paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 18:40

Heb ik dit weer...
Mijn paard staat nu enkele maanden op een nieuwe privestalling. Vanaf half vorige maand is daar ook weidegang inbegrepen. Mijn paardje, ondertussen al 15, is dit niet gewoon door omstandigheden of ontbreken van wei op de vorige stal blijkbaar.

Nu stond hij eerst met een merrie alleen op de wei. Dat ging echt super! Vorige week is daar een jonge knaap van 2,5 bijgekomen en ook dat gaf geen problemen...
Nu vandaag kom ik op stal en blijkbaar is hij nu bij een hele groep gezet : de merrie van eerst, 2 trekpaarden, een arabiertje en nog 3 of 4 andere. Voor mij geen probleem...
Maar toen ik hem uit de wei wilde halen lukte dit niet...
Hij rende weg met oren in de nek en begon naar de paarden in de wei ernaast te stijgeren, te bijten, te stampen,... Hij begon ook rondjes te rennen.
Je moet weten dat hij anders meteen naar je toekomt of gewoon blijft staan en dan rustig meeloopt.

Nu uiteindelijk gepakt nemen we hem mee naar zijn box. Heel de tijd trippelen, achterom kijken, en maar brullen naar de anderen. Ik had normaal les dus moest hem wel halen...
In zijn box laat ie zn eten links liggen, doet hij anders NOOIT en begint rond te draaien ,te roepen,...

Ik probeer hem dan een halster aan te doen en dat lukt. Dan zet ik hem op de poetsplaats en daar word ie echt gek en gevaarlijk : anders staat hij hier te slapen, is nog NOOIT gebeurd!! Hij kwam zelfs omhoog!!
Dus ik hem terug in de box gezet en als ik hem wil dichtdoen komt hij met zn kop door het raampje en duwt tegen de deur om weg te komen en daardoor kwam ik vast te zitten tussen muur en deur, gezellig!!

Ondertussen maar roepen en brullen, heb nu hoofdpijn en ontzettend veel pijn aan mn schouder.
Hoe komt dit nou toch?? Anders haal ik hem ook al wel eesn uit de wei weg van de andere 2 maar dat doet hem echt niks! De staleigenaar was er ook van geschrokken...
Ik heb niet gereden omdat ik het echt te gevaarlijk vond...

Wat moeten we hier nou aan doen?? Hoop dat ie zn stal nog niet gesloopt heeft ondertussen...

LiVetime

Re: paard verliest controle bij het uit de wei halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 18:59

Ik herken jouw verhaal wel bij t paardje wat ik eerst had, maar dit paard was juist niet gewend om alleen te staan en haalde alles uit wat jouw paard ook nu doet.
Ik denk dat je moet gaan oefenen met het uit t land halen. Steeds eruit halen, even op stal zetten en dan weer in het land doen. Kan zijn dat je paard gewoon gestresst is, omdat hij zijn plek niet weet in het land. Dat hij moet wennen aan zo'n grote nieuwe groep, wat hij eerder niet heeft gekend. Geef 'm een paar dagen of een weekje.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 08:12

Toen hij nog met de merrie en het jonge paardje van 2 stond haalde ik hem ook vaak uit de wei, reed dan en zette hem er terug op. Geen enkel probleem!!
Maar nu ligt het toch anders...Hij stond helemaal in het zweet gisteren. Zo heb ik hem nog nooit gezien, ik kreeg er echt schrik van!!

Wat kan ik nu het beste doen? Enkele dagen rust geven zodat hij met de andere paarden mee op en af de wei gaat of gewoon vanavond er weer naartoe gaan en hem uit de wei plukken en even longeren. rijden durf ik echt niet na watk gistere heb gezien Bloos
De eigenaar zei wel dat hij hem in een kleinere groep gaat zetten straks... Omdat hij ook vond dat het heel gevaarlijk was.

Ik heb hier echt geen ervaring in...ik weet ook niet moet je hem dan straffen als hij zo gevaarlijk word?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:18

Nee, er valt niks te straffen. Hij heeft toch zn aandacht niet bij jou en zal het niet begrijpen als je m straft.
Ik zou 'm gewoon weer uit de wei plukken en idd gaan longeren. Als je hem nu ook nog eens een paar dagen rust heeft, dan raakt hij denk ik helemáál uit zijn doen. Ik zou gewoon de routine aanhouden zoals voor dit gedoe. En wel belangrijk dat je m dan met rust longeert.

Ik denk echt dat je paardje zijn plek gewoon ineens niet meer weet in de groep en helemaal flipt. Dat kan. Die van mij die ging soms andere paarden aanvallen. Ook niet echt gezellig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:22

Er valt niet zoveel te straffen inderdaad.

In een kleinere groep zetten is een goed idee Lachen.

Best kans dat je wel gewoon kunt rijden hoor, vaak als er dan een werkje wordt aangeboden dan is dat even genoeg om de aandacht te verleggen.

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:38

Probleem is dat hij echt volledig flipte op de poetsplaats en zelfs in de stal ( sta nu vol blauwe plekken op mn schouder en rug). Dus opzadelen was echt niet te doen. Wat er dan nog bijkomt is dat ik geen held ben : hij is een "reus" van een 1m70 en ik ben amper 1m60 en ik weet echt niet wat te doen als hij weer zo gevaarlijk word en begint rond te draaien en zelfs omhoog komt.

De staleigenaar is ook niet aanwezig vanavond en ben er dus helemaal alleen.
Ik kan ook niemand vragen me even te helpen.

Dus ik denk datk maar ga longeren want rijden durf ik echt niet aan Bloos ...
Zou ik dan longeren in de buitenpiste ( ligt vlak langs die weide) of in de binnenpiste?

Ik zit nu zo'n beetje verveeld hiermee : dan pas besef ik hoe weinig ik wel niet van paarden ken en van hun gedrag... Ik was gisteren gewoon echt bang! Ik heb hem gekocht omdat ie zo rustig en kalm was en van niks opkeek...Ik hoop echt dat het snel voorbij zal zijn!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:40

Mijn ervaring is dat met dermate flippen het juist wel helpt als je een klusje doet.

Longeren zou je even moeten uitproberen. Als je binnen longeert ziet hij ze niet dus zou hij wellicht eerder de aandacht bij jou hebben. Aan de andere kant kan buiten longeren juist zorgen voor rust omdat hij ze wel ziet.

Net hoe je paard daar op reageert Lachen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 09:41

gewoon oefenen, uiteindelijk krijgt hij door dat hij toch weer teurg in de wei word gezet, en zal hij normaal gaan doen Knipoog

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 09:54

arans schreef:
gewoon oefenen, uiteindelijk krijgt hij door dat hij toch weer teurg in de wei word gezet, en zal hij normaal gaan doen Knipoog

Dat is het hem nou net... De paarden gaan 's avonds binnen en blijven niet op het land 's nachts.
Ik kom meestal rond 18h30 en haal hem dan alleen uit de weide, de rest blijft ginder. Dan rij/longeer/.. ik hem en dan gaat hij de stal op. Meestal terwijl ik aan het rijden ben haalt de staleigenaar de andere ook naar binnen. Normaal geen probleem, nu wel!
Nu heeft die man zelf wel training straks dus zal het misschien pas om 9h zijn dat de rest naar binnen komt... Als hij met zo'n groep staat kan ik hem ook niet alleen terug op de wei zetten want ze staan allemaal voor de draad te drummen en het zou niet de eerste zijn die ontsnapt, de stal ligt vlak langs de drukke baan...

Misschien dan toch maar buiten longeren. Als ik de pessoa aankrijg natuurlijk Knipoog
Zelf ook rustig blijven zal de boodschap zijn...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:00

fijn dat hij in kleinere groep kan , hoop dat probleem opgelot is dan. kun je hem na rijdne niet terug d ewei opzetten?
En ik zou ook gewoon aan werk zetten, ook al stelt hi zich aan, neem anders versterking mee. probeer af te leiden, dmv werken, en beloon hem erna dat hij weer terug naar zijn vriendjes op de wei mag
succes ermee

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 10:23

Goh ik zou hem wel terug in de weide willen zetten maar als ik 's avonds daar alleen ben is dat bijna onmogelijk. Er staan dan paarden aan de draad te draaien om naar buiten te spurten en met 1 hand moet je je paard vasthouden, de draad losmaken en dan ook nog eens de andere op afstand houden... moeilijk als je het mij vraagt! Knipoog
En we zijn maar een mini mini stal en er is op dat moment niemand daar...
Wil het wel proberen maar anders doe ik dat ook niet ( als hij nog met de 2 andere op de weide stond).

Ik hoop echt dat hij gewoon op een andere wei gezet is met de 2 andere vriendjes van eerst want zo werkt dit echt niet. Hij was ook de merrie van eerst zo'n beetje aan het verdedigen gisteren tegen een van de trekpaarden die haar een trap verkocht. Misschien dat ie daarmee ook extra opgefokt was?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:31

ja daar kan hij extra opgefokt door raken. ik denk gewoon dat hij zijn plek in de groep niet weet en daardoor in de stress raakt. ik zou m de komende dagen af en toe gewoon eens zomaar uit t land halen, even op stal zetten en dan weer terug in het land.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:57

ik denk dat het het beste is om hem weer in het groepje van eerst te zetten, dus met die merrie en dat jonge paard. Dat ging goed en dan staan ze met zijn drieen, dus blijft er ook geen alleen achter als je er een uit het land haalt.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:49

En als je hem na het longeren in de wei ernaast zet? Of is die niet leeg...

Neem trouwens alsjeblieft iemand mee, ook al weet diegene niets van paarden, als je echt alleen bent en je paard is zo raar aan het doen, kun je beter het zekere voor het onzekere nemen. over binnen of buitenpisten: ligt eraan wanneer hij het raarst doet, vlak bij de wei of meer ervanaf. Mijn idee zou zijn binnenpiste, dan heeft hij in elk geval zijn aandacht bij jou, maar misschien kun je het even kort uitproberen?

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:11

Tja iemand meenemen is echt heel moeilijk : mijn vriend haat paarden en dan in het bijzonder nog de mijne, omdat die hem echt niet ligt, dus die krijg ik niet mee! Voor de rest is het een privestal waar 5 eigenaars staan maar die zijn er nooit 's avonds...

Ik ga even kijken wat het vanavond is...rijden durf ik echt niet aan als ik alleen ben!! Ik hoop dat ze hem terug bij zijn 2 vriendjes hebben gezet, maar ja is da n garantie dat hij terug "normaal' doet.

Ik kan binnen niet rijden omdat het eigenlijk een mini piste is voor longeren of ponylesjes. En buiten is het vlak naast de weide... Dus ga ik maar longeren binnen...

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:18

Apple schreef:
Mijn ervaring is dat met dermate flippen het juist wel helpt als je een klusje doet.

Bij mij ook! Ja
Als Rengo ineens heel druk wordt tijdens het poetsen ofzo (ronddraaien, voorhoeven 20 cm. v.d. grond, hiniken) ga ik vaak naar de bak om hem even aan 't werk te zetten/af te leiden.

ff vraagje: wat is de positie (ongeveer) van jou paard in de kudde?
Het kan nl. zijn dat hij bijv. naar z'n kudde terugwilde omdat het de leider is?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:26

Dit paard mist gewxoon de kudde denk ik, wrs wil hij niet alleen zijn. Gewoon goed longeren, of een lesje rijden terwijl iemand meerijdt zodat hij niet alleen is, wel niet achter het andere paard laten aanlopen!
Om hem toch in de wei te krijgen, sja dat is opvoeding. Waar ik rijdt is even zwaaien met je touw genoeg om de rest achteruit te laten gaan..

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 15:29

Ik zou het nogal sterk vinden als hij de leider was van de groep. Hij staat nog maar sinds gisteren bij de hele hoop. Over de merrie en het jonkie is hij wel de leider vermoed ik.
Maar als hij terug naar zijn kudde wilde : dan gaat hij dat toch blijven hebben??

Volgens de staleigenaar had hij de hele dag gewoon staan grazen : niet aan het lopen geweest, ook niet spelen, vechten,...en dan in een keer als wij eraan komen krijgt hij dat.
Ik begrijp best dat hij niet alleen wil zijn, dat is natuurlijk! Maar hij had zn hele nek al verwond door zo tegen de deur te staan duwen en omhoog te komen...
Rijden samen met iemand kan dus ook niet : ik rij namelijk altijd alleen in de bak. ( alleen in het weekend kan het wel zijn dat er nog ns iemand aan het rijden is...).

Het is voor hem ook een hele omschakeling : jaren heeft hij geen weidegang gekend, of toch niet in groep.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:35

Ik denk dat je m weer in zn oude vertrouwde kleine groepje moet zetten.. Als dat kan dan natuurlijk.
Mijn paard (ruin) staat met 2 merries en een andere ruin. Er moet ook beslist geen andere ruin bijkomen,
want dan is het foute boel, net als bij jouw paard. Precíes hetzelfde verhaal, gillen, brullen, rennen... Van alles.
Hij wil gewoon zijn vriendin 'beschermen'.

Dat is bij mijn paard tenminste het geval, helemaal in love Knipoog
Ik zou dus proberen hem weer in het groepje te zetten waarmee hij in het begin stond (ookal staat hij er nog niet zo lang)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:41

Herkenbaar. Meestal verdwijnt dit wel na enige tijd. Blue (mijn paardje) had dat ook. Volgens mij zijn ze dan gewoon even helemaal in paniek omdat ze uit een groep worden gehaald, waar ze juist nog moeten wennen. Gewoon iedere keer weer doen. Het gedrag wordt vanzelf minder (is mijn ervaring). En ik zou hem zeker wel aan het werk zetten. Anders alleen longeren in het begin. En dan pas stoppen met longeren als hij weer enigzins kalmeert.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:16

Waarom straffen?

Het paard heeft niet geleerd om in en uit de wei gehaald te worden dus dit moet even geoevent worden. Het is niet vanzelf sprekend dat een paard alles meteen kan. Straffen vind ik belachelijk, en daarnaast is het gedrag niet gemunt op de eigenaar maar op de paarden in de kudde.

Ik zou gewoon heel veel gaan oevenen, en niet iedere keer dat je hem pakt hem weg halen. Begin gewoon met voorzichttig toenaderen, let hierbij op je eigen lichaamshouding en beloon hem als hij braaf blijft staan/ naar je toe komt. Geef hem een aai en ga weer weg (zonder paard). Doe dit poosje en meerdere keren per dga zodat hij leert dat als hij bij je komt hij het leuk heeft en niet altijd uit de wei wordt gehaald. Daarna afwisselen, wel uit de wei en benaderen zonder uit de wei te halen. Net zo lang totdat het helemaal goed gaat.

Mocht je paard vervelend doen naar andere paarden, loop dan richting een paardje wat wel makkelijk te benaderen is. Ga daar mee kroelen en trek met dat paard de aandacht van je eigen paard. Die komt dan op gegeven moment vanzelf wel belangstelling tonen Lachen

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:22

Ja nou...ik bedoel straffen als hij je omver loopt, tussen de deur en muur plakt zoals gisteren,...bijvoorbeeld. Ik was niet van plan hem eens goed uit te kafferen of rot te slaan omdat hij zn vriendjes mist...

En ik heb niet de tijd om dagelijks meerdere keren de wei in en uit te lopen... Ik kan enkel 's avonds bij mn paard komen, en dan nog niet elke dag... Dus dat oefenen met in de wei te lopen, er weer uit te lopen, ... word dan wel n beetje lastig.

M_K schreef:
Ik denk dat je m weer in zn oude vertrouwde kleine groepje moet zetten.. Als dat kan dan natuurlijk.
Mijn paard (ruin) staat met 2 merries en een andere ruin. Er moet ook beslist geen andere ruin bijkomen,
want dan is het foute boel, net als bij jouw paard. Precíes hetzelfde verhaal, gillen, brullen, rennen... Van alles.
Hij wil gewoon zijn vriendin 'beschermen'.

Dat is bij mijn paard tenminste het geval, helemaal in love Knipoog
Ik zou dus proberen hem weer in het groepje te zetten waarmee hij in het begin stond (ookal staat hij er nog niet zo lang)

De staleigenaar ging proberen om ze weer met 3 samen te zetten : maar 1 weide word momenteel omgeploegd omdat ze binnenpiste gaat worden... Dus ze hebben eigenlijk een weide tekort. En omdat de mijne echt een rustig paard is dat heel meegaand is dacht ie dat hij wel bij de groep kon.
Hij is volgens mij ook helemaal verliefd op die merrie... Ze staan ook in de stal naast elkaar en dan doen ze altijd zo lief naar elkaar!

Zo meteen ga ik weer naar m toe...ik ben heel benieuwd en ook wel n beetje benauwd!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:27

Wat verwacht je dan van je paard?

Het paard moet iets leren, jij heb daar de tijd niet voor? Nou klaar einde verhaal denk ik dan. Je kan niet verwachten van je paard dat hij het zichzelf leert?

McSquizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 16:32

Megantjuh schreef:
Wat verwacht je dan van je paard?

Het paard moet iets leren, jij heb daar de tijd niet voor? Nou klaar einde verhaal denk ik dan. Je kan niet verwachten van je paard dat hij het zichzelf leert?

???? Wat een belachelijke opmerking?
Er zullen toch nog mensen zijn die van 9 tot 6 werken en die overdag niet de toestemming van hun baas krijgen om af en toe even een half uurtje naar het paard toe te rijden om even bij hem in de weide te staan??
Voor ik dit paard had kende hij helemaal niets en zat muurvast en was ontzettend chagrijnig : ik ben bijna elke dag bezig met hem, ik doe grondwerk , neem privelessen en ben zoveel mogelijk bij hem!! Ik vind echt niet dat jij op zo'n manier te oordelen hebt!!

edit : zie het al : je bent 19 en studeert nog! Ja toen ik zo oud was had ik ook al de tijd van de wereld! Nu heb ik een drukke baan, en een huishouden!!
trouwens dit topic gaat toch niet over het feit dat ik al dan niet tijd heb!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:35

Ik denk dat hij jouw beschermd, wordt wel minder op den duur.

Mijn paard heeft een lage status, maar als ik naast hem sta, wordt hij zuur. Toen hij voor het eerst in de kudde kwam deed hij precies hetzelfde bij mij als jij verteld. Wordt minder als jij ook duidelijk je laat zien als je met hem bent, niet naar hem toe maar naar de andere paarden. Wuif ze weg, maar je groot, zwiep met een halstertouw zodat ze voor je plaats maken, vrij snel zullen ze weg van jouw gaan als jij de wei inkomt, ipv nieuwsgierig naar je toe komen en heel dicht bij jouw komen, zeker als jij je paard nog moet pakken of al aan de lijn hebt, is dat voor jouw paard bedreigend en wil hij jouw beschermen.