, kan wel eeuwig thuis KM rijden!

Als je wilt dat iemand en helemaal z'n jong meisje je adviezen opvolgt moet je die dingen slim bespelen!

Zo heb ik ooit eens geschreven bij catogorie A/B klasse B.
Er was een klein meisje waarvan de pony al wel echt oud was en ja niet meer de snelste.. beetje z'n oude sloffer.
De jury zei recht in dat kind haar gezicht: Je moet afscheid nemen van dat oude ding, die leeft niet lang meer en je bereikt niks meer met die pony.

Dat kindje huilen joh..
Ik ben zo kwaad geweest op dat jury lid, ben uit de auto gestapt en ben niet meer terug gegaan!

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:16

daantjuhhh schreef:
Ik vind dat je het op ook een andere subtielere manier kunt laten merken dat het niet goed was.
Kijk als dat bij mij zouden doen, ala, ik ben 23 ik kan wel wat hebben,
Maar een jong meisje..

Als je alle punten aan de lage kant houd en dan eronder zet.
Probeer je pony met je been naar je hand toe te rijden! (vraag je instructie hoe je dat moet doen) zou het waarschijnlijk veel duidelijker zijn en zou ze er ook nog wat mee doen!

@ Anya , daar gaat het hier niet om!
De discussie gaat over of dit commentaar kan of niet!

Dat vind ik dus ook!! en idd Anya daar gaat het nu even niet om. Wij leren als jury opbouwende kritiek te geven daar staat niet veel van op dit protocol. We hebben het hier wel over kinderen!!! Daar komt nog bij dat alle omstanders het niet op deze wijze hebben gezien als de jury het heeft gezien op haar manier! Zulke kinderen als deze maken straks NOOIT weer kilometers!!! Die durven straks niet meer wedstrijden te rijden omdat ze bang worden voor de jury dat lijkt me geen goede tendens!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:18

Ik denk dat het aan de proef ligt.....

Tuurlijk, iets subtieler kan ook, maar als de proef echt erg was.....

*Schoppen en zagen vind ik uit den boze, en kun je niet vroeg genoeg afleren.
* Droeg ze sporen?? En ze rijdt nog niet zo lang? Bij juist gebruik heb ik er geen problemen mee, maar als ze erg schopt....
* Scheef zitten, tjah, vind ik geen grof commentaar...

Met andere woorden, ik kan niet over de proef oordelen, heb het niet gezien. Maar als het commentaar van schoppen, zagen en sporen terecht is, dan was het inderdaad een nare proef......

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:21

daantjuhhh schreef:
Dat denk je, maar als jury zeg je dat niet zo

Als je wilt dat iemand en helemaal z'n jong meisje je adviezen opvolgt moet je die dingen slim bespelen!

Dat kindje huilen joh..
Ik ben zo kwaad geweest op dat jury lid, ben uit de auto gestapt en ben niet meer terug gegaan!

punt 1: Idd dat DENK je misschien, maar dat zeg je niet en je schrijft het naar mijn mening zeker niet zo op papier!

punt 2: jij snapt het tenminste! Haha!

punt 3: Dat vind ik knap. Petje af Daantjuhh

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:21

BitchyWitchy schreef:

* Droeg ze sporen?? En ze rijdt nog niet zo lang? Bij juist gebruik heb ik er geen problemen mee, maar als ze erg schopt....

Met andere woorden, ik kan niet over de proef oordelen, heb het niet gezien. Maar als het commentaar van schoppen, zagen en sporen terecht is, dan was het inderdaad een nare proef......

Ja alleen moet je Nare proef onder andere woorden brengen.
(als jury zijnde)
Je leerd niet voor niets dat je opbouwende kritiek moet geven!
Als ik een echt slechte proef rijdt mag dat op mijn protocol staan, ik ben volwassen en weet zelf ook donders goed wat een goede proef en slechte proef is..

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:22

BitchyWitchy schreef:

Lijkt het je dan niet beter om uit de auto te stappen en op te komen voor de rechten van de pony als het echt zo erg geweest zou zijn???? Dat lijkt me eerlijker dan helemaal niets zeggen tegen het kind (of de vader) en dit op deze manier op het protocol te zetten! t is maar een vraag hoor Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:23

Sorry opmerking over oude pony vind ik niet kunnen.
Maar ik zie ze ook wel in de ring komen. aardige pony onder de kont... ouders aan de kant met brede lach. Kind kan pony niet aan en hangt aan de mond, zaagt voor remmen...

eh...en dan zou je moeten schrijven: probeer pony met been naar je hand te rijden????? Kind snapt niet waar je het over hebt. Ze start ook geen bixie, of onderling. Maar in de B. Dan mag je iets minimaal verwachten. Protocol zo uit mijn hoofd begin van nageeflijkheid en begin van verzameling. Fatsoenlijke overgangen, dat soort dingen.

Misschien had het subtieler gekund, maar hallo:het is een sport. Geen kindergarten. Het staan niet bij alle punten.

ruiter zit scheef
ruiter zaagt en trekt

Lijkt mij dat ruiter niet in de ring had moeten verschijnen. Kan ruiter niks aan doen. De omgeving van ruiter wel. Die hadden kennelijk oogkleppen op. Moet ruiter het ontgelden. Gebeurt wel vaker.

Ik vind het wel makkelijk om het probleem bij de jury te leggen. Zoek het probleem eens bij de groep die ruiter uberhaupt heeft laten starten.

En dat is wat anders als niet helemaal klaar zijn voor de L2. Los daarvan..als je daar wel start en niet klaar bent.. dan neem je je verliespunt. Zo werkt dat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:23

oversized schreef:
daantjuhhh schreef:
Dat denk je, maar als jury zeg je dat niet zo

Dat kindje huilen joh..

punt 1: Idd dat DENK je misschien, maar dat zeg je niet en je schrijft het naar mijn mening zeker niet zo op papier!

punt 2: jij snapt het tenminste! Haha!

punt 3: Dat vind ik knap. Petje af Daantjuhh

Punt 3: ik was destijds 14 jaar, en heb er recht in der gezicht gezegd dat ik dit geen normale manier vind om met kinderen om te gaan!
Hahaha.. weet niet of ik nu nog zo zou reageren hoor !

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:25

Hoe had jij het dan omschreven Daantjuhhh?

De commentaren vind ik wel meevallen, maar hoe omschrijf je vriendelijk maar duidelijk dan een nare proef?

Ik ben zelf geen jury, maar ik had waarschijnlijk net zoiets opgeschreven (als het echt erg was dus hè!!) maar dan had ik wel de ruiter bij me geroepen en uitleg gegeven.....

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:25

Er staat trouwens niet dat ze sporen droeg hoor..... het commentaar was sporen... maar of ze die nu om moest doen of dat ze die droeg en niet mocht gebruiken dat is me niet geheel duidelijk. Nogmaals ik heb het ook niet gezien, maar alle omstanders wel en die vonden het erg overtrokken..... en trouwens stuk voor stuk vond iedereen de commentaar uit den boze!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:26

Ik had ruiter, ouders en instructeur proberen te spreken in de kantine of zo. Maar ik had het wél zo opgeschreven als het echt zo was.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:26

@oversized; ja, ik was inderdaad uitgestapt of had ruiter bij me geroepen (zie mijn vorige post Knipoog )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:27

Anya schreef:
Ik had ruiter, ouders en instructeur proberen te spreken in de kantine of zo. Maar ik had het wél zo opgeschreven als het echt zo was.

Dat bedoel ik.........

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:27

daantjuhhh schreef:
Punt 3: ik was destijds 14 jaar, en heb er recht in der gezicht gezegd dat ik dit geen normale manier vind om met kinderen om te gaan!
Hahaha.. weet niet of ik nu nog zo zou reageren hoor !

Haha waarschijnlijk durf je dat nu niet meer..... (niet lelijk bedoeld hoor, maar op die leeftijd denk je niet na en doe je dat gewoon, nu denk je er eerst over na en denkt dan nee dat kan ik niet zeggen.... Haha! )

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:28

oversized schreef:
Er staat trouwens niet dat ze sporen droeg hoor..... het commentaar was sporen... maar of ze die nu om moest doen of dat ze die droeg en niet mocht gebruiken dat is me niet geheel duidelijk. Nogmaals ik heb het ook niet gezien, maar alle omstanders wel en die vonden het erg overtrokken..... en trouwens stuk voor stuk vond iedereen de commentaar uit den boze!!

Dat vroeg ik me dus ook af.........

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:28

oversized schreef:
BitchyWitchy schreef:

Lijkt het je dan niet beter om uit de auto te stappen en op te komen voor de rechten van de pony als het echt zo erg geweest zou zijn???? Dat lijkt me eerlijker dan helemaal niets zeggen tegen het kind (of de vader) en dit op deze manier op het protocol te zetten! t is maar een vraag hoor Knipoog

Inderdaad de laatste keer dat ik schreef heeft de jury dit ook gedaan.
Die is de auto uit gestapt en heeft het kind en ouder het een ander uit gelegd!
Op het protocol stond ook wel degelijk commentaar..
Maar hij is de auto uit gegaan en heeft vader plus kind uitgelegd wat er fout ging en hoe ze dat moeten oplossen!
Het is een kind he.

Anya, je zegt eerst dat je in de B wel wat mag verwachten. maar vervolgens zeg je dat een kind niet begrijpt dat hij met der been naar der handen moet rijden?
(je kunt er toch bijzetten dat ze der instructie moet vragen hoe ze dat precies moet doen?)

Je kunt toch uit die auto stappen en vertellen hoe het wel of niet moet?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:29

daantjuhhh schreef:
Je kunt toch uit die auto stappen en vertellen hoe het wel of niet moet?

Daar zijn we het dus in ieder geval wel over eens Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:32

Als ruiter paard naar de hand kan rijden, had ze wel b kunnen starten. Nu deed ze trekken en zagen kennelijk. Dan kun je wel vragen aan je instructie, maar als dat kwartje niet gevallen is nog, dan duurt dat nog even. Is zo'n aha-erlebnis moment, want je hebt het over nageven hier. Ruiter is daar kennelijk nog niet aan toe. Ergo ruiter hoort geen B, maar bixie of onderling te starten. Of een lekker simpele pony te rijden.

Vind ik dan dus.
Maar goed, rij al jaren geen dressuur meer, rij western. En daar mag je de ring al uit als je je paard een seconde op twee handen pakt of een parcoursfout maakt. Dus dan vind ik de dressuur nog redelijk mild.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 23:34

BitchyWitchy schreef:
De commentaren vind ik wel meevallen, maar hoe omschrijf je vriendelijk maar duidelijk dan een nare proef?

DIDACTIEK heet dat!

Als je het een nare proef vindt zou ik er niet naar willen kijken en dus had ik de proef stil gelegd en dat netjes uitgelegd aan de amazone op een vriendelijke manier. Misschien was het dan trouwens na de uitleg een vriendelijker manier geworden dan voorheen. Je kunt niet weten he. Je kan het dan beter uitleggen aan zo'n meisje dan leert ze er wat van. Nu geeft het alleen maar een negatieve smaak over de gemiddelde jury en dan bedoel ik niet alleen van het meisje maar ook van de ouders en toeschouwers dat is voor jouw reputatie als jury ook niet echt bevordelijk zou ik zo denken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 23:35

@ BitchyWitchy
Bij: Schoppen en zagen had ik gezet.
Je moet je been stiller houden, probeer niet elke pas schopjes te geven en probeer niet om je pony zagend naar beneden te krijgen!
Het commentaar: Met sporen, weet ik niet omdat het niet duidelijk is of de ruiter sporen droeg.
Het commentaar zit erg scheef naar links, vind ik niet zo veel mis mee.
Eventueel kun je zeggen probeer met je rug recht boven je pony te zitten en niet scheef te hangen!

Het commentaar Nare proef om te kijken vind ik wel de ergste.
Die had ik er niet bij gezet.
Waarschijnlijk had ik onderaan gezet: Zorg dat je goede begleiding krijgt bij het rijden.