met of zonder cap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LufPony

met of zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 13:33

waar ik rij hebben veel kinderen een eigen paard/pony en rijden ze vaak buiten zonder cap IK rijaltijd met cap maar ze zeggen telkens dat ik dat niet moetdoen dat het toch geen nut heeft als je valt en dat het alleen maarlastig zit

ik rij ALTIJD met cap ( me tante heeft gebroken nek gehad met cap en net overleefd zonder cap was ze dood )

maar ik vraag me af hoef je echt niet met een cap te rijden wel toch?

suzanne1717

Re: met of zonder cap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:36

bij ons op de manege is het tot 18 jaar verplicht rijden met cap en als je zonder cap rijd dan mogen ze je na 3 waarschuwingen wegsturen van de manege en als je 18 jaar en ouder bent dan moet je die verantwoordelijk heid zelf nemen maar ik rij altijd met cap Knipoog

groetjes

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:37

Ik rij zelf ook altijd met cap, vroeger niet..domdomdom!
niet eens omdat zonder cap rijden "stoer" was maar simpelweg omdat het toen nergens verplicht was, zelfs nog niet in de manegelessen
toen ik mn 1e eigen pony kreeg was ik 14 en in dat jaar werd ee cap onder de 18 jaar verplicht in de manegelessen, maar buiten crossen, zonder zadel springen etc etc alles deed ik zonder cap
zelfs op net zadelmakke paarden rijden incl hun 1e buitenrit enzo

achteraf denk ik damn wat ben ik dom geweest en onvoorzichtig!
ben nu bijna 25 en de laatste jaren altijd mn cap op gehad!
Ben een keer met mn hoofd op de bakrand gevallen en heb toen er veel geluk gehad!
Ook heb ik inmiddels door een ongeluk(niet met paard overigens Knipoog ) een evenwichtstoornis waardoor ik er snel naast lig, rij nu op jonge/frisse of onbekende paarden of als ik ga springen met cap+bodyprotector en verder altijd met cap Lachen

Eeef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:18

Nou, weetje, het is altijd veiliger met een cap natuurlijk. je ziet maar wat er met je tante is gebeurd. Dus ik zou je aanraden nog even met een cap te blijven rijden. dan weetje zeker dat als je eraf valt ten minste nog een beetje bescherming hebt, en geloof me, die dingen zijn er niet voor niks dus ze geven echt wel bescherming.

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:23

Eeef schreef:
Nou, weetje, het is altijd veiliger met een cap natuurlijk. je ziet maar wat er met je tante is gebeurd. Dus ik zou je aanraden nog even met een cap te blijven rijden. dan weetje zeker dat als je eraf valt ten minste nog een beetje bescherming hebt, en geloof me, die dingen zijn er niet voor niks dus ze geven echt wel bescherming.

idd Clown

en als je op je hoofd valt vangt de cap de eerste zware klap op.
ik ben een keer gevallen, door die val zat er een lekkere scheur in die cap.
nou ik ben blij dat de cap de scheur had en niet ik.
sindsdien geloof ik helemaal in mijn cap Bloos

LufPony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 14:25

oOliesjeOo schreef:
Eeef schreef:

idd Clown

en als je op je hoofd valt vangt de cap de eerste zware klap op.
ik ben een keer gevallen, door die val zat er een lekkere scheur in die cap.
nou ik ben blij dat de cap de scheur had en niet ik.
sindsdien geloof ik helemaal in mijn cap Bloos

Okè dus ik blijf hem maar dragen Haha!

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 14:28

@ lufpony

goedzo!!!!!!!!!! Haha!:D

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:35

Altijd een cap, 4ever!!!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:37

Ik zou graag een keer zonder cap rijden (weet ik veel waarom) maar ik ben bang dat als ik net mijn cap of doe het fout gaat Clown

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:39

Op mijn manege jaren altijd met een cap gereden, want ik kende gewoon niet anders. Later heb ik een tijdje zonder cap gereden. na een half jaartje besefte ik eigenlijk pas hoe gevaarlijk het was zonder cap door een verhaal op bokt, en toen heb ik een goede cap gekocht, en ik ga nooit meer oznder. Lachen

Rosenhart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:44

Als je weet dat je paard braaf is zou je wel zonder cap kunnen rijden. Maar om gewoon geen risico te lopen en voor je verzekering is het verstandiger om wel met cap te rijden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 16:44

Het heeft 9 van de 10 keer altijd nut (iig bij mij). Ben bijna altijd nog op mijn hoofd gevallen dus was blij dat ik al die keren een cap op had Ja.
Gewoon doen dus!

Nargorny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 20:50

Ik sluit me hierbij aan.
Een cap heeft toch meer voordelen dan nadelen.
Natuurlijk wanneer je niet valt dan denk je 'stom ding'. Maar ik ben een tijdje geleden serieus gevallen en heb een half jaar buiten strijd gelegen, wat zou dat geweest zijn als ik zonder cap had gereden?
Sommige mensen geven me opmerkingen dat het stom is om met cap te rijden, maar ik kies hier toch eventjes voor mijn eigen veiligheid.

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:06

Bij ons op de manege is een cap verplicht in de bak en op het terrein. Zowel voor manegeklanten als pensionklanten. Natuurlijk als je naar buiten gaat (met eigen paard) is het je eigen verantwoording.

Vroeger had ik vaker geen cap op bij mijn eigen pony, maar gelukkig was mijn pony zo slim en ging ECHT NIET het bos in als ik geen cap op had, vreemd genoeg wist ze dat altijd of ik hem op had of niet! Haha!

Ik heb de mijne nu in ieder geval ALTIJD op!! Ja

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:38

Vage kinderen rijden daar, zou ik zeggen Clown Ik denk dat je zelf wel weet waarom men een cap draagt; Ter bescherming van je hoofd. Als je zonder cap zou rijden, zou je een behoorlijk risico lopen; Als je een keer hard valt, beschermt je cap je hoofd. Ik zou dus gewoon lekker met cap blijven rijden en die andere kinderen negeren!

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 16:08

Ik kan me voorstellen dat het 's zomers heet is, maar ik rijdt altijd met. Veel veiliger. Lachen

Angelinaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:49

Ik zou nooit zonder cap rijden.. ook al is je paard nog zo braaf.. kan altijd een keertje schrikken toch? maarja als je zelf niet wilt rijden met cap is het je eigen keus... ik vind het alleen niet erg verstandig Knipoog

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:56

Ik heb heel lang zonder cap gereden, ook in de manege lessen.. ook op paarden die ik niet kende. Rijd nu op mn verzorgpaard ook zonder cap.. waarom? gewoonte denk ik..

Verder rijd ik meestal wel met cap. In de manegeles met cap.. Met springen met cap.. Wedstrijden met cap.. Buiten met cap..
Dus eigenlijk alleen als ik dressuurmatig rijd met mn verzorgpaard zonder..

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 19:58

er zijn hier al meerdere topics over geweest, gebruik de zoekfunctie even zou ik zeggen Lachen

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:02

Angelinaaa schreef:
Ik zou nooit zonder cap rijden.. ook al is je paard nog zo braaf.. kan altijd een keertje schrikken toch? maarja als je zelf niet wilt rijden met cap is het je eigen keus... ik vind het alleen niet erg verstandig Knipoog

aande ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant, moet je t ook zelf kiezen, want als jij je paard 100% vertrouwd moet je het toch zelf weten!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:07

jUst_eVa schreef:
Angelinaaa schreef:

aande ene kant ben ik het daar wel mee eens, maar aan de andere kant, moet je t ook zelf kiezen, want als jij je paard 100% vertrouwd moet je het toch zelf weten!

een paard 100% kan jij wel, maar het paard vertrouwd jouw voor 99%.
omdat als het schrikt het zich niet afvraagt wat jij doet maar zijn instinct gebruikt. en dus zal steigeren, vluchten etc.
en als jij erafvalt vertouw je je pony niet meer voor 100%(zelf meegemaakt)
altijd met cap gewoon, kleine moeite,veel gewonnen.

annageerse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:16

Uit eigen ervaring!!

Beter altijd een cap op doen, ik rij altijd met cap, totdat een keer iemand van zijn paard af stapte om even te gaan plassen. Ik er even op, zonder cap, ik zei nog "eigenlijk tegen mijn principes maar vooruit die paar minutjes". Maar in die paar minutjes viel ik er af, op mijn hoofd!! Met het gevolg. Vier weken plat of bed, flinke hersenschudding. Zo zie je maar!!

melis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 20:58

ik moet van my moeder met cap rijden. Maar bij ons op stal moet je het ook met een tot een bepaalde leeftijd geloof ik Tong uitsteken

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 22:35

Ik rij ook altijd met cap.
Het voelt ook raar toen ik hem 1 keer een stukje niet op had (even een paard van een ander uitstappen).
Het zelfde heb ik met autogordels, die heb ik ook altijd om, ookal is het maar een klein stukje.
Je weet niet wat er kan gebeuren dus better save than sorry.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 10:22

Haha, het 1000e topic hierover. Haha! Haha!
Ik rijd altijd met cap, ook al is mijn pony zo mak als een schaap.. Een ongeluk zit in een klein hoekje!!