Wij hebben elke keer een RAMP op de trailer staan, help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moseie

Wij hebben elke keer een RAMP op de trailer staan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 16:30

Hoihoi mede bokkers
Ik heb een merrie, en zei was, en is ook, nooit de makkelijkste geweest. 2 jaar geleden zijn wij begonnen met het trailermak maken. Steeds op en af de trailer, veel belonen als ze in de trailer staat. Ze liep er eigenlijk zonder problemen steeds op, en af ging telkens wat gehaast, maar wel goed, opzich. Maar nu komt het probleem; ze raakt echt compleet in paniek als de trailer gaat rijden. Schoppen, met voor en achter benen, stijgeren (benen over de voorstang gooien) proberen om te draaien, de paniek is in haar ogen te lezen. Toch is er naar ons weten helemaal nooit wat mis gegaan met of in de trailer. Wij hebben helaas niet de mogelijkheid om er een paard naast te zetten (ivm, 1,5 paardstrailer) en we durfen eigenlijk ook niet een grotere te lenen (bang voor sloop gevaar). Nu zaten wij zelf te denken aan verdoven op de trailer o.i.d. Iemand raad?? Verward

KiWiKo

Re: Wij hebben elke keer een RAMP op de trailer staan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:32

ga zelf eens in de trailer staan en laat de chauffeur rijden zoals deze altijd rijd.

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:34

verdoven is niet echt aan te raden, aangezien paarden dan om kunnen vallen en zich ernstig kunnen beschadigen. Ik zou in dit geval een prof inhuren, aangezien het echt gevaarlijk is. Ik heb bij mijn paard Petra Vlasbom van http://www.2moons.nl laten komen en ze is echt goed!
Veel succes er nog mee he!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 16:34

Het kan misschien zijn dat ze moeite heeft haar balans te vinden/houden. Een 1,5 paard trailer is voor een paard onstabiel, omdat ze veel ruimte heeft. Ik zou zeggen probeer van die hele dikke zijkussens te plaasten in de trailer, zodat ze in de bochten en met optrekken ect. er tegenaan kan leunen. Dan heeft ze zeg maar evenveel ruimte als in een 1 of 2 paard trailer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 17:15

Wat doet ze op een vrachtwagen? HET verschil is dat een vrachtwagen veel stabieler is (ik bedoel hier ECHTE vrachtwagens, 12 ton of zo, niet die wanna-bee dingen voor B-rijbewijs). Zelfs mijn 5-tonnertje blijft redelijk stabiel als een paard gaat staan dansen en springen, maar zo'n 12-tonner krijgen ze echt nauwelijks in beweging, bovendien bewegen die zelf ook minder, waardoor je een stabielere rit krijgt voor het paard.

Moseie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-07 19:29

KiWiKo schreef:
ga zelf eens in de trailer staan en laat de chauffeur rijden zoals deze altijd rijd.

Eerlijk gezegt zijn we nooit verder gekomen dan onze oprijlaan af, want mevrouw heeft de trailer dan al levensgevaarlijk aan het stuiteren... Dus aan het rijgedrag van de chauffeur kan het niet liggen Clown

Nicky2 schreef:
verdoven is niet echt aan te raden, aangezien paarden dan om kunnen vallen en zich ernstig kunnen beschadigen. Ik zou in dit geval een prof inhuren, aangezien het echt gevaarlijk is. Ik heb bij mijn paard Petra Vlasbom van http://www.2moons.nl laten komen en ze is echt goed!
Veel succes er nog mee he!

Ja, daar zat ik ook al te denken, dat ze dan misschien omvallen. Dan misschien matrassen langs de muur? Ik heb er ook al een keer een proffesionele mensen bij gehad (hebben ook een hele goede naam) maar die wouden er niet aan beginnen (kun je nagaan Verdrietig )

JessicaD88 schreef:
Het kan misschien zijn dat ze moeite heeft haar balans te vinden/houden. Een 1,5 paard trailer is voor een paard onstabiel, omdat ze veel ruimte heeft. Ik zou zeggen probeer van die hele dikke zijkussens te plaasten in de trailer, zodat ze in de bochten en met optrekken ect. er tegenaan kan leunen. Dan heeft ze zeg maar evenveel ruimte als in een 1 of 2 paard trailer.

Dit ga ik maar eens proberen, niet geschoten altijd mis, niet waar Clown
ikke schreef:
Wat doet ze op een vrachtwagen? HET verschil is dat een vrachtwagen veel stabieler is (ik bedoel hier ECHTE vrachtwagens, 12 ton of zo, niet die wanna-bee dingen voor B-rijbewijs). Zelfs mijn 5-tonnertje blijft redelijk stabiel als een paard gaat staan dansen en springen, maar zo'n 12-tonner krijgen ze echt nauwelijks in beweging, bovendien bewegen die zelf ook minder, waardoor je een stabielere rit krijgt voor het paard.

Wij zijn helaas niet in het bezit van een vrachtwagen, en ze is ook nog nooit op een vrachtwagen geweest. Kijk, ze heeft ook een vrij slechte naam in de buurt (dus we kunnen er ook niet eentje lenen van iemand).

Ik moet echt even benadrukken, we hebben zowat alles al geprobeert. We zijn ten einde raad! We hebben de lieve manier al geprobeert, we hebben de vervelende manier al geprobeert, we hebben al iemand er in laten staan tijdens te reis... Niks lijkt te helpen Huilen Heeft er dan niemand zo'n soortgelijke ervaring meegemaakt??

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:25

Laat haar trainen door een professional. Je schrijft dat je alles zelf al hebt geprobeerd en je hebt dus zelf nog weinig opties. Waag het erop als je met dit paard verder wilt. Wij trainen op basis van no cure no pay....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:28

heej monya ik wilde net een link naar jullie zetten, maar je was me voor

ik wilde dus de alingehof aanraden, ze gaan echt super eerlijk met de paarden om daar. Echt een aanrader

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 21:35

Wij hebben ook bij Balingehof eens een pony gebracht die trailerprobleem had. Was een draak van een merrie. Maar na 2 weken Balingehof was het over. Die merrie loopt nu nog steeds met een klein kind de trailer op en af. Daar zijn ze erg fijn met de dieren. Echt een aanrader.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 22:47

Moseie schreef:
Ik moet echt even benadrukken, we hebben zowat alles al geprobeert. We zijn ten einde raad! We hebben de lieve manier al geprobeert, we hebben de vervelende manier al geprobeert, we hebben al iemand er in laten staan tijdens te reis... Niks lijkt te helpen Huilen Heeft er dan niemand zo'n soortgelijke ervaring meegemaakt??

*meld zich* ook hier geen probleem met laden en lossen, maar puur de trailer zelf... Wat helpt is toch een ander paard ernaast of een vrachtwagen... Een beetje lastig soms, maar vooruit, ieder dier is uniek en zo moet je ze ook benaderen Knipoog

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 08:57

De meeste tips zijn al gegeven... de mijne breekt ook de trailer af, zeker met het nemen van rotondes en vorig jaar heb ik hem op een klein autootje gehad een zijlader waar in het paard achterwaarts staat en daar geen problemen meer mee. En op mijn vrachtwagen staat hij dwars en ook geen probleem.

Grote kans dat ze haar balans niet goed kan bewaren en dus een keer geschrokken is en daardoor nu in paniek raakt.

Hopelijk komen jullie er snel uit en kunnen jullie weer rustig op pad.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:00

KiWiKo schreef:

Dit heb ik 1x gedaan bij een jong dier met als gevolg dat ik dus een hoef in mn gezicht heb gekregen. Dier kwam toch over stang heen. Was 2paards trailer en ik kon geen kant op. Gelukkig kwam het op mijn lip/kin en kon ik nog flink bonken op de trailer en echt GELUK dat ze het hoorde in de auto.... Want met je vuist slaan op paard met een hoef scheelt wel in volume...

Met ander veulen die wilde door voorruitje naar buiten komen, zijn we juist gewoon mee doorgereden, dan moeten ze uiteindelijk wel stil blijven staan om hun evenwicht te houden. Dus dan merken ze dat met springen etc. juist in de problemen komen. Maarja dat is kwestie van een keer proberen. Groter paard kan toch meer slopen dan een veulen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:27

het is de bedoeling dat je zonder paard in de trailer gaat staan om te testen hoe de chauffeur rijdt, niet met paard erbij!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:28

cissy schreef:
het is de bedoeling dat je zonder paard in de trailer gaat staan om te testen hoe de chauffeur rijdt, niet met paard erbij!

O okeej, dacht al..... Maar denk dat de TS zelf wel weet hoe de chauffeur rijdt.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 09:34

QuijoSavan schreef:
cissy schreef:

O okeej, dacht al..... Maar denk dat de TS zelf wel weet hoe de chauffeur rijdt.

Maar als je in de trailer staat ervaar je het anders dan dat je gewoon naast de bestuurder staat. Vanuit de trailer kan je niet echt zien waar je heen gaat.. Dus dat is (lijkt mij) ook beangstigend voor een paard!
Mijn paard heeft geen probleem met rijden, hij blijft rustig staan maar fijn vind ze het niet. Ze wil absoluut de trailer niet meer in, en als ze eraf komt is ze erg vaak bezweet.'
Ik heb verder ook geen tips. Veel blijven oefenen met de trailer op en af gaan, en het rijden dan maar misschien even later voor wat het is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:03

QuijoSavan schreef:
KiWiKo schreef:

Dit heb ik 1x gedaan bij een jong dier met als gevolg dat ik dus een hoef in mn gezicht heb gekregen. Dier kwam toch over stang heen. Was 2paards trailer en ik kon geen kant op. Gelukkig kwam het op mijn lip/kin en kon ik nog flink bonken op de trailer en echt GELUK dat ze het hoorde in de auto.... Want met je vuist slaan op paard met een hoef scheelt wel in volume...

Met ander veulen die wilde door voorruitje naar buiten komen, zijn we juist gewoon mee doorgereden, dan moeten ze uiteindelijk wel stil blijven staan om hun evenwicht te houden. Dus dan merken ze dat met springen etc. juist in de problemen komen. Maarja dat is kwestie van een keer proberen. Groter paard kan toch meer slopen dan een veulen.

Het eerste wat in me opkomt: DOOS! Dat doe je toch niet? Je hebt iig vreselijk veel mazzel gehad met alleen maar een hoef in je gezicht en niet heel het paard bovenop je.
Hopelijk heb je je niet al te erg bezeerd en je lesje geleerd.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:13

Ik herken jouw verhaal bij mijn paard. Bij ons was de oorzaak dat mijn paard bang was om opgesloten te worden in kleine ruimtes. Kwamen erachter dat ze niet alleen in paniek raakte in de trailer maar ook in andermans stallen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:48

Misschien moet je je paard bekend maken met de trailer.
Geef haar haar eten in de trailer.
Bouw dit echt stap voor stap op.
Voer haar eerst op de trede.
De volgende dag een halve meter hoger....aan het eind van de week in de trailer, maar doe er geen stang achter.
Doe dit een paar dagen achter elkaar.
Vervolgens maak je de stang vast en laat je je paard alleen eten.
Blijf wel bij het luikje en moedig haar aan.
Praat met haar.
Als dit alles goed gaat doe je een keer de klep dicht.

Alles moet in rust gebeuren. Als het een keer niet lukt, ga dan een stapje terug.......

Ik weet het, het is echt tijdrovend.
Ik heb hetzelfde meegemaakt, mevrouw durfde de trailer niet meer in na een noodstop.
Ze was met haar hoofd door het dak gegaan.
Met heel veel moeite en op en gegeven moment een jas over haar hoofd kregen we haar er in.
Het enigste nadeel was dat als we op de plek van bestemming waren ze er binnen 5 minuten uit moest, anders brak ze de boel af.
Op concours haalde ik haar altijd direct uit de trailer en liep met haar overal en nergens.
Ja, het was wel afzien, maar toch.

Hel veel succes en hopelijk wordt ze ooit nog trailermak.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:06

imker schreef:
Het eerste wat in me opkomt: DOOS! Dat doe je toch niet? Je hebt iig vreselijk veel mazzel gehad met alleen maar een hoef in je gezicht en niet heel het paard bovenop je.
Hopelijk heb je je niet al te erg bezeerd en je lesje geleerd.

Heb idd mazzel gehad, maar was toen jaar op 13/14 en was bij een fokkerij die wel wist waar ze mee bezig waren.... naja niet dus.... Ik nog alles geloven en dacht hun hebben de ervaring...

@ kaatje77 : Het probleem is alleen zodra ze gaan rijden. In en uit laden gaat.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:24

Ja dat is dan erg lastig.
Waarschijnlijk toch een erg nare ervaring meegemaakt tijdens het rijden.
Ik zou het proberen met telkens een heel klein stukje rijden en haar dan belonen.
Let er ook op dat er zachtjes geremd wordt.
En plak stickers op de trailer:
AUB Afstand houden!
Heeft bij mij erg gewerkt.

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:53

Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen, maar heb je haar wel eens gewoon in de trailer laten staan zonder te rijden met klep en deurtje dicht?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:38

Als het probleem tijdens het rijden is, wees dan verstandig, en laat het toch echt aan een prof. over.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:50

monya schreef:
Laat haar trainen door een professional. Je schrijft dat je alles zelf al hebt geprobeerd en je hebt dus zelf nog weinig opties. Waag het erop als je met dit paard verder wilt. Wij trainen op basis van no cure no pay...

Waar wacht je nog op zou ik zeggen Knipoog

Veel succes, lijkt me een vervelend probleem voor alle partijen.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:19

Kiara schreef:
monya schreef:
Laat haar trainen door een professional. Je schrijft dat je alles zelf al hebt geprobeerd en je hebt dus zelf nog weinig opties. Waag het erop als je met dit paard verder wilt. Wij trainen op basis van no cure no pay...

Waar wacht je nog op zou ik zeggen Knipoog

Veel succes, lijkt me een vervelend probleem voor alle partijen.

Lijkt me handige oplossing. Party!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 17:22

wij zijn UUUUUUREn aan het oefenen geweest met een paard van een pensionklant (We hielpen haar), uiteindelijk een prof erbij gehaald.. Hoppa, probleem opgelost Lachen