ruiters gelijk aan fietsers een idee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wet wijzigen? Ruiters moeten in de wegenwet gezien worden als fietsers en moeten/mogen dus over het fietspad ipv over de autoweg

nee
7 (18%)
ja
29 (78%)
geen mening
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 37

nickyu

ruiters gelijk aan fietsers een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 12:40

zat hier te brainstormen en ben benieuwd naar jullie mening

ruiters en menners zijn bestuurders en mogen NIET op een fietspad

soms is dit echter wel een stuk veiliger
we zijn immers langzaam verkeer

dat menners op de weg moeten is 1 ding
(wij zijn ook menners ..je bent dan ook iets "groter"dan onder zadel
..het gaat dan vooral ivm gedrag van andere weg gebruikers )

maar wie is er ook voor het idee ruiters in het verkeer voor de wet
gelijk te stellen aan fietsers ? (uiteraard zoveel mogelijk berm meenemend ..)

dat een ruiter dus over het fietspad mag ipv over een 80km weg moet ..
(komen er gelijk een hoop nieuwe mogeljke routes bij)

is het een idee om dit aan vvn voor te stellen dat ze hier voor zouden lobieen in den haag

zo nee ..waarom niet ?
zo ja .. waarom wel ?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-07 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Pollvraag op verzoek verduidelijkt.

HaileysComet

Re: ruiters gelijk aan fietsers een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:00

Hier in de randstad rij ik alleen maar op het fietspad, ik ga echt de weg niet op.

Een tijd geleden toen ik mijn ruiterbewijs ging halen, kwam de examinator met het volgende: hij had contact gehad met de plaatselijke politie met de vraag waar de ruiters volgens hun het beste konden rijden op het fietspad of autoweg. De politie vond het beter en veiliger om ruiters op het fietspad te laten rijden en niet op de autoweg. We hebben dus "afgereden" op de fietspaden.

Ik kom ook regelmatig politieauto's tegen als ik op het fietspad rij, niemand die er wat van zegt, ja behalve die wielrenners die je met een snelheid van circa 80 km p/u tegemoet komen scheuren en schelden dat je moet opzouten met die knol...

Ik denk dat als ik niet op het fietspad zou gaan rijden, maar op de autoweg eerder "aangehouden" wordt door de politie met de vraag waarom ik zo gevaarlijk bezig ben.

Conclusie: ik beschouw mezelf al als fietser te paard. Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:50

punt is als er iets gebeurt
JIJ als ruiter fout bent omdat je op de verkeerde lokatie reed ..denk bv aan een botsing met een racefietser Knipoog

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:53

Ik vind het ook veiliger op het fietspad. *LOL*
Soms moet ik ook wel op een 80km weg, maar dat vind ik écht niet prettig.
Er is ook al eens een politie-agent op motor met zo'n 80km/h langs mij heen gescheurt, terwijl hun toch het goede voorbeeld moeten geven.. Nouja. Ik neem iig zoveel mogelijk fietspad mee Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:55

waarom stem je dan nee ... ? ..

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:33

Ik ben voor de stelling dat ruiters gelijk aan fietsers moeten zijn Lachen De weg is veel te gevaarlijk; Zeker hier in Rotterdam! Volgens mij rijdt er ook bijna niemand op de weg, behalve politie Clown Mensen rijden eerder op het fietspad of soms zelfs op de stoep Lachen En ik geef ze groot gelijk! (Wel een beetje banketstaaf met poep op de stoep natuurlijk Tong uitsteken)

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:14

Mistie schreef:
Ik vind het ook veiliger op het fietspad. *LOL*
Soms moet ik ook wel op een 80km weg, maar dat vind ik écht niet prettig.
Er is ook al eens een politie-agent op motor met zo'n 80km/h langs mij heen gescheurt, terwijl hun toch het goede voorbeeld moeten geven.. Nouja. Ik neem iig zoveel mogelijk fietspad mee Lachen

hmm een politie-agent op motor die 80 km/h rijdt op een 80 km weg!! GaaaapO dat is schandelijk Knipoog .

Ik heb het geluk dat wij hier veel berm en veel bos hebben en dat ik eigenlijk nooit op de weg hoef te rijden. Maar ik zou het ook niet doen het is gewoon gevaarlijk. Automobilisten kunnen geen rekening met je gaan houden. Je kunt niet spontaan 10 km/h gaan rijden op een 80 kilometerweg omdat er een paard rijdt dat is levensgevaarlijk.
Ik vind het trouwens een rare regel dat we eigenlijk met onze paarden op de weg horen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:27

Ik heb bij het halen van het ruiterbewijs en ook daarna vaker begrepen dat je de veiligste weg moet kiezen en dat betekend op de 80 km wegen het fietspad, de agenten hier in de buurt geven ook aan dat je daar nooit een probleem mee krijgt, omdat het de veiligheid ten goede komt. De kans op een ongeluk neemt hierdoor af dus waarom zouden ze dan moeilijk doen als er toch een keer iets gebeurt. Bij ons rijden zelfs regelmatig koetsen op het fietspad, dat vind ik te ver gaan omdat je dan het fietspad compleet nodig hebt. Met de koets ben je ook duidelijker zichtbaar, reflectoren op de achterzijde, die heeft mijn paard niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:37

Ik vind dat wij inderdaad op het fietspad thuishoren. Zoals de mensen tegenwoordig autorijden is het niet veilig voor ons ruiters om op de weg te rijden. Een vriendin en ik kregen laatst een waarschuwing, we liepen met de paarden aan het halster op de stoep. We moesten maar op de straat gaan lopen. Op mn paard op de straat is 1 ding, maar ernaast lopen?? No way, ik ben niet suicidaal!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:38

Lest schreef:
Ik heb het geluk dat wij hier veel berm en veel bos hebben en dat ik eigenlijk nooit op de weg hoef te rijden. Maar ik zou het ook niet doen het is gewoon gevaarlijk. Automobilisten kunnen geen rekening met je gaan houden.

Waarom precies niet? Is dat niet een beetje het idee, dat je als weggebruiker de plicht hebt om rekening met elkaar te houden?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:40

Das de theorie ja, praktijk echter is iets heel anders. Ik heb het ook altijd geleerd met autorijden. Rekening houden met paarden en fietsers want die zijn onvoorspelbaar. Helaas zijn de normen en waarden van de maatschappij ver te vinden

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:43

Ik vind het vrij logish dat een automobilist (en ook motors, tractors etc.) rekening moet houden met een paard op de weg. Maar ik vind ook dat je daar zelf als ruiter verantwoordelijk voor bent. Ik zag laatst op een superdrukke weg een stoet van zo'n 20 paarden rijden, die auto's bleven erachter rijden, of haalden snel in terwijl er een auto van de andere kant kwam. Een paar paarden sprongen gewoon een paar meter opzij op de andere helft van de weg! levensgevaarlijk! Terwijl er gewoon een netjes fietspad naast de weg lag met een berm ertussen. Dan moet je als ruiter zijnde toch ook slimmer zijn?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 09:43

sonjim schreef:
waarom zouden ze dan moeilijk doen als er toch een keer iets gebeurt. .

omdat bij een schuldvraag JIJ volgens de wet dan fout bent
ze gaan dan niet moelijk doen , jij bent gewoon fout , punt

op de stoep is een ander punt ..zou NIET op de stoep gaan lopen
denk dat een hoop op de stoep al snel leid naar irritaties en logisch
daarbij is een stoep smal en wandelaars vrij kwetsbaar
en vinden toch veel mensen paarden eng
denk dat de coulance dan ook vrij rap verdwijnt

denk dat , mocht deze wet gewijzigd worden, er minder kans op grote ongelukken komen , minder irritaties op de weg van mede weg gebruikers
die alle mogelijke toeren uithalen om er voor bij te komen (uiteraard zijn er ook genoeg mensen die rekening houden met ..maar als je 60 of 70 of erger 80 rijd sta je niet ineens stil en je hebt niet altijd de mogelijkheid ruim in te halen ..)

nog een klein voordeel ..als paarden op fietspaden mogen
komen er direct heel veel , goed bijgehouden ,
buitenrij mogelijkheden bij Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:48

nickyu schreef:
die alle mogelijke toeren uithalen om er voor bij te komen (uiteraard zijn er ook genoeg mensen die rekening houden met ..maar als je 60 of 70 of erger 80 rijd sta je niet ineens stil en je hebt niet altijd de mogelijkheid ruim in te halen ..)

Maar je moet er wel rekening mee houden als automobilist, altijd, dat zoiets kan gebeuren. En dus: je snelheid aanpassen zodat je dergelijke zaken kunt opvangen. Ik heb ook een tijdlang moeten fietsen over een weg waar een automobilist volgens de regels toch echt 80 mocht. (Was niet fijn...) Maar daar moet je als automobilist dus ook op bedacht zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 09:50

en dat zijn automobilisten dus niet ..
zeker niet op wegen die niet kaarsrecht lopen
en men de weg daar kent
en er niet dagelijks paarden lopen
..een paard word gauw over het hoofd gezien en niet overal kan je in een berm

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:54

nickyu schreef:
en dat zijn automobilisten dus niet ..

Weet ik, maar laten we dat niet te makkelijk goedpraten.

Ik ben er voor dat paarden (legaal) op het fietspad mogen in dergelijke situaties. Absoluut.

Maar iedereen doet er zo makkelijk over dat automobilisten zich zo onverantwoordelijk opstellen. En daar ben ik het niet mee eens.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:57

Ik ben ook voor ruiter gelijk stellen aan fietsers, maar koetsen niet.
Ben zelf een keer uit nood in de berm gesprongen met fits omdat een menwagen met 2 Friezen over het fietspad aan kwamen draven (die ging dus niet stappen) en dat vond ik erg asociaal omdat ze rakelings langs me reden. Een fietspad is te smal voor een menwagen/koets, en die zijn over het algemeen zo breed dat ze duidelijker zichtbaar zijn.
Ik ben het er wel mee eens dat het snelheidsverschil lastig is. Vooral met bochtige wegen kan het van 60 naar 7km per uur een vervelende rempoging opleveren... En op 80 kilometer wegen is het snelheidsverschil ook moeilijk ivm inhalen/tegenliggers of remmen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:00

nee , okee ..
punt is er komen steeds meer ruiters..
en ook steeds meer auto's

ik ben ruiter en menner en was automobilist

en ook ik ben we wel eens rotgeschrokken van een paard ineens
op de rijbaan
reed 60 al rekening houdend met tractoren ed
op een niet te overzichtelijke weg
en dan sta je niet in een keer stil.. en als er dan en tegenligger
komt zijn je mogelijkheden echt beperkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:01

zoiezo valt me op dat weinig ruiters in de schemer , regen of laaghangende zon ed denken aan het feit dat ze slechter zichtbaar zijn , zeker met een donkerder paard

joyce b -. idd koetsen niet ..maar moet eerlijk bekennen dat als we met de shet mennen toch echt het fietspad pakken ! uiteraard rekening houdend
met overig verkeer , die wagen is ook maar 3 stoeptegels breed
en in normale draf gaat een fietser meestal nog steeds sneller Bloos
op 50km wegen ga ik meestal wel op de weg maar de 60,70 en 80wegen echt niet !

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:10

Te paard kun je heel moeilijk contact maken met een automobilist, een ruiter heeft niet altijd 1 hand vrij om een signaal af te geven aan de automobilist. Zeker niet als het paard mocht schrikken, dan heb je beide handen wel nodig. Praten of roepen heeft ook geen zin, want dat hoort de automobilist niet.

Het is gewoonweg veel veiliger om op het fietspad te rijden: je kunt communiceren met de andere weggebruikers.

Paard en wagen is goed zichtbaar voor de automobilisten, een ruiter die met het paard uiterst rechts al dan niet in de berm rijdt (want je gaat toch niet in het midden van de weg rijden net als paard en wagen) is niet goed zichtbaar voor automobilisten, zeker niet in een bocht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:13

HaileysComet schreef:
Te paard kun je heel moeilijk contact maken met een automobilist, een ruiter heeft niet altijd 1 hand vrij om een signaal af te geven aan de automobilist.

En veel automobilisten die niet zelf al hadden bedacht om voorzichtig zijn, doen dat ook niet na een vriendelijk verzoek.

(Waarbij ik moet zeggen dat de automobilisten hier op 'ons' weggetje altijd buitengewoon keurig rijden, dat heb ik op andere plekken wel anders meegemaakt.)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:16

Ik gedraag me al als een fietser, maar waar het veilig kan rijd ik wel op de weg. Enne, automobilisten kunnen prima rekening houden met ruiters. Gisteren nog een goed voorbeeld; Ik reed op een smalle weg, zo'n wazig b-weggetje met van die 'roosters' aan de zijkant. Nu zijn die dingen enorm glad. Ik hoorde dat er een auto aankwam en ik wou de berm in om ruimte te maken, maar Garinka gleed uit op die roosters (bambi style) maar verder niks aan de hand, maar de automobiliste dacht dat ze schrok en bleef ver achter mij heel langzaam rijden. Ik moest haar gewoon gebaren dat ze er veilig langs kon. Toppie gedrag, ik heb ook mijn duim op gestoken toen ze me voorbij ging.

Nog een vraag, steken jullie je hand uit als jullie afslaan?

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:18

Op een paard vind ik dat je je hetzelfde moet gedragen als een fietser: dus ook hand uitsteken.
Van menners weet ik het niet zo goed. Met een grote wagen erachter is het moeilijk om over het fietspad te gaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:20

je moet aangeven dat je opzij gaat. Ik doe het als ik mn zweep bij me heb met zweep. Dat is duidelijker. Rechtsaf vergeet ik vaak, omdat je dan toch al aan die kant zit.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 10:22

ja ik steek mijn hand uit ..als ik zie dat er meer verkeer is ,
soms is er geen overig verkeer Bloos

gelukkig zijn er idd ook meedenkende automobilisten , die je idd moet gebaren van kom maar langs

maar heb ook meegemaakt dat mijn paard schrok , verstijfd midden op de weg stond starend naar dat enge ding aan de zijkant en
dat de aankomende automobilist
luid toeterend en naar voorhoofd gebarend voorbij stoof , stofwolken en opspattend grint achter latend..
(en dat vond mijn paard weer niet eng ..)
dit was op een polder weg met nihil berm dus echt andere mogelijkheden hadden we her niet

maar daar komt wel direct een van mijn beweeg redenen omhoog

paard is verkeers mak , zo verkeersmak dat deze rustig voor een vrachtwagen springt omdat er een graskant kabouter in de berm zit

een vrachtwagen is namelijk niet eng ..een paard killende gras spriet kabouter , gelukkig een uitstervend soort ..kom ze maar zelden tegen ..
is uiteraard doodseng